Οι απαρχές
To 1963 είναι η ειδοποιός χρονολογία, καθώς το Σεπτέμβριο, στο σαλόνι της Φρανκφούρτης παρουσιάζεται η πρώτη 911, έργο του Φέρντιναντ «Φέρι» Πόρσε και των συνεργατών του. Μεγάλο βάρος της σχεδίασης επωμίσθηκε ένας εκ των υιών του «Φέρι», ο Φέρντιναντ Αλεξάντερ «Μπούτσι» Πόρσε, αλλά και ο επικεφαλής του τμήματος κατασκευής αμαξωμάτων της Porsche, ο Έρβιν Κομέντα.
Το ειρωνικό της υπόθεσης είναι ότι η αρχική ονομασία της 911 ήταν… 901, αλλά η… Peugeot αντέδρασε στην υιοθέτηση κοινής ονομασίας με την Porsche, ισχυριζόμενη ότι είχε κατοχυρώσει τους τριψήφιους αριθμούς με μηδέν στο μέσον, και η τελευταία αναγκάστηκε να μετονομάσει το νέο της μοντέλο σε 911. Τυχερή στην ατυχία της, το τουλάχιστον, καθώς πιο… σέξι νούμερο ίσως να μην μπορούσε να επιλεχθεί (άντε, μαζί με τα… 917, 919, 928, 935, 944, 956, 959 και 962 που κόσμησαν άλλες διάσημες Porsche!…).
Και ήταν και ταιριαστό, καθώς εφοδιαζόταν με έναν αερόψυκτο boxer (τα πιστόνια ήταν επίπεδα διατεταγμένα…) ατμοσφαιρικό 6κύλινδρο κινητήρα 1.911 κ.εκ. με απόδοση 130 ίππων. Μέχρι και το 1998, οι 911 θα εφοδιάζονταν με αερόψυκτους κινητήρες, καθώς εκείνη τη χρονιά θα παρουσιαζόταν η πρώτη υδρόψυκτη έκδοσή της, η 996.
Ο πρόγονος
Η 911 βασιζόταν σε μεγάλο βαθμό στην 356, την πρώτη Porsche, που βασίστηκε με τη σειρά της στο θρυλικό Σκαραβαίο και είχε παρουσιαστεί τον Ιούνιο του 1948. Η 356 είχε σημειώσει μεγάλη εμπορική επιτυχία, καθώς πέρα από συμπαθητικό – όμορφο αμάξωμα διακρινόταν από αξιοπιστία (σήμα – κατατεθέν της Porsche και του Σκαραβαίου) και πολύ τίμια οδική συμπεριφορά.
Οι αερόψυκτοι κινητήρες φημίζονται για την αξιοπιστία τους, κάτι που τους επιτρέπει το πολύ πλατύ φάσμα θερμοκρασία λειτουργίας τους, σε αντίθεση με το πιο στενό φάσμα των υδρόψυκτων μηχανικών συνόλων, που είναι ευκολότερο να παραβιαστεί οδηγώντας στην… κόκκινη… disaster zone!…
Και η 911, με τη σειρά της, είχε μεγάλη απήχηση στο κοινό και την επόμενη χρονιά, το 1964, εισήλθε στην ευρεία παραγωγή.
A demon on the road…
Με μια κρίσιμη διαφορά σε σχέση με την 356… Οι πρώτες 911 είχαν πολύ… άτιμη οδική συμπεριφορά, και αυτό ίσως ήταν κομμάτι της… άγριας ομορφιάς και της γοητείας που ασκούσαν στον Πραγματικό Οδηγό. Το μεγαλύτερο ποσοστό του βάρους ήταν συγκεντρωμένο πίσω και αυτό έκανε την ουρά της 911 εξαιρετικά «νευρική».
Το ελαφρύ εμπρόσθιο τμήμα… «ελάφρωνε» στην είσοδο της στροφής με συνέπεια υποστροφή, και κατόπιν είχαμε μια απότομη εκδήλωση του φαινομένου του «μοχλού», με αιφνιδιαστικό πέρασμα από την υποστροφή στην υπερστροφή. Ότι χειρότερο, ακόμη και για πεπειραμένους – θαρραλέους οδηγούς, ίσως και περισσότερες από μια φορά κατά τη διαγραφή μιας στροφής – αντίστοιχα χαρακτηριστικά είχε και η Lancia Stratos…
Τιμόνι και πεντάλ ήθελαν πλήρη εγρήγορση, αλλά και… τέχνη, καθώς φαινόμενα αστάθειας της ουράς εκδηλώνονταν ακόμη και αν σήκωνες απότομα το πόδι από το γκάζι, καθώς το αυτοκίνητο ελάφρωνε!
Η βελτίωση
Η Porsche έσπευσε να διορθώσει εν μέρει το πρόβλημα μετατοπίζοντας «όπως – όπως» βάρος προς τα μπροστά, π.χ. με τη μετάθεση στο χώρο αποσκευών αξεσουάρ όπως η μπαταρία, αλλά όπως χαριτολογούσαν οι οδηγοί παλαιών 911, «καλό θα ήταν να τοποθετούσαν και ένα σακί από… τσιμέντο»!…
Η Porsche, όμως, είχε και άλλα μέσα να αντιπαρέλθει το πρόβλημα, όπως η αύξηση του μεταξονίου κατά 57 χλστ. στο μοντέλο του 1968, μεταβολή που αύξησε την ευστάθεια της 911.
Το 1972, συν τοις άλλοις, είχαμε τη μετατόπιση του ρεζερβουάρ λαδιού, χωρητικότητας περίπου 8,5 λίτρων, μπροστά από τον άξονα των πίσω – κινητήριων τροχών (προηγουμένως ήταν τοποθετημένο πιο πίσω από αυτόν), μετατοπίζοντας μια σεβαστή ποσότητα βάρους «εντός του μεταξονίου» και μετατοπίζοντας το κέντρο βάρους περαιτέρω προς τα μπροστά, κάνοντας πιο ουδέτερη την 911.
Η πρωτότυπη αυτή λύση, όμως, εγκαταλείφθηκε σύντομα, έως και τις εκδόσεις 964 οπότε θα επιστρατευόταν εκ νέου, καθώς η καμπίνα επιβατών καταλαμβανόταν από ατμούς λαδιού. Με τη διαρκή εξέλιξη, πάντως, η συμπεριφορά των 911 βελτιώθηκε παρασάγγας μετατρεπόμενη από έντονα υπερστροφική σε ουδέτερη…
Χαρακτήρας και… ροπή
Αν είναι κάτι που σε σημαδεύει στην πρώτη 911, με τα στοιχεία αυτά να περνούν αναλλοίωτα στις ακόλουθες εκδόσεις, είναι, πέρα από το ξεχωριστό κουπέ αμάξωμα με τους όρθιους προβολείς μπροστά και τη χαρακτηριστική κυρτή ουρά πίσω, ο κινητήρας. Εξαιρετική ροπή, από τις χαμηλές ήδη στροφές, και εξαιρετική αξιοπιστία, που μεταφράστηκε και σε μυριάδες νίκες στους αγώνες, σε επικά μέρη όπως το Λε Μαν, η Ντεϊτόνα, το Σίμπρινγκ, το Σπα Φρανσκοσάν, το Ράλλυ Μόντε Κάρλο και αλλού. Η 911, στις πολλαπλές εκδόσεις που προήλθαν από την εξέλιξή της, θεωρείται το πολύνικες μοντέλο στην ιστορία του αυτοκινήτου, αν αυτό λέει κάτι…
Turbo booster…
Ειδοποιός ημερομηνία το 1974, όταν η αγωνιστική έκδοση της τρίλιτρης 911 RS, η 911 Turbo RSR, ήλθε δεύτερη στις 24 ώρες του Μαν. Από τότε και στο εξής το turbo θα αποτελούσε κατεξοχήν χαρακτηριστικό – ορόσημο των μοντέλων της 911…
Τεχνικά Χαρακτηριστικά Porsche 911 (1964)
Σασί: Σωληνωτό
Αμάξωμα: 4θέσιο κουπέ
Κινητήρας: 6κύλινδρος αερόψυκτος boxer πίσω τοποθετημένος
Κυβισμός: 1991 κ.εκ.
Ισχύς: 130 ίπποι
Μετάδοση: 5τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο ή 4τάχυτο αυτόματο
Μεταξόνιο: 2.211 χλστ.
Μήκος x Πλάτος x Ύψος: 4.290 x 1.651 x 1.321 χλστ.
Ειδήσεις σήμερα
Φρίκη στον Άγιο Παντελεήμονα: Συνελήφθη 63χρονος που παρενοχλούσε σεξουαλικά δύο ανήλικα αγόρια