Η Κομισιόν προσάπτει στην εν λόγω εταιρία ότι η παρουσίαση των τιμών και ορισμένοι όροι δεν συνάδουν με την οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, ούτε με την οδηγία για τις καταχρηστικές ρήτρες των συμβάσεων, αλλά και τον κανονισμό για τη διεθνή δικαιοδοσία σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις.
Οι αρμόδιες αρχές προστασίας των καταναλωτών και η Επιτροπή ζήτησαν από την Airbnb να υποβάλει προτάσεις με τις αλλαγές που πρέπει να κάνει, ενώ εάν δεν κριθούν ικανοποιητικές αφήνουν ανοικτό το ενδεχόμενο κίνησης νομικής διαδικασίας.
Κίτρινες κάρτες…
Ειδικότερα, όπως επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή η Airbnb θα πρέπει:
- να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζει τις πληροφορίες σχετικά με τις τιμές από την αρχική αναζήτηση στο δικτυακό της τόπο, έτσι ώστε κατά την προσφορά καταλύματος ο καταναλωτής να ενημερώνεται για την τελική τιμή, στην οποία θα πρέπει να περιλαμβάνονται όλες οι ισχύουσες υποχρεωτικές επιβαρύνσεις και τα τέλη, όπως π.χ. οι χρεώσεις για υπηρεσίες και καθαρισμό, ή, όταν δεν είναι δυνατό να υπολογιστεί η τελική τιμή εκ των προτέρων, θα πρέπει να ενημερώνεται σαφώς ο καταναλωτής ότι ενδέχεται να υπάρξουν πρόσθετα τέλη,
- να αναφέρεται με σαφήνεια αν η προσφορά καταλύματος γίνεται από ιδιώτη ή επαγγελματία, καθώς οι κανόνες περί προστασίας των καταναλωτών διαφέρουν στις δύο περιπτώσεις.
Οι όροι παροχής υπηρεσιών της Airbnb πρέπει επίσης να συντάσσονται σε απλή και κατανοητή γλώσσα, έτσι ώστε οι καταναλωτές να ενημερώνονται με σαφή και κατανοητό τρόπο σχετικά με τα δικαιώματά τους.
Συστάσεις
Ειδικότερα, για την Airbnb, αυτό σημαίνει τα εξής:
- η εταιρία δεν θα πρέπει να παραπλανά τους καταναλωτές προσφεύγοντας σε δικαστική αρχή άλλης χώρας από το κράτος- μέλος κατοικίας τους,\
- δεν μπορεί να αποφασίζει μονομερώς και χωρίς αιτιολόγηση τους όρους που εξακολουθούν να ισχύουν σε περίπτωση καταγγελίας της σύμβασης,
- δεν μπορεί να στερεί από τους καταναλωτές το βασικό νομικό δικαίωμα να ασκούν αγωγή κατά του παρόχου καταλύματος, σε περίπτωση σωματικής βλάβης ή άλλων ζημιών,
- δεν μπορεί να μεταβάλλει μονομερώς τους όρους και τις προϋποθέσεις χωρίς να ενημερώνει σαφώς και εκ των προτέρων τους καταναλωτές και χωρίς να τους δίνει τη δυνατότητα να ακυρώσουν τη σύμβαση,
- οι όροι παροχής υπηρεσιών δεν μπορούν να παρέχουν απεριόριστη διακριτική ευχέρεια στην Airbnb όσον αφορά την αφαίρεση περιεχομένου,
- η καταγγελία ή η αναστολή μιας σύμβασης από την Airbnb θα πρέπει να εξηγείται στους καταναλωτές, να διέπεται από σαφείς κανόνες και δεν θα πρέπει να στερεί από τον καταναλωτή το δικαίωμα για εύλογη αποζημίωση ή το δικαίωμα προσφυγής,
- η πολιτική της σχετικά με την επιστροφή των καταβληθέντων ποσών, τις αποζημιώσεις και την είσπραξή τους θα πρέπει να ορίζεται σαφώς και να μην στερεί από τους καταναλωτές το δικαίωμά τους να προσφεύγουν στα διαθέσιμα μέσα έννομης προστασίας.
Γέφυρα…
Ζητείται επίσης από την εν λόγω εταιρία να παρέχει στον ιστότοπό της έναν εύκολα προσβάσιμο σύνδεσμο προς την ηλεκτρονική πλατφόρμα επίλυσης διαφορών, καθώς και όλες τις απαραίτητες πληροφορίες που αφορούν την επίλυση των διαφορών, σύμφωνα με το σχετικό κοινοτικό κανονισμό.
Η Επιτροπή και οι αρχές προστασίας των καταναλωτών θα συναντήσουν, εάν χρειαστεί, την Airbnb τον Σεπτέμβριο προκειμένου να διευθετήσουν τυχόν εκκρεμή ζητήματα.
Οπως επισημαίνει η αρμόδια επίτροπος για θέματα δικαιοσύνης και καταναλωτών, Βιέρα Γιούροβα, όλο και περισσότεροι καταναλωτές κάνουν κράτηση για το κατάλυμα των διακοπών τους μέσω Διαδικτύου και ο τομέας αυτός έχει προσφέρει πολλές νέες ευκαιρίες στους παραθεριστές.
Ωστόσο, συνέχισε, οι καταναλωτές πρέπει να καταλαβαίνουν εύκολα γιατί και πόσο πρέπει να πληρώσουν για τις υπηρεσίες και να έχουν δίκαιους κανόνες, π.χ. σε περίπτωση ακύρωσης της κράτησης από τον ιδιοκτήτη. «Περιμένω από την Airbnb να εφαρμόσει γρήγορα τις σωστές λύσεις», κατέληξε η επίτροπος.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]