Ο Τούρκος πρωθυπουργός, Recep Tayyip Erdoğan, θα είναι ο πρώτος οδηγός, που θα κάνει μία δοκιμαστική διαδρομή και, περνώντας από τη γέφυρα Osmangazi, θα οδηγήσει από την Κωνσταντινούπολη έως τη Σμύρνη. Μάλιστα, στο πλαίσιο της προαναφερθείσας εκδήλωσης θα γνωστοποιηθεί και το όνομα του αυτοκινήτου.
Το τουρκικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο λέγεται πως θα είναι διεθνώς ανταγωνιστικό και ότι θα αλλάξει ολόκληρη τη βιομηχανία αυτοκινήτων στη γειτονική χώρα. Επιπλέον, αυτό το αυτοκίνητο θα αποτελέσει έργο-φάρο για το μέλλον της Τουρκίας. Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο δε θα εξελιχθεί 100% από τουρκικά χέρια (και μυαλά) σε δημόσιο πλαίσιο, αλλά αμιγώς από ιδιωτική πρωτοβουλία. Θα κατασκευαστεί στην πόλη Gebze, στην οποία βρίσκεται επίσης η… IT Valley της Τουρκίας.
Για την κατασκευή του ηλεκτροκίνητου μοντέλου πέντε εταιρείες συμφώνησαν στη δημιουργία μίας κοινοπραξίας. Πρόκειται για τις Anadolu Group, BMC, Kiraça Holding, Türkcell και Zorlu Holding). Διευθύνων σύμβουλος θα είναι ένας παλιότερος manager της Bosch. Η BMC είναι ο νούμερο 1 κατασκευαστής επαγγελματικών οχημάτων της Τουρκίας, η Zarlu Holding θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους βιομηχανικούς και οικονομικούς ομίλους στη χώρα, η Türkcell είναι ο μεγαλύτερος πάροχος υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, η Kiraça Holding εμπλέκεται επίσης με την κατασκευή επαγγελματικών οχημάτων και το Anadolu Group εμπλέκεται ήδη με το χώρο των αυτοκινήτων και έχει διασυνδέσεις με τις Isuzu, KIA και Honda. Συνολικά, οι εταιρείες θα επενδύσουν περίπου τρία δισεκατομμύρια δολάρια στην εξέλιξη του ηλεκτροκίνητου μοντέλου.
Το τουρκικό «αυτοκίνητο του λαού» θα είναι μόνο του μία τουρκική μάρκα
Ήδη από το 2015 είχε συμφωνήσει η Τουρκία με τη NEVS, τη νέα ιδιοκτήτρια της Saab, να κατασκευάσει το τουρκικό «αυτοκίνητο του λαού» με βάση το Saab 9-3. Βέβαια, τουλάχιστον το 85% των μερών του αυτοκινήτου λέγεται ότι θα προέρχεται από την Τουρκία. Ήδη έχει σχεδιαστεί η παραγωγή συνολικά πέντε ηλεκτροκίνητων εκδόσεων: μία λιμουζίνα, ένα station wagon, μία station λιμουζίνα, ένα cabrio και ένα SUV. Το SUV, μικρομεσαίου μεγέθους, θα είναι το πρώτο μοντέλο των Τούρκων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του αρμόδιου υπουργείου, η μαζική παραγωγή είναι προγραμματισμένη για τα τέλη του 2022. Τη σχεδίαση την έχει αναλάβει ήδη ο Pininfarina!
Οι πρώτες λεπτομέρειες, πάντως, για το τουρκικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι ήδη γνωστές: Τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα, λοιπόν, θα μπορούν να φορτίζονται σε διάρκεια μόλις μισής ώρας σε ένα φορτιστή συνεχούς ρεύματος, ενώ σε περίπτωση φόρτισης από το οικιακό ρεύμα, αυτή θα διαρκέσει 10 ώρες. Επίσης, και για το εσωτερικό έχουν ήδη γίνει γνωστές κάποιες πληροφορίες, που θέλουν το σύστημα πλοήγησης να διαθέτει σύστημα επαυξημένης πραγματικότητας (augmented reality).
Χάρη στην παραγωγή των ηλεκτροκίνητων μοντέλων θα δημιουργηθούν εκατοντάδες θέσεις εργασίας. Η συνεργασία μεταξύ NEVS και του Τουρκικού Ιδρύματος Επιστήμης και Έρευνας (Tübitak) έχει ξεκινήσει ήδη από τον Ιούνιο του 2015. Η NEVS ανέλαβε το 2012 τη Saab, ενώ εντωμεταξύ οι Κινέζοι κατασκευάζουν ήδη στη Σουηδία ηλεκτροκίνητα μοντέλα, που βασίζονται στο Saab 9-3.