Σε μια χρονιά που οι πρεμιέρες κάθε Πέμπτη έπεφταν βροχή σταθερά και μεγάλη μερίδα από αυτές έδιωχνε αντί να προσελκύει το κοινό στις αίθουσες, υπήρξαν και οι φωτεινές εξαιρέσεις. Σε χρονολογική σειρά ακολουθούν οι ταινίες που ξεχώρισαν φέτος και μας έκαναν να απολαύσουμε τις ώρες μας μπροστά στη μεγάλη οθόνη.
«PATERSON»
Σκηνοθεσία: Τζιμ Τζάρμους
Παίζουν: Ανταμ Ντράιβερ, Γκολσιφτέχ Φαραχανί
Η ποίηση στην καθημερινότητα. Αυτό έκανε πάντα ο Τζιμ Τζάρμους, αυτό πέτυχε και στο «Paterson» δίνοντάς μας μια πολύτιμη ανάσα μέσα στην καταιγίδα των σούπερ ηρώων και των ψηφιακών εφέ.
Ο Ανταμ Ντράιβερ υποδύεται τον ομώνυμο ήρωα και γίνεται ένα με τους υπόλοιπους χαρακτήρες που έχουμε απολαύσει στη σπουδαία φιλμογραφία του Αμερικανού δημιουργού. Οι σιωπές του, η τρυφερότητά του, η ικανότητά του να βλέπει την ομορφιά εκεί που οι υπόλοιποι προσπερνάμε ήταν χαρακτηριστικά που μέσα από την κάμερα του Τζάρμους απογειώθηκαν και μας έκαναν να δούμε έναν ικανότατο ηθοποιό που μπορεί να είναι και κάτι άλλο πέρα από τον οξύθυμο Ανταμ του τηλεοπτικού «Girls» ή το μαυροντυμένο Κάιλο Ρεν στην τελευταία τριλογία του «Star Wars».
«ΝΥΚΤΟΒΙΑ ΠΛΑΣΜΑΤΑ»
Σκηνοθεσία: Τομ Φορντ
Παίζουν: Εϊμι Ανταμς, Τζέικ Τζίλενχαλ
Ο κορυφαίος σχεδιαστής μόδας διαπρέπει και στη μεγάλη οθόνη και στη δεύτερη σκηνοθετική του απόπειρα δείχνει ικανός να υπογράφει ταινίες που μένουν χαραγμένες στη μνήμη του θεατή μέσα στην υπερπροσφορά διαθέσιμων επιλογών.
Τα «Νυκτόβια πλάσματα» παίρνουν ως αφορμή μια σκοτεινή ιστορία, από εκείνες που δεν εύχεσαι σε κανέναν και στην πορεία ξετυλίγουν μια αδικαίωτη ερωτική ιστορία που ο απόηχός της δεν έχει σβήσει με την πάροδο των χρόνων. Ο Τομ Φορντ σκηνοθετεί με σιγουριά και αυτοπεποίθηση, ενώ το πρωταγωνιστικό τρίο (Ανταμς, Τζίλενχαλ, Μάικλ Σάνον) επιβεβαιώνει ότι βρίσκεται σε τοπ φόρμα. Ιδίως ο τελευταίος ξεπέρασε εαυτόν στο ρόλο του αστυνομικού που είναι αποφασισμένος να αποδώσει δικαιοσύνη ακόμη και αν χρειασθεί να πεθάνει γι’ αυτήν.
«ΠΑΣΗ ΘΥΣΙΑ»
Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Μακένζι
Παίζουν: Τζεφ Μπρίτζες, Κρις Πάιν
Δεν έχω συναντήσει κάποιον που είδε αυτή την ταινία και δεν την απόλαυσε. Είναι ένα μικρό διαμάντι, γραμμένο με αυθεντικότητα και ειλικρίνεια, ένα κομμάτι της ζωής στο Δυτικό Τέξας όπου η κρίση έχει αφήσει πίσω της συντρίμμια και έννοιες όπως η φιλία, η αλληλεγγύη, το παρελθόν, οι ρίζες και ο ίδιος ο άνθρωπος έχουν ακόμα αξία και σημασία.
Ο Κρις Πάιν αφήνει στην άκρη το προφίλ της «αρσενικής Μπάρμπι» και μεταμορφώνεται σε έναν άνθρωπο που φέρει τις ανοικτές πληγές του από ληστεία σε ληστεία, ενώ ο Τζεφ Μπρίτζες είναι ο Τζεφ Μπρίτζες και μάλιστα στα καλύτερά του. Κι ας βαριανασαίνει από τα χρόνια που κουβαλάει πλέον στους ώμους του.
