Ωστόσο, η δρομολόγηση νέων πλοίων μέσα στην καλοκαιρινή περίοδο έχει προκαλέσει… τρικυμία στις σχέσεις των εταιριών που εκτελούν δρομολόγια από το λιμάνι της Ραφήνας προς τα νησιά Ανδρο, Τήνο, Μύκονο, Νάξο και από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης προς τη Σαμοθράκη.
Οι ισορροπίες στις δύο ακτοπλοϊκές γραμμές άλλαξαν, μετά τη έλευση στη Ραφήνα των νέων ταχύπλοων πλοίων του εφοπλιστή Μάριου Ηλιόπουλου και των δύο πλοίων του Γαβριήλ Χατζηγαβριήλ στην Αλεξανδρούπολη και στη Σαμοθράκη.
Ιδιαίτερα στο λιμάνι της Ραφήνας η κατάσταση έχει μπερδευτεί πολύ, δεδομένου ότι με συχνότητα ενός τετάρτου της ώρας αναχωρούν τα πλοία για τα νησιά των Κυκλάδων, με αποτέλεσμα να προκαλείται συγκοινωνιακό… χάος στους δρόμους που οδηγούν στο λιμάνι αλλά και το αδιαχώρητο στους προβλήτες κατά τις ώρες αιχμής. Οι αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας είναι μεγάλες, όμως οι κόντρες μεταξύ των εφοπλιστών θυμίζουν άλλες εποχές, όταν έδιναν… μάχες στο υπουργείο Ναυτιλίας προκειμένου να εξασφαλίσουν μια άδεια σκοπιμότητας.
Είναι γεγονός ότι η είσοδος στην ακτοπλοΐα, στα μέσα της δεκαετίας του 2000, της Minoan Flying Dolphin με τον Παντελή Σφηνιά και της Blue Star Ferries με τον Περικλή Παναγόπουλο ισοπέδωσε τον ανταγωνισμό σε πρώτη φάση, αφού και οι δύο εταιρίες προχώρησαν σε απορροφήσεις και συγχωνεύσεις εταιριών. Βέβαια, ακολούθησε και η ΑΝΕΚ σε εξαγορές, αλλά δεν μπόρεσε να ανταγωνιστεί τους δύο «μεγάλους» και περιορίστηκε στο ρόλο του τρίτου πόλου.
Ομως, άρχισαν σιγά σιγά, εκτός από την απορρόφηση των εταιριών, να χρεοκοπούν εταιρίες όπως η ΔΑΝΕ, η G.A. Ferries του Γεράσιμου Αγούδημου, η Agoudimos Lines του Αλέξανδρου Δ. Αγούδημου, η Kallistis και αργότερα η Ναυτιλιακή Εταιρία Λέσβου. Ενώ φαινόταν ότι θα υπήρχε έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των δύο ισχυρών ανδρών, ο μεν Π. Σφηνιάς αυτοκτόνησε μετά το ναυάγιο του «Σαμίνα» και ο δε Π. Παναγόπουλος πώλησε εγκαίρως, με αποτέλεσμα οι δύο ισχυρές εταιρίες να περάσουν ένα μεγάλο διάστημα με προβλήματα στη μετοχική τους σύνθεση.
Η συρρίκνωση των στόλων των μεγάλων εταιριών και τα κενά που δημιουργήθηκαν στα επόμενα χρόνια έφεραν στο προσκήνιο τις μικρές εταιρίες, που με συνετή διοίκηση κατόρθωσαν να καθιερωθούν στα περιφερειακά λιμάνια και στις λιγότερο κερδοφόρες γραμμές. Ετσι, αναπτύχθηκαν αθόρυβα οι εταιρίες που είχαν παρουσία στα λιμάνια της Ραφήνας, του Λαυρίου, αλλά και στις ενδοκυκλαδικές και ενδοδωδεκανησιακές συνδέσεις.
Στη Ραφήνα ο ανταγωνισμός κατά τη φετινή περίοδο έφθασε σε ακραία επίπεδα. Παρά το γεγονός ότι οι δύο εταιρίες, Blue Star Ferries και Hellenic Seaways, αποδρομολόγησαν πλοία από τη γραμμή, η ενίσχυση των ταχύπλοων του Μάριου Ηλιόπουλου εκτίναξε στα ύψη τα… πάθη μεταξύ των εφοπλιστών.
Με συνεχείς εκκλήσεις προς το υπουργείο Ναυτιλίας οι άλλοι εφοπλιστές των συμβατικών πλοίων ζητούν την «προστασία» των εταιριών τους που δέχθηκαν «επίθεση» μέσα στο καλοκαίρι και βλέπουν να χάνουν τους επιβάτες που προτιμούν την ταχύτερη μετάβαση προς τα νησιά των Κυκλάδων (Ανδρο, Τήνο, Μύκονο, Νάξο και Σύρο).
Kaizen Gaming: 2024 – Μια χρονιά ορόσημο που επιβεβαιώνει την έννοια της συνεχούς εξέλιξης
Η έκρηξη του εφοπλιστή Στ. Στεφάνου της Golden Star Ferries, στη διάρκεια εκδήλωσης στη Ναυτιλιακή Λέσχη, την προηγούμενη εβδομάδα, αποκάλυψε το εύρος της αντιπαράθεσης μεταξύ των συμβατικών πλοίων και των ταχύπλοων. Ο κ. Στεφάνου κατηγόρησε τον Μάριο Ηλιόπουλο ότι με τη δρομολόγηση των ταχύπλοων μόνο το καλοκαίρι αφαιρεί τα απαραίτητα έσοδα από τα συμβατικά πλοία για να παραμείνουν στις γραμμές και το χειμώνα.
Μάλιστα, ομολόγησε δημόσια στο ακροατήριο ότι «η εταιρία του ζημιώνεται καθημερινά 50.000 ευρώ, ενώ υποχρεώνεται να αναστείλει τα πρωινά δρομολόγια, δεδομένου ότι μεταφέρει μόνο 100 επιβάτες με ένα πλοίο που κατασκευάσθηκε στο Πέραμα και η αξία του είναι 32 εκατ. ευρώ».
Στην πρόκληση αυτή απάντησε βέβαια ο Μ. Ηλιόπουλος, αναφέροντας ότι «αυτά δεν λέγονται δημόσια και πρέπει να συζητιούνται μεταξύ τους ή ακόμα και με τους υπηρεσιακούς παράγοντες στα θεσμικά όργανα του υπουργείου Ναυτιλίας».
Η ένταση θα κορυφωθεί ανάμεσα στις εταιρίες μέσα στον Αύγουστο, ενώ οι εξελίξεις από τον Οκτώβριο θα είναι ίσως καταλυτικές.
Ο ανταγωνισμός στα δύο λιμάνια
Οι εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο λιμάνι της Ραφήνας είναι η εταιρία Fast Ferries της οικογένειας Παναγιωτάκη, η Golden Star Ferries των αδελφών Στεφάνου και η SeaJets του Mάριου Hλιόπουλου. Η οικογένεια Παναγιωτάκη διαθέτει τρία πλοία, το «Fast Ferries Andros», το «Θεολόγος Π.» και το «Αικατερίνη Π». Τα τρία πλοία δύνανται να μεταφέρουν 3.527 επιβάτες.
Η Golden Star Ferries των αδελφών Στεφάνου ενίσχυσε το στόλο της με δύο ακόμα πλοία και διαθέτει και αυτή πλέον τρία πλοία στη γραμμή, το «Superferry», το «Superferry ΙΙ» και το «Superrunner», τα οποία μπορούν να μεταφέρουν 4.199 επιβάτες.
Η Sea Jets του Μάριου Ηλιόπουλου έφερε το «Tera Jet» και ανέτρεψε όλες τις ισορροπίες. Πρόκειται για ένα πλοίο που μπορεί να μεταφέρει 1.800 επιβάτες και 460 Ι.Χ. Η εταιρία διαθέτει και το «Paros Jet».
Το σκηνικό συμπληρώνεται στη Ραφήνα με τα πλοία «Πανόραμα» και «Εύβοια Σταρ», που εκτελούν δρομολόγια προς το Μαρμάρι.
Στη γραμμή Αλεξανδρούπολης-Σαμοθράκης τα νερά ταράχθηκαν με την έλευση της CS Ferries του Γαβριήλ Χατζηγαβριήλ και του πλοίου του «Σαμοθράκη 1». Βέβαια, καθυστέρησε γύρω στις 20 ημέρες η σχετική υπογραφή έγκρισης των δρομολογίων. Η αντίδραση του Φώτη Μανούση ήταν άμεση, δεδομένου ότι η εταιρία του, ΣΑΟΣ, για πολλά χρόνια μονοπωλούσε τη γραμμή.
Με ταχύτατες κινήσεις δρομολόγησε πριν από λίγες ημέρες και δεύτερο πλοίο, το «Ζέφυρος». Υπενθυμίζουμε ότι ο Φ. Μανούσης διαθέτει και το πλοίο «ΣΑΟΣ ΙΙ». Η Σαμοθράκη θα συνδέεται πλέον με καθημερινά και τακτικά δρομολόγια με την Αλεξανδρούπολη, ενώ το νησί έχει, για αυτή την περίοδο, τη δυνατότητα σύνδεσης μία φορά την εβδομάδα με το Λαύριο, με το δρομολόγιο Λαύριο-Λήμνος-Σαμοθράκη-Αλεξανδρούπολη.
Είναι σίγουρο ότι ο ανταγωνισμός ωφελεί τους επιβάτες, το ζητούμενο όμως είναι οι εταιρίες να είναι κερδοφόρες και βιώσιμες ώστε να παραμένουν στη γραμμή χειμώνα – καλοκαίρι.
Σάββας Αθανασίου
[email protected]
Από το ένθετο Οικονομία της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής