Υπάρχει λόγος να υφίσταται «Γυναικείο Παγκόσμιο Αυτοκίνητο της Χρονιάς» (Women’s World Car of the Year); Σε έναν ιδανικό, αγγελικά πλασμένο, ισότιμο, αξιοκρατικό κόσμο, όχι. Στον δικό μας, του φαβοριτισμού και της μεροληψίας υπέρ ημών των ανδρών και των διακρίσεων εις βάρος των γυναικών, ναι.
Ο θεσμός καθιερώθηκε το 2010 και αποτελείται από 41 δημοσιογράφους αυτοκινήτου, αποκλειστικά γυναίκες, από 34 χώρες και 5 ηπείρους, που ανακηρύσσουν έναν overall νικητή, καθώς και τα καλύτερα μοντέλα σε επιμέρους κατηγορίες. Να σημειώσουμε για την ιστορία, ότι ο φετινός νικητής ήταν το Mazda 3 και να επικεντρωθούμε στην κατηγορία SUV/Crossover, όπου πρώτευσε -μαντέψτε- το νέο Range Rover Evoque. Συμπτωματικό; Καθόλου.
Θα μπορούσε το Evoque να θριαμβεύσει σε οποιοδήποτε «αντρικό» διαγωνισμό; Αναμφίβολα.
Η κομψότητα, ο άρτιος σχεδιασμός, οι επιδόσεις και η παράδοση δεν έχουν φύλο.
ΚΑΤΑΤΜΗΣΗ
To 1970, τη χρονιά που μερικοί από εμάς γεννηθήκαμε και πάει τόσο πίσω που όταν συμπληρώνουμε στο internet ηλικιακά στοιχεία πρέπει να κάνουμε scroll down τρεις-τέσσερις σελίδες, η Rover παρουσίασε ένα διαφορετικό μοντέλο από τα μέχρι εκείνη τη στιγμή Land Rover. Τότε ήταν που δημιουργήθηκε ένα άτυπο sub-brand, με το λανσάρισμα του Range Rover. Αυτό το υπέροχα τετραγωνισμένο, φλεγματικό θηρίο με τις δύο πόρτες (τρεις μαζί με αυτή του χώρου αποσκευών), ήταν βασισμένο σε πλαίσιο τύπου σκάλας, με εκπληκτικές δυνατότητες κίνησης εκτός δρόμου, ανάλογες των συγγενών μοντέλων, αλλά και πιο εξανθρωπισμένο σε σχέση με τα Land Rover της εποχής, αυτά με το φινίρισμα αγροτικού μηχανήματος.
Μισόν αιώνα μετά, απολύτως ενδεικτικό της εποχής των SUV, η «γκάμα» περιλαμβάνει πλέον τέσσερα διαφορετικά αυτοκίνητα (εφτά το σύνολο μαζί με αυτά που φέρουν το σήμα της Land Rover) και κοιτάζουν αφ’ υψηλού τους ανταγωνιστές σε κατηγορίες και υποκατηγορίες. Αυτό το τελευταίο, κυριολεκτικά.
Το Evoque είναι το μικρότερο μοντέλο του lineup, ένα compact SUV του οποίου η απόστασή του από το έδαφος φτάνει τα 212 χιλιοστά. Κι αυτό είναι πολύ για ένα αυτοκίνητο που πολλοί του κοτσάρουμε ανερυθρίαστα τον προσδιορισμό «urban». Στον επίσημο ιστότοπο της Land Rover, και ενώ πολλοί κατασκευαστές δεν ανακοινώνουν ούτε καν το ground clearance, η εταιρία παραθέτει αναλυτικά ένα κατεβατό στοιχεία που αφορούν στην κίνηση εκτός δρόμου. Μέχρι και το μέγιστο βάθος υδάτινου κωλύματος που μπορεί να διασχίσει το Evoque.
VW ID.3 GTX Vs MG4 XPOWER: Τα GTI… αλλιώς
Το νέο μοντέλο που παρουσιάστηκε στα τέλη του 2018, διατίθεται, αποκλειστικά ως πεντάθυρο, τουλάχιστον προς το παρόν. Η προηγούμενη, δεύτερη γενιά, όχι μόνο διατέθηκε με τρεις πόρτες, αλλά υπήρξε και μια αδέξια ανοιχτή έκδοση που παράχθηκε για ένα χρόνο περίπου.
Το σχήμα του παρέμεινε πιστό στην αρχή ενός συμπαγούς SUV, με τους τροχούς εξωθημένους στα άκρα του αμαξώματος, γεγονός που εξασφαλίζει εξαιρετικές γωνίες προσέγγισης και διαφυγής. Οι θόλοι είναι διογκωμένοι, ξεχωρίζουν στο en face και σχηματίζουν σκιές στο προφίλ και το πλαϊνό μέρος του αμαξώματος ορίζεται από την κεκλιμένη γραμμή των παραθύρων. Το Evoque σε προκαταβάλει με τα λογότυπα, αλλά για την εντύπωση βασίζεται στη αισθητική και όχι στο όνομά του.
Στο χώρο των επιβατών, η «διπλή» οθόνη στην κεντρική κονσόλα επισκιάζει οτιδήποτε άλλο. Το σύστημα με την ονομασία Touch Pro Duo, που τα λέει όλα από μόνη της, έχει κάνει αχρείαστους τους περισσότερους διακόπτες και προωθεί τον μινιμαλισμό εκεί που σπανίως φτάνουν οι σχεδιαστές εσωτερικών. Όλες οι λειτουργίες του infotainment, αλλά των συστημάτων του αυτοκινήτου που επιδέχονται παραμετροποίηση, ελέγχονται μέσω των δύο οθονών και των χειριστηρίων στο τιμόνι. Το σύνολο είναι αφαιρετικό και υπέρκομψο, αλλά θέλει αρκετό χρόνο. Και μετά τον αρκετό χρόνο, θέλει άλλο λίγο. Τα υλικά είναι εξαιρετικά και κάποιες αστοχίες συναρμογής υπάρχουν ως η εξαίρεση σε ένα περιβάλλον που η πολυτέλεια και η κατασκευαστική χάρη είναι κανόνες.
ΕΚΑΣΤΟΣ ΕΦ Ω ΕΤΑΧΘΗ
Οι επίμονες αναφορές στο «κεφάλαιο off road» και σε ένα κείμενο για το Evoque είναι εκ πρώτης ανάγνωσης παράδοξες. Όμως, το επιχείρημα «δεν θα δει ποτέ χώμα στα χέρια αυτών που το αγοράζουν» είναι ανεδαφικό και δεν έχει καμία σημασία αν αληθεύει.
Το Evoque στην Ελλάδα διατίθεται μόνο ως τετρακίνητο με το σύστημα Terrain Response 2 και έξι προγράμματα λειτουργίας, με τιμές που ξεκινούν από τις 52.800 ευρώ. Το τρίπτυχο τετρακίνηση-πετρελαιοκινητήρας-αυτόματο κιβώτιο, είναι ό,τι καλύτερο σε συνθήκες εκτός δρόμου σε ένα αυτοκίνητο που είναι δυνητικά έτοιμο γι’ αυτές. Το Evoque υπόσχεται περιπέτεια που θα υλοποιήσει αν και όταν του ζητηθεί, με τρόπο και ευκολία που τιμά παράδοση δεκαετιών. Ωστόσο, ας πρυτανεύσει ο ρεαλισμός: Στην άσφαλτο, όπου και θα καλύψει μέρος των χιλιομέτρων του, το Evoque έχει απολαυστική κύλιση, ο πετρελαιοκινητήρας είναι ραφιναρισμένος και η ηχομόνωση πολύ καλή. Οι 180 ίπποι συνδυάζονται με ένα «ήπιο» «υβριδικό» σύστημα 48V, που στόχο έχει τον περιορισμό ρύπων και κατανάλωσης και όχι την αύξηση της ισχύος και το αυτόματο κιβώτιο της ZF έχει 9 σχέσεις, αλλά είναι αρκετά «αργό». Κι αν δεν ενοχλεί είναι γιατί ο χαρακτήρας του αυτοκινήτου σχεδόν επιβάλλει διαφορετικό τρόπο οδήγησης από τα χειροκίνητα ανεβοκατεβάσματα.
Το Evoque είναι μια από τις σπάνιες, ίσως, περιπτώσεις, που το «premium» είναι τόσο πρόθυμο να βουτήξει στη λάσπη. Και αυτό, από μόνο του, πιστώνεται ως μεγάλη επιτυχία της Land Rover.