Το «Moonlight» είναι μία από αυτές όπως και το «Jackie» στο οποίο η Νάταλι Πόρτμαν ξεπερνά τον εαυτό της.
MOONLIGHT ****
ΗΠΑ, 2016
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΜΠΑΡΙ ΤΖΕΝΚΙΝΣ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΜΑΧΕΡΣΑΛΑ ΑΛΙ, ΝΑΟΜΙ ΧΑΡΙΣ
Ο μικρός Σαϊρόν κρύβεται από τους συμμαθητές του σε ένα ερειπωμένο σπίτι που καταφεύγουν εξαρτημένοι για να πάρουν τη δόση τους. Εκεί τον βρίσκει ο έμπορος ναρκωτικών, Χουάν, και τον παίρνει υπό την προστασία του για ένα μικρό διάστημα, παρά τις αντιρρήσεις της εξαρτημένης από ουσίες μητέρας του. Με αυτό το επεισόδιο ξεκινά η γνωριμία με τον Σαϊρόν και μέσα από την αφήγηση του Μπάρι Τζένκινς θα τον συναντήσουμε ξανά στη δύσκολη εφηβεία του και αργότερα στην ενηλικίωσή του όπου πλέον ο Σαϊρόν έχει αναλάβει το ρόλο του Χουάν μακριά από το πατρικό του σπίτι.
Στη δεύτερη ταινία του ο Μπάρι Τζένκινς βάζει όλα τα θέματα μαζί στο μπλέντερ και χάρη στη διαπιστωμένη ικανότητά του να χειρίζεται την κάμερα και να φτιάχνει την κατάλληλη ατμόσφαιρα για να μας εισάγει στο προβληματικό σύμπαν του μικρού Σαϊρόν, καταφέρνει και βγαίνει νικητής. Το μπούλινγκ, η μοναξιά, η αποξένωση, τα τραυματικά παιδικά χρόνια, το ματαιωμένο χάδι από τους γονείς, η αμηχανία μπροστά στη συνειδητοποίηση της σεξουαλικής ταυτότητας, ο δισταγμός, η συγχώρεση, η συμφιλίωση με το παρελθόν, η αναζήτηση μιας φιλόξενης αγκαλιάς και η αποδοχή, είναι μερικά μόνο από τα ζητήματα με τα οποία ο Τζένκινς φορτώνει την ταινία του, επιτυγχάνοντας μέσα από θαμπές αναμνήσεις, αβέβαιες χειρονομίες και διψασμένα βλέμματα να δώσει έναν ελεγειακό τόνο στην ιστορία του.
Ο Σαϊρόν είναι ένα βασανισμένο πλάσμα που έχει νιώσει από μικρό παιδί την πικρή γεύση της ματαίωσης, της στέρησης και του αδιεξόδου. Σε αυτή την πορεία τρεις άνθρωποι παίζουν κεντρικό ρόλο. Ο Χουάν που στο πρόσωπό του ο Σαϊρόν θα βρει την πατρική φιγούρα που απουσιάζει, η μητέρα του (καταπληκτική η Ναόμι Χάρις που σταδιακά απομακρύνεται στο θολό της σύννεφο για να επιστρέψει με μια συνταρακτική σκηνή μετάνοιας) και ο παιδικός φίλος, Κέβιν, στον οποίον ο Σαϊρόν επιστρέφει για να νιώσει ύστερα από χρόνια το συναίσθημα της πρώτης φοράς.
Το «Moonlight» στέφθηκε με οκτώ υποψηφιότητες για Οσκαρ και είναι από εκείνες τις ταινίες που «επαναπροβάλλονται» για μέρες στο μυαλό σου μετά τους τίτλους τέλους.
ΔΙΧΑΣΜΕΝΟΣ **
(SPLIT)
ΗΠΑ, 2016
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μ. ΝΑΪΤ ΣΙΑΜΑΛΑΝ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΤΖΕΪΜΣ ΜΑΚΑΒΟΪ, ΑΝΙΑ ΤΕΪΛΟΡ-ΤΖΟΪ
Ο Κέβιν πάσχει από διασχιστική διαταραχή προσωπικότητας και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να παλεύουν 23 διαφορετικές οντότητες μέσα στο κεφάλι του. Οταν θα απαγάγει τρία κορίτσια και τα κλειδώνει στο υπόγειο του σπιτιού, θα ανακαλύψει ότι υπάρχει και άλλη μία προσωπικότητα που κρύβει μέσα του. Εκείνη του αδίστακτου και ασταμάτητου τέρατος, που είναι ικανό για το χειρότερο. Η ψυχίατρος που τον παρακολουθεί θα κάνει την προσπάθειά της να τον σταματήσει, αλλά μάταια.
Ο Νάιτ Σιάμαλαν αποπειράται να επιστρέψει στην καλή του περίοδο και ως ένα σημείο το καταφέρνει δημιουργώντας εφιαλτική ατμόσφαιρα στη μεγάλη οθόνη μέσα σε αποπνικτικά υπόγεια. Το χρωστάει όλο όμως στον Τζέιμς Μάκαβοϊ, ο οποίος εναλλάσσει 23 διαφορετικές προσωπικότητες με άνεση και με το μάτι του πάντα να γυαλίζει. Ρόλος που ταιριάζει γάντι στον Βρετανό πρωταγωνιστή, αν και οι πρώτες συζητήσεις ήθελαν τον Γιοακίμ Φίνιξ στη θέση του.
JACKIE ****
ΗΠΑ, 2016
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΠΑΜΠΛΟ ΛΑΡΕΝ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΝΑΤΑΛΙ ΠΟΡΤΜΑΝ, ΠΙΤΕΡ ΣΑΣΓΚΑΑΡΝΤ
Λίγες μόλις μέρες μετά τη δολοφονία του συζύγου της, η Τζάκι Κένεντι υποδέχεται στο σπίτι της ένα δημοσιογράφο και παραχωρεί συνέντευξη που δεν έχει τόσο να κάνει με το ίδιο το γεγονός, αλλά με τον τρόπο που εκείνη θα ήθελε να θυμάται ο κόσμος τον Τζον Κένεντι. Ασφαλώς και η κουβέντα ανάμεσά τους επεκτείνεται και στο μοιραίο ταξίδι τους στο Ντάλας και σε όσα ακολούθησαν μετά τη δολοφονία μέχρι και τη μεγαλοπρεπή κηδεία του πρώην προέδρου των ΗΠΑ έτσι όπως εκείνη την επιθυμούσε και τη σχεδίασε.
Στην πρώτη αγγλόφωνη ταινία του, ο Χιλιανός σκηνοθέτης δείχνει αποφασισμένος να μην υπογράψει ένα κινηματογραφικό πορτρέτο έτσι όπως το έχουμε συνηθίσει. Με κοντινά, αργά πλάνα και υποβλητική μουσική καταφέρνει εύκολα και μας παρασύρει στον κόσμο μιας γυναίκας που βρίσκεται σε πένθος, είναι σαστισμένη και παγωμένη από το γεγονός, αδυνατεί να επεξεργαστεί πλήρως τι ακριβώς έχει συμβεί, αλλά παράλληλα με όλα αυτά ξέρει να θέτει τους όρους της και βλέπει με προοπτική όσα έχουν συμβεί.
Famagusta: Ο Παύλος πιέζει την Ιφιγένεια να τον βοηθήσει να πεθάνει
Και πάνω σε αυτή την περίεργη ισορροπία ποντάρει ο Λαρέν, για να δημιουργήσει κινηματογραφικά ένα πρόσωπο που προκαλεί ανάμικτα συναισθήματα. Είναι λογικό να βλέπεις την Τζάκι να δυσκολεύεται να εκφέρει τις λέξεις που έχει στο μυαλό της, όταν το αίμα του συζύγου της δεν έχει στεγνώσει στο ταγέρ της, αλλά από την άλλη πλευρά δεν μπορείς να μην αναρωτιέσαι για την καθαρότητα της σκέψης της όταν διοργανώνει μια από τις πιο μεγαλοπρεπείς τελετές, επαναλαμβάνοντας σαν μάντρα ότι αυτό που κατάφερε ο Κένεντι στην ενασχόλησή του με τα κοινά ήταν ένα είδους Κάμελοτ για την Αμερική και την ανθρωπότητα.
