ΒΑΒΥΛΩΝΙΑ **1/2
(BABYLON)
ΗΠΑ, 2022
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΝΤΑΜΙΕΝ ΣΑΖΕΛ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΜΠΡΑΝΤ ΠΙΤ, ΜΑΡΓΚΟ ΡΟΜΠΙ
Ακριβώς πάνω στη μετάβαση του κινηματογράφου από το βωβό στον ομιλούντα μάς μεταφέρει ο Ντάμιεν Σαζέλ του «La La Land» και του «Χωρίς μέτρο». Ηρωές του είναι δύο σταρ του βωβού που δεν θα καταφέρουν να βρουν τη θέση τους στη νέα εποχή του σινεμά, αλλά πρωταγωνιστικό ρόλο έχει όλο το παρασκήνιο του Χόλιγουντ της εποχής, τα οργιαστικά πάρτι σε πριβέ βίλες και τα επεισοδιακά γυρίσματα των ταινιών που ολοκληρώνονταν χάρη στην τρέλα και το φιλότιμο των συμμετεχόντων. Ο Σαζέλ δημιουργεί έναν ανεμοστρόβιλο επί της οθόνης όπου τα πάντα δουλεύουν και σερβίρονται σε έξαψη, στα κόκκινα. Οταν τελικά κάθεται η σκόνη, η προσγείωση δεν έχει την ίδια φροντίδα και δίνει την αίσθηση ότι ο σκηνοθέτης θα μπορούσε να πει όσα ήθελε να πει με πολύ καλύτερη οικονομία χρόνου και υλικού.
ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΘΗΜΩΝΙΕΣ ***
(ΕΛΛΑΔΑ, 2022)
Grand Hotel spoiler: Προσπαθούν να κλέψουν το μωρό της Ελένης - Το σχέδιο της Κυβέλης
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΑΣΗΜΙΝΑ ΠΡΟΕΔΡΟΥ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΣΤΑΘΗΣ ΣΤΑΜΟΥΛΑΚΑΤΟΣ, ΛΕΝΑ ΟΥΖΟΥΝΙΔΟΥ
Σε ένα χωριό στη Δοϊράνη, ένας ψαράς αναγκάζεται υπό το βάρος των χρεών του να μεταφέρει πρόσφυγες με τη βάρκα του. Η κόρη του προσπαθεί να βρει το δρόμο της και την ελευθερία της προκαλώντας τις έντονες αντιδράσεις του πατέρα της, ενώ η μητέρα της καλείται να βγει από το καβούκι της και να τείνει χείρα βοηθείας σε αυτούς που πραγματικά τη χρειάζονται. Στο ντεμπούτο της στη μεγάλου μήκους ταινία, η Ασημίνα Προέδρου δείχνει ότι έχει την ικανότητα να συνθέσει αρμονικά διαφορετικές ιστορίες και να τις κάνει να καταλήγουν σε μία. Η ταινία απέσπασε έξι βραβεία στο τελευταίο Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης ξεχωρίζοντας με ευκολία από τις υπόλοιπες ελληνικές ταινίες του προγράμματος.
ΙΕΡΗ ΑΡΑΧΝΗ **1/2
(HOLY SPIDER)
ΔΑΝΙΑ, 2022
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΑΛΙ ΑΜΠΑΣΙ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΜΕΧΝΤΙ ΜΠΑΖΕΣΤΑΝΙ, ΖΑΡ ΑΜΙΡ ΕΜΠΡΑΧΙΜΙ
Σε πραγματικά γεγονότα βασίζεται αυτή η ταινία η οποία ακολουθεί μια δημοσιογράφο από την Τεχεράνη που προσπαθεί να ερευνήσει τη δράση ενός κατά συρροή δολοφόνου που στο στόχαστρό του έχουν μπει ιερόδουλες της πόλης Μασχάντ. Ο δολοφόνος είναι ένας πέραν πάσης υποψίας οικογενειάρχης που θεωρεί ότι καθαρίζει τους δρόμους της πόλης από την αμαρτία.
