Σύμφωνα με τους Financial Times, οι εργοδότες που ελέγχουν το προφίλ ενός υποψήφιου εργαζομένου στο Facebook ή στο Twitter, πριν λάβουν κάποια τελική απόφαση για την πρόσληψή του, ενδέχεται να παραβιάζουν την ευρωπαϊκή νομοθεσία, σύμφωνα με τις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές.
Για να περιοριστεί αυτός ο τρόπος επιλογής υποψήφιων εργαζομένων, η Ε.Ε. αποφάσισε να προχωρήσει στην ενίσχυση του πλαισίου προστασίας δεδομένων.
Η σχετική οδηγία που εκδόθηκε από τις ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές προστασίας προσωπικών δεδομένων προβλέπει ότι οι εργοδότες από εδώ και μπρος θα πρέπει να έχουν αυστηρά έννομο συμφέρον προτού ελέγξουν τον προσωπικό λογαριασμό που διαθέτουν οι εργαζόμενοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Επίσης, οι αρμόδιες Αρχές επισήμαναν ότι τα δεδομένα που προκύπτουν από μια έρευνα θα πρέπει να έχουν σχέση αποκλειστικά και μόνο με τη συμπεριφορά του υποψηφίου στην εργασία του. Σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε η διαδικτυακή εταιρεία εύρεσης εργασίας και προσλήψεων CarrerBuilder, στην οποία συμμετείχαν 2.000 εργοδότες, περίπου το 60% εξ αυτών εξετάζει εξονυχιστικά τους προσωπικούς λογαριασμούς των υποψήφιων εργαζόμενων για την εξεύρεση πληροφοριών, πριν προχωρήσει σε προσλήψεις.
Παρότι η οδηγία της ομάδας εργασίας δεν είναι στην παρούσα φάση δεσμευτική, τα μέλη της φροντίζουν να ελέγχουν την εφαρμογή των κανονισμών που ισχύουν στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Σύμφωνα με τον Φιλ Λι, υπεύθυνο για την προστασία των προσωπικών δεδομένων στην εταιρεία Fieldfisher, η άποψη της ομάδας εργασίας δεν είναι δεσμευτική αλλά πολύ πειστική λόγω του ρόλου που αυτή έχει αναλάβει. O κ. Λι ξεκαθαρίζει ότι η ομάδα εργασίας, γνωστή και ως «Αρθρο 29 ομάδας εργασίας», θα ασκήσει έλεγχο στον τρόπο που οι εθνικές αρχές προστασίας των δεδομένων εφαρμόζουν τους ευρωπαϊκούς κανόνες. Σε αυτήν την περίπτωση προσθέτει ο κ. Λι ότι οι ευρωπαϊκές αρχές έχουν επισημάνει ότι θα πρέπει να υπάρχει ένας αποχρών λόγος για έναν εργοδότη, ώστε να ελέγξει τον προσωπικό λογαριασμό κάποιου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Μάλιστα, οι εργοδότες θα πρέπει να ενημερώσουν τους υποψηφίους, πριν υποβάλλουν το βιογραφικό τους, ότι θα γίνει ο σχετικός έλεγχος. Επίσης, οι κανονισμοί απαγορεύουν στους εργοδότες να μοιράζονται με πελάτες πληροφορίες ήσσονος σημασίας που αφορούν τους υπαλλήλους τους.
Οι εταιρείες από την πλευρά τους υποστηρίζουν ότι ο έλεγχος είναι απαραίτητο κομμάτι της δουλειάς τους. Σύμφωνα με έρευνα σε πάνω από 2.000 εργοδότες, περίπου το 60% χρησιμοποιεί τα social media για να ελέγξει πιθανούς υποψηφίους πριν πάρει την απόφαση να τους προσλάβει.