Εκτός αυτού, η οδηγός του αυτοκινήτου έβλεπε κατά τη διάρκεια του συμβάντος τηλεόραση. Η Uber, πάντως, δεν έχει να φοβάται ποινικές συνέπειες.
Η αιτία του θανατηφόρου δυστυχήματος της Uber το έτος 2018 έχει πλέον ξεκαθαριστεί και επίσημα: Η αμερικανική υπηρεσία κυκλοφορίας NTSB (National Transportation Safety Board) κατέληξε στο συμπέρασμα, πως αιτία ήταν ένα ελαττωματικό software. Το βράδυ του συμβάντος η πεζός, Elaine Herzberg, έσπρωχνε το ποδήλατό της σε ένα δρόμο με πολλές λωρίδες κυκλοφορίας. Ένα Volvo XC90, εξοπλισμένο με σύστημα αυτόνομης οδήγησης της Uber, παρέσυρε τη Herzberg, η οποία στη συνέχεια κατέληξε επί τόπου. Το software, λοιπόν, δεν αναγνώρισε την πεζό.
Η αστυνομία τόνισε πως το ατύχημα/δυστύχημα ήταν «εξ ολοκλήρου αναπόφευκτο», επειδή πίσω από το τιμόνι του XC90 καθόταν μία «οδηγός ασφαλείας». Αυτή κοιτούσε, όμως, κατά τη διάρκεια της πρόσκρουσης στο κινητό τηλέφωνό της τηλεόραση. Έτσι επιβεβαίωσαν οι αρχές τα σενάρια λίγο μετά από το πρώτο ατύχημα με ένα πλήρως αυτόνομο αυτοκίνητο.
Καθόλου εγκληματικές οι συνέπειες
Η Uber, ωστόσο, δε θα έρθει αντιμέτωπη με τη δικαιοσύνη εξαιτίας του θανατηφόρου περιστατικού, καθώς οι δικηγόροι του κράτους των ΗΠΑ δε βρήκαν βάσιμα επιβαρυντικά στοιχεία, στα οποία θα μπορούσαν να στηρίξουν τις κατηγορίες τους έναντι του παρόχου υπηρεσιών αυτόνομης μετακίνησης. Ωστόσο, οι διερευνήσεις έναντι της οδηγού ασφαλείας, που ήταν αποσπασμένη στο smartphone της, θα συνεχιστούν.
Η NTSB έκανε επιπλέον γνωστό, πως μεταξύ Σεπτεμβρίου 2016 και Μαρτίου 2018 καταγράφηκαν συνολικά 37 σχετικά περιστατικά με αυτόνομα κινούμενα αυτοκίνητα της Uber. Στα 33 από αυτά συμμετείχε κι άλλο ένα αυτοκίνητο.
Τα πάντα για το πρώτο θανατηφόρο τροχαίο με ένα πλήρως αυτόνομο όχημα
Όπως προέκυψε από τα στοιχεία του video portal “Hulu”, η κατηγορούμενη, κυρίαVasquez, παρακολουθούσε την εκπομπή επί 42 λεπτά, ενώ τη στιγμή του δυστυχήματος, στις 21:59 τοπική ώρα, η μετάδοση διακόπηκε. Η αστυνομία αξιολόγησε επιπλέον το video της Uber από το εσωτερικό του αυτοκινήτου. Από αυτό προέκυψε, πως η οδηγός κατά τα τελευταία 22 λεπτά κοιτούσε το κινητό τηλέφωνό της επί συνολικά 7 λεπτά. Μόλις μισό λεπτό πριν από το συμβάν, σύμφωνα με το οπτικοακουστικό υλικό, η Vasquez πήρε το βλέμμα της από το τηλέφωνο και το έστρεψε στο δρόμο – διάστημα αρκετά σύντομο, ώστε να είναι σε θέση να αντιδράσει σωστά. Έτσι, λοιπόν, η Rafaela Vasquez απειλείται πλέον με την κατηγορία του φόνου εξ αμελείας.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ βρετανικών μέσων ενημέρωσης, η 44χρονη Rafaela Vasquez έχει ήδη τιμωρηθεί εκ των προτέρων για απόπειρα ένοπλης ληστείας. Το 2001
επιτέθηκε, μαζί με μία συνεργάτιδά της, στο κατάστημα ενοικίασης βιντεοκασετών από blockbuster ταινίες με μία ρέπλικα πιστολιού, ώστε να αποσπάσει τις εισπράξεις της ημέρας. Γι’ αυτόν το λόγο καταδικάστηκε σε φυλάκιση πέντε ετών, από τα οποία τα τέσσερα έπρεπε να τα εκτίσει. Μάλιστα, στα δικαστικά αρχεία η Rafaela Vasquez αναφέρεται ακόμα με το τότε μικρό όνομά της “Rafael”!
Το software αναγνώρισε μόνο ένα «ασήμαντο εμπόδιο»
Σύμφωνα με την αμερικανική, ειδησεογραφική ιστοσελίδα “the information” θα μπορούσε κάλλιστα το software του… Uber-Volvo να έχει αστοχήσει. Οι αισθητήρες αναγνώρισαν μεν μία πεζό, που σπρώχνει ένα ποδήλατο, αλλά αυτό το εύρημα το κατέταξαν στα… ασήμαντα εμπόδια. Σκεφθείτε πως σε αυτού του είδους τα εμπόδια ανήκουν, για παράδειγμα, πλαστικές σακούλες, που μπορεί να βρίσκονται πεταμένες στο δρόμο και να παρασύρονται από τον αέρα. Εφόσον, λοιπόν, το σύστημα υπολογισμού των διαφόρων παραμέτρων θεώρησε πως επρόκειτο για ένα μη σημαντικό εμπόδιο, το αυτοκίνητο συνέχισε να κινείται με αμείωτη ταχύτητα.
Σύμφωνα με ανθρώπους από τα ενδότερα της Uber, το software είχε τροποποιηθεί λίγο πριν από το περιστατικό, προκειμένου να αποφεύγονται απότομοι ελιγμοί επιβράδυνσης των Uber-Volvo. Τελικά, όμως, η Uber ήθελε ήδη από τα τέλη του 2018 να παρέχει στην ευρύτερη περιοχή της πόλης του Phoenix υπηρεσίες αυτόνομης κυκλοφορίας οχημάτων. Η πόλη του Tempe, όπου συνέβησαν όλα, συνδέεται ασύρματα με την πρωτεύουσα της πολιτείας της Arizona, σε σχέση με την οποία βρίσκεται νοτιοδυτικά. Σύμφωνα με το “the information”, ένας εκτελεστικός διευθυντής της Uber, που θέλησε να παραμείνει ανώνυμος, δήλωσε πως η τροποποίηση του software ήταν πιθανότατα πολύ… βίαια.
Το πρώτο μήνυμα προς το δυστύχημα
Σε ένα ειδησεογραφικό video ενός τοπικού τηλεοπτικού σταθμού προβλήθηκε στις 20 Μαρτίου 2018 ένα Volvo XC90 με τρακαρισμένη πρόσοψη και καπό κινητήρα στον τόπο του συμβάντος. Πιο δίπλα βρισκόταν πάνω στο πεζοδρόμιο ένα ποδήλατο με στραβωμένο τον μπροστινό τροχό. Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, ένας αστυνομικός δήλωσε πως η 49χρονη Elaine Herzberg θέλησε κατά τις 22:00 να διασχίσει κάθετα, από τα αριστερά προς τα δεξιά, τη λεωφόρο Mill, σε ένα σημείο χωρίς διάβαση πεζών. Η προαναφερθείσα γυναίκα υπέκυψε στο νοσοκομείο στα τραύματά της. Το Uber-Volvo ούτε επιβράδυνε ούτε έκανε κάποιον ελιγμό αποφυγής του εμποδίου. Αναφέρθηκε, δε, πως το αυτοκίνητο κινούταν με 40 μίλια/ώρα (64 χλμ./ώρα) αντί των επιτρεπόμενων 35 μιλίων/ώρα (δηλαδή 56 χλμ./ώρα), αν και στις 24 Μαρτίου η εφημερίδα New York Times έγραψε πως σε εκείνο το σημείο το όριο ήταν 45 μίλια/ώρα (72 χλμ./ώρα). Έτσι, το αυτόνομο όχημα ήταν κατά 8 χλμ./ώρα πιο αργό σε σχέση με το επιτρεπόμενο όριο.
Τελικά, η Uber θα πληρώσει στην οικογένεια του θύματος αποζημίωση
Η Uber δημοσιοποίησε σε ένα tweet της πως στηρίζει την οικογένεια του θύματος, συλλυπούμενή τους κιόλας. Στις 29 Μαρτίου του 2018 συμφώνησε με τους συγγενείς της ποδηλάτισσας να γίνει ένας οικονομικός συμβιβασμός… Από την πλευρά της, η πολιτεία της Arizona αφαίρεσε από την Uber την άδεια λειτουργίας, η πολιτεία της California δεν παρέτεινε τις μακροχρόνιες μισθώσεις, ενώ οι Nvidia, Toyota και Boston σταμάτησαν τις δοκιμές.