Οι ηθοποιοί Κέιτι Χoλμς και Τσάνινγκ Τάτουμ, ο αμυντικός ποδοσφαιριστής της Μπαρσελόνα, Ζεράρ Πικέ, οι ΝΒΑers Πάου Γκασόλ, Κρις Πολ, Σι Τζέι ΜακΚόλουμ, ο Ιρλανδός παίκτης ράγκμπι Τζέιμι Χίσλιπ και ο ράπερ LL Cool J είναι μερικοί από τους διάσημους που αποφάσισαν να μπουν στην αίθουσα διδασκαλίας του Χάρβαρντ, στις Ηνωμένες Πολιτείες, για να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους.
Τον περασμένο μήνα, οι γνωστές προσωπικότητες είχαν το ρόλο φοιτητή και παρακολούθησαν για τέσσερις ημέρες τα μαθήματα που αφορούν τη «Διοίκηση Επιχειρήσεων Αθλημάτων, ΜΜΕ και Ψυχαγωγίας», με τη διάσημη επικεφαλής καθηγήτρια, Ανίτα Ελμπέρσε, να μιλάει στο BBC για τους διάσημους μαθητές της.
«Πολλοί από τους συμμετέχοντες θέλουν να μάθουν πώς θα αποτιμήσουν το μπραντ τους και να χτίσουν μια επιχείρηση γύρω από αυτό, να δημιουργήσουν μια δεύτερη καριέρα όταν η τωρινή τους τελειώνει ή όταν θα εξερευνήσουν νέες καριέρες», δηλώνει η ίδια.
Οπως υποστηρίζει, κανένας από τους διάσημους φοιτητές της δεν απόλαυσε «ειδική μεταχείριση» και μάλιστα η ίδια φροντίζει, όταν βλέπει αιτήσεις από σελέμπριτις, να επικοινωνεί μαζί τους για να τους εξηγήσει τι θα πρέπει να περιμένουν από τα μαθήματα.
Ο πιο καλός ο… φοιτητής είναι ο Ζεράρ Πικέ.
Στο βιβλίο της καθηγήτριας Ελμπέρσε, «Προϊόντα που σπάνε ταμεία», υποστηρίζει πως όταν χτίζεις μια επιχείρηση γύρω από «προϊόντα που σπάνε ταμεία» -σε μικρά πράγματα με μεγάλο αντίκρισμα, μεγάλες επενδυτικές εταιρίες, τηλεοπτικά σόου, βιβλία ή ονόματα αστέρων- τότε οδηγείσαι με σιγουριά σε μακροπρόθεσμη επιτυχία.
Αλλωστε, η άνοδο των σούπερ σταρ επιταχύνθηκε με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που συνδέονται, καθώς μπορούν να επικοινωνούν απευθείας με τους φαν τους αντί να εμπλέκονται άνθρωποι των δημόσιων σχέσεων και ατζέντηδες.
Ενδεικτικό παράδειγμα είναι οι ισπανικές ποδοσφαιρικές ομάδες της Ρεάλ Μαδρίτης και της Μπαρτσελόνα, οι οποίες απολαμβάνουν αθλητική και εμπορική επιτυχία, ξοδεύοντας μεγάλα ποσά από τον προϋπολογισμό τους σε σταρ όπως ο Κριστιάνο Ρονάλντο και ο Νεϊμάρ Τζούνιορ.
Στα… ώπα ώπα έχουν την καθηγήτρια Ελμπέρσε η Κέιτι Χολμς, ο Σι Τζέι ΜακΚόλουμ, ο Ζεράρντ Πικέ, ο Ρασίν Ματίς και ο Τζέιμι Χίσλιπ
«Εξετάσαμε πώς διάφορα αθλήματα προωθούνται ως ψυχαγωγικά προϊόντα, και πώς οι εμπλεκόμενοι διαδραματίζουν ρόλο ώστε να ενισχύσουν το άθλημα», δηλώνει ο παίκτης ράγκμπι Τζέιμι Χίσλιπ.
Τα μαθήματα της κ. Ελμπέρσε θα μπορούσαν να έχουν σπουδαίο αντίκτυπο στο μέλλον των αθλημάτων και της ψυχαγωγίας, αν οι φοιτητές της αναλάβουν ηγετικούς ρόλους σε τέτοιου είδους βιομηχανίες. Σημειωτέον, το όνομα του Ζεράρντ Πικέ ακούγεται ως μελλοντικός υποψήφιος για την προεδρία της Μπαρτσελόνα και δεν θα προκαλούσε εντύπωση αν επί προεδρίας του εφάρμοζε τη «θεωρία του blockbuster».
Το κόστος των μαθημάτων ανέρχεται στα 8.760 ευρώ και δεν απαιτείται καμιά προηγούμενη εκπαιδευτική κατάρτιση. Περίπου 60 φοιτητές δίνουν το παρών κάθε χρόνο, με τους επικριτές να υποστηρίζουν ότι είναι ένα εύκολο εισόδημα για το Χάρβαρντ.
Από τα θρανία του Χάρβαρντ πέρασαν προσφάτως οι αστέρες του NBA Πάου Γκασόλ, Κρις Πολ, ο ράπερ LL Cool J και ο ηθοποιός Τσάνινγκ Τάτουμ.
Ο καθηγητής Νταν Σαρόφιαν-Μπουτέν του κολεγίου Μέριμακ της Μασαχουσέτης επισημαίνει πως το συγκεκριμένο μάθημα εμπορεύεται το πρεστίζ του Χάρβαρντ. «Οι άνθρωποι μπορούν να ισχυρίζονται ότι πήγαν στο Χάρβαρντ με άλλους λαμπερούς μαθητές και διδάχτηκαν από μια διάσημη καθηγήτρια», δηλώνει. Πάντως, ο ίδιος ξεκαθαρίζει ότι τα μαθήματα απευθύνονται σε ανθρώπους που βρίσκονται «από μέσα» και πιθανόν γνωρίζουν για τις βιομηχανίες τους περισσότερα από ό,τι ο καθηγητής. «Σε κάθε περίπτωση μπορούν να ωφεληθούν αν ο καθηγητής είναι ικανός να τους βοηθήσει για να δουν μια νέα οπτική», αναφέρει ο καθηγητής.
ΑΘΗΝΑ ΣΟΥΤΖΟΥ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής