Βασισμένο σε μία ολοκαίνουργια πλατφόρμα σχεδιασμένη να φιλοξενεί τόσο κινητήρες εσωτερικής καύσης όσο και ηλεκτρικούς, αναμενόμενο ήταν ότι αργά ή γρήγορα θα βλέπαμε το νέο DS3 Crossback και σε έκδοση με μπαταρίες. Σας το παρουσιάζουμε λοιπόν: ονομάζεται E-Tense και υιοθετεί το κινητήριο σύνολο δύο πρόσφατων ηλεκτρικών του ομίλου PSA, του Peugeot e-208 και του Opel Corsa-e. Συνοπτικά, η μπαταρία των 50 kWh υπόσχεται αυτονομία πάνω από 300 χιλιόμετρα ενώ ο ηλεκτροκινητήρας των 136 PS εξασφαλίζει αξιοπρεπείς επιδόσεις σε κάθε περιβάλλον οδήγησης.
ΓΑΛΛΙΚΗ ΚΟΜΨΟΤΗΤΑ
Αυτονόητα το Crossback είναι πιο ειδικό μοντέλο από τα δύο BEV ξαδέρφια του. Ένα γαλλικό SUV πόλης σοφιστικέ όσο και σνομπ. Απευθύνεται περισσότερο σε μία κομψή – και εύπορη βέβαια – Παριζιάνα (Μιλανέζα ή και Αθηναία, γιατί όχι;) που θέλει να κινείται με μηδενικούς ρύπους στα shopping mall της πόλης της, παρά σε μία οικογένεια που χρειάζεται ένα αυτοκίνητο για να πηγαίνει το παιδί στο σχολείο ή για ψώνια στο σουπερμάρκετ. Όχι ότι το DS3 δεν μπορεί να τα κάνει αυτά αλλά επειδή ποια οικογένεια θα επένδυε περίπου 40.000 ευρώ για ένα τόσο μικρό αυτοκίνητο; Να τονίσουμε ότι στην Ιταλία το E-Tense κοστίζει 6.000 και 8.800 ευρώ περισσότερα από τα ηλεκτρικά 208 και Corsa.
Να σημειώσουμε εδώ ότι η διόλου ευκαταφρόνητη διαφορά στην τιμή οφείλεται εν μέρει και στον πλουσιότερο εξοπλισμό βάσης του DS3, στον οποίο φυσικά μπορούν να προστεθούν αρκετά ελκυστικά προαιρετικά στοιχεία. Όπως για παράδειγμα το σαλόνι «Ispirazione Rivoli» του αυτοκινήτου δοκιμής που περιλαμβάνει καθίσματα από ύφασμα και μπεζ δέρμα nappa, ένα ακριβό υλικό που έχει χρησιμοποιηθεί και στο ταμπλό. Στο δέρμα κυριαρχεί το μοτίβο με τους ρόμβους που χρησιμοποιείται – σε υπερβολικό βαθμό θα λέγαμε – παντού, από τη μάσκα και τα φωτιστικά σώματα μέχρι τους διακόπτες, τους αεραγωγούς και τα γραφικά του πίνακα ψηφιακών οργάνων των 7 ιντσών.
ΜΑ ΕΙΝΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ;
Το εξεζητημένο design χαρίζει ένα περιβάλλον πολύ ιδιαίτερο, εκλεπτυσμένο και ακριβό στην καμπίνα. Όμως ελάχιστα πρακτικό στη χρήση: τα πλήκτρα στην κεντρική κονσόλα αποπροσανατολίζουν τον οδηγό ενώ και εκείνα στο ταμπλό δεν αποτελούν υπόδειγμα εργονομίας. Όσο για τους διακόπτες αριστερά του τιμονιού δεν φαίνονται καν από τη θέση του οδηγού. Ακόμη και η εργονομία του μονοζωνικού συστήματος κλιματισμού, που δεν διαθέτει αεραγωγούς για το πίσω κάθισμα, δεν είναι η καλύτερη. Δεν διαθέτει φυσικούς διακόπτες και ο έλεγχός του γίνεται αποκλειστικά από την οθόνη αφής των 10,3” του infotainment.
