AVATAR: THE WAY OF WATER ****
(ΗΠΑ, 2022)
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΤΖΕΪΜΣ ΚΑΜΕΡΟΝ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΖΟΪ ΣΑΛΝΤΑΝΑ, ΣΑΜ ΓΟΥΟΡΘΙΝΓΚΤΟΝ
Ο Τζέικ Σάλι και η Νεϊτίρι απολαμβάνουν ξέγνοιαστες οικογενειακές στιγμές στην Πανδώρα με τα παιδιά τους, αλλά «οι άνθρωποι από τον ουρανό» επισκέπτονται απειλητικά και πάλι τον πλανήτη τους και αυτή τη φορά στο στόχαστρό τους είναι ο ίδιος ο Τζέικ Σάλι. Εκείνος θα αναγκαστεί να μεταναστεύσει με την οικογένειά του στη γη των Μετκαγίνα, όπου θα πρέπει να μάθουν να ζουν στη θάλασσα.
Αν και η ιστορία που αφηγείται ο Τζέιμς Κάμερον αγγίζει πολλά κρίσιμα ζητήματα της ανθρωπότητας σήμερα, περιβάλλον, μετανάστευση, διαφορετικότητα, αποδοχή, οικογενειακές σχέσεις, ο σκηνοθέτης δεν μπορεί να αποφύγει την πολυπαιγμένη και κάπως «παλιομοδίτικη» ματιά στο σχολιασμό των θεμάτων του. Τεχνικά δεν τίθεται συζήτηση ότι πρόκειται για κινηματογραφικό θέαμα που σπάνια, αν όχι ποτέ, βλέπει κανείς μπροστά στα μάτια του. Η 3D εκδοχή είναι… μονόδρομος.
ΡΑΜΠΙΓΙΕ ΚΟΥΡΝΑΖ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΖΟΡΤΖ ΜΠΟΥΣ ***
(RABIYE KURNAZ VS GEORGE W. BUSH)
Grand Hotel spoiler: Προσπαθούν να κλέψουν το μωρό της Ελένης - Το σχέδιο της Κυβέλης
ΓΕΡΜΑΝΙΑ, 2022
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΑΝΤΡΕΑΣ ΝΤΡΕΣΕΝ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΜΕΛΤΕΜ ΚΑΠΤΑΝ, ΑΛΕΞΑΝΤΕΡ ΣΙΡ
Ο μεγάλος γιος της Ραμπιγιέ, πρώτης γενιάς Τουρκάλα μετανάστης στη Γερμανία, εξαφανίζεται και σύντομα η οικογένεια μαθαίνει ότι είναι πλέον κρατούμενος στο Γκουαντάναμο. Τότε η Ραμπιγιέ αποφασίζει να τον εντοπίσει και να τον φέρει πίσω στο σπίτι με κάθε κόστος. Στο πλάι της ένας δικηγόρος που μάχεται να αποδοθεί δικαιοσύνη. Εξαιρετική ισορροπία καταφέρνει εδώ ο Αντρέας Ντρέσεν ανάμεσα στο δράμα και στην κωμωδία χάρη κυρίως στην πληθωρική ερμηνεία της Μελτέμ Καπλάν που λειτουργεί ως «μεσογειακή μάνα» σε κάθε στιγμή της καθημερινότητάς της, αλλά και στο καλογραμμένο σενάριο που της δίνει αυτή τη δυνατότητα. Η ταινία βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα και απέσπασε δύο βραβεία (σενάριο και α’ ερμηνείας) στο τελευταίο Φεστιβάλ Βερολίνου.
ΧΕΙΡΟΠΑΛΑΙΣΤΗΣ ***
(ΕΛΛΑΔΑ, 2022)
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΟΥΣΗΣ
https://www.youtube.com/watch?v=upbML3G6tJA
Ο σκηνοθέτης των «Μαγνητικών Πεδίων», Γιώργος Γούσης, στρέφει την κάμερά του στον αδελφό του, Παναγιώτη, ο οποίος ζει στο χωριό του στην Ηπειρο και προετοιμάζεται να συμμετέχει σε αγώνες μπρα ντε φερ. Ο Γιώργος Γούσης εισβάλλει έξυπνα στην καθημερινότητα του αδελφού του φιλοτεχνώντας με επάρκεια το προφίλ ενός ανθρώπου που ψάχνει και ψάχνεται. Που νιώθει εγκλωβισμένος στο χωριό του σερβίροντας καφέδες στους ηλικιωμένους στο καφενείο και εγκαθίσταται στην Αθήνα για να ανακαλύψει στη συνέχεια ότι ούτε εκεί θα βρει αυτό που έψαχνε. Μεγάλο μερίδιο στην επιτυχία της ταινίας πιστώνεται και στον «πρωταγωνιστή» Παναγιώτη Γούση, ο οποίος μέχρι ένα σημείο δεν διστάζει να εξωτερικεύει τον βαθύτερο εαυτό του στην κάμερα με τρόπο ρεαλιστικό και άμεσο.
