Αυτή είναι η πρώτη φορά που τα Όσκαρ έχουν τεράστιο ελληνικό ενδιαφέρον, λόγω της παρουσίας του Γιώργου Λάνθιμου, που κυνηγά με την «Ευνοούμενη» δέκα χρυσά αγαλματίδια! Μέσα σε αυτό το ευχάριστο πανδαιμόνιο, οι εταιρίες στοιχήματος δίνουν τα δικά τους «προγνωστικά» επηρεάζοντας το κλίμα και πολλούς που θέλουν να τζογάρουν στο θέαμα. Ποια είναι λοιπόν τα προγνωστικά αυτών των εταιριών, μέσα από τις αποδόσεις που δίνουν, πόσο κοντά είναι στην πραγματικότητα και γιατί ο κινηματογράφος δεν είναι ένα σπορ που προσφέρεται για τζόγο.
Η Αμφισβήτηση των Όσκαρ
Ένα δίκιο το έχουν όλοι αυτοί που λένε ότι τα βραβεία Όσκαρ δεν είναι τίποτα παραπάνω από ένας προωθητικός μηχανισμός της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας, ένα παιχνίδι συμφερόντων, ένα τηλεοπτικό υπερθέαμα, αλλά και μία διαδικασία μακριά από τη διαφάνεια, με συγκεκριμένες στοχεύσεις και υποκειμενικές επιλογές, πολιτικά (και κατά κύριο λόγο μιας μεγάλης υπερσυντηρητικής ημερίδας) κριτήρια, προσωπικές σχέσεις ή ακόμη και κρυφές συναλλαγές. Ως ακλόνητο επιχείρημα φέρνουν τη βράβευση ταινιών και επαγγελματιών του χώρου, που ουσιαστικά δεν έχουν προσφέρει σχεδόν τίποτα στην ιστορία του σινεμά και αντιστοίχως αναδεικνύουν όσους έχουν μείνει μακριά από τα βραβεία, συγκλονιστικές μορφές της 7ης Τέχνης. Είναι ενδεικτικό ότι μόνο στην κατηγορία των σκηνοθετών (τη δεύτερη σημαντικότερη) δεν έχουν λάβει ποτέ το Όσκαρ για κάποια τους ταινία θρυλικοί δημιουργοί, στυλοβάτες του κινηματογράφου, όπως οι Τσάρλι Τσάπλιν, Όρσον Γουέλς, Στάνλεϊ Κιούμπρικ, Ντέιβιντ Λιντς, Άλφρεντ Χίτσκοκ.. Υπάρχουν και άλλοι πολλοί που δεν έχουν βραβευτεί με το Όσκαρ σκηνοθεσίας, αλλά και μόνο τα παραπάνω πέντε ονόματα αρκούν για να στείλουν αδιάβαστους αυτούς που συγκρίνουν τα Όσκαρ με τη Βίβλο (του σινεμά).
Η τεράστια απήχησή τουςΠαρόλα αυτά, πρέπει να αναγνωρίσουμε τη δυναμική και τη παγκόσμια απήχηση των Όσκαρ και ειδικά φέτος και στην Ελλάδα, με την απίστευτη περίπτωση του Γιώργου Λάνθιμου και της πραγματικά ιδιαιτέρως εξαιρετικής προσπάθειάς του στην «Ευνοούμενη», με την οποία διεκδικεί δέκα Όσκαρ και μάλιστα είναι μέσα σε όλα τα σημαντικότερα βραβεία (καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου, ερμηνειών, μοντάζ κλπ).
Έτσι, μία εβδομάδα πριν τη λαμπρή τελετή στο Θέατρο Ντόλμπι στο Λος Άντζελες, λίγα μόλις τετράγωνα μακριά από τα στούντιο της Paramamount, ο «πυρετός» για τα Όσκαρ έχει φτάσει σε επίπεδα εκείνου που είχαν οι χρυσοθήρες στα τέλη του 19ου αιώνα στις ΗΠΑ. Άλλωστε ο χρυσός και συγκεκριμένα τα χρυσά αγαλματίδια είναι το ζητούμενο. Μέσα σε αυτή την παραζάλη, έχουμε και το φρούτο, όχι το φρουτάκι, του στοιχήματος, για τα Όσκαρ. Βεβαίως, αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο, αλλά δεν είναι λίγοι αυτοί που παρασύρονται και παίρνουν πολύ πιο σοβαρά απ’ όσο πρέπει το τι δίνουν οι εταιρίες στοιχημάτων σε όλο τον κόσμο.
