Ελεύθερος Τύπος
ΔΙΑΙΤΑ & ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ

Βάλτε όριο στην κατανάλωση αλκοόλ

Newsroom eleftherostypos.gr

Μια μπιρίτσα δίπλα στο κύμα, ένα ουζάκι μαζί με φρέσκους ψαρομεζέδες ή μερικά κοκτέιλ το βράδυ σε κάποιο beach bar για τους περισσότερους από εμάς θεωρούνται αυτονόητα ενώ βρισκόμαστε σε διακοπές. Για τους περισσότερους, όχι για όλους… Αυτό το «ένα ποτηράκι ακόμη» ίσως αποδειχθεί  «καλοκαιρινή παγίδα» για τους διαβητικούς ασθενείς, ιδίως όσους λαμβάνουν ινσουλίνη.

Κενές θερμίδες

Το αλκοόλ είναι ένα θερμιδογόνο συστατικό της διατροφής μας, το οποίο αποδίδει «κενές» θερμίδες. Εχει αρκετά υψηλή ενεργειακή πυκνότητα (αποδίδει 7 Kcal/γραμμ.), ωστόσο δεν είναι απαραίτητο για την ομαλή ανάπτυξη του οργανισμού μας.

Από την άλλη, βέβαια, πολλές έρευνες δείχνουν ότι η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ -από οποιοδήποτε ποτό- μπορεί να έχει ευεργετική επίδραση για την υγεία μας. Πολύ σημαντικό όμως είναι η κατανάλωση να είναι περιορισμένη.

Δεν απαγορεύεται, αλλά πρέπει να ξέρεις να λες «stop»

Το αλκοόλ δεν απαγορεύεται στην περίπτωση του σακχαρώδους διαβήτη. Οι περισσότεροι που πάσχουν από διαβήτη μπορούν να απολαύσουν μια μικρή ποσότητα αλκοόλ. Η κατανάλωση όμως θα πρέπει να γίνεται με προσοχή, είτε πρόκειται για διαβήτη τύπου 1 είτε τύπου 2, καθώς οι προσλαμβανόμενες θερμίδες αλλά και ο τρόπος με τον οποίο μεταβολίζεται η αλκοόλη έχουν επιδράσεις στη γενικότερη κατάσταση της υγείας τους.

Η υπογλυκαιμία, ο πιο σοβαρός κίνδυνος από το αλκοόλ

Μερικά προβλήματα που σχετίζονται με την κατανάλωση αλκοόλ, όταν υπάρχει διαβήτης, είναι η αύξηση των επιπέδων της γλυκόζης, η εμφάνιση υπογλυκαιμίας, η αύξηση του σωματικού βάρους, καθώς και η υπερτριγλυκεριδαιμία. Ειδικά η υπογλυκαιμία μπορεί να προκληθεί από το αλκοόλ είτε άμεσα είτε 24 ώρες μετά.

Γι’ αυτό, όταν ο διαβητικός ασθενής πίνει αλκοόλ ή σχεδιάζει να πιει, θα πρέπει να μετρά το σάκχαρό του, πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το ποτό. Πριν από τον ύπνο, αν τα επίπεδα σακχάρου κυμαίνονται μεταξύ 100 και 140 mg/dl, τότε μπορεί να κοιμηθεί. Αν είναι χαμηλότερα, θα πρέπει να φάει κάτι ελαφρύ πρώτα για να αποφύγει τη νυχτερινή υπογλυκαιμία.

«Πόσο μπορώ να πιω;»

Σύμφωνα με τις ισχύουσες κατευθυντήριες οδηγίες της Ελληνικής Διαβητολογικής Εταιρείας, αν ένα ενήλικο άτομο με σακχαρώδη διαβήτη επιλέξει να καταναλώσει αλκοόλ, η κατανάλωση της αλκοόλης θα πρέπει να γίνεται με μέτρο. Συγκεκριμένα, επιτρέπεται μέχρι 1 μονάδα αλκοόλης για τις γυναίκες και μέχρι 2 για τους άντρες ημερησίως (μία μονάδα αλκοόλης -unit- αντιστοιχεί σε 350 ml μπίρας, 150 ml κρασιού ή 45 ml ηδύποτου και περιέχει 15 γραμμάρια αλκοόλης).

Το μέγεθος του ποτηριού εξαρτάται από το ποτό. Ετσι, για την μπίρα, επιτρέπεται 1 ποτήρι του νερού, για το κρασί ένα ποτήρι του κρασιού και για τα «σκληρά» ποτά (ούζο, τσίπουρο, ουίσκι, βότκα, ρούμι) μικρότερη ποσότητα.

Για τον διαβήτη γενικότερα το λευκό ξηρό κρασί, το τσίπουρο και τα ποτά τύπου ουίσκι ή βότκα με νερό ή χυμό λεμόνι είναι σίγουρα οι πιο ασφαλείς λύσεις. Αντίθετα, η μπίρα και τα γλυκά κρασιά περιέχουν υδατάνθρακες που μπορούν να αυξήσουν τα επίπεδα του σακχάρου του αίματος.

Ποτέ με άδειο στομάχι

Η κατανάλωση της όποιας μορφής αλκοόλης πρέπει πάντα να γίνεται μαζί με το φαγητό, ειδικότερα στα άτομα με διαβήτη που ακολουθούν αγωγή με ινσουλίνη ή υπογλυκαιμικά φάρμακα για να αποφεύγονται τα υπογλυκαιμικά επεισόδια.

Οταν η κατανάλωση γίνεται με άδειο στομάχι, η απορρόφηση της αλκοόλης γίνεται πιο γρήγορα και ακολουθείται από χαμηλά σάκχαρα. Ακόμη όμως και στις περιπτώσεις όπου η λήψη της γίνεται με μέτρο, απαιτείται επιπρόσθετα προσοχή από την ταυτόχρονη λήψη άλλων υδατανθράκων μαζί με το αλκοόλ (π.χ. σε ανάμικτα ποτά), η οποία μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα του σακχάρου. Προσοχή επίσης χρειάζεται στην κατανάλωση λιπαρών σνακ, που επιβαρύνουν με τη σειρά τους το συνολικό θερμιδικό φορτίο της δίαιτάς τους.

Πότε να αποφύγετε το αλκοόλ

Οταν μαζί με τον διαβήτη συνυπάρχει και διαταραχή βάρους, η κατανάλωση του οινοπνεύματος θα πρέπει να είναι περιορισμένη ή ακόμα και να αποφεύγεται. Επίσης, τα υπερτασικά άτομα ή τα άτομα που παρουσιάζουν υπερτριγλυκεριδαιμία πρέπει να αποφεύγουν τη λήψη αλκοόλης.

Προτεινόμενα για εσάς

Απόφαση για δίαιτα την τελευταία στιγμή

Kon

Υγρές θερμίδες: Έξι παχυντικά ροφήματα & ποτά

Kon

Πώς η διατροφή σάς κρατά πάντα νέους

Kon

«Ενα χάπι για να αδυνατίσω…»

Kon

Ο ρόλος της διατροφής στις ρευματικές παθήσεις

Tinad

Καρπούζι: Πόσο να καταναλώσετε εάν έχετε υψηλό σάκχαρο

Kon

Ισχυρό ανοσοποιητικό σύστημα προϋποθέτει υγιές ήπαρ

Tinad

Διατροφική συμπεριφορά στην παιδική ηλικία και διαχείριση γονέων

Μιχάλης Μάρδας

Διαβήτης, δίαιτα και καλοπέραση

Kon