ΠΑΣΗ ΘΥΣΙΑ ****(HELL OR HIGH WATER)
ΗΠΑ, 2016
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΜΑΚΕΝΖΙ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΤΖΕΦ ΜΠΡΙΤΖΕΣ, ΚΡΙΣ ΠΑΪΝ, ΜΠΕΝ ΦΟΣΤΕΡ
Δύο αδέλφια στο Δυτικό Τέξας ληστεύουν τράπεζες στις παρατημένες κωμοπόλεις της περιοχής. Ο ένας θέλει να πάρει πίσω τη γη που του κατέσχεσαν οι τράπεζες λόγω χρεών, ενώ ο άλλος είναι εθισμένος στο κυνηγητό με τις Αρχές και την παρανομία. Πίσω τους ένας σερίφης που θέλει να πετύχει στην τελευταία αποστολή του πριν βγει στη σύνταξη.
Ο Ντέιβιντ Μακένζι που έχει υπογράψει τις «Γροθιές στους τοίχους» και το «Νεαρό Αδάμ» εκμεταλλεύεται στο έπακρο όσα μπορούν να του προσφέρουν οι συνεργάτες του και υπογράφει ένα ρεαλιστικό κομψοτέχνημα που αναφέρεται στην Αγρια Δύση, με σύγχρονο λεξιλόγιο.
Τοποθετείται πολύ καλά στο σήμερα αλλά και στους κανόνες του είδους και μας προσκαλεί να στρέψουμε το βλέμμα μας σε μια Αμερική που απέχει από τις φαραωνικές προεκλογικές καμπάνιες, τις εξίσου δαπανηρές ορκωμοσίες, καθώς και την κρυφή ατζέντα των ενοίκων του Λευκού Οίκου.
Μακριά και από το αυτοαναφορικό Λος Αντζελες, ο Μακένζι μεταμορφώνει τον Κρις Πάιν από νάρκισσο του Χόλιγουντ σε μελαγχολικό «καουμπόι» και αναδεικνύει το άστρο του Τζεφ Μπρίτζες που σπάνια φαλτσάρει στις ερμηνείες του. Ο Νικ Κέιβ παρέα με το alter ego του, Γουόρεν Ελις, υπογράφουν το χαρακτηριστικό σάουντρακ, ενώ η δράση ξετυλίγεται σε τοπία με ανοικτό ορίζοντα που δεν αφήνουν ασυγκίνητη την κάμερα του σκηνοθέτη.
Μέσα σε περίπου μιάμιση ώρα ο Ντέιβιντ Μακένζι καταφέρνει να ακολουθεί την κλασική διαδρομή της δράσης, το κυνήγι κλέφτη και αστυνόμου, ενώ την ίδια στιγμή χτίζει ολοκληρωμένους χαρακτήρες, βασικούς και δευτερεύοντες και δεν αποφεύγει να σχολιάσει την καθημερινότητα της περιφέρειας της σύγχρονης Δύσης, όπου τα όπλα βγαίνουν από το πορτμπαγκάζ με την παραμικρή αφορμή.
Είναι χαρακτηριστική η σκηνή όπου ένας ηλικιωμένος πυροβολεί τους ληστές μόνο και μόνο επειδή ήταν παρών στο συμβάν. Με ζηλευτή οικονομία και χωρίς να αφήνει το παραμικρό κενό στην αφήγησή του, ο Μακένζι υπογράφει μια από τις ταινίες της χρονιάς.
ΚΑΛΗ ΣΥΖΥΓΟΣ ***(DOBRA ZENA)
ΣΕΡΒΙΑ, 2016
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΜΙΡΙΑΝΑ ΚΑΡΑΝΟΒΙΤΣ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΜΙΡΙΑΝΑ ΚΑΡΑΝΟΒΙΤΣ, ΜΠΟΡΙΣ ΙΣΑΚΟΒ
Λίγο έξω από το μεταπολεμικό Βελιγράδι, η Μιλένα προσπαθεί να είναι αυτό που λέει ο τίτλος της ταινίας, μια καλή σύζυγος.
Η σχέση της με τον πρώην στρατιωτικό σύζυγό της δεν έχει παραδοθεί στη ρουτίνα, ενώ προτεραιότητα στην καθημερινότητά της έχουν τα τρία παιδιά τους, με τη μεγαλύτερη κόρη τους να ζει στην πρωτεύουσα βιώνοντας την απόρριψη του πατέρα της, καθώς έχει διακηρύξει δημόσια την αντίθεσή της στους μεγαλοϊδεατισμούς που κάποτε υπηρέτησε κι εκείνος. Μια κρυμμένη βιντεοκασέτα με τις πρακτικές του συζύγου της στον εμφύλιο και η διάγνωση όγκου στο στήθος της θα φέρουν αναταράξεις.
Αν και χρειάστηκε ολόκληρο το πρώτο μέρος της ταινίας για να γνωριστούμε με τους βασικούς ήρωες και να τους δούμε να λειτουργούν υπό «κανονικές συνθήκες» στην καθημερινότητά τους, η Καράνοβιτς αλλάζει ταχύτητες στο δεύτερο μέρος και μπαίνει στην ουσία του θέματός της που δεν είναι άλλο από την επούλωση των πρόσφατων πληγών που ακόμη δεν έχουν κλείσει.
ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΑΝΟΙΧΤΑ
(A PEINE J`OUVRE LES YEUX)
ΤΥΝΗΣΙΑ, 2016
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΛΕΪΛΑ ΜΠΟΥΖΙΝΤ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΜΠΑΓΙΑ ΜΕΝΤΧΑΦΕΡ, ΓΚΑΛΙΑ ΜΠΕΝΑΛΙ
Στην Αραβική Ανοιξη αναφέρεται η Λεϊλά Μπουζίντ, η οποία έφτασε με αυτή την ταινία, που είναι η πρόταση της Τυνησίας για το ξενόγλωσσο Οσκαρ, να διεκδικεί το βραβείο LUX του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Και το κάνει αυτό μέσα από την προσωπική ιστορία μιας κοπέλας που πνίγεται στα στενά όρια του παρελθόντος και επιθυμεί να ανοίξει τα φτερά της στο πολλά υποσχόμενο μέλλον.
Αυτό βέβαια δεν θα έρθει χωρίς το τίμημα, καθώς το παλιό καθεστώς ζει και βασιλεύει παρά τις χαραμάδες ελευθερίας που έχει υποχρεωθεί εκ των πραγμάτων να αφήσει να φωτίσουν την κλειστή κοινωνία. Η Μπουζίντ αφήνει τα δελτία ειδήσεων να μεταδώσουν τα γεγονότα και επικεντρώνει στη δική της «μικρή» ιστορία, κάνοντας αναγωγές στο γενικότερο πλαίσιο και δίνοντάς της νεύρο, ζωντάνια, ελπίδα, πίστη και αισιοδοξία.
Grand Hotel: Η Αλίκη μαθαίνει την αλαηθεια για τον Νικόλα - Είναι αδερφός της!
Κρατώντας καλά τις ισορροπίες, έτσι ώστε να μην καταλήξει η ταινία φτηνό λογύδριο, η Μπουζίντ αναδεικνύει σε όλο της το μεγαλείο την πάλη του παλιού με το καινούργιο στις αραβικές κοινωνίες, που όμως δεν αφορά μόνο αυτές αλλά ολόκληρη την ανθρωπότητα που κάθε φορά καλείται να απαγκιστρωθεί από τα δεσμά του παρελθόντος.
Βέβαια, αυτό δεν γίνεται πάντα με την ίδια ευστοχία. Υπάρχουν στιγμές που οι αναζητήσεις και τα αιτήματα μοιάζουν άγουρα και όχι ιδιαίτερα δουλεμένα σεναριακά. Τα τραγούδια που τα παιδιά προβάρουν και παρουσιάζουν στους ακροατές τους και αποτελούν πρωταγωνιστικό μέρος της ταινίας είναι ποτισμένα με «εφηβική» οργή, εκθέτουν ευθέως και δεν αφήνουν το παραμικρό περιθώριο στον ακροατή να δώσει τη δική του ερμηνεία.