Η ερμηνεία της Ζαρ Αμίρ Εμπραχίμι στο ρόλο της δημοσιογράφου είναι ένας πολύ καλός λόγος για να δείτε την «Ιερή αράχνη», μια ταινία που σαφώς έχει άλλη βαρύτητα τώρα που στο Ιράν οι διαδηλώσεις για τα δικαιώματα των γυναικών συνεχίζονται. Η Ιρανή πρωταγωνίστρια βραβεύθηκε στις Κάννες για τη συγκεκριμένη ερμηνεία, καθώς η παρουσία της λειτουργεί σαν κέντρο βάρους στην ταινία. Ενδιαφέρον έχει φυσικά και ο τρόπος που υφαίνεται ένα δίχτυ προστασίας στον δολοφόνο από τις Αρχές, τους τοπικούς παράγοντες αλλά και τον απλό κόσμο, που αναδεικνύει τη συνενοχή και τις απαρχαιωμένες αντιλήψεις που ακόμα κυριαρχούν.
ΕΠΙΣΗΣ ΠΡΟΒΑΛΛΟΝΤΑΙ
Η Κυριακή της μητέρας **1/2. Της Εβα Χιούζον με τους Οντέσα Γιανγκ, Τζος Ο’Κόνορ
Στην Αγγλία της δεκαετίας του ’20, η νεαρή καμαριέρα Τζέιν διατηρεί κρυφό δεσμό με τον Πολ, ο οποίος ετοιμάζεται να παντρευτεί μια άλλη γυναίκα. Οι μνήμες της σχέσης τους θα την ακολουθήσουν για πολλά χρόνια αργότερα, όταν η Τζέιν θα έχει γίνει δημοφιλής συγγραφέας. Η Εβα Χιούζον κάνει μια προσπάθεια ανανέωσης του βρετανικού ερωτικού δράματος άλλων εποχών αλλά συχνά υποκύπτει στην τυποποίηση, με αποτέλεσμα η ταινία της να μην έχει τελικά να καταθέσει μια πραγματικά καινούργια πρόταση πάνω στο είδος, όπως θα ήθελε.
Αλις, αγάπη μου. Του Μέρι Νάι με τους Ανα Κέντρικ, Κανιεχίτο Χορν
Μία γυναίκα φτάνει στα όριά της εξαιτίας της ψυχολογικής βίας που της ασκεί ο σύντροφός της, Σάιμον. Κατά τη διάρκεια των διακοπών της με δύο πολύ στενές της φίλες, η Αλις επαναπροσδιορίζει τον εαυτό της και κερδίζει τη χαμένη της αυτοεκτίμηση. Ομως το εκδικητικό μένος του Σάιμον θα δοκιμάσει τις αντοχές, το κουράγιο αλλά και τις βαθιά ριζωμένες φιλίες της Αλις.
Η μικρή πυροσβέστης. Κινούμενα σχέδια των Τεοντόρ Τάι, Λοράν Ζεϊτούν
Από μικρό παιδί η Τζόρτζια είχε μόνο ένα όνειρο: να γίνει πυροσβέστης όπως ο πατέρας της. Δυστυχώς όμως για εκείνη, στη Νέα Υόρκη του 1932, δεν επιτρεπόταν στις γυναίκες να ακολουθήσουν τέτοια επαγγέλματα. Οταν όμως οι πυροσβέστες της πόλης εξαφανίζονται μυστηριωδώς ένας προς έναν σε μια μεγάλη φωτιά που κατακαίει το Θέατρο Μπρόντγουεϊ, μια χρυσή ευκαιρία παρουσιάζεται στην Τζόρτζια.
Ιβάν ο τρομερός (1944) ***1/2. Του Σεργκέι Αϊζενστάιν με τους Νικολάι Τσερκάσοφ, Λιουντμίλα Τσελικόφσκαγια
Ο Ιβάν ο 4ος, μέγας δούκας της Μοσχοβίας, στέφεται τσάρος το 1547, παρά την αντίθεση και τις πολιτικές ίντριγκες των Βογιάρων και της θείας του Ευφροσύνης, η οποία θέλει να ανεβάσει στο θρόνο τον γιο της, Βλαντιμίρ. Ο Ιβάν πετυχαίνει νίκες κατά των Τατάρων και τσακίζει μια εξέγερση των Βογιάρων. Μετά τη δηλητηρίαση της γυναίκας του από την Ευφροσύνη, αποφασίζει να αποσυρθεί από τα εγκόσμια, αλλά ο λαός τον καλεί να αναλάβει ξανά την εξουσία. Από τις μεγαλύτερες στιγμές της φιλμογραφίας του Σεργκέι Αϊζενστάιν, ο «Ιβάν ο τρομερός» εντυπωσιάζει με το μέγεθος της παραγωγής, τους μοναδικούς φωτισμούς και τις απρόσμενες και αποτελεσματικές γωνίες λήψης. Προβάλλεται σε δύο μέρη, σε νέες, αποκατεστημένες κόπιες