Το κακά του dieselgate εξακολουθούν να μας απασχολούν σαν τα αιωρούμενα σωματίδια ενός κινητήρα diesel ενώ τα καλά του θάφτηκαν με το που έπαψε να απασχολεί την επικαιρότητα. Ο Ίλον Μασκ, ο οποίος έχει αυτοανακηρυχθεί σε πολέμιο των θερμικών κινητήρων, μας απάντησε – μέσω twitter πάντα – ότι σύντομα τα συμβατικά αυτοκίνητα δεν θα έχουν καμία αξία γιατί η τιμή τους ως μεταχειρισμένα θα πέσει δραματικά. Και ο Ίλον Μασκ είναι άνθρωπος με τιμή. Όμως η ηλεκτροκίνηση, την οποία πλέον θεωρούμε αναπόφευκτη, αναμένεται να επικρατήσει μετά τη μέση διάρκεια ζωής ενός σημερινού καινούριου αυτοκινήτου. Σύμφωνα με την έκθεση Electric Vehicle Outlook 2019 του Bloomberg, το 2040 τα ηλεκτρικά θα αποτελούν το 30% του παγκόσμιου στόλου αυτοκινήτων, ενώ σύμφωνα με την Deloitte το ποσοστό θα είναι 20%. Κατά συνέπεια, ένα αυτοκίνητο βενζίνης ή diesel του 2020 έχει περιθώριο να κυκλοφορήσει τα επόμενα 20 χρόνια.
Μία άλλη αποστροφή του Μασκ είναι, «πάρε ηλεκτρικό ή κάηκες» (“go EV or go bust”). Και ο Ίλον Μασκ είναι άνθρωπος με τιμή. Όμως το μέλλον της αυτοκίνησης θα περιλαμβάνει και υβριδικά και υδρογόνο, τουλάχιστον εν μέρει. Άρα, το να περιμένουμε τη νεκρώσιμη ακολουθία των ορυκτών καυσίμων, την οποία ο γκουρού της Tesla τοποθετεί χρονικά από το 2022 έως το 2025, φαντάζει πολύ πρόωρο: αν υποθέσουμε ότι όλος ο στόλος αυτοκινήτων σε κυκλοφορία ήταν για πέταμα, θα είχαμε μπροστά μας ένα τεράστιο πρόβλημα διάθεσης εκείνων που θα τα αντικαταστήσουν αλλά και οικονομικών πόρων, με δεδομένο το μηδενισμό επενδυτικών κεφαλαίων στον τομέα του αυτοκινήτου. Ο Μασκ υποστηρίζει μάλιστα ότι τα αυτοκίνητα που κατασκευάζει ο ίδιος στο Φρίμοντ αποτελούν επένδυση, ικανά δηλαδή να παράγουν αξία για τους κατόχους τους, χάρη και στο σύστημα αυτόνομης οδήγησης που διαθέτουν.
Και ο Ίλον Μασκ είναι άνθρωπος με τιμή. Όμως όπως προκύπτει από την ανάλυση αγοράς του Quattroruote, τα τελευταία εννιά χρόνια η τιμή των ηλεκτρικών έχει πέσει κατά 4,99% ενώ εκείνη των βενζινοκίνητων έχει αυξηθεί κατά 7,85% και των diesel κατά 8,03%. Αυτό είναι καλό για τους καταναλωτές αλλά μόνο στη φάση της απόκτησης και λιγότερο για τον προσδιορισμό της αξίας του μεταχειρισμένου. Είναι αλήθεια ότι τα ηλεκτρικά κρατούν κάπως περισσότερο την αξία τους (δείτε το διάγραμμα), όμως και αυτά θα υποκύψουν στη λογική της υποτίμησης της αξίας τους ως μεταχειρισμένα λόγω της απαξίωσης της τεχνολογίας τους, των κανόνων της αγοράς και της εμπορικής πίεσης. Χώρια που οι τιμές των νέων ηλεκτρικών θα πέφτουν όσο περνούν τα χρόνια. Η τιμή, για παράδειγμα, του Model X 100 kWh Dual, έχει πέσει μέσα σε δύο χρόνια από 120.000 σε 90.000 ευρώ.
Υπάρχει επίσης και το θέμα των μεταχειρισμένων Tesla και σε αυτήν την περίπτωση ο Μασκ δεν φαίνεται να έχει αντιρρήσεις. Και ο Ίλον Μασκ είναι άνθρωπος με τιμή. Και αυτό επειδή αγοράζοντας ένα Tesla σε τιμή ευκαιρίας, κινδυνεύεις να το πάρεις με απενεργοποιημένο το λογισμικό του. Το αυτοκίνητο είναι το hardware, όλα τα υπόλοιπα είναι δικαιώματα χρήσης όπως στους υπολογιστές. Αρκετοί κάτοχοι Tesla στις ΗΠΑ έχουν αναγκαστεί να ξοδέψουν μεγάλα ποσά μετά την αγορά: 8.000 δολάρια για το Autopilot έως 20.000 για το πακέτο Ludicrous speed που βελτιώνει την επιτάχυνση και την τελική. Αυτά είναι προβλήματα και αντιφάσεις που οφείλονται σε μία προσωπικότητα και έναν κατασκευαστή που, όπως και αν τους δεις, έχουν φέρει το μέλλον της αυτοκίνησης στο σήμερα. Όπως διαπιστώνετε, αυτό το άρθρο δεν έχει πρόθεση να θάψει την Tesla αλλά να την επαινέσει.
Σ.Σ.: για όσους δεν κατάλαβαν, η λογική και η γραμματική του κειμένου είναι εμπνευσμένη από την Πράξη 3, Σκηνή 2 του έργου «Ιούλιος Καίσαρας» του Ουίλιαμ Σέξπιρ.