Δραστικός ο εκμοντερνισμός της σχεδίασης και των μηχανικών μερών του που βασίζεται πλέον σε αλουμινένιο μονοκόκ. Σύμφωνα με την εταιρεία, το μόνο που δεν έχει αλλάξει είναι οι αξεπέραστες εκτός δρόμου ικανότητες του μοντέλου
Θεωρητικά, δεν πρέπει να ξεκινάς την παρουσίαση ενός νέου μοντέλου με ερωτήσεις, αυτή η παρουσίαση, όμως, είναι η εξαίρεση που επιβεβαιώνει τον κανόνα. Η ερώτηση είναι: από που ξεκινάς να περιγράφεις ένα μοντέλο που ανανεώνεται μετά από 71 χρόνια; Είναι μεν πρόβλημα, όμως ευτυχώς ο Gerry McGovern ανέλαβε να μας βοηθήσει. Ο υπεύθυνος σχεδίασης της Land Rover, το έργο του οποίου όλοι παραδέχονται, έχει το κλειδί για την επίλυση του προβλήματός μας. Το νέο Defender «σέβεται το παρελθόν, αλλά δεν είναι δέσμιο αυτού». Όσο περισσότερο κοιτάμε τις φωτογραφίες, τόσο τείνουμε να συμφωνήσουμε μαζί του, ίσως και ελλείψει καλύτερης περιγραφής.
Σαν το πρωτότυπο του 2015
Κοιτάζοντας τις φωτογραφίες, το μυαλό πάει και σε ένα άλλο «αειθαλές» μοντέλο που ανανεώθηκε τους τελευταίους μήνες. Στη Mercedes G-Class, της οποίας ο υπογράφων το κείμενο είναι μεγάλος θαυμαστής. Γιατί, είναι πιθανόν ν’ αναρωτιέστε, η Land Rover δεν έκανε κάτι παρόμοιο; Δηλαδή να προσπαθήσει περισσότερο να διατηρήσει το υπάρχον μοντέλο από το να προβάλλει την άποψή της για το μέλλον. Είναι θέμα γωνίας προσέγγισης: στα Μίντλαντς, δεν τέθηκε ποτέ αυτό το θέμα. Από τα πρώτα κιόλας σχέδια, το Defender έμελλε ν’ ανανεωθεί ριζικά. Και ξέρετε πότε έγιναν αυτά τα πρώτα σχέδια; Το 2015, με το πρωτότυπο να φέρει την ονομασία LR1. Δεν παρουσιάστηκε ποτέ σε κάποια μεγάλη έκθεση αυτοκινήτου, καθώς χρησιμοποιήθηκε αποκλειστικά για εσωτερικές αξιολογήσεις. Το πρωτότυπο κατασκευάστηκε στο Τορίνο, με βάση ένα Range Rover Sport. Η βρετανική εταιρεία επέτρεψε σε ορισμένα περιοδικά να το φωτογραφήσουν. Συγκρίνοντας αυτές τις φωτογραφίες με τις νέες, αλλά και το αρχικό Defender, μπορούμε να δούμε ορισμένα στοιχεία που παρέμειναν άθικτα από το 1948 στο 2019. Με ορισμένες πινελιές εκσυγχρονισμού, φυσικά.
«Τόσο απλό που θα μπορούσε να το έχει σχεδιάσει ένα παιδί ή ο Ralf Speth (διευθύνων σύμβουλος της Jaguar Land Rover). Έτσι πρέπει να είναι το Defender». Αυτό λέει ο McGovern με τη χαρακτηριστική βρετανική ειρωνία. Ο McGovern, μαζί με τον διευθυντή του δημιουργικού τμήματος της εταιρείας Massimo Frascella, έχουν προσδιορίσει τα βασικά χαρακτηριστικά που θα φέρει το μελλοντικό Defender. Χαρακτηριστικά όπως τα μικρά διαμήκη παράθυρα στις άκρες της οροφής ή το τμήμα του αμαξώματος που βρίσκεται πάνω από την πλαϊνή γραμμή και κάτω από το κατώτερο τμήμα των παραθύρων. Λεπτομέρειες, μικροπράγματα, ψιλοδιαφορές, όλα αυτά όμως είναι που ασυναίσθητα ίσως παραπέμπουν στο αρχικό μοντέλο. Τελικά, είναι όμορφο; Αυτό είναι κάτι το αντικειμενικό και ισχύει και για το θρυλικό (πλέον) Defender. Η δική μας απάντηση είναι καταφατική. Η ομορφιά όμως δεν είναι το ζητούμενο για ένα Defender. Πιο ουσιαστικές είναι οι λεπτομέρειες της σχεδίασης που επέτρεψαν τη δημιουργία πολλών μικρών αποθηκευτικών χώρων στο εσωτερικό, αυξάνοντας την πρακτικότητα. «Φαντάζομαι, ότι όποιος αποκτήσει την 3θυρη έκδοση, θα καταλήξει να χρησιμοποιεί αποκλειστικά τις εμπρός θέσεις, με τις πίσω να χρησιμοποιούνται μόνο σε έκτακτες περιπτώσεις» λέει ο διευθυντής σχεδίασης της εταιρείας.
Αντίο, Ξεχωριστό Πλαίσιο
Ας μην κρατάμε όμως άλλο σε αγωνία τους λάτρεις των εκτός δρόμου εξορμήσεων. Στο νέο Defender, το ξεχωριστό πλαίσιο (έπαιξε γερή άμυνα για επτά δεκαετίες) δίνει τη θέση του στο αλουμινένιο μονοκόκ με την ονομασία D7X. Σαν κι αυτό του Range Rover και του Discovery, με την προσθήκη του γράμματος “X”, από το “extreme” (ακραίο), ώστε να τονιστούν οι ικανότητες του Defender.
«Αυτό το γράμμα συμβολίζει το συγκεκριμένο πρωτόκολλο δοκιμών στο οποίο υπεβλήθη, συμπεριλαμβανομένων ακραίων συμβάντων, όπως τα επαναλαμβανόμενα χτυπήματα στο κάτω μέρος του οχήματος» εξηγεί ο Nick Rogers, επικεφαλής των μηχανικών της JLR. Μόνο ακραία βέβαια δεν είναι μια τέτοια κατάσταση για ένα εκτός δρόμου όχημα με τις προδιαγραφές του Defender. Με τη φέρουσα αρχιτεκτονική του αλουμινένιου πλαισίου (τρεις φορές πιο άκαμπτο) μπορούν να ξεπεραστούν τα εκτός δρόμου εμπόδια, εξασφαλίζοντας παράλληλα οδική συμπεριφορά εφάμιλλη ενός κανονικού αυτοκινήτου, δεν διστάζει να τονίσει ο Rogers. «Η ευκινησία του στο δρόμο θα είναι μια αποκάλυψη, μια υπόσχεση που σας δίνω με μεγάλη μου χαρά».
Ωστόσο, το κυρίως πεδίο δράσης του Defender θα είναι μακριά από την άσφαλτο. Αυτό επιβεβαιώνεται από τα τεχνικά του χαρακτηριστικά, στα οποία περιλαμβάνονται οι κοντές σχέσεις, τα διαφορικά που κλειδώνουν και το νέο σύστημα Terrain Response με δυνατότητα προσαρμογής των διαφόρων παραμέτρων του συστήματος από τον οδηγό. Το Defender δύναται να ξεπεράσει υδάτινο εμπόδιο βάθους 900 χλστ. και είναι γνήσιο off-road, όπως αποδεικνύουν οι χαρακτηριστικές γωνίες: προσέγγισης 38ο, ράμπας 28ο, διαφυγής 40ο και κλίσης 45ο.
Κινητήρες και σύστημα ψυχαγωγίας
Η «φυγή» του Defender προς το μέλλον, αναπόφευκτα, αφορά και τους κινητήρες. Αρχικά, θα είναι διαθέσιμο με δύο 4κυλινδρους turbodiesel (2λιτρους με 200 ή 240 ίππους) και δύο turbo βενζινοκινητήρες. Έναν 2λιτρο 4κυλινδρο με 300 ίππους και τον νέο 3λιτρο 6κυλινδρο των 400 ίππων (ήπια υβριδικός, με twin-scroll turbo και ηλεκτρικό συμπιεστή). Εντός του 2020 θα είναι διαθέσιμη και η plug-in υβριδική έκδοση, με διαφορετικά επίπεδα ισχύος και 60 χιλιόμετρα ηλεκτρικής αυτονομίας. Καθώς και ένας diesel κινητήρας 300 ίππων.
Θα διαθέτει επίσης συστήματα ADAS (επιπέδου 2+) και τελευταίας γενιάς συστήματα συνδεσιμότητας. Μεταξύ αυτών, το νέο σύστημα ψυχαγωγίας Pivi Pro, με φωνητικές εντολές και ασύρματες ενημερώσεις λογισμικού over-the-air. To Defender διατηρεί τη λαμπρή παράδοση των 71 ετών, ακολουθώντας το σύγχρονο ρυθμό της ζωής.
Συνέντευξη με τον διευθυντή σχεδίασης, Gerry McGovern
«Η ιδέα ήταν να δημιουργήσουμε μια εκσυγχρονισμένη εικόνα του πρωτοτύπου, δίχως όμως ν’ αποτελεί αντίγραφό του. Είμαι ικανοποιημένος από την ειλικρίνεια του αποτελέσματος». Αυτή η έννοια, η ειλικρίνεια, είναι κεντρική για τον Gerry McGovern, διευθυντή σχεδίασης της Land Rover: η έννοια αυτή είναι που συνδέει τα δύο Defender, το πρωτότυπο του 1948 και το νέο μοντέλο του 2019.
Δεν φοβάστε ότι θα χάσετε την πελατεία σας με ένα τόσο διαφορετικό μοντέλο;
«Τα τελευταία πέντε χρόνια δεχτήκαμε περίπου 10.000 παραγγελίες, με ρυθμό που μειωνόταν. Ο αριθμός αυτός είναι χαμηλός, επειδή το παλιό Defender δυσκολευόταν να λάβει έγκριση τύπου σε αρκετές χώρες, κυρίως λόγω παθητικής ασφάλειας και εκπομπών ρύπων. Επιπλέον, το πρωτότυπο ήταν αρκετά εξειδικευμένο, ενώ με το νέο επιλέξαμε μια ευρύτερη προσέγγιση σε ένα νέο κοινό. Ενδιαφέρεστε για εκτός δρόμου περιπέτειες, αλλά ο τρόπος ζωής σας διαφέρει από τους παραδοσιακούς πελάτες: αυτό το Defender είναι το ικανότερο εκτός δρόμου αυτοκίνητο που έχουμε κατασκευάσει ποτέ. Ωστόσο, αναμένουμε ότι οι κάτοχοί του θα το χρησιμοποιούν λιγότερο εκτός δρόμου σε σχέση με τους κατόχους του πρώτου Defender. Θεωρώ πολύ πιθανό ότι όσοι έχουν το παλιό Defender, δεν πρόκειται ν’ αποκτήσουν το νέο, αυτή είναι η απάντηση στο ερώτημά σας».
Ωστόσο αναμένετε αυξημένο όγκο πωλήσεων…
«Στόχος μας είναι να πουλήσουμε πολλά περισσότερα, προκειμένου να ισοφαρίσουμε την τεράστια επένδυση που κάναμε για την επανασχεδίασή του. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο θα είναι διαθέσιμο με ευρεία γκάμα κινητήρων, πληθώρα εκδόσεων αλλά και διαφορετικών παραλλαγών του αμαξώματος».
Στοχεύετε και σε νέες αγορές;
«Ναι, σε αγορές όπως η Κίνα και οι ΗΠΑ, από τις οποίες θα προέρχεται ο μεγαλύτερος αριθμός πελατών του νέου μοντέλου. Σήμερα, το Defender είναι ευρέως γνωστό στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες. Σε άλλες περιοχές είναι άγνωστο, αυτές θα πρέπει να τις κατακτήσει. Το γεγονός αυτό μας επέτρεψε να έχουμε μια τόσο καινοτόμα στυλιστική προσέγγιση».
Το Evoque είναι ένα μικρό Range Rover. Υπάρχει χώρος και για ένα μικρό Defender;
«Πιστεύω ότι με αυτό το Defender ανοίγουν πολλές πόρτες, ειδικά όσον αφορά τη διαφοροποίηση της οικογένειας του από εκείνη του Discovery. Ακόμα όμως δεν είναι ώρα να μιλήσουμε γι’ αυτό».