Οι φίλοι των Rallye μεγάλης διάρκειας γνωρίζουν πολύ καλά πως οι star του αγώνα του Dakar δεν είναι τα γρήγορα buggy ή οι Enduro μοτοσικλέτες, αλλά τα θηριώδη οχήματα, όπως τα φορτηγά, που συμμετέχουν σε αυτόν τον αγώνα. Αξίζει να σημειωθεί πως τα all-road, πολύ βαριά φορτηγά κινούνται ασταμάτητα στις εκτός δρόμου διαδρομές με ανώτερη -επιτρεπόμενη- ταχύτητα τα 140 χλμ./ώρα.
Η ολλανδική ομάδα “Riwald-Team” κατασκεύασε φέτος με τη συνδρομή του γνωστού κατασκευαστή κιβωτίων ταχυτήτων “ZF” ένα ξεχωριστό… πλοίο της ερήμου επί τροχών. Ο diesel κινητήρας των 1.000 ίππων στο Renault C640 συνδυάστηκε με μία κεντρική ηλεκτροκίνητη τελική μετάδοση και, έτσι, προέκυψε το πρώτο υβριδικό φορτηγό στην ιστορία του Rallye Dakar.
Επιπλέον ώθηση έως και 150 kW (204 ίππων)
Τα μέρη του υβριδικού συστήματος (μαζί με την μπαταρία των 400 V) ζυγίζουν σχεδόν 700 κιλά, ωστόσο το συνολικό βάρος του φορτηγού φτάνει στην ιδανική τιμή των 8,5 τόνων. Το σύστημα της ZF, που ονομάζεται CeTrax Lite RS, παρέχει επιπλέον ροπή της τάξης των 1.400 Nm και μία διαρκή ισχύ 80 kW (ή 109 ίππων). Στην ανώτερη τιμή της, ωστόσο, αυτή η ισχύς μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 150 kW (ή τους 204 ίππους).
Η μεγάλη πρόκληση για τους μηχανικούς, όμως, δεν ήταν άλλη από τη δημιουργία μίας νέας σχέσης μετάδοσης, η οποία θα προσαρμόσει τις 13.000 σ.α.λ. του ασύγχρονου ηλεκτροκινητήρα στις 2.700 σ.α.λ. του diesel κινητήρα στην έξοδο του κιβωτίου ταχυτήτων. Εκτός από τον ηλεκτροκινητήρα, η ZF παρέχει επίσης ένα ενσωματωμένο σύστημα ηλεκτρονικής διαχείρισης, διαχείριση του υβριδικού συστήματος και το software, που έχουν προγραμματιστεί ειδικά για το Rallye Dakar.
Το σύστημα των κινητήρων έχει πλαισιωθεί από ένα αυτόματο κιβώτιο της ZF, το οποίο καθοδηγεί την ισχύ του diesel κινητήρα με ακρίβεια στις σωστές σχέσεις. Το διαφορικό της ZF, το οποίο επηρεάζουν ο κινητήρας εσωτερικής καύσης και ο ηλεκτροκινητήρας μετατρέπει το φορτηγό της Renault, που θα οδηγήσει ο Gert Huzink, σε ένα all-road εκτός δρόμου όχημα.
Εξέλιξη σε ταχύτατους ρυθμούς
Ανάμεσα στην έναρξη του project και τις πρώτες δοκιμές μεσολάβησαν μόλις λίγοι μήνες. Ανάλογα γρήγορα έγιναν και οι δοκιμαστικές διαδρομές. Το νέο υβριδικό σύστημα κίνησης έπεισε τόσο πολύ τόσο τη Riwald όσο και τη ZF με την απόδοση και τη στιβαρή λειτουργία του, που το “OK” για τη χρήση του στον αγώνα δόθηκε μόλις έπειτα από τέσσερις εβδομάδες.
Σε δοκιμαστικές διαδρομές στην Πολωνία, τη Γαλλία και την Ολλανδία κατάφερε η ομάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της, να κερδίζει μερικά δευτερόλεπτα σε σχέση με άλλα ανταγωνιστικά οχήματα. Μέσω της δυνατότητας ανάκτησης ενέργειας από την πλευρά του ηλεκτροκινητήρα μπορεί ο οδηγός να πιέζει το πεντάλ των φρένων πιο αργά και πιο σφικτά και να οδηγεί το όχημα όσο πιο πολύ γίνεται στο όριο. Μάλιστα, η επιπλέον ροπή γίνεται αισθητή στην προσπάθεια αναρρίχησης των αμμόλοφων…