«MOONLIGHT»
Σκηνοθεσία: Μπάρι Τζένκινς
Παίζουν: Μαχέρσαλα Αλι, Τρεβάντι Ρόουντς
Λίγο έλειψε να χάσει το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας από το «λάθος» του Γουόρεν Μπίτι. Ακόμα όμως κι αν τελικά το «La La Land» κορύφωνε την εξαιρετική του πορεία με τη μεγαλύτερη διάκριση της χρονιάς, δεν υπήρχε αμφιβολία ότι το «Moonlight» θα έπεφτε μαζί του πάνω στο νήμα για τη θέση στην κορυφή του βάθρου. Ο Μπάρι Τζένκινς έσκυψε με τρυφερότητα και πραγματικό ενδιαφέρον στην ιστορία του μικρού Σαϊρόν που ενηλικιώθηκε μέσα στα γκέτο του Μαϊάμι αλλά «ξέχασε» να δώσει την ευκαιρία στον εαυτό του να διεκδικήσει όσα πραγματικά ήθελε στη ζωή.
Ο Τζένκινς γυρίζει τώρα την επόμενη ταινία του που βασίζεται στο μυθιστόρημα του Τζέιμς Μπόλντουιν, «If Beale Street Could Talk». Οσοι είδατε το ντοκιμαντέρ για τον Μπόλντουιν, «Δεν είμαι ο νέγρος σου», είναι βέβαιο ότι περιμένετε με ανυπομονησία την πρεμιέρα.
«ΜΙΑ ΠΟΛΗ ΔΙΠΛΑ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ»
Σκηνοθεσία: Κένεθ Λόνεργκαν
Παίζουν: Κέισι Αφλεκ, Μισέλ Ουίλιαμς
Οσοι παρακολουθούσατε πέρυσι την προοσκαρική κούρσα θυμάστε ότι ο Κέισι Αφλεκ ήταν το μεγάλο φαβορί για το Οσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου, που τελικά δικαίωσε τις προβλέψεις και πήρε τη μεγάλη διάκριση. Ούτε η συζήτηση για τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστησαν από εκείνον, πριν από λίγα χρόνια, κάποιες πρώην συνεργάτιδές του κατάφερε να τον εμποδίσει να παραλάβει το μεγάλο βραβείο.
Η αλήθεια όμως είναι ότι στο «Μια πόλη δίπλα στη θάλασσα» ράγισε καρδιές δίνοντας πνοή σε έναν πραγματικά τσακισμένο ήρωα. Η σκηνή που αντιμετωπίζει την πρώην του (Μισέλ Ουίλιαμς) που προσπαθεί να τον επαναπροσεγγίσει είναι πραγματικά σπαρακτική, ενώ η απόπειρά του μέσα στο αστυνομικό τμήμα κόβει την ανάσα. Ο Λόνεργκαν κέρδισε Οσκαρ Σεναρίου για αυτή την ταινία και δεν θα προκαλούσε έκπληξη αν ξεπερνούσε στην τελική ευθεία τα «La La Land» και «Moonlight» για το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας.
«AFTERIMAGE»
Σκηνοθεσία: Αντρέι Βάιντα
Παίζουν: Μπόγκουσαβ Λίντα, Μπρονισλάβα Ζαματσόφσκα
Το κύκνειο άσμα του Αντρέι Βάιντα ήταν η βιογραφία του Πολωνού ζωγράφου Βλάντισλαβ Στρεμίνσκι που μεγαλούργησε πριν και μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο αλλά κυνηγήθηκε όσο λίγοι συνάδελφοί του για τις πεποιθήσεις του και την αδιαπραγμάτευτη στάση του.
Ο Βάιντα αποτίει φόρο τιμής και υπογράφει εδώ ένα κομψοτέχνημα σε όλα τα επίπεδα. Η αναπαράσταση εποχής είναι ασυναγώνιστη, σκηνικά και κοστούμια είναι πρώτης γραμμής, ενώ η «γκρίζα» φωτογραφία αποδίδει με μεγάλη ευστοχία σκέψεις και συναισθήματα που γεννιούνται βλέποντας τη μαρτυρική πορεία του διακεκριμένου δημιουργού. Ο Λίντα, που τον υποδύεται, υπογράφει ερμηνεία ζωής και είναι ευτύχημα που βρέθηκε ξανά στο δρόμο του ο Βάιντα για να υπογράψουν από κοινού μια σπουδαία ταινία.
