ΝΕΡΟΥΔΑ ***
(NERUDA)
ΧΙΛΗ, 2016
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΠΑΜΠΛΟ ΛΑΡΑΪΝ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΛΟΥΙΣ ΝΙΕΚΟ, ΓΚΑΕΛ ΓΚΑΡΣΙΑ ΜΠΕΡΝΑΛ
Στα τέλη της δεκαετίας του ’40, όπου ο Πάμπλο Νερούδα πλέον καταζητείται για τις πολιτικές του πεποιθήσεις και αναγκάζεται να κρυφτεί σε σπίτια φίλων και συντρόφων, μέχρι που θα αναγκαστεί να εγκαταλείψει τη Χιλή, εστιάζει ο Πάμπλο Λαραΐν που παρουσιάζει μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα από την πρεμιέρα της «Jackie», τη νέα του ταινία. Ασφαλώς όμως και δεν πρόκειται για μια συμβατική αφήγηση πραγματικών γεγονότων.
O Λαραΐν στοχεύει να δώσει ποιητική, μυθιστορηματική και σουρεαλιστική ίσως ατμόσφαιρα στην απόπειρά του, συντασσόμενος με το πρόσωπο στο οποίο αναφέρεται. Η καταδίωξη του Νερούδα και της συζύγου του από τον αστυνομικό Πελουσονό αφήνει το θεατή με απορίες. Ηταν υπαρκτό πρόσωπο, που ακολουθούσε τα ίχνη του ποιητή μέχρι τις χιονισμένες Ανδεις ή ήταν όπως προσπάθησε να τον πείσει και η σύζυγός του, ένας μυθιστορηματικός ήρωας που ο ίδιος ο ποιητής έπλασε για να δώσει άλλο χαρακτήρα στην περιπέτειά του; Σε αυτή την αμφιβολία πατάει ο Λαραΐν και τον βλέπεις από τη μια στιγμή στην άλλη να εναλλάσσει τους τόνους της ταινίας του από το ρεαλιστικό στο σουρεαλιστικό και πάλι πίσω.
Στη μια σκηνή ο Νερούδα εξαπολύει το δριμύ κατηγορώ του ενώπιον των γερουσιαστών ενάντια σε όλους όσοι καταπιέζουν και τσακίζουν την εργατική τάξη και στην άλλη φροντίζει να αφήνει βιβλία του σε κάθε κρησφύγετό του που ο αστυνομικός ανακαλύπτει καθυστερημένα, προκαλώντας τον σε ένα ιδιότυπο κυνηγητό της γάτας με το ποντίκι. Η αίσθηση ότι δεν βλέπουμε κάποιο επεισόδιο της ζωής του Νερούδα αλλά μια κινηματογραφική μεταφορά μιας από τις ιστορίες του είναι πανταχού παρούσα διαρκώς.
Ο Λούις Νιέκο στον ομώνυμο ρόλο είναι απολαυστικός και ισορροπεί εξαιρετικά πάνω στη διττή προσωπικότητα του ποιητή, ενώ ο Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ αφήνεται να χαθεί σε αυτό το λαβύρινθο που ο διωκόμενος έχει στήσει εξυπηρετώντας στο δικό του μέτρο των δυνατοτήτων του τις σκηνοθετικές κατευθύνσεις.
Ο «Νερούδα» του Λαραΐν προκρίθηκε στην εννιάδα των ταινιών για το Οσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας, εκπροσωπώντας τη Χιλή, αλλά απέτυχε να φτάσει στην τελική πεντάδα.
ΓΛΥΚΟ ΦΑΣΟΛΙ ***
(AN)
ΙΑΠΩΝΙΑ, 2015
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΝΑΟΜΙ ΚΑΟΥΑΣΙ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΚΙΡΙΝ ΚΙΚΙ, ΜΑΣΑΤΟΣΙ ΝΑΓΚΑΣΙ
Ο Σεντάρου νοικιάζει ένα μικρό, συνοικιακό ζαχαροπλαστείο και όταν ζητάει να προσλάβει κάποιον να τον βοηθάει, εμφανίζεται μια πρόθυμη ηλικιωμένη. Αν και αρχικά διστάζει, τελικά πείθεται και σύντομα συνειδητοποιεί ότι φτιάχνει μια πολύ νόστιμη γέμιση για τις τηγανίτες που πουλά με βάση το φασόλι. Η νέα γέμιση δεν περνάει απαρατήρητη από τους περαστικούς και τους γείτονες που κάνουν ουρές για να γευτούν το απολαυστικό σνακ. Ολα τα ευγενικά συναισθήματα που μπορείτε να φανταστείτε περνάνε μπροστά από τα μάτια μας στο χαμηλών τόνων «Γλυκό φασόλι».
Η Ναόμι Καουάσι αφήνει την κάμερα και τα μικρόφωνά της να αφουγκραστούν το ελαφρύ αεράκι που διαπερνάει τα κλαδιά των δέντρων, το νερό που κυλάει σε μικρά ρυάκια, τα φύλλα που παρασύρονται στους δρόμους από το φθινοπωρινό αέρα, τη σιωπή μιας νύχτας με πανσέληνο. Οι παράλληλες αλλά με πολλά κοινά στοιχεία πορείες των δύο πρωταγωνιστών της μας φέρνουν αντιμέτωπους με ανθρώπους που βρέθηκαν στο περιθώριο της κοινωνίας και σιωπηρά κινούνται στις παρυφές της, διεκδικώντας το δικό τους μικρό μερίδιο πληρότητας και ευτυχίας.
Ταμίλα Κουλίεβα στο ΤΥΠΟΣ TV: «Ολα μου ήρθαν γενναιόδωρα στην καριέρα μου»
H TAINIA LEGO ΒΑΤΜΑΝ ***
(ΤΗΕ LEGO BATMAN MOVIE)
ΗΠΑ, 2016
ΚΙΝΟΥΜΕΝΑ ΣΧΕΔΙΑ
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΚΡΙΣ ΜΑΚΚΕΪ
Μόλις τρία χρόνια μετά τη μεγάλη επιτυχία του «The Lego Movie», τα δημοφιλέστατα τουβλάκια επιστρέφουν. Αυτή τη φορά σε πρώτο πλάνο βρίσκεται ο Batman και η προσπάθειά του να τα βάλει με τους κακούς και ιδιαίτερα τον άσπονδο εχθρό του, Τζόκερ, μόνος του. Εδώ ο αγαπημένος σούπερ ήρωας με τη μαύρη περιβολή και τη βαθιά φωνή θα αντιληφθεί ότι η ομαδική δουλειά οδηγεί σε καλύτερα αποτελέσματα, ενώ θα καταφέρει παράλληλα να εκτιμήσει και το γεγονός ότι τα αστεία μιας ταινίας ή οι λιχουδιές ενός δείπνου έχουν μεγαλύτερη αξία όταν τις μοιράζεσαι με δυο τρεις φίλους στο πλάι σου.
Παρά τα ευγενικά και αλτρουιστικά συναισθήματα που η ταινία προβάλλει, η αλήθεια είναι ότι ο τρόπος της έχει ως εκκίνηση τον αντίθετο πόλο. Τα πάντα στο «Lego Batman» τρέχουν με ασύλληπτες ταχύτητες, οι ατάκες εκτοξεύονται σαν σφαίρες πολυβόλου, σχεδόν δεν προλαβαίνεις να κλείσεις τα μάτια σου χωρίς να χάσεις δυο τρία καλά αστεία. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι αν «τολμήσεις» και για κάποιο λόγο χάσεις την προσοχή σου από την οθόνη θα χάσεις και τον ειρμό της ταινίας. Είναι τόσο φρενήρης όμως ο ρυθμός εναλλαγής, που σε κάνει να νιώθεις ότι, αν για δυο λεπτά σηκωθείς από τη θέση σου, χάνεις το νήμα οριστικά.