Περιττό να πούμε ότι χωρίς τη Νάταλι Πόρτμαν και την καταβύθισή της στην προσωπικότητα της Τζάκι, η ταινία θα ήταν κάτι άλλο.
«Ο ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΦΙΛΟΣ ΜΟΥ»
ΤΟΥ ΛΑΣΕ ΧΑΛΣΤΡΟΜ, ΜΕ ΤΟΥΣ ΝΤΕΝΙΣ ΚΟΥΕΪΝΤ, ΜΠΡΙΤ ΡΟΜΠΕΡΤΣΟΝ
Κατά τη διάρκεια πέντε δεκαετιών, η αφηγηματική φωνή ενός σκύλου μάς ταξιδεύει σε ένα δικό του μονοπάτι. Αν και μετενσαρκώνεται στα σώματα πολλών σκύλων όλα αυτά τα χρόνια, είναι η άρρηκτη σχέση που αναπτύσσει με την αδελφή ψυχή του, ένα αγόρι που το λένε Ιθαν, που τον κάνει να συνεχίζει και να τον εμπνέει, προκειμένου να δώσει νόημα στη ζωή του αγοριού που τόσο αγαπάει.
«RESIDENT EVIL: ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ»
ΤΟΥ ΠΟΛ ΑΝΤΕΡΣΟΝ, ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΙΛΑ ΓΙΟΒΟΒΙΤΣ, ΑΛΙ ΛΑΡΤΕΡ
Η ανθρωπότητα βρίσκεται σε τέλμα μετά την προδοσία του Γουέσκερ στην Ουάσιγκτον. Ως μοναδική επιζήσασα της αντίστασης επί των ζόμπι, η Αλις πρέπει να επιστρέψει εκεί όπου ξεκίνησε ο εφιάλτης: στη Ρακούν Σίτι. Εκεί, όμως, η εταιρία Umbrella συγκεντρώνει τις δυνάμεις της για μια τελική μάχη με όση αντίσταση απέμεινε όρθια. Σε μια κούρσα ενάντια στο χρόνο, η Αλις ενώνει δυνάμεις με παλιούς φίλους και έναν απίθανο σύμμαχο για να πολεμήσουν τα ζόμπι και τα νέα μεταλλαγμένα τέρατα.
«ΕΞΟΔΟΣ 1826»
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΤΣΙΚΑΡΑ, ΜΕ ΤΟΥΣ ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟ, ΛΕΩΝΙΔΑ ΚΑΚΟΥΡΗ
Ο καπετάνιος Μίχος Φλώρος επιστρέφει στη Σαμαρίνα για να πάρει κι άλλους άντρες και να τους οδηγήσει στο Μεσολόγγι, συμπληρώνοντας το ήδη υπάρχον σώμα. Στις 31 Μαρτίου 1826 ξεκινά η δύσκολη πορεία τους μέσα από τα βουνά. Ο Ιμπραήμ πασάς και ο Τούρκος φρούραρχος της Αρτας, Νιχάτ Σερβάν, ετοιμάζουν την τελική επίθεση στο Μεσολόγγι.
«ΣΙΩΠΗΛΟΣ ΜΑΡΤΥΡΑΣ»
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΤΣΙΑΜΠΑΣΑΚΟΥ
To 2006 η Φυλακή Τρικάλων κλείνει ύστερα από 110 χρόνια λειτουργίας. Επτά πρόσωπα που συνδέθηκαν καθοριστικά με τη φυλακή επιστρέφουν για να ανασυνθέσουν το παρελθόν της, φωτίζοντας με τις προσωπικές τους αφηγήσεις διαφορετικές όψεις της ιστορίας της νεότερης Ελλάδας.
Κώστας Ζαλίγκας
Από το ένθετο «Week End» της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου