Αν το καλοσκεφτεί κανείς, δεν υπάρχουν και πολλές εταιρείες στην αγορά που να έχουν πραγματοποιήσει την πρόοδο της Volvo και μάλιστα σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα. Επί σειρά ετών, σε αντίθεση με την σχολή της μίνιμαλ και μοντέρνας αισθητικής που χαρακτηρίζει τη Σουηδία, χώρα προέλευσής τους, τα μοντέλα της Volvo αποτελούσαν τον ορισμό του συντηρητικού και φορτωμένου με πάσης φύσεως κουμπιά και διακόπτες αυτοκινήτου. Και σαν να μην έφτανε αυτό, ήταν και αδιάφορα στον δρόμο.
Πλέον, με την πλειοψηφία των μοντέλων που διαθέτει να έχουν υιοθετήσει τη νέα -ελκυστική- σχεδιαστική φιλοσοφία και διατηρώντας πάντοτε στην κορυφή του αφηγήματος την έμφαση στην ασφάλεια, τα Volvo προβάλλουν ως η προφανής εναλλακτική επιλογή απέναντι στους big 3 (Mercedes, BMW και Audi) της premium κατηγορίας.
Από πλευράς διαστάσεων, το XC40 τοποθετείται στην καρδιά των μικρομεσαίων SUV, μιας ιδιαίτερα σημαντικής κατηγορίας, τόσο σε επίπεδο ανταγωνισμού όσο και σε εκείνο των πωλήσεων. Σε μια εποχή που τα περισσότερα αυτοκίνητα μοιάζουν μεταξύ τους πιο πολύ από ποτέ, ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του XC40 είναι το γεγονός ότι διατηρεί μια ξεχωριστή σχεδιαστική ταυτότητα.
Δεν είναι μόνο η χαρακτηριστική μάσκα που δεν μπορείς να την μπερδέψεις με τίποτα, αλλά και το γεγονός ότι οπτικά, το μοντέλο της Volvo δείχνει πιο φαρδύ απ’ ότι είναι. Αν σε αυτά προσθέσετε και την (προαιρετική) διχρωμία του αμαξώματος που αποτελεί στοιχείο έξτρα διακριτότητας, αρχίζετε να αντιλαμβάνεστε πόσο ιδιαίτερο είναι το XC40.
Στα πρότυπα των μεγάλων αδελφών
Περνώντας στο εσωτερικό, η εικόνα είναι λίγο πολύ οικεία, τουλάχιστον για όσους είχαν κάποια επαφή με τα μεγαλύτερα XC60 ή XC90. Παρόμοιος ψηφιακός πίνακας οργάνων, ποιοτικά υλικά, κεντρική κονσόλα που μοιάζει σαν να έχεις τοποθετήσει κάθετα το tablet σου, όλα συμβάλλουν στη δημιουργία μιας ευχάριστης ατμόσφαιρας στο εσωτερικό του XC40. Η θέση οδήγησης είναι καλή, με μόνη ένσταση την περιορισμένη ορατότητα πίσω. Θα μπορούσε να υποστηρίξει κανείς πως με τόσες κάμερες που έχουν πλέον τα αυτοκίνητα, το περιβάλλον γύρω σου περνάει πάντα από την οθόνη που έχεις μπροστά στα μάτια σου, όμως δεν είναι ακριβώς έτσι.
Οι χώροι επιβατών και αποσκευών είναι ικανοποιητικοί, με τους τελευταίους να είναι μεγαλύτεροι απ’ ότι περιμένεις παρατηρώντας εξωτερικά το μοντέλο της Volvo. Άριστη είναι και η εκμετάλλευσή τους, με το αναδιπλούμενο πάτωμα να φέρνει στην επιφάνεια έναν έξτρα αποθηκευτικό χώρο. Ο εξοπλισμός αποτελεί παραδοσιακά ένα από τα ισχυρά χαρτιά της Volvo, η οποία φρόντισε να εφοδιάσει το XC40 με κάθε είδους ηλεκτρονικό βοήθημα. Η εταιρεία έχει κάνει σημαία της την κορυφαία ασφάλεια, γεγονός που ουσιαστικά της επιβάλλει να εξοπλίζει κάθε νέο της μοντέλο με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας στον συγκεκριμένο τομέα.
Η έκδοση που είχαμε στη διάθεσή μας, κοστίζει σχεδόν 50.000€, τιμή υψηλή σε απόλυτες τιμές, που όμως βρίσκεται μέσα στα επίπεδα των αντίστοιχων εκδόσεων του premium ανταγωνισμού. Εκτός από το πακέτο μοντέρνας αισθητικής και πλήρους εξοπλισμού που περιγράψαμε παραπάνω, αυτό που αγοράζεις σε επίπεδο κινητήρα, είναι ένας δίλιτρος diesel απόδοσης 190 ίππων, που συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων.
Αν θα έπρεπε να απαντήσει κανείς με μία πρόταση στην ερώτηση «πώς είναι ο κινητήρας;», η απάντηση θα ήταν πως «χωρίς σε καμία περίπτωση να είναι κακός, δεν αποτελεί και το highlight του αυτοκινήτου».
Στις χαμηλές στροφές και ταχύτητες, παρουσιάζεται κάπως τραχύς και η αίσθηση είναι πως μια ενδεχόμενη βελτίωση της απόκρισης του turbo, θα του προσέδιδε την έξτρα ζωντάνια που μοιάζει με το απαραίτητο ζητούμενο.
Το κιβώτιο αναλαμβάνει να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά, όμως η συνεργασία του με τον κινητήρα δεν είναι η ιδανική, αναδεικνύοντας ως καλύτερη λύση, τις αλλαγές σχέσεων από τον οδηγό. Αυτά βέβαια, στην περίπτωση που έχετε τη διάθεση να θυσιάσετε μέρος της άνεσης, για να ανακαλύψετε τα όρια του κινητήρα (και το πόσο ψηλά μπορεί να φτάσει η κατανάλωση).
Ποιότητα κύλισης που κλέβει την παράσταση
Μιλώντας για άνεση, δεν μπορείς να μην βγάλεις το καπέλο στους μηχανικούς της Volvo για την δουλειά που έκαναν τόσο σε επίπεδο ποιότητας κύλισης όσο και σε αυτό της ηχομόνωσης. Το οδόστρωμα φιλτράρεται άψογα, η καμπίνα επιβατών παραμένει ανεπηρέαστη από θορύβους, την ώρα που το XC40 χαρακτηρίζεται από οδική συμπεριφορά που φτάνει στο σημείο να είναι αρκετά ευχάριστη, ειδικά αν σκεφτείς πως βρίσκεσαι πίσω από το τιμόνι ενός SUV.
Το τιμόνι είναι γρήγορο και σε βοηθάει να τοποθετήσεις το μπροστινό τμήμα του αυτοκινήτου με ακρίβεια στις στροφές. Τα φρένα με τη σειρά τους τα καταφέρνουν μια χαρά, καθώς αποδεικνύονται αποτελεσματικά και ανθεκτικά, με δεδομένο και το αυξημένο βάρος του αμαξώματος (1.698 κιλά).
Επιχειρώντας μια ακτινογραφία της κατηγορίας, θα δεις πως ο άμεσος ανταγωνισμός του XC40 είναι η BMW X1, η Mercedes GLA και το Audi Q3. Αναμφίβολα πρόκειται για καλά αυτοκίνητα, όμως δεν μπορείς παρά να δεχτείς πως το Volvo υπηρετεί καλύτερα απ’ όλα την ιδέα του μοντέρνου SUV.
Διαθέτει τις κατάλληλες διαστάσεις, την ποιότητα και το στυλ που πρέπει να έχει ένα σύγχρονο μοντέλο της κατηγορίας. Ακόμη και η απόσταση των 211 χλστ. από το έδαφος, του δίνει τη δυνατότητα να κινηθεί και σε δρόμους που δύσκολα θα έβαζες τη γερμανική τριάδα. Όχι λόγω τετρακίνησης, αλλά λόγω ύψους αμαξώματος.
Προγράμματα οδήγησης
Όπως συνηθίζεται σε αρκετά μοντέλα, έτσι και το XC40 διαθέτει προγράμματα οδήγησης, μέσω των οποίων ρυθμίζεται η απόκριση του κινητήρα, το βάρος του τιμονιού και η λειτουργία των αμορτισέρ. Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τις επιλογές Eco, Comfort, Off-Road και Dynamic. Με την τελευταία επιλογή και τις αλλαγές ταχυτήτων να γίνονται χειροκίνητα, το XC40 βγάζει έναν αρκετά ζωηρό χαρακτήρα.
Η λογική λέει πως η επιλογή Off-Road θα χρησιμοποιηθεί σπάνια, αλλά είναι σε θέση να συμβάλλει αποφασιστικά όταν τα πράγματα δυσκολέψουν. Στην επιλογή Eco ο κινητήρας σου δίνει περιστασιακά την εντύπωση πως δεν ανταποκρίνεται στο πάτημα του γκαζιού, με την επιλογή Comfort να αποτελεί τη χρησή τομή για καθημερινή χρήση.
Εκδόσεις – Τιμές
Η γκάμα εκδόσεων του XC40 χαρακτηρίζεται πλούσια, καθώς περιλαμβάνει κινητήρες βενζίνης και diesel ικανές να καλύψουν ένα ευρύ φάσμα επιθυμιών και χρημάτων. Στις βενζινοκίνητες εκδόσεις συναντάμε την Τ3 με ισχύ 156 ίππων και τιμή 30.713€, με την αντίστοχη entry level έκδοση diesel (D3 με 150 ίππους) να κοστίζει 35.194€. Αμφότερες έχουν κίνηση στους δύο μπροστινούς τροχούς, ενώ το ίδιο ισχύει και για την T4 Auto των 190 ίππων (36.825€). H τελευταία, όπως και η D3 AWD (39.959€), προσφέρεται και με τετρακίνηση στην τιμή των 42.725€. Στην κορυφή της γκάμας, συναντάμε τις εκδόσεις Τ5 AWD Auto (240 ίπποι) και D4 AWD Auto (190 ίπποι) με τιμές 50.342€ και 49.511€ αντίστοιχα.
Φωτογραφίες Βασίλης Κωστάκος