Τα ηλεκτρικά μολύνουν λιγότερο, μόνο εάν διανύσουν 90.000 χιλιόμετρα και πάνω
Η εκμετάλλευση των εσωτερικών χώρων είναι πολύ καλή με αποτέλεσμα ο χώρος ακόμη και στο πίσω κάθισμα να είναι επαρκής: υπάρχει αέρας 30 εκ. για τα πόδια – από τους καλύτερους στην κατηγορία – ενώ το εσωτερικό ύψος φτάνει τα 88 εκ. Αντίθετα τα 261 λίτρα για τις αποσκευές δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο, χώρια που το δάπεδο του χώρου είναι πολύ χαμηλά σε σχέση με το ψηλό κατώφλι πρόσβασης που βρίσκεται στα 78 εκ. από το έδαφος. Πέραν της ευρυχωρίας και του κορυφαίου φινιρίσματος, η ποιότητα ζωής στην καμπίνα είναι υψηλού επιπέδου. Το DS3 είναι ιδιαίτερα άνετο και ήσυχο στην οδήγηση, ακόμη και σε ρυθμούς αυτοκινητόδρομου. Βέβαια η απόλυτη ησυχία στην πόλη λόγω του ηλεκτροκινητήρα δεν επικρατεί και σε υψηλές ταχύτητες.
ΑΧ ΑΥΤΗ Η ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
Διαθέτοντας μπαταρία 50 kWh, το αυτοκίνητο θα έπρεπε να προσφέρει την αυτονομία των 320 χιλιομέτρων (στον κύκλο WLTP) που υπόσχεται ο κατασκευαστής. Όμως στη δοκιμή μας το E-Tense δεν κατάφερε ποτέ να καλύψει τέτοια απόσταση με πλήρη φόρτιση. Δεν πλησίασε καν. Η μέση αυτονομία που μετρήσαμε είναι 209 χιλιόμετρα, μία τιμή που αυξάνεται ελάχιστα στην πόλη – που είναι και το πιο φιλικό περιβάλλον για όλα τα ηλεκτρικά – και περιορίζεται αντίστοιχα στο πιο απαιτητικό – λόγω αεροδυναμικής αντίστασης – περιβάλλον του αυτοκινητόδρομου. Να τονίσουμε ότι όπως σε όλα τα αυτοκίνητα με τελική έως 150 χλμ./ώρα, η μέτρησή μας έγινε στα 110 χλμ./ώρα. Ακόμη και στον αισιόδοξο υπολογιστή ταξιδιού, η κατανάλωση kWh δεν είναι και η καλύτερη.
Πέραν τούτου, το DS 3 Crossback E-Tense είναι αρκετά ευχάριστο στην καθημερινή χρήση. Εύκολο στην οδήγηση όπως όλα τα ηλεκτρικά αλλά και άνετο, χάρη στην εξαιρετική ηχομόνωση της καμπίνας. Τα όργανά μας μέτρησαν πολύ χαμηλές στάθμες θορύβου σε διαφορετικά οδοστρώματα, ακόμη και στο καλντερίμι. Από την πλευρά τους οι αναρτήσεις κάνουν καλά τη δουλειά τους σε ανωμαλίες του δρόμου όπως υδρορροές και νεροφαγώματα.
Τα 136 PS και τα 260 Nm ροπής του ηλεκτροκινητήρα υπερ-επαρκούν χαρίζοντας στο αυτοκίνητο έναν ιδιαίτερα ζωντανό χαρακτήρα, όπως υποδηλώνουν εξάλλου τα 9,4” στο 0-100 και τα 3,3” στο 0-50 της πόλης. Οι επιδόσεις αυτές είναι ανάλογες του Renault Zoe R135, το οποίο έχει παραπλήσια ισχύ και βάρος αλλά προσφέρει και πολύ καλύτερη αυτονομία. Αν προσθέσουμε στα παραπάνω την ισορροπημένη συμπεριφορά στο όριο και σε ελιγμούς έκτακτης ανάγκης, θα δούμε ότι το DS3 E-Tense δεν είναι απλά ένα τετράτροχο γκάτζετ για shopping σε ακριβά προάστια.
Φωτογραφίες: Lorenzo Marcinnò