Θα τη θυμάμαι για πάντα. Τη μέρα εκείνη που, γέρος πλέον και κουρασμένος από τη ζωή, θα μπαίνω στο αυτόνομο – επιπέδου 5 – αυτοκίνητό μου, θα θυμάμαι αυτές εδώ τις μέρες που μόλις πέρασα πίσω από το τιμόνι της Speedster. Ναι, μπορείτε να τη λέτε έτσι απλά χωρίς να βάζετε το 911 μπροστά και αυτό από μόνο του λέει πολλά για το χαρακτήρα και τις επιδιώξεις αυτή εδώ της ανοικτής Porsche που δεν είναι ούτε Cabrio, ούτε Targa. Σε τι διαφέρει από εκείνες; Η Cabrio είναι για να την ανοίγεις καιρού επιτρέποντος και ανάλογα με τη διάθεση της στιγμής. Η Targa είναι εικόνα το ίδιο θελκτική ανοιχτή ή κλειστή.
Αυτή εδώ είναι φτιαγμένη για να μην την κλείνεις ποτέ, ούτε στο γκαράζ, ούτε στο δρόμο. Διαθέτει βλέπετε τις αεροδυναμικές καλύπτρες που προεκτείνονται από τα προσκέφαλα μέχρι πίσω και της χαρίζουν ακόμη πιο αισθησιακή – για να μην πω σέξι – εμφάνιση. Οπότε ξεχάστε τα άνοιξε – κλείσε με την οροφή, η οποία είναι χειροκίνητη. Ηλεκτρική είναι μόνο η απεμπλοκή της. Αν αναρωτιέστε γιατί δεν πρόσθεσαν έναν ηλεκτρομηχανισμό, αφήστε το, η Speedster δεν απευθύνεται σ’ εσάς. Είναι φτιαγμένη μόνο για όσους πραγματικά καταλαβαίνουν: μία Porsche περιορισμένης χρήσης και προπάντων παραγωγής: μόνο 1948 θα κατασκευαστούν, όλες προς τιμήν της χρονιάς που παρουσιάστηκε η πρώτη Speedster, η αξέχαστη 356. Η σημερινή βασίζεται μάλιστα πάνω στο πλαίσιο της 991, της προηγούμενης δηλαδή γενιάς 911. Σε όσους αρέσει!
ΑΠΟΥΣΙΕΣ, ΟΧΙ ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ
Αν έχετε μπει σε 992, το εσωτερικό περιβάλλον της Speedster θα σας φανεί ίσως αναχρονιστικό με την πρώτη ματιά. Όμως είναι cult αντικείμενο χάρη σε κάποια στοιχεία που δεν θα βρείτε σε συμβατικές 911, όπως ο κόκκινος ιμάντας στη θέση του χερουλιού της πόρτας και ο carbon σκελετός των καθισμάτων.
https://youtu.be/tTO-x-pTrg0
Η καμπίνα δεν διαθέτει την τελευταία λέξη της ψηφιακής τεχνολογίας και γι’ αυτό ταιριάζει ίσως καλύτερα με το σπαρτιάτικο χαρακτήρα της Speedster. Ό,τι πρέπει δηλαδή: τα αναλογικά όργανα – που θα μας λείψουν τα επόμενα χρόνια – παραμένουν εδώ ζωντανά για τελευταία ίσως φορά σε Porsche και συνδυάζονται με μία οθόνη πολυμέσων της προηγούμενης γενιάς. Η οθόνη μάλιστα δεν ανήκει καν στο βασικό πακέτο εξοπλισμού. Όπως συμβαίνει και σε άλλες ειδικές εκδόσεις της 911, τα συστήματα κλιματισμού και πλοήγησης είναι επίσης έξτρα αλλά προσφέρονται δωρεάν. Ο επί τούτου λιτός χαρακτήρας του αυτοκινήτου δικαιολογεί και άλλες απουσίες – προσέξτε, όχι ελλείψεις – σε επίπεδο εξοπλισμού: για παράδειγμα απουσιάζουν οι αισθητήρες παρκαρίσματος, το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης και κάθε άλλο ηλεκτρονικό σύστημα υποβοήθησης του οδηγού. Από ηλεκτρονικά, θα βρείτε μόνο το cruise control και την – έξτρα επίσης – βιντεοκάμερα παρκαρίσματος. Όπως καταλαβαίνετε, η Speedster ζει σε έναν άλλο δικό της κόσμο, στον οποίο οι σύγχρονοι κανόνες της αυτοκίνησης απλά δεν ισχύουν.
