Κι αν αναρωτιέστε γιατί είναι τόσο περιορισμένες οι επιλογές, η απάντηση ακούει στο όνομα «Δουνκέρκη», η ταινία που θα παίξει μάλλον μόνη της στο box office τις επόμενες μέρες.
ΔΟΥΝΚΕΡΚΗ (DUNKIRK)
ΑΓΓΛΙΑ, 2017
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΚΡΙΣΤΟΦΕΡ ΝΟΛΑΝ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΦΙΟΝ ΟΥΑΪΤΧΕΝΤ, ΜΑΡΚ ΡΑΪΛΑΝΣ
Στην ιστορική εκκένωση της Δουνκέρκης τον Ιούνιο του 1940, όπου σχεδόν 400.000 αξιωματικοί και στρατιώτες των συμμαχικών δυνάμεων αποκλείστηκαν από τους ναζί και κατάφεραν να διαφύγουν με βάρκες και πλοιάρια των Αγγλων που κατέφτασαν από την απέναντι ακτή για να τους σώσουν, επικεντρώνει ο Κρίστοφερ Νόλαν στη νέα του ταινία.
Ο Βρετανός σκηνοθέτης διαπλέκει τη δράση με στιγμιότυπα από όσα συνέβαιναν στο έδαφος, στο νερό και στον αέρα βάζοντας σε πρώτο πλάνο την αγωνιώδη προσπάθεια ενός νεαρού στρατιώτη να εγκαταλείψει την ακτή και να σώσει τη ζωή του καθώς τα γερμανικά στρατεύματα σφίγγουν συνεχώς τον κλοιό. Παράλληλα, τοποθετεί εμβόλιμες αρκετές σκηνές με εναέριες μονομαχίες ανάμεσα σε Γερμανούς και Αγγλους πιλότους, ενώ στη θάλασσα μεγάλο μέρος της δράσης επικεντρώνεται στο ταξίδι ενός Βρετανού ιδιοκτήτη μικρού πλοιαρίου που ξεκινά από την αγγλική ακτή και διασχίζει το κανάλι μαζί με τον γιο του και ένα φίλο του. Στόχος του βέβαια, και είναι αμετακίνητος σε αυτό παρά τους βομβαρδισμούς και τις δυσκολίες, είναι η διάσωση όσων περισσότερων εγκλωβισμένων στρατιωτών.
Είναι πολύ εύστοχος ο τρόπος που ο Νόλαν τονίζει τη νεκρική σιγή που επικρατεί στην ακτή της Δουνκέρκης καθώς οι στρατιώτες περιμένουν σε σειρές μέχρι να επιβιβαστούν στα πλοιάρια. Είναι επίσης πολύ εύστοχος ο τρόπος που ο Νόλαν τονίζει τον τρόμο που καταλαμβάνει τους στρατιώτες κάθε φορά που ο ανατριχιαστικός θόρυβος των γερμανικών μαχητικών αεροσκαφών γίνεται όλο και πιο έντονος προμηνύοντας τον βομβαρδισμό που ακολουθεί. Ο τρόμος και ο πανικός αναδεικνύονται επίσης σε όλο τους το μεγαλείο και στις σκηνές στη θάλασσα όταν τα γεμάτα στρατιώτες πλοιάρια γίνονται εύκολος στόχος για τις γερμανικές τορπίλες. Σε αυτό το αίσθημα πατάει συνολικά ο Νόλαν για να μεταφέρει τα γεγονότα απογοητεύοντας ίσως εκείνους που νομίζουν ότι θα δουν μια πολεμική ταινία με την κλασική έννοια του όρου. Και το κάνει κάτι παραπάνω από καλά.
Ο ΠΥΡΕΤΟΣ ΤΗΣ ΤΟΥΛΙΠΑΣ (TULIP FEVER)
ΗΠΑ, 2017
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΤΖΑΣΤΙΝ ΤΣΑΝΤΓΟΥΙΚ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΑΛΙΣΙΑ ΒΙΚΑΝΤΕΡ, ΚΡΙΣΤΟΦ ΒΑΛΤΖ
Εξαιρετική αναπαράσταση εποχής αλλά δεν αρκεί από μόνη της για να κάνει την ταινία αξιομνημόνευτη. Στην Ολλανδία του 17ου αιώνα ένας πλούσιος έμπορος παντρεύεται μια νεαρή κοπέλα που μεγάλωσε σε ορφανοτροφείο με αποκλειστικό σκοπό να φέρει στη ζωή τον διάδοχό του.
Οταν θα αναθέσει σε ένα νεαρό καλλιτέχνη να ζωγραφίσει το πορτρέτο τους, ο έρωτας ανάμεσα στη σύζυγό του και τον ζωγράφο θα είναι ακαριαίος. Εχετε ξαναδεί πολλές αντίστοιχες ταινίες και αυτή εδώ σίγουρα δεν είναι εκείνη που κάνει τη διαφορά καθώς ακολουθεί την πεπατημένη και καμία έκπληξη δεν κρύβεται σε κανένα σημείο της αφήγησης.
ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΙΣΠΑΝΙΑ (THE TRIP TO SPAIN)
ΑΓΓΛΙΑ, 2017
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΜΑΪΚΛ ΓΟΥΙΝΤΕΡΜΠΟΤΟΜ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΣΤΙΒ ΚΟΥΓΚΑΝ, ΡΟΜΠ ΜΠΡΑΪΝΤΟΝ
Μετά την Αγγλία και την Ιταλία, οι δύο φίλοι ταξιδεύουν στην Ισπανία για να γευτούν τις σπεσιαλιτέ της κουζίνας της και να απολαύσουν τα μοναδικά της τοπία.
Οι συζητήσεις τους περιλαμβάνουν πολλές μιμήσεις και κυνικές διαπιστώσεις επί παντός επιστητού. Γρήγορα χάνεται το ενδιαφέρον εδώ καθώς λείπουν οι πραγματικά καλές ιδέες στο σενάριο.
Επανεκδόσεις
Σκιές και σιωπή (1962)
Του Ρόμπερτ Μάλιγκαν με τους Γκρέγκορι Πεκ, Μέρι Μπάνταμ
Στον αμερικανικό Νότο μετά το κραχ του ‘29, ένας έντιμος και ευσυνείδητος δικηγόρος δέχεται να αναλάβει την υπεράσπιση ενός έγχρωμου που κατηγορείται άδικα για τον ξυλοδαρμό και το βιασμό μιας λευκής γυναίκας.
Βασισμένη στο μυθιστόρημα της Χάρπερ Λι, η ταινία τιμήθηκε με τρία βραβεία Οσκαρ (α’ ανδρικού ρόλου για τον Γκρέγκορι Πεκ, σενάριο και καλλιτεχνική διεύθυνση) και μισό αιώνα αργότερα παραμένει επίκαιρη καθώς ο ρατσισμός και οι προκαταλήψεις φαίνεται να κερδίζουν έδαφος τα τελευταία χρόνια.
Οι ενστάσεις βρίσκονται στο δεύτερο μισό της ταινίας, όπου η δράση μεταφέρεται στη δικαστική αίθουσα κι εκεί οι ερμηνείες είναι έναν τόνο πιο δραματικές από όσο χρειάζεται. Τόσο ο Γκρέγκορι Πεκ στο ρόλο του δικηγόρου όσο και ο Μπροκ Πίτερς στο ρόλο του κατηγορούμενου προσπαθούν για το κάτι παραπάνω χωρίς επιτυχία. Βέβαια, είναι οι στιγμές που διακυβεύεται η στάση ζωής του ενός και η ίδια η ύπαρξη του άλλου.
Το άγγιγμα του κακού (1958)
Του Ορσον Γουέλς με τους Ορσον Γουέλς, Τσάρλτον Ιστον, Τζάνετ Λι
Ο Μάικ Βάργκας είναι ένας διακεκριμένος Μεξικάνος αστυνομικός που υπηρετεί στο τμήμα δίωξης ναρκωτικών. Παντρεύεται τη Σούζαν, μια γοητευτική Αμερικανίδα, και αποφασίζουν να περάσουν το μήνα του μέλιτος στην πόλη Los Robles, που βρίσκεται στο Μεξικό, στα σύνορα με τις ΗΠΑ.
Η ηρεμία τους όμως διακόπτεται απότομα όταν δολοφονείται με βόμβα που τοποθετήθηκε στο αυτοκίνητό του ο αρχιμαφιόζος της πόλης.
Κώστας Ζαλίγκας
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου