Υπάρχουν δύο κατηγορίες αυτοκινήτων. Αυτά που το Lane Keep Assist απενεργοποιείται με το πάτημα ενός κουμπιού και εκείνα που για να το βγάλεις εκτός, θα πρέπει να αφιερώσεις λίγο χρόνο παραπάνω. Θα χρειαστεί να μπεις σε διάφορα μενού και υπομενού στην οθόνη infotainment και το χειρότερο, είναι πως κάθε φορά που βάζεις μπροστά τον κινητήρα, το σύστημα ενεργοποιείται ξανά. Ευτυχώς, το Megane RS ανήκει στην πρώτη κατηγορία.
Το ευτυχώς, πηγαίνει πακέτο με τη διαπίστωση πως πρόκειται για ένα μοντέλο που ανήκει σε μία κατηγορία που συρρικνώνεται και είναι σαφές πως τα επόμενα χρόνια θα δώσει μάχη για την επιβίωσή της, έχοντας ήδη κερδίσει μια θέση στα είδη υπό εξαφάνιση. Πρόκειται για τα μοντέλα με ξεκάθαρο προσανατολισμό στην οδηγική ευχαρίστηση. Το Megane RS είναι μοντέλο που έχει στο dna του τις συχνές αλλαγές λωρίδας. Και όταν οδηγείς ένα τέτοιο αυτοκίνητο, δεν υπάρχει σωτηρία αναφορικά με τα συστήματα υποβοήθησης αλλαγής λωρίδας. Αν επιλέξεις να ανάβεις το φλας σε κάθε αλλαγή λωρίδας θα είσαι κάτι σαν κινητό λούνα παρκ. Αν δεν το κάνεις, όταν φτάσεις στον προορισμό σου τα χέρια σου θα τρέμουν σαν να ήσουν χειριστής κομπρεσέρ. Όπως τα είπαμε λοιπον. Μόνη διέξοδος, το κουμπί off.
Ναι, το Megane RS είναι από τα μοντέλα με πολύ βαριά κληρονομιά. Το μοντέλο που αντικατέστησε, είχε πανάξια καταλάβει μια θέση στο πάνθεον των hot hatch. Το άγχος για τη δημιουργία του αντικαταστάτη του, θα πρέπει να ήταν μεγάλο στις τάξεις των ανθρώπων της Renault. Σε μία σύντομη ανάγνωση, το νέο RS εξακολουθεί να είναι ένα πολύ γρήγορο και καλά στημένο αυτοκίνητο. Αν όμως έχεις στο μυαλό σου μια εξευγενισμένη εκδοχή τύπου Golf GTI, όπου από ένα καθημερινό αυτοκίνητο μπορεί να μετατραπεί σε πάροχο υψηλών δόσεων fun to drive, τότε μάλλον θα πρέπει να το ξανασκεφτείς.
VIRTUAL HEARTBEAT
Ο τόνος δίνεται από τη στιγμή που θα ανοίξεις την πόρτα για να βρεθείς στη θέση οδήγησης. Τα ηχεία σε υποδέχονται με ένα δυνατό beat, υπενθυμίζοντάς σου πως πρέπει να ετοιμάζεσαι για αύξηση παλμών και υψηλές δόσεις αδρεναλίνης. Τα σπορ καθίσματα προσφέρουν άψογη πλευρική στήριξη, αλλά δεν είναι και ότι καλύτερο σε επίπεδο άνεσης. Το ίδιο και η ανάρτηση, η οποία μπορεί να μην φτάνει στα επίπεδα σκληρότητας της έκδοσης Cup, όμως σε ρυθμούς cruising θα κουράσει, ενώ και ο θόρυβος κύλισης είναι επίσης αυξημένος.
