Ο υπουργός Μεταφορών Mehmet Turhan χαρακτήρισε την τελευταία απογείωση από το Ατατούρκ «ιστορική». «Είμαι στην ευχάριστη θέση να σας ξεπροβοδίσω ως τους τελευταίους εμπορικούς επιβάτες του αεροδρομίου Ατατούρκ», είπε λίγο πριν απογειωθεί το αεροπλάνο, στις 2.44 π.μ.
«Με την επιστροφή σας, θα προσγειωθείτε στο νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, το μεγαλύτερο αεροδρόμιο στον κόσμο» είπε χαρακτηριστικά.
Κατά την διάρκεια της τελευταίας πτήσης από το Ατατούρκ, τα μέλη του πληρωμάτων, το προσωπικό του αεροδρομίου και οι τελευταίοι επιβάτες έβγαζαν αναμνηστικές φωτογραφίες.
Λίγες ώρες αργότερα, οι τυχεροί πρώτοι επιβάτες του Istanbul Airport ζούσαν την μοναδική εμπειρία του καινούριου αεροδρομίου.
Κατά τη διάρκεια της μετακίνησης – μαμούθ και μέσα σε μόλις 45 ώρες, συνολικά μεταφέρθηκε εξοπλισμός που ζύγιζε περίπου 47.300 τόνους.
Η μεταφορά ολοκληρώθηκε τα μεσάνυχτα του Σαββάτου, 6 Απριλίου, Οι πτήσεις στο νέο αεροδρόμιο ξεκίνησαν με πρώτη αυτή της Turkish Airlines προς την πρωτεύουσα Άγκυρα.
Στόχος τα 200 εκατομμύρια επιβάτες
Οι Αρχές υπολογίζουν ότι το εντυπωσιακό νέο αεροδρόμιο θα εξυπηρετεί 90 εκ. επιβάτες ετησίως με τρεις διαδρόμους στην παρούσα φάση ανάπτυξής του, όταν το πλέον πολυσύχναστο αεροδρόμιο του κόσμου, εκείνο της Ατλάντα των ΗΠΑ εξυπηρέτησε πέρυσι 104 εκ. ταξιδιώτες.
Μέχρι το 2028, ωστόσο, στο “Istanbul Airport” θα λειτουργούν έξι διάδρομοι και τέσσερις τερματικοί σταθμοί και θα εξυπηρετεί 200 εκ. επιβάτες ετησίως καλύπτοντας μια έκταση 76 τ.χλμ. -τριπλάσια εκείνης του Ατατούρκ.
Διεθνή ΜΜΕ σχολιάζουν ότι το κυβερνών κόμμα AKP του Ερντογάν ξόδεψε 10.2 δισ ευρώ για το φαραωνικό project -προίκα του Ερντογάν στην γενέτειρά του- προκειμένου να προσελκύσει ψήφους.
Αλλά το τεράστιο αυτό κόστος έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις μεγάλης μερίδας των πολιτών που στενάζουν υπό το βάρος της οικονομικής κρίσης, του υψηλού πληθωρισμού και του κλυδωνιζόμενου εθνικού νομίσματος.
Aκτιβιστές καταγγέλλουν ότι με την τεράστια ανάπτυξη στην περιοχή του αεροδρομίου καταστράφηκαν δάση με απρόβλεπτες συνέπειες και για την άγρια πανίδα. Eνώ εργαζόμενοι έχουν διαμαρτυρηθεί για τα δυστυχήματα κατά την κατασκευή του, τις κακές συνθήκες εργασίας, το φαγητό και την καθυστέρηση καταβολής μισθών. Τον περασμένο Σεπτέμβριο μάλιστα είχαν επέμβει οι δυνάμεις ασφαλείας με δακρυγόνα και εκτοξευτήρες νερού για να διαλύσουν συγκέντρωση εργαζομένων.