Ελεύθερος Τύπος
ΔΙΑΙΤΑ & ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ

Ο υπερπολύτιμος σίδηρος

Newsroom eleftherostypos.gr

Ο χαριτωμένος παιδικός μύθος του Ποπάι με το σπανάκι είναι απλώς… μύθος! Το σπανάκι δεν είναι τόσο πλούσιο σε σίδηρο, όπως έλεγαν οι μαμάδες μας για να μας πείσουν να φάμε το σπανακόρυζό τους. Η αλήθεια βρίσκεται αλλού και δεν χρειάζεται παραμύθια… Ο σίδηρος είναι ίσως το πιο πολύτιμο ιχνοστοιχείο για τον οργανισμό μας.

Ας δούμε τι είναι τα ιχνοστοιχεία. Πρόκειται για μέταλλα που υπάρχουν σε μικρές ποσότητες (ίχνη) στο σώμα μας και τα λαμβάνουμε μέσω της διατροφής ή συμπληρωμάτων διατροφής. Παρόλο που απαιτείται να τα παίρνουμε σε μικρές ποσότητες, τα ιχνοστοιχεία είναι εξίσου σημαντικά με τα μέταλλα που παίρνουμε σε μεγαλύτερες ποσότητες, όπως το ασβέστιο και το μαγνήσιο.

Τα πιο γνωστά ιχνοστοιχεία είναι ο σίδηρος, ο ψευδάργυρος, το σελήνιο, ο χαλκός, το ιώδιο, το χρώμιο, το μολυβδαίνιο, ενώ η έλλειψη σιδήρου είναι η πιο συχνά εμφανιζόμενη έλλειψη ιχνοστοιχείου.

Σίδηρος: Μια… ασπίδα από μέταλλο

Ο σίδηρος είναι ένα πολύ σημαντικό μέταλλο για τη φυσιολογία του ανθρώπου παρά τη μικρή του συγκέντρωση στο ανθρώπινο σώμα (περίπου 4-5 g). Αποτελεί συστατικό της χρωστικής του αίματος, της αιμοσφαιρίνης.

Η αιμοσφαιρίνη περιέχεται στα ερυθρά αιμοσφαίρια και ο ρόλος της είναι να μεταφέρει οξυγόνο σε όλο το σώμα. Επιπλέον, ο σίδηρος υπάρχει στη μυοσφαιρίνη των μυών, συμμετέχει σε αντιδράσεις απελευθέρωσης ενέργειας και είναι απαραίτητος για την καλή λειτουργία του εγκεφάλου και την ικανότητα συγκέντρωσης.

Πηγές στη διατροφή πλούσιες σε σίδηρο είναι το κόκκινο κρέας, το συκώτι, τα μαλάκια, τα μύδια, τα στρείδια, τα δημητριακά, τα αποξηραμένα φρούτα κ.ά. Η συνιστώμενη ημερήσια δόση για τον σίδηρο βάσει της ελληνικής νομοθεσίας είναι 14 mg.

Ελλειψη σιδήρου

Η έλλειψη σιδήρου (αναιμία) είναι η πιο συχνά εμφανιζόμενη έλλειψη ιχνοστοιχείου. Τα συμπτώματά της είναι η κόπωση, η αδυναμία, η χλομή όψη, ο πονοκέφαλος, τα προβλήματα συγκέντρωσης, η τριχόπτωση κ.ά. και συνοδεύεται από αντίστοιχη χαμηλή συγκέντρωση αιμοσφαιρίνης στο αίμα.

Οι γυναίκες σε αναπαραγωγική ηλικία εμφανίζουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης έλλειψης σιδήρου εξαιτίας της μηνιαίας απώλειας αίματος, λόγω της εμμήνου ρύσης.

Ενα συμπλήρωμα διατροφής ίσως είναι απαραίτητο για τα άτομα με χαμηλά επίπεδα σιδήρου (αναιμία), για γυναίκες που έχουν μεγάλη ροή αίματος στην περίοδο, για εγκύους, για άτομα που δεν τρώνε συχνά κρέας, για παιδιά και εφήβους που δεν κάνουν καλή διατροφή και για άτομα που παραπονιούνται για ατονία και έχουν προβλήματα συγκέντρωσης.

 

Προτεινόμενα για εσάς

Τι πρέπει να τρώτε και τι να αποφεύγετε στην παραλία

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Τροφές & βότανα που βοηθούν το αναπνευστικό

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Πολύποδες του εντέρου: Πώς δεν θα εξελιχθούν σε καρκίνο

Leonidas Kallidonis

Νικήστε τη χοληστερίνη, θωρακίστε την υγεία σας

Leonidas Kallidonis

Μήπως το έντερό σας «τεμπελιάζει»;

Leonidas Kallidonis

5 διατροφικοί μύθοι που πρέπει να ξεχάσετε

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Η ζάχαρη «κρύβεται» σχεδόν παντού – Πώς να την βγάλετε από τη ζωή σας

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Χάστε κιλά… αποφεύγοντας τη γλουτένη – Μηνιαίο πρόγραμμα διατροφής

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Λίπος στην κοιλιά: Το ρόφημα που θα σας μεταμορφώσει

Tinad