«Τρία δευτερόλεπτα» είναι το hashtag και αυτής της δοκιμής μιας και αποτελεί συνέχεια του συγκριτικού που κάναμε τον Αύγουστο στα πλαίσια του θεσμού «Club 3 secondi» όπου αντιπαραθέσαμε για πρώτη φορά τα πιο ακραία SUV της αγοράς: την Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, την Jaguar F- Pace SVR, το Jeep Grand Cherokee Trackhawk, τη Lamborghini Urus και την Porsche Cayenne Turbo. Από τους διεκδικητές έλειπε τότε μόνο η Levante με τον V8 των 3,8 λίτρων που μονοπωλούσε μέχρι πρότινος η Quattroporte. Είναι κρίμα που στο συγκριτικό δεν μπορούσαμε να έχουμε το 8κύλινδρο SUV από τη Μόντενα αλλά για όλα υπάρχει λύση και να που μερικές εβδομάδες αργότερα το βάλαμε στην πίστα. Να σημειώσουμε εδώ ότι υπάρχουν δύο Levante V8: η πιο ήπια – τρόπος του λέγειν με 530 άλογα κάτω από το καπό – GTS και η κορυφαία σήμερα Trofeo με ισχύ 580 ίππους και ακόμη λιγότερους συμβιβασμούς στο στήσιμό της. Αρκεί να πατήσεις παρατεταμένα το πλήκτρο Sport/Corsa για να επιλεγεί το ακραίο πρόγραμμα οδήγησης Corsa, αυτό που ταιριάζει περισσότερο με την εξωτερική εμφάνιση του αυτοκινήτου, στην οποία κυριαρχούν οι καλογυαλισμένες επιφάνειες από ανθρακονήματα που διαφοροποιούν την Trofeo από κάθε άλλη Levante.
ΠΙΟ ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΟ
Αφού εξαντλήσουμε σε ελάχιστες γραμμές την πιο κόσμια πλευρά του χαρακτήρα της Trofeo, μπορούμε να αναζητήσουμε την πιο άγρια φύση της: λοιπόν, σε καθημερινή χρήση τα πηγαίνει περίφημα, δεν απαιτεί συμβιβασμούς σε σχέση με τις υπόλοιπες Levante και τις όποιες ατέλειές της – που υπάρχουν – τις κρύβει κάτω από ένα πέπλο γοητείας και έντονης προσωπικότητας. Ο πραγματικός χαρακτήρας του αυτοκινήτου όμως που αποκαλύπτεται όταν ενεργοποιηθεί το πρόγραμμα Corsa είναι αυτός που μας έπεισε να το εντάξουμε – έστω και ετεροχρονισμένα – στο φετινό κλαμπ των 3 δευτερολέπτων. Τότε η Trofeo χαμηλώνει κατά 35 χλστ. ο κινητήρας έχει τη βέλτιστη απόκριση, το κιβώτιο γίνεται πιο γρήγορο, τα ηλεκτρονικά επεμβαίνουν στο ελάχιστο και η ανάρτηση γίνεται πιο σκληρή. Ταυτόχρονα, ένα μικρό ποσοστό από τους 580 ίππους καταλήγει στους μπροστινούς τροχούς με αποτέλεσμα να μπορείς να οδηγείς την Trofeo σα να είναι πισωκίνητη: στον πίσω άξονα μάλιστα διαθέτει ένα μπλοκέ διαφορικό, το οποίο αν εκμεταλλευτείς κατάλληλα, σου δίνει τη δυνατότητα να βγαίνεις απολαυστικά με ανάποδο τιμόνι από τις στροφές. Αυτό σημαίνει ότι ο πίσω άξονας κλέβει την παράσταση από τον μπροστινό και χαρίζει μία ευελιξία στο μεγάλο SUV που δεν θα περίμενε κάποιος με δεδομένο το βάρος των 2.384 κιλών που μετρήσαμε στο κέντρο δοκιμών του περιοδικού. Οδηγώντας με τέτοιο τρόπο την κορυφαία σήμερα Maserati το μόνο που σου λείπει είναι ένα κάθισμα με καλύτερη πλευρική στήριξη. Όχι ότι το δικό της δεν συγκρατεί το σώμα, το αντίθετο μάλιστα. Είναι και σκληρό όσο πρέπει ώστε να περνά αφιλτράριστη η πληροφορία από το δρόμο ενώ είναι και κομψότατο με την κεντημένη τρίαινα με την επιγραφή Trofeo στο ενσωματωμένο προσκέφαλο. Απλά, όταν στρίβεις στο όριο χρειάζεσαι κάτι πιο σπορ.