ΥΠΟΘΕΣΗ ΦΡΙΤΣ ΜΠΑΟΥΕΡ: ΜΥΣΤΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ ***
ΤΟΥ ΛΑΡΣ ΚΡΑΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΠΕΡΓΚΧΑΡΤ ΚΛΑΟΥΣΝΕΡ, ΡΟΝΑΛΝΤ ΖΕΡΦΕΛΝΤ
Ο γενικός εισαγγελέας Φριτς Μπάουερ προσπαθεί να φέρει τον Αδόλφο Αϊχμαν να δικαστεί στη Γερμανία ως ενορχηστρωτής του Ολοκαυτώματος, αλλά τα εμπόδια που καλείται να υπερπηδήσει προέρχονται εκ των έσω. Καλοφτιαγμένη και με στρωτή αφήγηση, χωρίς όμως να χάνει το σφρίγος της. Ο Κλάουσνερ παίρνει την ταινία στους ώμους του ιδανικά.
ΑΡΝΗΣΗ ***
ΤΟΥ ΜΙΚ ΤΖΑΚΣΟΝ, ΜΕ ΤΟΥΣ ΡΕΪΤΣΕΛ ΒΑΪΣ, ΤΙΜΟΘΙ ΣΠΟΛ
Η δημόσια διαμάχη της καθηγήτριας Ιστορίας Ντέμπορα Λίπσταντ και του αρνητή του Ολοκαυτώματος Ντέιβιντ Ιρβινγκ καταλήγει στα δικαστήρια. Ο δικηγόρος Ρίτσαρντ Ράμπτον θα προσπαθήσει να ξεσκεπάσει τα ψέματα του δεύτερου. Καλογραμμένο δικαστικό θρίλερ, με ωραίες ερμηνείες από τον Τίμοθι Σπολ και τον Τομ Ουίλκινσον.
ΕΤΕΡΟΣ ΕΓΩ **
ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΗ ΤΣΑΦΟΥΛΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΥΓΜΑΛΙΩΝΑ ΔΑΔΑΚΑΡΙΔΗ, ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΤΑΛΕΙΦΟ
Καθηγητής Εγκληματολογίας καλείται να συνδράμει τις προσπάθειες των Αρχών να διαλευκάνουν σειρά δολοφονιών που έχουν κοινά στοιχεία, αριθμούς και ρητά του Πυθαγόρα. Αργοκίνητο και χλιαρό αστυνομικό θρίλερ που δεν αποφεύγει τα κλισέ και στο οποίο η λύση έρχεται από το… πουθενά.
XXX: ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ
ΤΟΥ ΝΤ. ΤΖ. ΚΑΡΟΥΣΟ ΜΕ ΤΟΥΣ ΒΑΝ ΝΤΙΖΕΛ, ΝΤΟΝΙ ΓΙΕΝ
Πρώην αθλητής των extreme-sports κι έπειτα υπερ-πράκτορας, ο Ξαντέρ Κέιτζ θεωρούνταν νεκρός, αλλά απλά βρισκόταν σε αυτοεξορία. Βγαίνοντας από αυτή, τον περιμένει ο θανάσιμος πολεμιστής Ξιάνγκ και η ομάδα του, σε μια κούρσα για να ανακτηθεί ένα φαινομενικά ασταμάτητο υπερόπλο, γνωστό ως το Κουτί της Πανδώρας.
ΜΑΓΙΑ Η ΜΕΛΙΣΣΑ: Η ΤΑΙΝΙΑ
ΚΙΝΟΥΜΕΝΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΟΥ ΑΛΕΞ ΣΤΑΝΤΕΡΜΑΝ
Η Μάγια η μέλισσα μπορεί να βγήκε μόλις από το αυγό της, αλλά είναι ένας μικρός σίφουνας και σε καμία περίπτωση δεν θέλει να υπακούσει στους κανόνες της κυψέλης.
https://www.youtube.com/watch?v=4u1s_13l2UU
Κωστας Ζαλίγκας
Από το ένθετο «Week End» της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου