Πάντως η εταιρεία έχει να αντιμετωπίσει δυσκολίες στην αποστολή των αυτοκινήτων στους πελάτες της, με τα πρώτα οχήματα να καταφθάνουν στις εκθέσεις στις αρχές του 2021
Τα συστατικά της παγκόσμιας πρώτης παρουσίασης του νέου Model Y ήταν τα αναμενόμενα, γνωστά μας από τις προηγούμενες επίσημες πρεμιέρες των μοντέλων της φίρμας του Elon Musk. Υπήρχε ο πρωτότυπος χώρος του σχεδιαστικού κέντρου στο Hawthorne, η σκηνή ήταν κατάλληλα στημένη, η αίθουσα είχε γεμίσει ασφυκτικά με τους πολυπληθείς λάτρεις της Tesla, αλλά και εκκολαπτόμενους αγοραστές. Και όμως, ο αντίκτυπος που είχε το Model Y σε σχέση με το μικρότερο και σαφώς φθηνότερο Model 3 ήταν εκκωφαντικά πιο μικρός από αυτό που θα περίμενε ακόμα και ο πιο απαισιόδοξος.
Κανένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό
Το νέο μοντέλο της Tesla, περιέργως δεν έχει να προσφέρει ένα ιδιαίτερο στοιχείο, συγκρινόμενο με τα υπόλοιπα τετράτροχά της. Θυμηθείτε την επιλογή Ludicrous του Model S, τις πίσω ανοιγόμενες προς τα επάνω πόρτες του Model X, αλλά και την υπόσχεση του Musk ότι το Model 3 θα κάνει την ηλεκτροκίνηση πιο προσιτή στις μάζες. Και το Model Y;
Η πλειοψηφία των ανθρώπων που γνωρίζουν τα δεδομένα της παγκόσμιας αγοράς, αλλά ακόμα και εκείνων που θεωρούνται περισσότερο γνώστες και πιο κοντινοί στα πεπραγμένα της φίρμας από το Palo Alto, έπρεπε ετεροχρονισμένα να αναγνωρίσουν ότι, το μέχρι την παραμονή της παρουσίασής του, πολυαναμενόμενο σπορ προδιαγραφών όχημα ελευθέρου χρόνου, ήταν απλά μία υπερυψωμένη έκδοση του Model 3. Και όχι άδικα, καθώς η σχεδιαστική φιλοσοφία του αμαξώματος, με επίκεντρο το εμπρός ρύγχος είναι πανομοιότυπη με την αντίστοιχη του μικρότερου «3». Κοινά είναι και τα τεχνικά στοιχεία των δύο μοντέλων: η νέα πρόταση της αμερικάνικης εταιρείας διαθέτει κοινά μηχανικά μέρη με το Model 3, σε ποσοστό που φτάνει το 75%.
Το παραπάνω στοιχείο μας δείχνει πρώτον ότι η Tesla δεν θέλει πλέον να τολμά να παρουσιάζει κάτι μοναδικό. Ταυτόχρονα μας δείχνει ότι ο Musk δεν επιθυμεί να ξαναμπεί σε περιπέτειες, όπως η πολυπλοκότητα και το ακριβό κόστος παραγωγής των ασυνήθιστων λύσεων (πόρτες Falcon για το Model X). Βέβαια, μια απάντηση στα παραπάνω μας έρχεται για την αναγκαία συγκράτηση του κόστους (ενόψει της συνεχιζόμενης οικονομικής αβεβαιότητας της Tesla).
VW ID.3 GTX Vs MG4 XPOWER: Τα GTI… αλλιώς
Οι καινοτομίες σε αριθμούς
Αλλά ας προχωρήσουμε σε περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το νέο ηλεκτρικό μοντέλο Tesla Y. Δύο είναι οι επιλογές σε ότι αφορά την διάταξη του κινητήρα και το σύστημα μετάδοσης. Η πρώτη διαθέτει κινητήρα και κίνηση πίσω, ενώ η έκδοση Dual Motor, όπως καταλαβαίνετε εφοδιάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες, τοποθετημένους σε κάθε άξονα, ενώ δεν λείπει το έξυπνο σύστημα τετρακίνησης. Οι διαθέσιμες εκδόσεις θα είναι τέσσερις, Standard, Long Range, Dual Motor AWD και Performance, με διαφορές τόσο σε αυτονομία, επιδόσεις, αλλά και τιμές. Η πρώτη έχει, όπως γίνεται αντιληπτό και από την ονομασία της, την μικρότερη αυτονομία (370 χλμ) και διατίθεται αποκλειστικά πισωκίνητη.
Η Long Range με 450 χιλιόμετρα αυτονομία θα κοστίζει στην αγορά των ΗΠΑ από 47.000 δολάρια, η Dual Motor AWD θα ξεκινά από τις 51.000 δολάρια, ενώ η κορυφαία Performance, που θα κοστίζει από 60.000 δολάρια και θα έχει τελική ταχύτητα 240 χλμ/ώρα. Όπως και στην περίπτωση του Model 3, η εμπορική στρατηγική του νέου «Y» προβλέπει αρχικά τη διαθεσιμότητα των Long Range εκδόσεων (που θα ξεκινήσουν στα τέλη του 2020 για την αγορά των ΗΠΑ, αργότερα αναμένονται και στην Ευρώπη), ενώ την Άνοιξη του 2021 θα λανσαριστεί η έκδοση Standard. Εν ολίγοις, όπως και με το Model 3, το οποίο χρειάστηκε να περιμένουμε τρία χρόνια μετά την αποκάλυψή του για να το δούμε στις εκθέσεις της Tesla, ακόμη και για τη βασική έκδοση του Model Y των 39.000 δολαρίων, μάλλον θα συμβεί το ίδιο.
Τα προβλήματα του Musk
Οι πρώτοι μήνες του 2019 δεν μπορούμε να πούμε ότι αποτέλεσαν και τους πιο ήρεμους για την αμερικάνικη εταιρεία. Σε περίοδο έξι εβδομάδων, ο ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος Elon Musk κατηγορήθηκε για περιφρόνηση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ, παρακολουθούσε τη λίστα των στελεχών που εγκατέλειψαν την εταιρεία να μακραίνει, μετά τη φυγή του οικονομικού διευθυντή Deepak Ahuja, των νομικών συμβούλων, Todd Maron και Dane Butswinkas, του αρχιμηχανικού Charles Mwangi και της Cindy Nicola, υπεύθυνης προσλήψεων. Οι μετοχές της εταιρείας έχουν καταγράψει απώλειες 17% φέτος, σε μία εποχή που οι δείκτες κινούνται ανοδικά, ενώ οι αντίπαλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η GM και η Ford έχουν δει τις μετοχές τους να καταγράφουν κέρδη 10%. Για να μην αναφέρουμε τις περιπτώσεις όπου ο Musk σόκαρε τις αγορές όταν ανακοίνωσε ότι το περίφημο Model 3 θα πωλείται για περίπου 35.000 δολάρια, αλλά και ότι η Tesla θα βάλει «λουκέτο» σε μεγάλο αριθμό καταστημάτων και θα στραφεί, σχεδόν αποκλειστικά, στις online πωλήσεις. Μια απόφαση που εξέπληξε εργαζόμενους και επενδυτές και αποσύρθηκε μετά από μόλις δέκα ημέρες, με επιπτώσεις στην αύξηση των τιμών κατά 3%. Σε ότι αφορά την τιμή της μετοχής, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της JP Morgan, αναμένεται μέχρι το τέλος του 2019 να μην ξεπερνά τα 230 δολάρια, με την τωρινή της τιμή να είναι στα 275 δολάρια. Επίσης, μία από τις μεγαλύτερες τράπεζες των ΗΠΑ ανέφερε ότι οι μετοχές της Tesla δεν αναμένεται να ανακάμψουν.
Ακόμα περιμένουμε τις αποφάσεις της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, οι οποίες θα μπορούσαν ακόμη να οδηγήσουν και στην απομάκρυνση του Musk από την καρέκλα του Διευθύνοντα Συμβούλου, υπάρχουν και άλλα στοιχεία που πρέπει να ληφθούν υπόψη. Όπως για παράδειγμα, ότι κατά την διάρκεια της επίσημης πρώτης του Model Y, δεν αναφέρθηκε καθόλου το θέμα των παραγγελιών, σε αντίθεση με το αντίστοιχο Model 3, ενώ ο Elon Musk δεν… έπλεε σε πελάγη ευτυχίας. Επίσης, σημαντικό μέρος της εκδήλωσης είχε ως θέμα τα προβλήματα που θα αντιμετωπίσει η Tesla, από τις αρχές του επόμενου έτους. Αλλά όπως γνωρίζουν οι ειδήμονες της αγοράς, ποτέ δεν θα πρέπει να υποτιμάται η συγκεκριμένη εταιρεία.