Ο χαρακτήρας της συγκεκριμένης Levante αποκαλύπτεται βέβαια πριν καν μπεις σε δρόμο με στροφές. Αρκεί μία μικρή ευθεία για να επιδείξει ο V8 την αστείρευτη δύναμή του. Για να δώσουμε ένα μέτρο σύγκρισης, τραβά δυνατά όσο και ο θαυμάσιος 4λιτρος της Cayenne και ακόμη περισσότερο. Και οι τιμές επιτάχυνσης το αποδεικνύουν αυτό. Επιπλέον, ο ιταλικός V8 έχει ακόμη πιο έντονο χαρακτήρα και τον εκφράζει μέσα από μία απολαυστική ηχητική υπόκρουση χωρίς μάλιστα τη συνδρομή ηλεκτρονικών συστημάτων ενίσχυσης του ήχου. Ο V8 που κατάγεται από το Μαρανέλο (όπου κατασκευάζεται εξάλλου) αποδίδει τη δύναμή του γραμμικά αλλά όχι επίπεδα, σε ένα κρεσέντο που ξεκινά απαλά και εξελίσσεται σε ξέφρενο ρυθμό πάνω από τις 7.000 σ.α.λ. Ατόφια δύναμη που συνδυάζεται με το άψογο 8τάχυτο κιβώτιο της ZF, το οποίο αγγίζει την τελειότητα όποτε το φορά μία Maserati. Ακόμη και στα κατεβάσματα, με το που τραβήξεις το αριστερό paddle πίσω από το τιμόνι, η επόμενη σχέση κουμπώνει με το κλείσιμο του ματιού. Λεπτομέρειες θα πείτε αλλά αυτές είναι που κάνουν τη διαφορά όταν μιλάμε για απόλαυση στην οδήγηση.
ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΝΕΙ ΚΑΛΑ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΑ
Είναι γρήγορη και διασκεδαστική η Levante παρά τη μεγάλη μάζα και το ψηλό κέντρο βάρους. Οι κλίσεις στις στροφές είναι περιορισμένες και οι υπερστροφικές τάσεις προκύπτουν διακριτικά με αποτέλεσμα να υποστηρίζουν τον οδηγό παρά να τον προβληματίζουν. Κινητήρας και κιβώτιο ανταπεξέρχονται στην εντέλεια, αντίθετα με τα φρένα που κουράζονται μετά τον πρώτο γύρο και η αίσθηση στο πεντάλ γίνεται σπογγώδης. Το αυτοκίνητο φρενάρει μεν δυνατά, όμως η αίσθηση δεν είναι ίδια.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ – ΕΝΕΣΗ ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗΣ
Η Levante Trofeo φορά μία εξελιγμένη έκδοση του V8 biturbo των 3,8 λίτρων της Quattroporte GTS, με μεγαλύτερη ισχύ κατά 50 άλογα και κάποιες μετατροπές που τον κάνουν συμβατό με σύστημα τετρακίνησης. Το μπλοκ του κινητήρα έχει επανασχεδιαστεί, ενώ η αντλία του λαδιού και άλλα εξαρτήματα είναι διαφορετικά ώστε να αφήνουν χώρο για να περάσει ο άξονας μετάδοσης προς τους μπροστινούς τροχούς. Για την επίτευξη τέτοιας ισχύος έχει γίνει δουλειά και στο εσωτερικό του κινητήρα πέρα από τη ρύθμιση της κεντρικής μονάδας ελέγχου: διαφορετικά είναι τα πιστόνια, οι μπιέλες και οι εκκεντροφόροι ενώ τα δύο twin scroll turbo (ένα για κάθε πλευρά) έχουν σχεδιαστεί ειδικά για την Trofeo. Η Levante με τον V8 κινητήρα ζυγίζει 60 κιλά περισσότερα από την 6κύλινδρη έκδοση S, όμως χάρη στους 150 περισσότερους ίππους, η αναλογία κιλών ανά ίππο έχει πέσει στο εντυπωσιακό 3,7 kg/PS.