Επίσης σημαντικό στοιχείο είναι ότι από τις συνολικά 200 μεγαλύτερες ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρίες οι 146 δεν διαθέτουν ούτε ένα πλοίο με ελληνική σημαία, ενώ μόνο οι 54 εταιρίες διαθέτουν τουλάχιστον από ένα πλοίο. Με άλλα λόγια η στήριξη της ελληνικής σημαίας περιορίζεται σε μικρό αριθμό Ελλήνων εφοπλιστών, ενώ οι περισσότεροι ακολουθούν την επιχειρηματική τακτική της αποφυγής του ελληνικού νηολογίου. Οι λόγοι της επιλογής είναι διαφορετικοί και αποτελούν «επτασφράγιστο μυστικό» της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας.
Ωστόσο, το εντυπωσιακότερο στοιχείο από την επεξεργασία των στοιχείων, σχετικά με το στόλο των «Γκρικς», που πρέπει να κρατήσουμε, είναι ότι ο Γιάννης Αγγελικούσης από τα 119 πλοία που διαχειρίζεται τα 105 τα έχει υπό ελληνική σημαία, ενώ στην πλειονότητά τους στελεχώνονται με Ελληνες αξιωματικούς του Εμπορικού Ναυτικού.
Επιβάλλεται να συνυπολογίσουμε ότι η αδελφή του, Αννα Αγγελικούση, έχει στην ελληνική σημαία 31 πλοία από τα 51 που διαθέτουν οι εταιρίες της. Δηλαδή, τα δύο αδέλφια, παιδιά του Αντώνη Αγγελικούση, ο οποίος διακρίθηκε στις μάχες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και βεβαίως στην απαγωγή του στρατηγού Κράιπε στην Κρήτη, διαθέτουν στην ελληνική σημαία συνολικά 136 πλοία. Για να κατανοηθεί το μέγεθος της προσφοράς του Γιάννη και της Αννας Αγγελικούση, να υπογραμμίσουμε ότι ένα στα επτά ποντοπόρα πλοία που έχουν ελληνική σημαία ανήκουν στις εταιρίες της οικογένειας.
Σημαντική είναι η παρουσία στην ελληνική σημαία του Ανδρέα Μαρτίνου με 42 πλοία, ο οποίος τις τελευταίες δεκαετίες υποστηρίζει το εθνικό νηολόγιο. Ανάλογη είναι η προσφορά και του Διαμαντή Διαμαντίδη που διαθέτει 37 πλοία.
Δύο σημαντικοί παράγοντες της ναυτιλίας, ο Παναγιώτης Τσάκος μαζί με το γιο του Νίκο Τσάκο και ο Κωνσταντίνος Αγγελόπουλος, μαζί με τα παιδιά του Γιώργο και Παναγιώτη, έμπρακτα και επί δεκαετίες ενισχύουν το εθνικό νηολόγιο και με πολλαπλές παράλληλες δράσεις εντός και εκτός Ελλάδας.
Η οικογένεια των Γρηγόρη Χατζηελευθεριάδη, Κέρτσικωφ, Καρασταμάτη συνεχίζει σταθερά τη στήριξη της ελληνικής σημαίας, όπως και οι παραδοσιακές πλέον εφοπλιστικές οικογένειες του Ν. Λυκιαρδόπουλου, του Κ.Μ. Λεμού, του Γ. Κουμάνταρου, του Αρ. Αλαφούζου, του ομίλου Ι. Λάτση, καθώς και οι συνεχιστές των επιφανών εφοπλιστών, Πήτερ Γ. Λιβανός, Γρηγόρης Καλλιμανόπουλος και Γ. Χανδρής.
Η Διαμαντής Μασούτης Α.Ε. τοποθετεί τους ανθρώπους της σε “Πρώτο Πλάνο”
Βέβαια, υπάρχουν και άλλοι Ελληνες εφοπλιστές που διαθέτουν μικρότερο αριθμό πλοίων στην ελληνική σημαία. Η Αγγελική Φράγκου με 5 πλοία από τα 143 που διαχειρίζεται, ο Γιώργος Οικονόμου με 7 πλοία από τα 114 που διαθέτει, ο Κωνσταντίνος Κωνσταντακόπουλος με 3 πλοία από τα 68 που κατέχει, οι κληρονόμοι του Ι.Μ. Καρρά με 6 πλοία, ο Διαμαντής Λεμός με 8 πλοία, ο Περικλής Παναγόπουλος με 2 πλοία, η Kinetic Shipping με 7 πλοία, οι αδελφοί Γουλανδρή με 3 πλοία.
Στον αντίποδα των εφοπλιστών που ενισχύουν την ελληνική σημαία είναι αρκετοί σημαντικοί εφοπλιστές που δεν διαθέτουν κανένα πλοίο με ελληνική σημαία, όπως είναι ο Γιώργος Προκοπίου, που διαθέτει 104 πλοία, ο Χάρης Βαφειάς, με 88 πλοία, η Capital των Βαγγέλη Μαρινάκη και Γεράσιμου Καλογηράτου, που έχει 63 πλοία, ο Πέτρος Παππάς, με 96 πλοία κ.ά.
Μειώθηκαν τα δάνεια προς τις ελληνόκτητες εταιρίες το 2016
Πέρα από την πολιτική που ακολουθούν οι εφοπλιστές στην ύψωση της σημαίας, έχουν να αντιμετωπίσουν και τον τρόπο χρηματοδότησης της ναυπήγησης, επισκευής και διαχείρισης των πλοίων τους.
Σύμφωνα με την πρόσφατη μελέτη της Petrofin Research, τα δάνεια προς τις ελληνόκτητες ναυτιλιακές εταιρίες μειώθηκαν το προηγούμενο έτος (2016) σε σύγκριση με το 2015. Αναλυτικότερα, η μείωση των δανείων διαμορφώθηκε στο 8,77% και η συνολική δανειοδότηση έπεσε στα 57,21 δισ. δολάρια από 62,71 δισ. δολάρια.
Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι η μείωση αυτή είναι η μεγαλύτερη ποσοστιαία πτώση που σημειώθηκε από το 2009. Ειδικότερα, να αναφέρουμε ότι τα εκταμιευμένα δάνεια μειώθηκαν κατά 5,43%, ενώ τα εγκεκριμένα αλλά μη εκταμιευμένα έχουν μειωθεί το 2016 σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά κατά 38%.
Επίσης, να υπογραμμίσουμε ότι η συνολική έκθεση των πέντε ελληνικών τραπεζών μειώθηκε κατά 4,93%, όμως το μερίδιο αγοράς αυξήθηκε το 2016 σε σχέση με το 2015 από το 14,63% στο 15,25%. Αξίζει να επισημάνουμε ότι το δανειακό χαρτοφυλάκιο των ελληνικών τραπεζών προς τη ναυτιλία ανέρχεται στα 8,721 δισ. δολ. από 9,173 δισ. δολ. το 2015.
Η ελληνική τράπεζα με τα περισσότερα δάνεια στη ναυτιλία είναι η Πειραιώς, με 2,73 δισ. δολ. χωρίς να συμπεριλαμβάνονται σε αυτά τα δάνεια στην ακτοπλοΐα. Η Εθνική Τράπεζα διαθέτει χαρτοφυλάκιο 2,37 δισ. δολ., η Alpha Bank 2,19 δισ. δολ., η Eurobank 1,227 δισ. δολ. και η Aegean Baltic Bank 0,205 δισ. δολ.
Σάββας Αθανασίου
[email protected]
Από το ένθετο Οικονομία του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής