Έτοιμες δηλώνουν ότι είναι οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης για να δεχτούν τουρίστες έπειτα από τη σταδιακή άρση μέτρων που έγινε για την επαναλειτουργία της οικονομίας. Δεδομένου ότι βρισκόμαστε μια ανάσα πριν από την καλοκαιρινή σεζόν, ο κλάδος του τουρισμού ετοιμάζεται πυρετωδώς για να λειτουργήσει ομαλά και να υποδεχτεί τους πρώτους τουρίστες.
Ανάμεσα στις χώρες αυτές είναι και η χώρα μας, η οποία ετοιμάζεται για την ολική επαναφορά των πτήσεων και του τουρισμού. Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) ανακοίνωσε λεπτομέρειες για τη βιοασφάλεια κατά την επανεκκίνηση των πτήσεων εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού.
Η αναγκαιότητα για ασφάλεια στις πτήσεις προκύπτει και από το μεγάλο ενδιαφέρον που υπάρχει στο εξωτερικό για ταξίδια στην Ελλάδα. Υπενθυμίζεται ότι η γερμανική αεροπορική Condor ανακοίνωσε τους 29 καλοκαιρινούς προορισμούς της, εκ των οποίων οι μισοί βρίσκονται στην Ελλάδα.
Ο νέος κανονισμός της ΕΕ για τις πτήσεις
Τα πιο σημαντικά στοιχεία που έρχονται στη δημοσιότητα από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ασφάλειας Αεροπορίας (EASA) είναι τα εξής:
Οι επιβάτες θα πρέπει να γνωρίζουν τους κανονισμούς ασφαλείας, να τηρούν απόσταση 1,5 μέτρου στα αεροδρόμια. Πρέπει να γίνεται σύσταση για χρήση μάσκας σε όλους τους επιβάτες και τα άτομα που βρίσκονται εντός αεροσκάφους. Οι επιβάτες πρέπει να γνωρίζουν ότι πρέπει να αλλάζουν οι μάσκες μετά από 4 ώρες.
Υπενθυμίζεται ότι οι επιβάτες θα πρέπει να τηρούν τα μέτρα ατομικής προστασίας, δηλαδή να πλένουν συχνά τα χέρια τους, να καλύπτουν το πρόσωπό τους εάν βήχουν, ή εάν φτερνίζονται. Επιπρόσθετα να περιορίσουν το άγγιγμα επιφανειών στο αεροδρόμιο και το αεροσκάφος.
Για το προσωπικό που έρχεται σε επαφή με επιβάτες ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας Αεροπορίας (EASA) συνιστά: Να φορά μάσκα, γάντια και τις στολές τους, οι οποίες πρέπει να αλλάζονται καθημερινά. Σχετικά με εκείνους τους υπαλλήλους που πραγματοποιούν σωματικούς ελέγχους, πρέπει να φορούν ασπίδες προσώπου.
Επίσης υπάρχουν ηχητικά/οπτικά μηνύματα προς τους επιβάτες ώστε να συμμορφώνονται με τα μέτρα. Για όσους δεν συμμορφώνονται θα πρέπει να απαγορεύεται η πρόσβαση στο αεροδρόμιο και στην καμπίνα του αεροσκάφους. Αν η παράβαση συμβεί κατά τη διάρκεια της πτήσης, θα πρέπει να ακολουθείται το πρωτόκολλο για τους ανυπάκουους επιβάτες.
Πριν την άφιξη στο αεροδρόμιο
Σύμφωνα με τον ΕASA, οι αερομεταφορείς και οι διαχειριστές αεροδρομίων πρέπει να ενημερώνουν τους μελλοντικούς επιβάτες ότι αν έχουν συμπτώματα κορωνοϊού δεν θα τους επιτρέπεται να ταξιδέψουν. Συμπτωματικοί επιβάτες θα πρέπει να ενθαρρύνονται ώστε να μην εμφανίζονται στο αεροδρόμιο και να έχουν τη δυνατότητα ακύρωσης/αλλαγής εισιτηρίου ακόμα και 6 ώρες προ της πτήσης, με ένα έγγραφο από γιατρό.
Ο οδηγός του EASA περιλαμβάνει αναλυτικές οδηγίες για καθαρισμούς και απολυμάνσεις: Συγκεκριμένα, συνιστά την προσοχή στα σημεία που αγγίζουν περισσότεροι επιβάτες. Να γίνεται φυσικός αερισμός των χώρων των αεροδρομίων, σωστή χρήση των κλιματιστικών (ώστε να ανανεώνεται ο αέρας) κ.λπ.
Σχετικά με τις θερμομετρήσεις στα αεροδρόμια: Να γίνονται έλεγχοι σε επιβάτες που αναχωρούν αμέσως μετά την είσοδό τους στο αεροδρόμιο. Όσοι έχουν θερμοκρασία μεγαλύτερη των 38 βαθμών θα πρέπει να επαναλαμβάνεται η θερμομέτρηση. Αν επιβεβαιωθεί ο πυρετός τότε θα πρέπει να οδηγούνται σε άλλο θάλαμο, δίχως να παραβιάζεται η ιδιωτικότητα.
«Τεστ για κορωνοϊό»: Οι επιβάτες θα πρέπει να προσκομίζουν μια δήλωση σχετικά με τον κορωνοϊό προ του check in. Οι αερομεταφορείς πρέπει να ενημερώνουν τους επιβάτες ότι θα έχουν συνέπειες αν κάνουν ψευδή δήλωση και πως πιθανώς δεν θα τους επιτραπεί να ταξιδέψουν.
Check-in και επιβίβαση: Οι επιβάτες πρέπει να ενθαρρύνονται να χρησιμοποιούν το self check-in (σ.σ. μέσω εφαρμογών κινητών τηλεφώνων κ.λπ) και να έχουν λιγότερες χειραποσκευές τους για να περιορίζονται οι κινήσεις εντός της καμπίνας.
Υποχρεωτικά αντισηπτικό στο σημείο του check-in
Οι αρμόδιοι πρέπει να ενημερώνουν τους επιβάτες ότι οφείλουν να έχουν αριθμό μασκών που θα καλύψει όλο το ταξίδι τους. Σε άλλη περίπτωση, θα πρέπει να εξετάζεται το ενδεχόμενο να χορηγούνται μάσκες στους επιβάτες.
Κατά τη διάρκεια της πτήσης:
- Οι καμπίνες των αεροσκαφών πρέπει να απολυμαίνονται τακτικά
- Να αποφεύγονται οι ουρές (στις τουαλέτες κ.λπ)
- Να μη γίνονται πωλήσεις Duty-Free προϊόντων
- Ο EASA επισημαίνει στις αεροπορικές ότι ενισχυμένα φίλτρα HEPA έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικά
Oι αερομεταφορείς (αεροπορικές εταιρείες) πρέπει να δίνουν σαφείς οδηγίες:
- για την υγιεινή χεριών, κυρίως προ του φαγητού ή του αναψυκτικού/ποτού και της χρήσης τουαλέτας
- για τη σωστή χρήση των μασκών
- για το πώς πρέπει να βήχουν/φτερνίζονται (σε χαρτί ή στον αγκώνα)
- για το πώς να αποφεύγουν την επαφή με επιφάνειες της καμπίνας του αεροσκάφους και
- για τις περιορισμένες υπηρεσίες (σέρβις) κατά τη διάρκεια της πτήσης
Ο ΕASA σημειώνει ότι αν ένας επιβάτης εμφανίσει συμπτώματα πρέπει να διασφαλιστεί ότι φορά μάσκα και να αντικαθίσταται όταν υγραίνεται. Ο επιβάτης πρέπει να απομονώνεται (π.χ. να αφήνονται έστω δυο σειρές κενές, να τοποθετείται στο πίσω μέρος του αεροσκάφους, στη θέση με παράθυρο). Οσοι ήταν κοντά (σε απόσταση δυο θέσεων) θα πρέπει να θεωρούνται στενές επαφές και να εξετάζονται κατά την είσοδο στη χώρα άφιξης.