Ανέβασε ρυθμούς και ως δια μαγείας, όλα αρχίζουν να γίνονται καλύτερα. Το τιμόνι είναι γρήγορο, το κιβώτιο ανταποκρίνεται καλά στις γρήγορες αλλαγές και το πλαίσιο εμπνέει σιγουριά. Οι μεγάλοι τροχοί με ζάντες 19 ιντσών και η σκληρή ανάρτηση αυξάνουν σημαντικά τα περιθώρια πρόσφυσης και ο κινητήρας 1.8 turbo με τους 280 ίππους διαθέτει επάρκεια ισχύος σε όλο το φάσμα στροφών. Ακόμη και ο ήχος που φτάνει στ’ αυτιά σου, ηχεί σαν μελωδία και σε κάθε περίπτωση, είναι αυτός που θέλεις ν’ ακούσεις από ένα τέτοιο μοντέλο. Και κάπου εδώ έρχεται να προστεθεί το στοιχείο διαφοροποίησης του Megane RS από τον ανταγωνισμό. Το 4Control ή αλλιώς, σύστημα ενεργητικής τετραδιεύθυνσης. Η αίσθηση στην οδήγηση διαφέρει από αυτό που έχεις συνηθίσει και απαιτεί κάποιο χρόνο εξοικίωσης, αλλά όταν αυτό συμβεί, σου επιτρέπει να κινηθείς γρηγορότερα.
Λογικά οι χώροι δεν είναι πολύ ψηλά στη λίστα των «θέλω» ενός υποψήφιου αγοραστή της συγκεκριμένης κατηγορίας, όμως το γεγονός ότι μιλάμε για 5θυρο αμάξωμα, σου επιτρέπει να έχεις τρεις επιπλέον ενήλικες παρέα στις οδηγικές σου αναζητήσεις. Ο εξοπλισμός από την άλλη πλευρά θα μπορούσε να χαρακτηριστεί πλούσιος, καθώς δεν υπάρχει κάποια σημαντική έλλειψη, ενώ όλα τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν ένα σύγχρονο μοντέλο είναι εκεί. Ψηφιακός πίνακας οργάνων, οθόνη infotainment (σε αντισυμβατική κάθετη διάταξη), επιλογή προγραμμάτων οδήγησης, ακόμη και στεφάνη τιμονιού με επένδυση alcantara (αν και σε λάθος σημεία).
ΤΑΜΕΙΟ
Στο τέλος της ημέρας και ειδικά στην κατηγορία των hot hatch, ο ανταγωνισμός παίζει τεράστιο ρόλο, γιατί οι διαφορές κρίνονται πολύ συχνά στις λεπτομέρειες. Το Megane RS μοιραία θα βρει στο δρόμο του επιλογές όπως τα Civic Type R, Golf GTI και φυσικά, το i30N. Μπορεί να μην είναι το ταχύτερο σε απόλυτους αριθμούς. Σίγουρα δεν είναι το πιο πρακτικό σε συνθήκες καθημερινότητας. Ειδικά από τη στιγμή μάλιστα που μπήκε και το μοντέλο της Hyundai στην εξίσωση, προφανώς δεν είναι και το πιο προσιτό.
Η βασική του διαφορά όμως σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα, είναι πως φαίνεται να προσεγγίζει την κατηγορία με τη λογική των παραδοσιακών hot hatch. Εκείνων που αγαπήσαμε τις δύο προηγούμενες δεκαετίες και από τα οποία, κάθε νέο μοντέλο δείχνει να απομακρύνεται. Η σύγχρονη προσέγγιση είναι η δημιουργία αυτοκινήτων που τα κάνουν όλα (ή τουλάχιστον τα περισσότερα) καλά. Το RS δεν είναι από αυτά. Τα μόνα που κάνει πολύ καλά, είναι αυτά για τα οποία ενδιαφέρεται κατά βάση ο υποψήφιος πελάτης του και δεν είναι άλλα από όσα αφορούν στην ανόθευτη οδηγική ευχαρίστηση. Αλλά πάλι, το ίδιο ακριβώς μπορείς να πεις και για το -αρκετά φτηνότερο- Hyundai i30N. Που μπορεί να μην έχει το όνομα, αλλά τη χάρη την έχει σίγουρα.