«Γι’ αυτό και προκρίθηκε η λύση της εξαγοράς», αναφέρει χαρακτηριστικά, επικαλούμενος μία αντίστοιχη παλαιότερη περίπτωση, αυτή της AbZorba Games. «Η Novomatic σαφώς και δεν ενδιαφέρθηκε για τους τζίρους της ελληνικής startup. Κι αυτό γιατί οι πωλήσεις της άγγιζαν τότε τα 3,5 δισ. ευρώ έναντι 1,5 εκατ. ευρώ της AbZorba.
Επομένως, η τεχνογνωσία ήταν εκείνη, που κινητοποίησε τον αυστριακό γίγαντα στο χώρο του gaming», εξηγεί και συνεχίζει: «Η MyTaxi, από την άλλη πλευρά, βραχίονας της Daimler, με την απόκτηση της Taxibeat κατάφερε να διευρύνει περαιτέρω το πελατολόγιό της». Αξίζει να σημειωθεί πως, με βάση τα πλέον πρόσφατα στοιχεία, η ελληνική εταιρία, συμφερόντων του Νίκου Δρανδάκη, διέθετε μια βάση 8.000 εγγεγραμμένων οδηγών ταξί, ενώ χρησιμοποιείτο από περίπου 540.000 πελάτες.
Μειονέκτημα
Σύμφωνα πάντα με τον επικεφαλής της Startech Ventures, ωστόσο, οι startups, που κάνουν focus στην τεχνολογία, ρισκάρουν περισσότερο να περάσουν… απαρατήρητες από τα ραντάρ των επενδυτών. «Ο πανεπιστημιακός χώρος, για παράδειγμα, βρίθει καινοτόμων ιδεών. Πολλές από αυτές, ωστόσο, δεν ωριμάζουν ποτέ. Κι αυτό γιατί το όλο εγχείρημα σκοντάφτει στην εξεύρεση χρηματοδότησης. Χωρίς χρήματα, οι εταιρίες αδυνατούν να επιβιώσουν», επισημαίνει, χωρίς να αναιρεί, βέβαια, το βαθμό δυσκολίας που ενέχει το «χτίσιμο» μιας αξιοπρεπούς πελατειακής βάσης.
Την άποψη πως για να προσελκύσει μια startup τα διεθνή βλέμματα πρέπει να κάνει… due diligence στον εαυτό της εκφράζει, από την πλευρά του, ο Κώστας Μάλλιος, ένα από τα μέλη του Advisor Board της Innoetics. Οπως εξηγεί, το επιτυχές παράδειγμα της εταιρίας, που ίδρυσαν οι Αιμίλιος Χαλαμανδάρης, Σπύρος Ράπτης, Πύρρος Τσιάκουλης και Σωτήρης Καραμπέτσος, προέκυψε έπειτα από ενδελεχή ανάλυση στοιχείων και πληροφοριών γύρω από μια σειρά θεμάτων, όπως η ισχύς του προϊόντος, αλλά και η θέση του απέναντι στο διεθνή ανταγωνισμό.
«Κατά τη μακρά θητεία μου στη Microsoft ως υπεύθυνος των προς εξαγορά εταιριών είχα επισημάνει την ανάγκη κάθε εταιρία -συμπεριλαμβανομένου και αυτού του κολοσσού- να ελέγχεται εσωτερικά», αναφέρει χαρακτηριστικά στον «Ε.Τ.» της Κυριακής.
Σύμφωνα με τον ίδιο, βασικό ρόλο στην πορεία μιας startup διαδραματίζει και το DNA της. «Οι CEOs δεν πρέπει να επαναπαύονται με την ελληνική αγορά. Πρέπει να βάλουν στο πλάνο τους και τις ξένες αγορές. Η διεθνής σκέψη, ωστόσο, θα πρέπει να συνδυάζεται και με εμπειρία», διατείνεται, υπενθυμίζοντας πως η ομάδα μιας νεοφυούς επιχείρησης οφείλει, παράλληλα, να έχει τεστάρει το… σενάριο του χρήστη. «Στην Innoetics, δηλαδή, εξετάσαμε πως η φωνητική λειτουργία μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τους χρήστες όχι μόνο των κινητών τηλεφώνων αλλά και άλλων συσκευών», καταλήγει.
Γιατί η Innoetics… επέλεξε τη Samsung
Μπορεί η είδηση της εξαγοράς της Innoetics από τη Samsung να εντυπωσίασε την εγχώρια αγορά εξαιτίας τόσο του μεγέθους της κορεάτικης εταιρίας υψηλής τεχνολογίας όσο και του ύψους του τιμήματος -οι πληροφορίες κάνουν λόγο για ένα τίμημα πέριξ των 40 εκατ. ευρώ-, για την ομάδα της ελληνικής startup, ωστόσο, το deal προέκυψε κατόπιν ωρίμου σκέψεως.
Οπως αποκαλύπτει ο Κώστας Μάλλιος, τους τελευταίους μήνες η Innoetics έβαλε στο τραπέζι μια σειρά από λύσεις. Η πρώτη ήταν να αναζητήσει απευθείας κεφάλαια στο εξωτερικό, μεταφέροντας, παράλληλα, την έδρα στις ΗΠΑ -και συγκεκριμένα στο Σιάτλ- αλλά διατηρώντας εντός των τειχών το κομμάτι του development.
Η άλλη λύση ήταν να «χτενίσει» τους αγοραστές. «Στο πλαίσιο αυτό ήρθαμε σε επαφή με αρκετές εταιρίες, αντίστοιχης δυναμικότητας με τη Samsung. Η διαφορά ήταν πως εκείνες έθεταν ως προϋπόθεση είτε τη μεταφορά της έδρας -χωρίς την παραπάνω εξαίρεση- είτε την αλλαγή της ομάδας, δύο θέματα που αποτελούσαν εκ των ων ουκ άνευ για την Innoetics», τονίζει χαρακτηριστικά.
Αξίζει να σημειωθεί πως λίγες ώρες μετά το κλείσιμο του deal ο CEO της startup, Αιμίλιος Χαλαμανδάρης, δήλωνε στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής: «Το γεγονός ότι τόσο η έδρα μας όσο και η κύρια δραστηριότητά μας ήταν στην Ελλάδα σίγουρα περιόριζε την… ορατότητα που μπορεί να είχαμε προς τα έξω.
Η ολοκλήρωση της συμφωνίας, ωστόσο, αποδεικνύει πως… υπάρχει ο τρόπος. Ανεξάρτητα από την εξαγορά του 100% της Innoetics, η εταιρία παραμένει στην Ελλάδα, ενώ στις άμεσες προτεραιότητές μας είναι ο εμπλουτισμός της ομάδας, που σήμερα μετρά επτά άτομα».
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΒΕΛΕΣΙΩΤΗ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής