Τα κίνητρα για τους πολίτες εξακολουθούν να μην υπάρχουν, τουλάχιστον όμως αρχίζουν να υπάρχουν στήλες φόρτισης.
Μέχρι πριν από μερικά χρόνια, στη μικρή χώρα στα βόρεια σύνορά μας, η ηλεκτρική κινητικότητα φαινόταν ανέφικτος στόχος. Δεν υπήρχε καν απαγόρευση εισαγωγής αυτοκινήτων με προδιαγραφές Euro 2 και η αγορά αυτοκινήτου βρισκόταν σε ελεύθερη πτώση: από τις 10.000 ταξινομήσεις προ κρίσεως, στις 2.800 ταξινομήσεις το 2013, τη χειρότερη χρονιά της κρίσης.
VW ID.3 GTX Vs MG4 XPOWER: Τα GTI… αλλιώς
Τώρα, το AvtoPlus , το περιοδικό που συνεργάζεται με το Quattroruote και ο δήμαρχος των Σκοπίων (της πιο μολυσμένης πρωτεύουσας στην Ευρώπη), ένωσαν τις δυνάμεις τους για να προωθήσουν ένα σχέδιο εξηλεκτρισμού των μεταφορών στην πόλη. Το πρώτο βήμα ήταν η απόκτηση ενός Nissan Leaf για τις ανάγκες των δημοτικών υπαλλήλων. Ένα παράδειγμα που ακολούθησαν και άλλες πόλεις, μαζί με ορισμένες ιδιωτικές εταιρείες, μετά το 2015, όταν και άρχισε η τοποθέτηση στηλών φόρτισης με βύσματα τύπου 2.
Για τους ιδιώτες, ωστόσο, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παραμένουν ένα όνειρο, δεδομένης της απουσίας σοβαρών κινήτρων για την απόκτησή τους. Τα πράγματα έχουν ως εξής: για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, γλυτώνουν το τέλος ταξινόμησης και το 11% του ΦΠΑ, τον οποίο δεν πληρώνουν όμως και όσοι αποκτούν υβριδικό αυτοκίνητο. Τα οποία ακόμα και χωρίς ΦΠΑ κοστίζουν όσο περίπου και τα diesel.
Ωστόσο, στα τέλη του 2017, ο δήμαρχος των Σκοπίων και ο διευθύνων σύμβουλος της EVN, της εθνικής εταιρείας ηλεκτρισμού, ξεκίνησαν την υλοποίηση ενός σχεδίου για την τοποθέτηση επαρκούς αριθμού στηλών φόρτισης. Το σχέδιο αυτό έχει σχεδόν ολοκληρωθεί: έχουν τοποθετηθεί 40 στήλες, εκ των οποίων οι 21 στην πρωτεύουσα και οι υπόλοιπες σε 17 πόλεις σε όλη την επικράτεια. Έχουν εγκατασταθεί σε δημόσιους χώρους στάθμευσης, σε εμπορικά κέντρα σε ακριβά εστιατόρια και πολυτελή ξενοδοχεία. Ακόμα βέβαια δεν υπάρχει εφαρμογή για να τις εντοπίσει κανείς και δεν είναι εύκολο να βρεις κάρτες επαναφόρτισης.
Η επαναφόρτιση της μπαταρίας στις δημόσιες στήλες φόρτισης είναι δωρεάν, ενώ το κόστος επαναφόρτισης στις ιδιωτικές είναι συμβολικό. Ο λόγος είναι απλός: στη Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας η μεταπώληση ηλεκτρικής ενέργειας είναι παράνομη.
Εν ολίγοις, παρά τις όποιες δυσκολίες, ο δρόμος για την επέκταση τις κινητικότητας με μηδενικές εκπομπές βρίσκεται σε εξέλιξη.