Για το μαύρο χιούμορ που σαρκάζει αλύπητα επί δικαίων και αδίκων, ακόμα και επί των σούπερ ηρώων που το στούντιο παραγωγής έχει υπό τη σκέπη του, δεν υπάρχουν και πολλά πράγματα να πει κανείς. Αν καταφέρετε να παρακολουθήσετε τη ροή της ταινίας, θα ανταμειφθείτε με απολαυστικές ατάκες που δικαιώνουν την ύπαρξή της.
ΠΕΝΗΝΤΑ ΠΙΟ ΣΚΟΤΕΙΝΕΣ ΑΠΟΧΡΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΓΚΡΙ
ΤΟΥ ΤΖΕΪΜΣ ΦΟΛΕΪ ΜΕ ΤΟΥΣ ΝΤΑΚΟΤΑ ΤΖΟΝΣΟΝ, ΤΖΕΪΜΙ ΝΤΟΡΝΑΝ
Αποθαρρημένη από τα πάθη και τα μυστικά του Κρίστιαν Γκρέι, η Αναστασία Στιλ σπάει το δεσμό τους για να ξεκινήσει μια νέα καριέρα σε εκδοτικό οίκο του Σιατλ. Αλλά το πάθος δεν έχει σβήσει και όταν αυτός της προτείνει μια νέα συμφωνία, η Αναστασία δεν μπορεί να αντισταθεί.
ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ***
ΤΟΥ ΝΤΑΝΙΕΛ ΡΑΓΚΟΥΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΝΤΑΝΙΕΛ ΡΑΝΤΚΛΙΦ, ΤΟΝΙ ΚΟΛΕΤ
Μυστικός πράκτορας του FBI διστάζει αλλά τελικά πείθεται να παρεισφρήσει σε ομάδα Αμερικανών νεοναζί, προσπαθώντας να διαπιστώσει αν αποτελούν απειλή για την ασφάλεια των πολιτών της Ουάσιγκτον. Καλογραμμένη περιπέτεια που καταφέρνει και παρουσιάζει πρόσωπα από ολόκληρη την πυραμίδα των ακραίων εθνικιστικών ομάδων.
Η ΚΛΟΥΒΑ **
ΤΟΥ ΜΟΧΑΜΕΝΤ ΝΤΙΑΜΠ ΜΕ ΤΟΥΣ ΝΕΛΛΗ ΚΑΡΙΜ, ΧΑΝΙ ΑΝΤΕΛ
Κατά τη διάρκεια της Αραβικής Ανοιξης, στην Αίγυπτο, η Αστυνομία συλλαμβάνει οπαδούς της αντιπολίτευσης και φανατικούς μουσουλμάνους. Ολοι μαζί μέσα σε μια κλούβα δημιουργούν μια πραγματικά εκρηκτική κατάσταση. Η ταινία είναι ολόκληρη γυρισμένη μέσα στην ασφυκτικά γεμάτη κλούβα και ήταν η πρόταση της Αιγύπτου για το Οσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας.
ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΑΝΑΜΕΣΑ ΜΑΣ *
ΤΟΥ ΠΙΤΕΡ ΤΣΕΛΣΟΜ ΜΕ ΤΟΥΣ ΓΚΑΡΙ ΟΛΝΤΜΑΝ, ΑΖΑ ΜΠΑΤΕΡΦΙΛΝΤ
Ενας 16χρονος που γεννήθηκε και μεγάλωσε χωρίς μητέρα στον Αρη, επιστρέφει στη Γη για να εντοπίσει τον πατέρα του. Ακόμα κανείς δεν έχει καταλάβει αν ο σκηνοθέτης μάς δουλεύει ή αν εννοεί όσα παράλογα αφηγείται.
ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΛΙΓΚΑΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου