Το αποτέλεσμα είναι ότι η πολεμική αεροπορία δεν έχει αρκετούς πιλότους για τα 240 μαχητικά αεροπλάνα τύπου F-16 και τα 49 παλαιότερα τύπου F-4 φάντομ. Πριν από την απόπειρα πραξικοπήματος αναλογούσαν 1,5 πιλότοι για κάθε αεροσκάφος ενώ τώρα 0,8. Η τουρκική πολεμική αεροπορία έχει χάσει εξ αιτίας της απόπειρας πραξικοπήματος «ένα μεγάλο μέρος της εμπειρίας και του know-how της» δήλωσε ο στρατιωτικός εμπειρογνώμονας Αρντα Μεβλέτογλου, στο πρακτορείο Reuters.
Οι ένοπλες δυνάμεις προσπαθούν βέβαια να βρουν νέους πιλότους, σκοντάφτουν όμως σε δυσκολίες διότι μετά τις «εκκαθαρίσεις» δεν υπάρχουν πλέον αρκετοί έμπειροι εκπαιδευτές. Γι αυτό και το υπουργείο Άμυνας τους αναζήτησε στο εξωτερικό. Το Πακιστάν δήλωσε διατεθειμένο να στείλει εκπαιδευτές για τα F-16, αλλά το σχέδιο σκόνταψε αυτή τη φορά στις αντιρρήσεις των ΗΠΑ, αφού σύμφωνα με το συμβόλαιο αγοράς τους από την General Dynamics απαιτείται η σχετική άδεια της αμερικανικής κυβέρνησης.
Η Άγκυρα απέρριψε την προσφορά της Ουάσινγκτον να εκπαιδευτούν Τούρκοι πιλότοι στις ΗΠΑ, με την αιτιολογία ότι πρέπει να εξοικειώνονται με την τοπογραφία της Τουρκίας. Ο πραγματικός λόγος είναι όμως ότι οι εκπαιδευόμενοι πιλότοι μπορεί να επηρεασθούν πολιτικά, δεδομένου ότι εχθρός του Ερντογάν, Γκιουλέν, ζει εξόριστος στην Πενσιλβάνια, σημειώνει η Handelsblatt.
Σφοδρή χιονόπτωση πλήττει τη Σερβία - Χωρίς ρεύμα 10.000 καταναλωτές
Ο Φετουλάχ Γκιουλέν φέρεται ότι είχε μεγάλη επιρροή στην τουρκική πολεμική αεροπορία, ο αρχηγός της μάλιστα Ακιν Εζτούρκ δικάζεται στη μαζική δίκη 486 στρατιωτικών φερομένων ως υποκινησάντων το πραξικόπημα. Μεταξύ δε αυτών περιλαβάνονται και αρκετοί πιλότοι, οι οποίοι κατηγορούνται ότι ξεκίνησαν από την αεροπρική βάση Ακιντσί για να βομβαρδίσουν με F-16 το προεδρικό μέγαρο στην Αγκυρα.
Κατά τον Γενικό Εισαγγελέα της Αγκυρας, το κίνημα Γκιουλέν προσπαθούσε εδώ και χρόνια να ελέγξει την τουρκική πολεμική αεροπορία. Οι γιατροί του στρατιωτικού νοσοκομείου Γκιούλχανε διαπίστωναν προβλήματα υγείας σε υποψήφιους πιλότους, όρασης ή καρδιακά, αποκλείοντάς τους και ενέκριναν άλλους του δικτύου Γκιουλέν. Τώρα οι πρώτοι θα ξεναεξεταστούν για να αντικαταστήσουν μερικούς από τους απολυθέντες, όπως γράφει η «Yeni Safak»
Η τουρκική κυβέρνηση προσπαθεί επίσης να προσελκύσει πιλότους της πολιτικής αεροπορίας να ενταχθούν στη πολεμική. Μόνο στην Turkish Airlines εργάζονται 800 πρώην πιλότοι της πολεμικής αεροπορίας. Μόνο 50 όμως έκαναν την σχετική αίτηση. Η εξήγηση είναι ότι η αμοιβή τους στην πολεμική αεροπορία είναι 3000 δολάρια, ενώ στην πολιτική πολύ περισσότερα.
Ετσι, η κυβέρνηση της Αγκυρας αναγκάστηκε να παρατείνει νομοθετικά την υποχρεωτική παραμονή των πιλότων της πολεμικής αεροπορίας από 10 σε 18 χρόνια. Το ιδιαίτερο βρίσκεται όμως στο γεγονός ότι η ισχύς του νόμου αυτού είναι αναδρομική και έτσι οι πιλότοι της πολιτικής αεροπορίας πρέπει να υπολογίζουν με την επιστροφή τους στην πολεμική.
Πηγή: Handelsblatt