«ΜΙΚΡΟΙ ΚΥΡΙΟΙ»
Σκηνοθεσία: Αϊρα Σακς
Παίζουν: Τίο Τάπλιτζ, Μάικλ Μπαρμπιέρι
Μπορεί να σας διέφυγε με τόσες πρεμιέρες κάθε Πέμπτη στις αίθουσες αλλά οι «Μικροί κύριοι» είναι από εκείνες τις ταινίες που αν συναντηθείς μαζί τους, αισθάνεσαι τυχερός. Δυο έφηβοι στη Νέα Υόρκη γίνονται φίλοι μετά από μια μετακόμιση αλλά οι γονείς τους βρίσκονται σε κόντρα για ένα ενοικιαστήριο.
Ο Αϊρα Σακς, μετά το επίσης τρυφερό «Η αγάπη είναι παράξενη» του 2014, επιμένει να φωτίζει την καθημερινότητα των ανθρώπων της διπλανής πόρτας φέρνοντας στο φως τις μικρές και μεγάλες στιγμές της «κανονικής» ζωής τους. Είναι όμως τόσο βιωμένες και βαθιά ριζωμένες αυτές οι στιγμές που γρήγορα αντιλαμβάνεσαι ότι εδώ έχουμε ένα δημιουργό που κυκλοφορεί και δημιουργεί ανάμεσά μας και όχι σε κάποιο μακρινό σύμπαν περιτριγυρισμένος από μάνατζερ και ατζέντηδες. Γαρνίρει και με μια ισορροπημένη αλλά ευδιάκριτη δόση γλυκύτητας και αφήνει τους ήρωές του να συνεχίσουν τη ζωή τους δίνοντάς σου την υπόσχεση ότι κάπου θα τους συναντήσεις κι εσύ.
«ΔΕΣΠΟΙΝΙΣ ΣΛΟΑΝ»
Σκηνοθεσία: Τζον Μάντεν
Παίζουν: Τζέσικα Τσαστέιν, Μαρκ Στρονγκ
Δεν νοείται θαυμαστής της κοκκινομάλλας Αμερικανίδας που δεν έχει δει αυτή την ταινία. Η Τζέσικα Τσαστέιν υποδύεται εδώ μια δυναμική λομπίστρια που θα κάνει τα πάντα μέχρι να φτάσει στο στόχο της. Είναι εκείνη που κρατά τα ηνία και θα σπρώξει ολόκληρη την ομάδα της στην κατάκτηση του στόχου. Οποιος δεν συμμορφώνεται μένει πίσω κι εκείνη δεν έχει χρόνο ούτε να σε επαναφέρει ούτε να σου δώσει δεύτερη ευκαιρία.
Ολη η ταινία είναι γραμμένη πάνω της και η Τσαστέιν ανταποκρίθηκε υποδειγματικά. Είναι μεν από τους πλέον αντιπαθητικούς και μισητούς ήρωες της χρονιάς, αλλά δεν μπορείς να μην της αναγνωρίσεις ότι το ρεσιτάλ της είναι αποστομωτικό. Her way or no way!
«ΜΙΑ ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΗ ΓΥΝΑΙΚΑ»
Σκηνοθεσία: Σεμπάστιαν Λέλιο
Παίζουν: Ντανιέλα Βέγκα, Φρανσίσκο Ρέγιες
Σε μια περίοδο που ο ρατσιστικός και διχαστικός λόγος φουντώνει, οι διακρίσεις πολλαπλασιάζονται και οι περιθωριοποιημένοι γίνονται θύματα λεκτικής και σωματικής βίας κάθε μέρα, ο Σεμπάστιαν Λέλιο απαντάει με την ιστορία του Ορλάντο και της Μαρίνας και την αποφασιστικότητα της δεύτερης στο δικαίωμα στη ζωή και την αυτοδιάθεση.
Η Ντανιέλα Βέγκα κάνει μοναδικό ντεμπούτο στη μεγάλη οθόνη και πατώντας με το τακούνι της όσα στερεότυπα ενδεχομένως έχει κανείς για τον τρόπο με τον οποίο αποτυπώνονται ομοφυλόφιλοι και τρανς στο φιλμ, διεκδικεί όσα της ανήκουν. Τα αυτονόητα.
ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ Ο ΝΕΓΡΟΣ ΣΟΥ
Ντοκιμαντέρ
Σκηνοθεσία: Ραούλ Πεκ
Ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, ο Μalcolm X, ο Μέντγκαρ Εβερς και πάνω από όλους ο συγγραφέας Τζέιμς Μπόλντουιν, ένας εξαιρετικά γοητευτικός συγγραφέας, δημοσιολόγος και ομιλητής που καταφέρνει από την πρώτη στιγμή που τον ακούς να κερδίζει την προσοχή σου.
Τον βλέπουμε σε επιλεγμένα αποσπάσματα από τηλεοπτικές εμφανίσεις του να κατακεραυνώνει με αφοπλιστικό τρόπο τη βία και το ρατσισμό στις ΗΠΑ από τις αρχές του 20ού αιώνα έως τη δεκαετία του ’70, ενώ παράλληλα ο Σάμιουελ Τζάκσον διαβάζει ιδανικά από το ανολοκλήρωτο χειρόγραφό του, «Remember This House». Η επιχειρηματολογία και οι επισημάνσεις του συγγραφέα είναι τόσο καίριες και ατράνταχτα τεκμηριωμένες που κάνουν την ταινία σχεδόν «life change» εμπειρία.
Πέντε «διαμαντάκια»
ΤΗΣ 7ΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
«SUBURRA»
Σκηνοθεσία: Στέφανο Σολίμα
Παίζουν: Πιερφρανσέσκο Φάβινο, Ελιο Γερμάνο
Βαθιά κατάδυση στη διαφθορά, την υποκρισία και τον ωφελιμισμό που συνδέει τη μαφία με την πολιτική και την Εκκλησία στη Ρώμη. Με αυθεντικότητα, ειλικρίνεια και τόλμη, ο Σολίμα ξεσκεπάζει το βρόμικο τρίγωνο.
«ΑΟΡΑΤΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ»
Σκηνοθεσία: Οριόλ Πάουλο
Παίζουν: Μάριο Καζάς, Ανα Βάγκενερ
Οι Ισπανοί συνεχίζουν να φτιάχνουν καλό κινηματογράφο και φέτος το επιβεβαιώσαμε κι εμείς στις αίθουσες αρκετές φορές. Μία από αυτές ήταν σε αυτό το έξυπνο αστυνομικό θρίλερ όπου ο σκηνοθέτης σού έχει δείξει τα πάντα αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν κρύβει μερικά πράγματα ακόμη.
«BABY DRIVER»
Σκηνοθεσία: Εντγκαρ Ράιτ
Παίζουν: Ανσελ Ελγκορτ, Κέβιν Σπέισι
Στιλάτο και σέξι, το «Baby Driver» αφορά σε μια σπείρα ληστών που κάνει κλοπές κατά παραγγελία. Ο οδηγός της επιμένει να πατάει το γκάζι και να κάνει απίστευτους ελιγμούς με τα ακουστικά στα αφτιά.
«ΔΟΥΝΚΕΡΚΗ»
Σκηνοθεσία: Κρίστοφερ Νόλαν
Παίζουν: Φίον Γουάιτχεντ, Τομ Χάρντι
Μια αχανής παραλία, χιλιάδες εγκλωβισμένοι στρατιώτες και η αεροπορία των ναζί να σφυροκοπά. Ο Νόλαν υπογράφει ένα πολεμικό έπος όπου η σιωπή πριν από τις βόμβες και οι ήχοι των βομβαρδιστικών που δυναμώνουν όσο πλησιάζουν, καθηλώνουν.
«BLADE RUNNER 2049»
Σκηνοθεσία: Ντενί Βιλνέβ
Παίζουν: Ράιαν Γκόσλινγκ, Χάρισον Φορντ
Ο Βιλνέβ θεωρείται πλέον από τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες της εποχής μας και στο «Blade Runner» κατάφερε να αναμετρηθεί με το μύθο της ταινίας του Ρίντλεϊ Σκοτ κάνοντάς μας να αφήσουμε στην άκρη τις συγκρίσεις. Δεν συμβαίνει συχνά αυτό.
Ο ΙΒΑΝ ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΟΝ «Ε.Τ.»
Ο κόσμος αγάπησε το «Πεντάμορφη και το τέρας»
Ο Ιβάν Σπηλιωτόπουλος είναι ο ελληνικής καταγωγής σεναριογράφος της ταινίας «Η Πεντάμορφη και το τέρας» που έκανε τις μεγαλύτερες εισπράξεις φέτος στο παγκόσμιο box office. Σε επικοινωνία του με τον «Ε.Τ.» μάς είπε:
«Είμαι πολύ χαρούμενος που το παγκόσμιο κοινό αγάπησε την ταινία μας τόσο πολύ, σε σημείο που μας ανέδειξε μεγαλύτερη ταινία της χρονιάς και μεγαλύτερο μιούζικαλ όλων των εποχών. Εύχομαι αυτή η διάκριση να είναι ένα ξεκίνημα και για Ελληνες καλλιτέχνες να αρχίσουν να βλέπουν τα ονόματά τους σε εμπορικές ταινίες.
Επίσης θα ήθελα να ευχηθώ καλή δημιουργική και επιτυχημένη χρονιά στον παγκόσμιο και τον ελληνικό κινηματογράφο. Και η Ελλάδα επιτέλους να ξαναγίνει ελκυστικός τόπος για το γύρισμα ξένων παραγωγών».
ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΛΙΓΚΑΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής