Σύμφωνα με τον οίκο, η τιμή του αποτελεί «απόλυτο ρεκόρ για ένα έργο που πωλείται από τον Sotheby’s του Παρισιού από τότε που άνοιξε η αγορά σε ξένους οίκους δημοπρασιών το 2001 και ρεκόρ για μια πορσελάνη που πωλείται στη Γαλλία».
Με τις αρχικές εκτιμήσεις να κυμαίνονται μεταξύ 500.000 και 700.000 ευρώ, το ποσό αυξήθηκε γρήγορα λόγω των προσφορών ασιατών πλειοδοτών. Το βάζο τελικά κατακυρώθηκε σε νεαρό Κινέζο που ήταν παρών στη δημοπρασία. Η ταυτότητά του δεν έγινε γνωστή.
Σε τέλεια κατάσταση, το βάζο παρουσιάζει πολύχρωμη διακόσμηση στην οποία κυριαρχούν ροζ αποχρώσεις. Παρουσιάζει ένα ιδιαίτερο τοπίο, γεμάτο από ελάφια και γερανούς αλλά και πεύκα, τις κορυφές των οποίων καλύπτει ομίχλη. Κάτω από τη βάση του υπάρχει ένα «διακριτικό» έξι χαρακτήρων, του αυτοκράτορα Τσιανλόνγκ, που κυβέρνησε στην Κίνα από το 1736 έως το 1796.
Όπως ένας Καραβάτζο
«Αυτό το βάζο είναι το μόνο γνωστό στον κόσμο με τόσες λεπτομέρειες. Είναι ένα σημαντικό έργο τέχνης, είναι σαν να ανακαλύπτεις έναν Καραβάτζο», τόνισε ο πλειστηριαστής Ολιβιέ Βαλμιέ, ειδικός στην ασιατική τέχνη.
Το αριστούργημα ανακαλύφθηκε τυχαία στη σοφίτα ενός εξοχικού οικογενειακού σπιτιού όπου έμεινε αρκετές δεκαετίες μαζί με άλλα κινεζικά μπιμπελό. «Το βάζο δεν μου αρέσει πολύ, ούτε άρεσε στους παππούδες μου. Τα χρώματά του είναι υπερβολικά έντονα», εξήγησε η κάτοχός του, η οποία είχε επικοινωνήσει πριν από τρεις μήνες με τον Sotheby’s, όπου το αντικείμενο έφτασε μέσα σε ένα κουτί παπουτσιών.
Το αντικείμενο πιθανόν αποκτήθηκε στη Γαλλία στα τέλη του 19ου αιώνα. Στο εσωτερικό ενός γιαπωνέζικου αρωματοκαύστη, επίσης φυλαγμένου στη σοφίτα, βρέθηκε ένα τιμολόγιο που χρονολογείται από την Παγκόσμια Έκθεση του Παρισιού του 1867.
Μόνο τέσσερα βάζα «yancai ruyi» όπως ονομάζονται, με αυτό τον τύπο ειδυλλιακού τοπίου με ελάφια και γερανούς, είναι τεκμηριωμένα εγγράφως στην παραγωγή των αυτοκρατορικών εργαστηρίων στο Τζινγκντεσέν. Το 1765, ένα ζευγάρι προορίζεται για τα Περίπτερα του Βούδα, μέσα στα ιδιαίτερα διαμερίσματα του Τσιανλόνγκ. Το 1769 παραγγέλθηκαν δύο βάζα ως δώρο γενεθλίων για τον αυτοκράτορα. Ένα παρόμοιου ύφους κομμάτι όμως χωρίς γερανούς υπάρχει στο μουσείο Guimet στο Παρίσι.
Το τοπίο που απεικονίζεται στο βάζο μοιάζει να εμπνέεται από τη σφαίρα της φαντασίας, ωστόσο φέρει πολλά στοιχεία από το αυτοκρατορικό πάρκο για κυνήγι της περιοχής Μιλάνζ, μιας από τις θερινές κατοικίες όπου διέμενε ο αυτοκράτορας σε περιόδους ζέστης.
Τα ζώα και τα φυτά που απεικονίζονται είναι γεμάτα συμβολισμούς: το ελάφι είναι συνώνυμο της ευτυχίας, οι γερανοί, τα ιπτάμενα φτερωτά άλογα προσωποποιούν το γήρας, το πράσινο πεύκο συμβολίζει την αιώνια ζωή και το μανιτάρι λινγκτζί, την αθανασία.
Τα αυτοκρατορικά αντικείμενα της περιόδου Τσιανλόνγκ είναι περιζήτητα. Ένα πορσελάνινο ροζ μπολ πωλήθηκε 30,4 εκατομμύρια δολάρια τον Απρίλιο από τον Sotheby’s στο Χονγκ Κονγκ. Μια αυτοκρατορική σφραγίδα της περιόδου Τσιανλόνγκ πωλήθηκε 21 εκατομμύρια ευρώ τον Δεκέμβριο του 2016 στο Παρίσι, σημειώνοντας παγκόσμιο ρεκόρ.
https://www.youtube.com/watch?v=5Qr9bnEQK0Q
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]