Το μόνο κρίμα είναι ότι η καμπίνα για δύο δεν καταφέρνει να μεταδώσει αυτούσια την αίσθηση αυθεντικότητας και μοναδικότητας της Speedster. Όταν οδηγείς σε χαμηλούς ρυθμούς, νομίζεις ότι βρίσκεσαι σε μία απλή 911 και όχι σε μία που κοστίζει σχεδόν 300 χιλιάρικα – στην υπόλοιπη Ευρώπη, όχι στην Ελλάδα. Όμως μην ανησυχείτε: όποτε περνάτε από μία βιτρίνα και βλέπετε την εμβληματική σιλουέτα να καθρεφτίζεται στο τζάμι, θα ξέρετε πού βρίσκεστε. Και όποτε οι συνθήκες του δρόμου το επιτρέπουν, όσο την ερεθίζετε μέσα από το γκάζι και το τιμόνι, τόσο θα σας σκανδαλίζει ως αντάλλαγμα. Κι αυτό γιατί αυτή εδώ η 911 είναι ένας απόλυτα αλήτικος χαρακτήρας. Με την καλή έννοια.
ΑΝ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΟΔΗΓΗΣΗ
Τι είναι η Speedster; Μία μηχανή του χρόνου πάνω απ’ όλα. Ένα αυτοκίνητο του 20ού αιώνα που διαπρέπει στον 21ο, ένα απόλυτα αναλογικό εργαλείο οδήγησης σε έναν απειλητικά ψηφιακό κόσμο. Δεν είναι ότι δεν διαθέτει ηλεκτρονικά. Διαθέτει αλλά τα κρύβει έντεχνα κάτω από τον υπέροχο 6κύλινδρο boxer που στροφάρει μέχρι τις 9.000 σ.α.λ. και ένα εξαίσιο 6τάχυτο κιβώτιο. Χειροκίνητο! Αν και προσωπικά δεν τρελαίνομαι πλέον για τα κλασικά κιβώτια, πρέπει να παραδεχτώ ότι δύσκολα βρίσκεις πιο απολαυστικό μοχλό από αυτόν της Speedster. Ούτε πιο βαρύ συμπλέκτη, ομολογώ, αλλά κι αυτός δεν είναι ικανός να χαλάσει την οδηγική πανδαισία που χαρίζει, ανεξάρτητα μάλιστα από το ρυθμό που έχεις επιλέξει να κινηθείς.
Με άλλα λόγια η Speedster μόνο copy-paste μίας απλής 911 δεν είναι. Σίγουρα δεν διαθέτει τον περφεξιονισμό και τον ολοκληρωμένο χαρακτήρα μιας 992 αλλά αυτό ακριβώς είναι που την κάνει τόσο ποθητή στο δρόμο. Και νοσταλγική θα πρόσθετα, μια και διαθέτει ένα πλαίσιο έτοιμο κάθε στιγμή να αφουγκραστεί τι ακριβώς θέλεις να κάνεις: μεταφέροντας με διαφορετικό τρόπο τα διαμήκη φορτία μέσα στη στροφή μεταβάλλεις την ίδια τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου, ενώ ανάλογα με τη δοσολογία του γκαζιού στην έξοδο, μπορείς να αλλάξεις την ίδια τη φύση της συγκεκριμένης στροφής. Με απλά λόγια, η οδήγησή της είναι μία εμπειρία εθιστική που οφείλεται βέβαια και σε έναν κινητήρα – ποίημα. Ο flat-six, boxer – πείτε τον όπως θέλετε – προέρχεται από την GT3 και είναι ένας θαυμάσιος ατμοσφαιρικός με αγωνιστικό ταμπεραμέντο που αργά ή γρήγορα θα μπει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.
Πρόθυμος και βραχύς με τη βελόνα του στροφόμετρου χαμηλά, δίνει μία πρόγευση αλητείας που αν μη τι άλλο προμηνύει όλα όσα πρόκειται να συμβούν πιο ψηλά. Και όσο ανεβαίνει η βελόνα, τόσο γεμίζει σε δύναμη, σε σημείο συχνά να αλλάζεις ταχύτητα στις 7.000 μόλις σ.α.λ. χάνοντας το καλύτερο. Βέβαια ήδη κινείσαι πολύ γρήγορα, πιο γρήγορα απ’ όσο μπορούν να αντέξουν οι περισσότεροι οδηγοί. Μετά όμως αντιλαμβάνεσαι ότι μπορείς να περάσεις από τη μία στροφή στην επόμενη με μία αλλαγή λιγότερη, μια και ο boxer ανεβάζει ατελείωτα, όσο επιμένεις στο γκάζι. Και όσο ανεβαίνουν οι στροφές, οι καμπύλες ροπής και ισχύος έρχονται κοντά, διασταυρώνονται και απομακρύνονται πάλι μεταξύ τους μέχρι που τα άλογα τρέχουν κατά εκατοντάδες προς τον κόφτη. Μιλάμε για αστείρευτη μαγεία η οποία επαναλαμβάνεται κάθε φορά που επιλέγεις την επόμενη σχέση στο κιβώτιο. Και όταν η κεντρική βελόνα δείχνει να πλησιάζει στον αριθμό 9 έχει έρθει η ιδανική στιγμή να απολαύσεις τρία πράγματα: να κουμπώσεις την επόμενη σχέση με το δεξί, να αφήσεις βίαια το συμπλέκτη και να νιώσεις στην πλάτη σου τα άλογα που ξεχύνονται στο δρόμο. Τι ευτυχία, τι αξία ανεκτίμητη!
Η Speedster είναι ταχύτατη και ενίοτε άγρια, όμως δεν έχει εμμονές με τις απόλυτες επιδόσεις, μία παθολογία που χαρακτηρίζει τις αδερφές της GT3 και GT2, οι οποίες χρειάζονται πίστα για να αποκαλύψουν τη δυναμική τους. Ο χαρακτήρας της Speedster είναι διαφορετικός και παίζει περισσότερο με τις αισθήσεις παρά με τα δευτερόλεπτα ή τα δέκατα. Πείτε την πιο lifestyle αλλά η απόλαυση εδώ δεν συνδέεται με την επίτευξη ταχύτερου γύρου. Ο μπροστινός άξονας υπακούει πιστά σε όλες τις τυπολογίες στροφών, η τετραδιεύθυνση εξασφαλίζει αστραπιαίους ελιγμούς ενώ τα carbon κεραμικά φρένα αναλαμβάνουν τα υπόλοιπα: έχουν τόση δύναμη και τέτοια αίσθηση ακρίβειας στο πεντάλ που όση δύναμη θέλεις, αυτή παίρνεις. Τα παραπάνω συνδυάζονται με μία ανάρτηση που απορροφά τις ανωμαλίες του δρόμου ακόμη και στα πιο σπορ προγράμματα οδήγησης. Σφιχτή μεν, διόλου ακραία δε. Όμως αυτό δε σημαίνει ότι η Speedster είναι λιμουζίνα. Αλλά ποιος νοιάζεται γι’ αυτό, όταν μιλάμε για ένα μικρόκοσμο απολαυστικής οδήγησης, μία μηχανή που αποκτά νόημα κάθε στιγμή που συνδέει με τρόπο συγκινησιακό τον άνθρωπο, τα μηχανικά μέρη και – γιατί όχι – τον περιβάλλοντα χώρο;