Σύμφωνα με πληροφορίες της Wall Street Journal οι υπεύθυνοι της έρευνας θα εξετάσουν μεταξύ άλλων κατά πόσο μολυσμένα καύσιμα έπαιξαν ρόλο στο τεχνικό πρόβλημα που αντιμετώπισε το πλοίο, με αποτέλεσμα να μείνει ανεξέλεγκτο και να κάνει απότομη, μοιραία στροφή. Το πλοίο παραμένει σφηνωμένο στα συντρίμμια της γέφυρας Francis Scott Key Bridge και υπολογίζεται ότι δεν θα μετακινηθεί από εκεί για εβδομάδες.
Τα φώτα του πλοίου άρχισαν να αναβοσβήνουν περίπου μία ώρα αφότου ξεκίνησε το ταξίδι του. Το πλήρωμα ανέφερε προβλήματα στο ρεύμα και απώλεια της πρόωσης πριν από την πρόσκρουση, ενώ πρόλαβε να εκπέμψει σήμα κινδύνου.
«Το πλοίο “πέθανε”, χωρίς σύστημα διεύθυνσης και ηλεκτρονικά», είπε ένας αξιωματικός στο πλοίο την Τρίτη. «Ένας από τους κινητήρες έκανε έναν περίεργο θόρυβο και μετά σταμάτησε. Η μυρωδιά καμένου καυσίμου ήταν παντού στο μηχανοστάσιο και ήταν κατάμαυρο. Το πλοίο δεν είχε χρόνο να ρίξει άγκυρες για να σταματήσει να παρασύρεται» εξήγησε αξιωματικός στη WSJ.
Τι προκαλούν τα μολυσμένα καύσιμα
Τα μπλακ άουτ στη θάλασσα δεν είναι συνηθισμένα, αλλά συμβαίνουν και θεωρούνται κίνδυνος μεγάλου ατυχήματος για τα πλοία. Μια αιτία είναι τα μολυσμένα καύσιμα που μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα στις κύριες γεννήτριες του πλοίου, δήλωσε στη WSJ ο Φώτης Παγουλάτος, ναυπηγός στην Αθήνα. Ένα πλήρες μπλακ άουτ θα μπορούσε να οδηγήσει σε απώλεια της πρόωσης ενός πλοίου, είπε.
Η έρευνα θα περιλαμβάνει αναθεωρήσεις των λειτουργιών και του ιστορικού ασφάλειας του σκάφους, καθώς και εκείνων του ιδιοκτήτη και χειριστή του, δήλωσε η Τζένιφερ Χόμεντι, πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου. Τα πληρώματα θα εξετάσουν τις συσκευές καταγραφής (κάτι σαν το μαύρο κουτί ενός αεροπλάνου) του πλοίου για να καταλάβουν καλύτερα τι συνέβη.
Το πλοίο τύπου Panamax, το οποίο μπορεί να μεταφέρει έως και 10.000 εμπορευματοκιβώτια, είναι ένα από τα χιλιάδες που διέρχονται τακτικά από τις διώρυγες του Παναμά και του Σουέζ και σταματούν συχνά στα λιμάνια των ΗΠΑ στην Ανατολική Ακτή. Λίγες μέρες πριν μπει στο λιμάνι της Βαλτιμόρης, το πλοίο είχε σταματήσει στο Νόρφολκ.
Πάνω από 20 επιθεωρήσεις – Είχε κριθεί κατάλληλο για ταξίδι
Το πλοίο Dali έχει υποβληθεί σε περισσότερες από 20 επιθεωρήσεις ελέγχου από τότε που ναυπηγήθηκε, σύμφωνα με στοιχεία από την Equasis, διεθνή βάση δεδομένων ναυτιλίας. Καμία από τις αναφερόμενες επιθεωρήσεις δεν οδήγησε σε κράτηση, η οποία θα μπορούσε να συμβεί όταν ένα πλοίο κριθεί ακατάλληλο για ταξίδι.
Παρατηρήθηκαν κάποιες ελλείψεις σε δύο τέτοιες αναθεωρήσεις: η μία στο Βέλγιο τον Ιούλιο του 2016, όταν σημειώθηκε ζημιά στο κύτος και μια άλλη στη Χιλή τον Ιούνιο του 2023 που ανέφερε πρόβλημα με την πρόωση και τα βοηθητικά μηχανήματα του πλοίου, δείχνουν τα στοιχεία της Equasis. Η ακτοφυλακή των ΗΠΑ ολοκλήρωσε την εξέταση του σκάφους τον Σεπτέμβριο του 2023 και δεν εντόπισε κανένα πρόβλημα.
Θα ξαναχτιστεί η γέφυρα στη Βαλτιμόρη
Όπως έκαναν γνωστό οι τοπικές αμερικανικές αρχές, κατά την ενημέρωση, η γέφυρα πρόκειται να ξαναχτιστεί αλλά θα κοστίσει πολλά εκατομμύρια δολάρια στην αμερικανική οικονομία.
«Θα το κάνουμε αυτό, και όχι απλώς θα ξαναχτιστεί, αλλά θα χτιστεί με τρόπο που θα θυμάται τους ανθρώπους που επηρέασε αυτή η τραγωδία και θα τιμά την κοινότητα που υπηρετεί», είπε χαρακτηριστικά ο κυβερνήτης του Μέριλαντ, Γουές Μουρ.
Alternate angle on Francis Scott Key bridge shows a large explosion pic.twitter.com/sGkjffTRaS
— cackenbools U/G-t (@cackenbools) March 26, 2024
«Θα απαιτήσει κάθε πτυχή και πτυχή της κοινωνίας», πρόσθεσε. Ωστόσο, δήλωσε ότι δεν μπορεί να δώσει «ένα χρονοδιάγραμμα» ή μια εκτίμηση κόστους, καθώς αυτή τη στιγμή κύριο μέλημά τους είναι η διάσωση ανθρωπίνων ζωών.
Πόσο θα κοστίσει η ανοικοδόμηση της γέφυρας της Βαλτιμόρης
Μεγάλες εμπορικές επιπτώσεις θα έχει η κατάρρευση της γέφυρας της Βαλτιμόρης, με το κόστος της ανοικοδόμησης να εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 600 εκατομμύρια δολάρια, όπως είπαν ειδικοί στο Sky News.
Τοπικοί αξιωματούχοι δήλωσαν ότι το λιμάνι της Βαλτιμόρης, όπου περισσότερα από ένα εκατομμύριο εμπορικά κοντέιντερς εισέρχονται και εξέρχονται κάθε χρόνο, θα παραμείνει κλειστό για όλη τη θαλάσσια και την οδική κυκλοφορία «μέχρι νεωτέρας».
Ωστόσο, θα επιτρέπεται στα φορτηγά να μετακινούν εμπορεύματα από την περιοχή. Η κατάρρευση της γέφυρας «θα εμποδίσει τη λειτουργία της Βαλτιμόρης για κάποιο χρονικό διάστημα», σύμφωνα με τον Ρίτσαρντ Μιντ, τον εκδότη της Lloyd’s List, τον πάροχο των ναυτιλιακών δεδομένων.
Ήδη πραγματοποιούνται εκτροπές με «τεράστιες ασφαλιστικές επιπτώσεις», είπε ο Μιντ, καθώς εταιρείες και αρχές εξετάζουν πώς θα εκτρέπουν το εμπόριο σε άλλα λιμάνια. Τέτοιες εκτροπές θα επιφέρουν κόστος, πρόσθεσε.
Η ανάγκη γρήγορης ανοικοδόμησης θα φέρει το κόστος τουλάχιστον 10 φορές πάνω από την αρχική τιμή που είχε τη δεκαετία του 1970, που ήταν περίπου 60 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τον Ντέιβιντ Μακένζι, πρόεδρο της εταιρείας συμβούλων μηχανικής και αρχιτεκτονικής COWIfonden.
«Πρέπει να κατασκευαστεί γρήγορα γιατί έχετε ακούσει για την πίεση στην κίνηση των επιβατών», είπε. «Αυτό σημαίνει ότι θα είναι πολύ πιο ακριβό και η διαδικασία της προμήθειας θα πρέπει να είναι πολύ σύντομη. Οπότε θα είναι μια ακριβή ανακατασκευή στο τέλος της ημέρας».
Η Βαλτιμόρη είναι το ενδέκατο μεγαλύτερο λιμάνι στις ΗΠΑ όσον αφορά στη διακίνηση κοντέινερ, αλλά το πιο πολυσύχναστο λιμάνι των ΗΠΑ για εξαγωγές αυτοκινήτων, έχοντας διακινήσει περισσότερα από 750.000 οχήματα το 2023, σύμφωνα με τη Διοίκηση Λιμένων του Μέριλαντ.
Η καταγραφή της πρόσκρουσης
Βίντεο που αναρτήθηκε στο YouTube δείχνει ένα πλοίο να προσκρούει σε πυλώνα της γέφυρας και στη συνέχεια μεγάλο μέρος της να καταρρέει και να πέφτει στον ποταμό Πατάπσκο.
Πάνω στη γέφυρα φαίνονται φωτάκια τα οποία μοιάζει να ανήκουν σε οχήματα τα οποία βρίσκονταν εκείνη την ώρα στη Francis Scott Key Bridge, προτού αυτή αρχίσει να καταρρέει.
#BREAKING: Mass Casualty has been Declared after a Large Container Ship Collides with Key Bridge Causing it completely Collapse
Currently, numerous agencies, including the Coast Guard and fire department have just declared a mass casualty incident as… pic.twitter.com/vK4M8xW0tg
— Balling Gents (@Ballinggent) March 26, 2024
«Πιστεύουμε ότι οχήματα και πιθανόν ένα ημιρυμουλκούμενο έχουν πέσει στο νερό», πρόσθεσε ο επικεφαλής του γραφείου Τύπου της πυροσβεστικής υπηρεσίας της Βαλτιμόρης, ο Κέβιν Κάρτραϊτ μιλώντας στην εφημερίδα Baltimore Sun, σημειώνοντας ότι «ολόκληρη η γέφυρα» κατέρρευσε.
Ο μηχανικός Τζούλιαν Κάρτερ εξήγησε στο skynews γιατί η γέφυρα κατέρρευσε μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Σύμφωνα με τον ίδιο, γέφυρες σαν αυτή στη Βαλτιμόρη είναι «πολύ αδύναμες σε κάποια σημεία».
Προσθέτει ότι η «καταστροφική κατάρρευση» μεγάλου μέρους της οφείλεται στο ότι όλα είναι «αλληλένδετα» κατά μήκος της κατασκευής. Άλλες μεγάλες γέφυρες μπορεί να έχουν κεντρικά σημεία, όπου υπάρχει αποσύνδεση από τα υπόλοιπα τμήματα.
Τι γνωρίζουμε για το πλοίο
Το Dali έφευγε από τη Βαλτιμόρη με προορισμό το Κολόμπο της Σρι Λάνκα. Κανένα μέλος του πληρώματος δεν έχει τραυματιστεί, δήλωσε η διαχειρίστρια εταιρεία, η Synergy Marine Group.
Ο εγγεγραμμένος ιδιοκτήτης του πλοίου με σημαία Σιγκαπούρης είναι η Grace Ocean Pte Ltd, σύμφωνα με τα στοιχεία της LSEG. Το πλοίο έχει μήκος 289 μέτρα και μετέφερε εμπορευματοκιβώτια.
Το πλοίο μπορεί να χωρέσει έως και 10.000 TEU. Μετέφερε 4.679 TEU. Το πλοίο είχε προλάβει να εκπέμψει σήμα κινδύνου
Το πλοίο «έχασε το προωθητικό σύστημα» καθώς έφευγε από το λιμάνι και το πλήρωμα ενημέρωσε τις τοπικές αρχές ότι δεν μπορούσε να το ελέγξει, μετέδωσε το ABC News, επικαλούμενο μια αναφορά των υπηρεσιών πληροφοριών των ΗΠΑ. «Οι άνθρωποι αυτοί είναι ήρωες. Έσωσαν ζωές την περασμένη νύχτα», είπε ο Γουές Μουρ αναφερόμενος στο πλήρωμα του πλοίου Dali το οποίο κατάφερε να ενημερώσει τις αρχές ότι αντιμετώπιζε μηχανικό πρόβλημα ενώ έπλεε με ταχύτητα οκτώ κόμβων στον ποταμό Πατάπσκο.
Τι γνωρίζουμε για τη γέφυρα
Η γέφυρα Francis Scott Key είναι μια από τις τρεις διαδρομές από και προς το λιμάνι της Βαλτιμόρης και εξυπηρετούσε 31.000 αυτοκίνητα την ημέρα ή 11,3 εκατομμύρια οχήματα το χρόνο. Άνοιξε το 1977 και διασχίζει τον ποταμό Πατάπσκο.
Η γέφυρα μήκους 2,6 χιλιομέτρων, η οποία διαθέτει τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας και περνά πάνω από τον ποταμό Πατάπσκο, βρίσκεται στο νοτιοδυτικό τμήμα της Βαλτιμόρης, στο Μέριλαντ. Βρίσκεται σε ύψος 56 μέτρων πάνω από τον ποταμό.
Αποτελεί τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ι-95, του βασικού αυτοκινητόδρομου που διατρέχει την ανατολική ακτή των ΗΠΑ από τον βορρά ως τον νότο. Έχει το όνομα του Φράνσις Σκοτ Κι, ο οποίος έγραψε τους στίχους του αμερικανικού εθνικού ύμνου.
Ειδήσεις σήμερα
Σκάνδαλο στο Βρετανικό Μουσείο: Kλεμμένες αρχαιότητες πωλήθηκαν σε 45 αγοραστές στο eBay
Σε επιφυλακή η Γερμανία ενόψει του Euro 2024 μετά το τρομοκρατικό χτύπημα στη Μόσχα