Η απεργία καταμεσής της περιόδου των καλοκαιρινών αδειών αφορά τη Γερμανία, το Βέλγιο, τη Σουηδία, την Ιρλανδία και την Ολλανδία. Περισσότεροι από 55.000 επιβάτες επηρεάζονται από την ακύρωση περίπου 400 πτήσεων από τους οποίους οι 42.000 για τη Γερμανία.
Η Ryanair ανέφερε πως το 85% των πτήσεών της θα πραγματοποιηθεί κανονικά, «δηλαδή πάνω από 2.000 (…) που μεταφέρουν σχεδόν 400.000 επιβάτες». Η εταιρία διαβεβαίωσε πως η «πλειονότητα των επιβατών» που επηρεάζονται έχουν τοποθετηθεί σε άλλες πτήσεις.
Στο αεροδρόμιο του Σαρλερουά, που είναι η μεγαλύτερη πλατφόρμα της Ryanair στο Βέλγιο, περίπου 20 πιλότοι της εταιρίας έλαβαν μέρος σε μια συγκέντρωση διαμαρτυρίας, κρατώντας πανό που έγραφαν «Η Ryanair απεργεί» ή ακόμη «Σεβαστείτε μας».
«Η Ryanair είναι η μοναδική πολυεθνική στο Βέλγιο που δεν σέβεται τους βελγικούς νόμους και αυτό δεν είναι φυσιολογικό», δήλωσε ο Ντιντιέ Λέμπε, εκπρόσωπος της ένωσης ACV-CSS, στα αιτήματα της οποία περιλαμβάνεται η διασφάλιση της αμοιβής των πιλότων όταν είναι σε ετοιμότητα (stand by).
Παρόμοια συγκέντρωση αναμένεται στο αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, στη Γερμανία.
Κοινωνικό ντάμπινγκ
Η εταιρ3ία, που έχει 130 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως και χαρακτήρισε την απεργία «ανώφελη», είδε τους τελευταίους μήνες την κοινωνική δυσαρέσκεια να επεκτείνεται στις κύριες κατηγορίες του προσωπικού της στην Ευρώπη.
Γενικά τα συνδικάτα καταγγέλλουν την εταιρία για την πολιτική απασχόλησης που ακολουθεί, την καταφυγή σε επισφαλή συμβόλαια εργασίας και για κοινωνικό ντάμπινγκ. Η εταιρεία απορρίπτει τις κατηγορίες υποστηρίζοντας ότι πληρώνει καλύτερα τους πιλότους της απ’ ό,τι οι ανταγωνιστές της.
«Δεν θέλουμε να βλάψουμε την εταιρεία αλλά έχουμε ανάγκη μια αλλαγή προσέγγισης στο Δουβλίνο», την έδρα της Ryanair, δήλωσε στο τηλεοπτικό δίκτυο N-tv ο Ίνγκολφ Σουμάχερ, ηγετικό στέλεχος του γερμανικού συνδικάτου Vereinigung Cockpit (VC).
Σύμφωνα με τους συνδικαλιστές, η Ryanair επιβάλλει όποτε μπορεί ιρλανδικά συμβόλαια εργασίας που είναι πιο ευέλικτα για το ιπτάμενο προσωπικό, ακόμη και αν ζουν σε άλλες χώρες στην Ευρώπη. Για να δικαιολογηθεί, η εταιρεία ανέφερε πως το μεγαλύτερο μέρος του μεταφορικού έργου της πραγματοποιείται με αεροσκάφη που είναι καταχωρημένα στην Ιρλανδία.
Η αεροπορική εταιρεία, που είχε σημαντική ανάπτυξη με τα προβλεπόμενα για το 2018 κέρδη της να ξεπερνούν το 1,25 δισ. ευρώ, υπερηφανεύεται ότι «η αύξηση του κόστους της ανά επιβάτη είναι μικρότερη απ΄ό,τι για τους ανταγωνιστές της».
«Η Ryanair πουλά τα εισιτήριά της στα 39 ευρώ και ταυτόχρονα έχει κέρδος (…) σαφώς αυτοί που πληρώνουν το τίμημα είναι οι υπάλληλοι», εκτιμά ένας άλλος εκπρόσωπος του VC, ο Γιάνις Σμιτ.
Κατά συνέπεια τα συνδικάτα απαιτούν αυξήσεις μισθών, εξομοίωση των μισθών για τους πιλότους σε ετοιμότητα και προσαρμογή των συμβολαίων εργασίας στα ισχύοντα στις χώρες διαμονής των πιλότων. Όμως, όπως υποστηρίζουν, η Ryanair έχει αποκλείσει κάθε αύξηση δαπανών.
Ένα άλλο μέτωπο που ενδέχεται να ανοίξει για την αεροπορική εταιρεία, είναι το θέμα της αποζημίωσης. Μια βελγική ένωση καταναλωτών, η Test Achats, είπε πως στα τέλη Αυγούστου θα προσφύγει στη δικαιοσύνη μπροστά στην άρνηση της εταιρίας να αποζημιώσει τους επιβάτες.
«Η εταιρεία επικαλείται έκτακτες συνθήκες ενώ το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκρινε σαφώς πως μια εσωτερική απεργία στην εταιρία δεν αιτιολογεί τη μη καταβολή αποζημιώσεων στους επιβάτες», ανέφερε σε ανακοίνωσή της η Test Achats.
Η απεργία στη Ryanair είχε προκαλέσει μια πρώτη ευρωπαϊκή κινητοποίηση στα τέλη Ιουλίου, όταν το προσωπικό καμπίνας στην Ισπανία, στην Ιταλία, στην Πορτογαλία και στο Βέλγιο είχε κατέβει σε απεργία. Περίπου 600 πτήσεις ακυρώθηκαν επηρεάζοντας 100.000 επιβάτες.
Ευρωπαϊκά κοινωνικά στάνταρντ
Όλες αυτές οι κοινωνικές εντάσεις ήρθαν στο φως τον Σεπτέμβριο του 2017 όταν ένα σοβαρό πρόβλημα στο πρόγραμμα των πιλότων οδήγησε σε ακυρώσεις που αφορούσαν 20.000 πτήσεις. Η κρίση αυτή ανάγκασε τη Ryanair να αναγνωρίσει τα συνδικάτα, την ύπαρξη των οποίων αρνείτο μέχρι τότε η εταιρεία.
Οι απεργοί έλαβαν την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Συνδικάτων (CES) στην οποία συμμετέχουν 90 εθνικές οργανώσεις και δέκα ευρωπαϊκές ομοσπονδίες.
Ο Πέτερ Σέρερ, ο γενικός γραμματέας της CES, εξέφρασε την ευχή να πολλαπλασιαστούν οι ταυτόχρονες κινητοποιήσεις σε διάφορες χώρες προκειμένου να υπάρξει κατάληξη «σε αυτό που θέλουμε στο ευρωπαϊκό επίπεδο: διαπραγματεύσεις για τις συνθήκες εργασίας, τα ελάχιστα στάνταρντ».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]