Τα κριτήρια του στοιχήματος
Σύμφωνα με αμερικανικά δημοσιεύματα, οι εν λόγω εταιρίες τοποθετούν το στοίχημα για τα Όσκαρ, βάσει των βραβείων που έχουν λάβει μέχρι να φτάσουν στις υποψηφιότητες, της περιρρέουσας ατμόσφαιρας, της αποδοχής τους στο κοινό, αλλά ενδεχομένως και της διαφημιστικής δαπάνης που έχουν κάνει. Και επειδή οι εταιρίες στοιχήματος δεν βασίζονται στους σινεφίλ, ούτε στους επαγγελματίες του χώρου, αλλά στο λεγόμενο ευρύ κοινό και για να μην κρυβόμαστε στους παθιασμένους τζογαδόρους, ανοίγουν μια παλέτα με επιλογές στοιχημάτων καθαρά τζογαδόρικης μανίας. Δεν είναι τυχαίο ότι ανάμεσα στα στοιχήματα για τα Όσκαρ υπάρχουν και αυτά για το νικητή στα οπτικά εφέ ή καλύτερου φιλμ μικρού μήκους κινουμένων σχεδίων ή ακόμη και αν η 70χρονη Μέριλ Στριπ θα καταφέρει να πάρει και το τέταρτο της Όσκαρ μέχρι το 2020!
Ας ρίξουμε όμως μια ματιά στο τι δίνουν οι εταιρίες στοιχημάτων σε γενικές γραμμές και για να θυμόμαστε που πέσαν μέσα ή έξω μετά την τελετή, όταν θα σβήσουν τα φώτα και οι περισσότεροι απ’ αυτούς που στοιχημάτισαν θα καταριόνται τον αμερικανικό καπιταλισμό ή ακόμη και τον φίλο τους που είχε «πληροφόρηση» από τον κουμπάρο του, που όπως του είπε ο μπατζανάκης του που ξέρει έναν μπάρμαν στο δυτικό Χόλυγουντ και στο οποίο συχνάζουν κάποιοι κομπάρσοι των στούντιο, που έχουν ακούσει κάποια στελέχη της παραγωγής να λένε τους νικητές..
Λοιπόν, έχουμε και λέμε:
Η Παραλία: Η Ιφιγένεια σε σοκ
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας
Το μεγάλο φαβορί, σύμφωνα με τις εταιρίες στοιχημάτων, είναι το «Ρόμα» του Κουαρόν, που έχει λάβει και το Χρυσό Λέοντα, στο Φεστιβάλ Βενετίας, αλλά πριν λίγες ημέρες και τα δυο κορυφαία βραβεία BAFTA για την καλύτερη ταινία και σκηνοθεσία. Πάντως, φαβορί χρίζουν το «Ρόμα» και πολλά δημοσιεύματα από την Αμερική και γνώστες των βραβείων, αν και από κοντά ακολουθεί το «Πράσινο Βιβλίο» του Πίτερ Φαρέλι, με διπλάσια απόδοση, στο 4 και ακολουθεί «Η Ευνοούμενη» του δικού μας Γιώργου Λάνθιμου, με 9. Επίσης, σε απόσταση από τις τρεις ταινίες, υπάρχουν και το «Blackklansman» του Σπάικ Λι, «A Star Is Born» του Μπράντλεϊ Κούπερ, «Black Panther», του Ράιαν Κούγκλερ «Bohemian Rhapsody» του πολύ Μπράιαν Σίνγκερ και το «Vice» του Άνταμ ΜακΚέι. Η ταινία του Αλφόνσο Κουαρόν, τον οποίο το Χόλυγουντ μπορεί να θεωρεί και παιδί του με ταινίες όπως «Gravity», «Χάρι Πότερ», «Μεγάλες Προσδοκίες» κλπ, έχει προσόντα, αλλά υστερεί έναντι του «Πράσινου Βιβλίου», που είναι η πιο ολοκληρωμένη ταινία απ’ όλες τις ταινίες, με σημαντική διεισδυτικότητα και στο ευρύ και στο απαιτητικό κοινό, ενώ «Η Ευνοούμενη» ξεχωρίζει εμφανώς σε επίπεδο οργάνωσης, καθώς ο Λάνθιμος, μπορεί να μην έχει ακόμη τη βιρτουοζιτέ του Κουαρόν, αλλά είναι ο ορισμός του διευθυντή ορχήστρας, παραδίδοντας μαθήματα στον τομέα αυτό. Να σημειωθεί ότι το «Hollywood Reporter» εκτιμά ότι και οι οκτώ υποψήφιες ταινίες μπορούν να κερδίσουν κάποιο βραβείο Όσκαρ στις υπόλοιπες κατηγορίες.
Βραβείο Σκηνοθεσίας
Εδώ, η απόδοση του Κουαρόν φτάνει στα επίπεδα Γιουβέντους για το πρωτάθλημα Ιταλίας! Με απόδοση που δίνει λίγο πάνω από τη μονάδα, δηλαδή βάζεις 10 ευρώ για να πάρεις 80 λεπτά, ο Κουαρόν μάλλον δύσκολα χάνει. Η απόσταση από τον δεύτερο Σπάικ Λι είναι μεγάλη και αν μπορεί να γίνει η έκπληξη αυτή θα έρθει από τον Λάνθιμο (και πάλι για τους παραπάνω λόγους) αλλά και από τον Πάβελ Παβλικόφσκι με τον «Ψυχρό Πόλεμο» που συμβαδίζει ελαφρώς και με τη νέα ψυχροπολεμική υστερία που αναπτύσσεται στην Αμερική…
Βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου
Κατηγορία που δεν παίζει ο Λάνθιμος, καθώς το πρωταγωνιστικό του τρίο είναι γυναικείο. Για το βραβείο μεγάλο φαβορί, σύμφωνα με τις εταιρίες, σε επίπεδο Ναδάλ, μια και τώρα μάθαμε και από τένις, είναι ο Ράμι Μάλεκ, υποδυόμενος τον Φρέντι Μέρκιουρι στην ταινία «Bohemian Rhapsody» και τον ακολουθεί σε σχετικά μεγάλη απόσταση ο Κρίστιαν Μπέιλ, ως Ντικ Τσέινι στην ταινία «Vice». Ο πολύ καλός Βίγκο Μόρτενσεν, στο «Πράσινο Βιβλίο» και ο βετεράνος Γουίλεμ Νταφόε ως Βαν Γκονγκ στην «Πύλη της Αιωνιότητας» δείχνουν να μένουν μακριά. Επιπλέον, το κλίμα από το Χόλυγουντ δείχνει ότι ο Μάλεκ, με τον αβανταδόρικο, για τους Αμερικάνους, ρόλο του, δύσκολα χάνει, αν και δεν μπορεί να αποκλειστεί μια έκπληξη, ειδικά από τον επίσης αβανταδόρικο ρόλο του Νταφόε, αλλά και την εξαιρετική ερμηνεία του Μόρτενσεν.
Βραβείο Α’ Γυναικείου Ρόλου
Υπάρχει κι εδώ μεγάλο φαβορί από τις εταιρίες και αυτό ακούει στο όνομα της Γκλεν Γκλόουζ, στην απλώς ενδιαφέρουσα ταινία «Η Σύζυγος». Από κοντά και η πρωταγωνίστρια του Λάνθιμου Ολίβια Κόλμαν, που κάνει το ρόλο της ζωής της και σε μεγάλη απόσταση οι υπόλοιπες. Πάντως, μην πετάτε στο καλάθι των αχρήστων την ερμηνεία της Μελίσα ΜακΚάρθι, για το «Θα μπορούσες ποτέ να με συγχωρέσεις;», της οποίας θα αποτελούσε τεράστια έκπληξη η βράβευση, αλλά όχι και τόσο για τα δεδομένα της Ακαδημίας.
Βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου
Ίσως εδώ να έχουμε το αδιαμφισβήτητο φαβορί, που ακούει στο όνομα Μαχερσάλα Άλι, ο συμπρωταγωνιστής του Βίγκο Μόρτενσεν στο «Πράσινο Βιβλίο». Ο εντυπωσιακός Άλι, κερδίζει με άνεση το βραβείο, καθώς εκτός από την ερμηνευτική του δεινότητα, πρέπει να ανέβει τουλάχιστον κι ένας μαύρος στη σκηνή των βραβεύσεων. Ρίτσαρντ Γκραντ και Σαμ Έλιοτ θα έδιναν μάχη για το Όσκαρ αν έλειπε ο.. υποψήφιος και για νέος Σίντνεϊ Πουατιέ.
Βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου
Μεγάλο ντέρμπι καθώς υπάρχουν αξιόλογες ερμηνείες και από τις πέντε υποψήφιες. «Η Ευνοούμενη» του Λάνθιμου έχει διπλή εκπροσώπηση, με τις Ρέιτσελ Βάις και Έμα Στόουν, κάτι που ίσως μετρήσει. Φαβορί θεωρείται η, επίσης, μαύρη ηθοποιός Ρετζίνα Κινγκ, ενώ το αουτσάιντερ είναι η άσημη, μέχρι πριν λίγο καιρό, Μεξικάνα Μαρίνα Ντε Ταβίρα, πρωταγωνίστρια στο «Ρόμα».
Τα υπόλοιπα βραβεία
Για το Βραβείο Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, το «Ρόμα» του Κουαρόν δείχνει ανίκητο, πληρώνει μια δεκάρα και σίγουρα δεν είναι ελκυστικό ποντάρισμα. Αφήστε που σε σχετικά κοντινή απόσταση βρίσκεται και ο «Ψυχρός Πόλεμος» του Παβλικόφσκι. Για το Βραβείο Πρωτότυπου Σεναρίου «Η Ευνοούμενη» δείχνει να είναι το απόλυτο φαβορί, αν και δεν είναι μακριά της το «Πράσινο Βιβλίο». Για το Καλύτερο Διασκευασμένο Σενάριο έρχεται η ώρα του «BlacKkKlansman» του Σπάικ Λι, ενώ αυτό της Καλύτερης Φωτογραφία δικαίως θα πάει στο «Ρόμα». Για το Καλύτερο Τραγούδι η Λέιντι Γκάγκα το παίρνει για το «Shallow» στο «Ένα αστέρι γεννιέται», ενώ ο δικός μας Γιώργος Μαυροψαρίδης είναι το ακλόνητο στάνταρ για το Βραβείο Μοντάζ, στην ταινία του Λάνθιμου. Το Βραβείο Μουσικής Επένδυσης φαίνεται ότι θα πάει στο «If Beale Street Could Talk» αν και κοντά του βρίσκεται το «Black Panther». Τέλος, μεγάλο φαβορί για τα βραβεία Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης και Κοστουμιών είναι η «Ευνοούμενη», καθώς απ’ κει και πέρα όσον αφορά το στοίχημα, για τις υπόλοιπες κατηγορίες, πάμε σε επίπεδα ισλανδικού πρωταθλήματος…
Εν κατακλείδι, αφήστε τον τζόγο, ειδικά στον κινηματογράφο δεν κολλάει ούτε αισθητικά ούτε έχει επαφή με την αξία των ταινιών και τις χάρες και χαρές του καλού σινεμά και απολαύστε -όσοι αντέχετε το ξενύχτι- το θέαμα της εκδήλωσης ή ακόμη καλύτερα διαλέξτε και δείτε τις καλύτερες ταινίες, όχι απαραίτητα σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία, για να βγείτε σίγουρα κερδισμένοι. Βεβαίως και ευχόμαστε στον πατριώτη μας Γιώργο Λάνθιμο να κερδίσει τα Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας, αλλά και τα υπόλοιπα που διεκδικεί με την «Ευνοούμενη» και για να θυμηθούμε και την αξέχαστη Γεωργία Βασιλειάδου «Άνω σχώμεν… βουρ και τους φάγαμε… »