Αυτή η αύξηση των αμερικανικών δασμών κατά ευρωπαϊκών προϊόντων αξίας 7,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων τέθηκε σε ισχύ σήμερα στις 00.01 ώρα Ουάσινγκτον (07.01 ώρα Ελλάδας). Η επιβολή αυτή σημειώνεται τέσσερις ημέρες μετά το οριστικό πράσινο φως που έδωσε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου στην Ουάσινγκτον για την επιβολή των κυρώσεων κατά της ΕΕ σε αντίποινα για τις επιδοτήσεις που δόθηκαν στην ευρωπαϊκή αεροναυπηγική βιομηχανία Airbus.
Εκφράζοντας “λύπη” για την απόφαση αυτή, η Επίτροπος Εμπορίου της ΕΕ Σεσίλια Μάλμστρεμ δήλωσε σήμερα ότι η ΕΕ “δεν έχει άλλη φωνή” παρά τα αντίμετρα.
Η ΕΕ αναμένει από την πλευρά της την άδεια, τον επόμενο χρόνο, από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, να επιβάλει τελωνειακές κυρώσεις σε βάρος των ΗΠΑ που κατηγορούνται για αθέμιτες επιδοτήσεις προς την Boeing.
Για μια ακόμη φορά, η Μάλμστρεμ εξέφρασε λύπη για την κλιμάκωση αυτή. “Η αμοιβαία επιβολή τελωνειακών κυρώσεων δεν εξυπηρετεί μακροπρόθεσμα τα συμφέροντα κανενός”, δήλωσε σε ανακοίνωσή της.
Αυτή η αμοιβαία επιβολή “θα προκαλέσει πολύ μεγάλες ζημιές στην αεροναυπηγική παραγωγή στις ΗΠΑ και εντός της ΕΕ και θα προκαλέσει παράπλευρες ζημιές σε πολλούς ακόμη τομείς που έχουν ήδη πληγεί από τις παρούσες εμπορικές εντάσεις”, πρόσθεσε.
Η νέα επίθεση του Ντόναλντ Τραμπ σημειώνεται ενώ Ουάσινγκτον σε έναν ευρείας κλίμακας εμπορικό πόλεμο με την Κίνα, που κινδυνεύει να αποσταθεροποιήσει την παγκόσμια οικονομία.
Προστατευτισμός
Η διένεξη των δύο αεροναυπηγικών βιομηχανιών Airbus και Boeing δεν είναι παρά ένα από τα πολλά προβλήματα που τροφοδότησαν τις διατλαντικές εντάσεις, οι οποίες επιδεινώθηκαν γρήγορα με την άνοδο στην εξουσία του Ντόναλντ Τραμπ το 2017.
Υιοθετώντας μια πολιτική προστατευτισμού, ο πρόεδρος των ΗΠΑ επέβαλε ήδη υψηλότερους δασμούς στον χάλυβα και το αλουμίνιο που προέρχονται από την ΕΕ και άλλες συμμαχικές χώρες, αφήνοντας να πλανάται η απειλή ότι μπορεί να κάνει το ίδιο με τα αυτοκίνητα.
Τον Ιούλιο του 2018, ο Τραμπ και ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ πέτυχαν μια μορφή εκεχειρίας στην Ουάσινγκτον που άφηνε χώρο για διαπραγματεύσεις, οι οποίες τελικά δεν κατέληξαν πουθενά.
Η δικαστική διαμάχη μεταξύ της Airbus και της Boeing ενώπιον του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου χρονολογείται από το 2004 όταν η Ουάσινγκτον κατηγόρησε τη Βρετανία, τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ισπανία για τη χορήγηση αθέμιτων επιδοτήσεων προκειμένουν να στηρίξουν την Airbus.
Ένα χρόνο αργότερα, ήρθε η σειρά της ΕΕ να κατηγορήσει τη Boeing ότι έλαβε αθέμιτες επιδοτήσεις ύψους 19,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων μεταξύ 1989 και 2006 από την αμερικανική κυβέρνηση.
Ακολούθησε μια ατέρμονη δικαστική διαμάχη, με κάθε πλευρά και κάνει σειρά εφέσεων και αντεφέσεων.