ΕΠΙΣΗΣ ΠΡΟΒΑΛΛΟΝΤΑΙ
Νυχτερινοί επισκέπτες **. Του Μικαέλ Ερς με τους Σαρλότ Γκενσμπούρ, Νοέ Αμπιτά
Στο Παρίσι της δεκαετίας του ’80, η χωρισμένη με δύο παιδιά Ελιζαμπέτ πασχίζει να τα βγάλει πέρα και πιάνει δουλειά ως τηλεφωνήτρια σε νυχτερινή ραδιοφωνική εκπομπή. Εκεί θα γνωρίσει την έφηβη Ταλουλά και την προσκαλεί να τη φιλοξενήσει στο σπίτι της για όσο καιρό χρειασθεί. Η είσοδος της Ταλουλά στη ζωή της οικογένειας της Ελιζαμπέτ θα φέρει ανακατατάξεις και θα λειτουργήσει καταλυτικά στο βήμα των παιδιών της προς την ενηλικίωση. Προφανείς και χαμηλότονες παρατηρήσεις κάνει εδώ ο Μικαέλ Ερς, που μαεστρικά μεν και διακριτικά αφηγείται την ιστορία του, η οποία όμως σβήνει εύκολα από τη μνήμη μετά τους τίτλους τέλους.
Delicieux: Το πρώτο εστιατόριο. Του Ερίκ Μπενάρ με τους Ιζαμπέλ Καρέ, Γκρεγκορί Γκανμπουά
Στη Γαλλία του 1789, λίγο πριν την Επανάσταση, η γαστρονομία αποτελεί αυστηρά προνόμιο των αριστοκρατών. To κύρος ενός αριστοκρατικού οίκου εξαρτάται αποκλειστικά από την ποιότητα και τη φήμη του τραπεζιού του. Οπότε, όταν ο ταλαντούχος μάγειρας Μανσερόν σερβίρει ένα μη εγκεκριμένο πιάτο δικής του εμπνεύσεως, οι επιπτώσεις είναι σκληρές και απολύεται άμεσα. Iστορική κομεντί για τη δημιουργία του πρώτου εστιατορίου στη χώρα προέλευσης της υψηλής γαστρονομίας.
Zombi child. Του Μπερτράν Μπονελό με τους Λουίζ Λαμπέκ, Βισλάντα Λουιμάτ
Αϊτή, 1962. Ενας άνδρας επιστρέφει από τους νεκρούς μόνο για να βρεθεί σκλάβος σε μια φυτεία ζαχαροκάλαμων. Μισό αιώνα μετά, σε ένα έγκριτο σχολείο του Παρισιού, η εγγονή του ομολογεί ένα παλιό οικογενειακό μυστικό στις νέες φίλες της, χωρίς να υπολογίζει τα όσα αδιανόητα πρόκειται να ακολουθήσουν.
Μήδεια. Του Δημήτρη Αθανίτη με τους Αλεξάνδρα Καζάζου, Μάρκο Παπαδοκωνσταντάκη
Η Μήδεια και ο Ιάσων με τα δύο παιδιά τους είναι τώρα πρόσφυγες στην Κόρινθο. Ο Ιάσων τούς εγκαταλείπει για να παντρευτεί την κόρη του βασιλιά Κρέοντα. Μετά από αυτό, η Μήδεια διατάζεται να φύγει αμέσως, μαζί με τα παιδιά της, επί ποινή θανάτου. Ο Δημήτρης Αθανίτης διασκευάζει κινηματογραφικά τη «Μήδεια» του Ευριπίδη.
Το Πολικό εξπρές (2004) ****. Κινούμενα σχέδια του Ρόμπερτ Ζεμέκις
Το πρωτοχρονιάτικο animation του Ρόμπερτ Ζεμέκις επανακυκλοφορεί στις αίθουσες και μας θυμίζει την ιστορία ενός μικρού αγοριού που δεν πιστεύει στον Αγιο Βασίλη και φεύγει σε ένα ταξίδι με τρένο στον Βόρειο Πόλο για να ζήσει μια ανεπανάληπτη εμπειρία. Μπορεί η ταινία να θεωρείται τεχνικά ξεπερασμένη αλλά η ιστορία που αφηγείται ενθουσιάζει μικρούς και μεγάλους.
Ιστορία (ίες) του σινεμά (1988). Του Ζαν Λικ Γκοντάρ
Η σειρά «Histoire(s) du Cinema» αποτελείται από 8 ταινίες μικρού μήκους για την ιστορία του κινηματογράφου και τη σχέση της με τον 20ό αιώνα. Δημιουργούνται με αντιπαραβολές μεταξύ εικόνων, δειγμάτων, αποσπασμάτων ταινιών, μονολόγων του σκηνοθέτη και ήχων μέσα ή έξω από τις ταινίες που προβάλλονται. Αποτελούμενη από 4 κεφάλαια, καθένα από τα οποία υποδιαιρείται σε δύο μέρη που έγιναν σε μια περίοδο δέκα ετών, η σειρά καλύπτει ένα ευρύ φάσμα θεμάτων.