Όχι πολλά χρόνια πριν, ένα SUV είχε το πολύ έναν διαθέσιμο κινητήρα και μερικές εκδόσεις εξοπλισμού. Σήμερα τόσο η πληθώρα των μηχανικών συνόλων όσο επίσης οι παραλλαγές αμαξωμάτων και οι δυνατότητες εξατομίκευσης, έχουν καταστήσει τους πίνακες τιμών και εξοπλισμού ακόμα και των μικρών SUV πιο μεγάλους και από το Θούριο του Ρήγα.
Την αρχή έκαναν οι κατασκευαστές πολυτελείας, που είδαν φως και μπήκαν στο άλλοτε σκοτεινό δωμάτιο της κατηγορίας των οχημάτων παντός εδάφους. Μοιραία ακολούθησαν και οι μαζικοί κατασκευαστές, που διέβλεψαν ότι οι καταναλωτές δεν αγοράζουν περισσότερα, αν δεν τους προσφέρεις περισσότερα.
Μια τέτοια περίπτωση αποτελεί και το Seat Arona, που στο αρχικό σενάριο ενός συμπαγούς SUV με κύριο πεδίο χρήσης την πόλη, προσθέτει δυναμικό σασπένς και ταξιδιωτικό χαρακτήρα μέσω της αύξησης της ισχύος στα επίπεδα των μέχρι πρότινος GTi της κατηγορίας B.
Το γκάζι και τα αποτελέσματά του
Με 150 ίππους και 250 Nm ροπής διαθέσιμης από τις 1.500 σ.α.λ. μόλις –όχι δεν είναι diesel- ο τετρακύλινδρος κινητήρας της γνωστής οικογένειας TSi με το χαρακτηριστικό αρκτικόλεξο Evo αποτελεί για το Arona το εχέγγυο ενός πολύ διαφορετικού προφίλ. Ο σπορτίφ χαρακτήρας ενυπάρχει ακόμα και στις βασικές εκδόσεις του μοντέλου, εδώ όμως υποστηρίζεται εμφατικά. Το αποτέλεσμα είναι αν μη τι άλλο εντυπωσιακό, με το μικρό SUV να φλερτάρει τις επιδόσεις αμιγώς σπορ μοντέλων, καθώς η μέγιστη ταχύτητά του φτάνει στα 205 χλμ./ώρα και η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 8,3 δλ.
Ο δρόμος ο σωστός
Οι παραπάνω δυνατότητες του Arona FR έχουν δύο αναγνώσεις. Μπορείς να τις εκλάβεις α) ως δυνατότητα επίθεσης και κατάκτησης φιδωτών ορεινών διαδρομών ή β) ως μέσο επέκτασης των ορίων κίνησης στον ανοιχτό δρόμο. Στην πράξη, αυτό που πρέπει να βαρύνει στην επιλογή του υποψήφιου αγοραστή είναι η β περίπτωση παρά η α. Διότι μπορεί να χαρακτηρίσει κανείς εύκολα το Arona FR ως το GTi της κατηγορίας των συμπαγών SUV, δεν μπορεί όμως να χαρεί την οδήγηση όπως σε ένα πραγματικό GTi. Γι’ αυτό δεν ευθύνονται οι επιλογές της Seat σε αναρτήσεις, φρένα ή σύστημα διεύθυνσης αλλά ο περιορισμός που θέτει η φύση του μοντέλου. Σε ανθρώπινο επίπεδο, είναι σαν να θες να βάλεις έναν παλαιστή να χορέψει μπαλέτο ή το ανάποδο.
Αν κυνηγάς τις φουρκέτες, όπου η τροχιά ανοίγει και η υποστροφή καραδοκεί, δεν βρίσκεσαι στο σωστό δρόμο. Το αυξημένο ύψος, ο συμβιβασμός της ανάρτησης ανάμεσα στην άνεση και στο κράτημα και η γενικότερη αίσθηση του «κάθομαι επάνω» και όχι «φοράω» το αυτοκίνητο, μας οδηγούν είτε σε ένα Ibiza ιδίου κινητήρα, είτε στην περίπτωση β.
Εδώ τα πάντα εξελίσσονται διαφορετικά. Το μικρό βάρος των περίπου 1.200 κιλών και οι μικρές διαστάσεις κολακεύουν τους 150 ίππους, που όταν δεν τους απαιτείς «εδώ και τώρα», απολαμβάνεις γρήγορα προσπεράσματα, μεγάλες ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο και ταξίδια με τη μέγιστη ασφάλεια.
Ταυτόχρονα η κορυφαία τεχνολογία του κινητήρα, με τα συστήματα ψεκασμού πολύ υψηλής πίεσης και απενεργοποίησης των δύο κυλίνδρων σε συνθήκες λειτουργίας χαμηλού φορτίου, επιτρέπει τα πάντα να γίνονται σε fast forward αλλά και οικονομικά. Αν εκμεταλλεύεσαι τη φόρα και δεν κολλάς το γκάζι στη μοκέτα, τότε μπορείς να κινείσαι σπιρτόζικα με κατανάλωση λίγο πάνω από τα 6,0 λίτρα/100 χλμ.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο ενισχύεται επίσης και ο πολυχρηστικός χαρακτήρας του μοντέλου. Παρά τα μόλις 4,138 μέτρα του μήκους, το Arona προσφέρει 400 λίτρα αποσκευών και θέσεις για πέντε επιβάτες, χώρους δηλαδή που αντιστοιχούν σε συμβατικό πεντάθυρο αυτοκίνητο της αμέσως μεγαλύτερης κατηγορίας C. Με αυτές τις διαστάσεις αποτελεί πολύτιμο σύντροφο για την πόλη, ενώ με αυτό τον κινητήρα μπορεί να δηλώσει υποψηφιότητα και για GT, αφού έχει και τους χώρους που απαιτούνται για να υποστηρίξει το προφίλ του «μεγάλου ταξιδευτή».
Τα σέβη μας Evo TSi
Στη μαρμίτα της δημιουργίας αυτού του κινητήρα, η VW ανακάτεψε τα πιο σύγχρονα υλικά: turbo μεταβλητής γεωμετρίας με ηλεκτρική ενεργοποίηση, ειδική επίστρωση κυλίνδρων APS για μειωμένες τριβές, πολύ υψηλή πίεση ψεκασμού 350 bar, σύστημα μεταβλητού χρονισμού εκκεντροφόρου εισαγωγής, πολύ υψηλή συμπίεση 12,5:1, κύκλο λειτουργίας Miller, σύστημα απενεργοποίησης των δύο κυλίνδρων σε περιπτώσεις χαμηλού φορτίου και φυσικά κατασκευή από αλουμίνιο για μείωση του βάρους.
Περιφερειακά και για μείωση των απωλειών ισχύος, έχουν προστεθεί μια αντλία λαδιού προσαρμοσμένης λειτουργίας, καθώς και αντλία νερού με ψηφιακό έλεγχο. Το αποτέλεσμα είναι ένα μηχανικό σύνολο με κορυφαία χαρακτηριστικά λειτουργίας, αφού η ροπή των 250 Nm αποδίδεται ως γράφημα «οροπεδίου», σταθερή από τις 1.500 έως περίπου τις 4.000 σ.α.λ., ενώ η μέγιστη ισχύς των 150 ίππων κορυφώνεται στις 5.000 σ.α.λ. και διατηρείται σταθερή έως και τις 6.000, με μια εξαιρετικά γραμμική άνοδο σε όλο το φάσμα λειτουργίας. Ταυτόχρονα, με τον κινητήρα αυτόν το Arona FR παρουσιάζει μέση εργοστασιακή κατανάλωση στα μόλις 5,1 λίτρα/100 χλμ. και εκπομπές CO2 115 γρ./χλμ.
Ασφαλώς και πλήρως
Συμπαγές αλλά απόλυτα ασφαλές, το Arona έχει ως αδιαμφισβήτητη απόδειξη γι’ αυτό τα πέντε αστέρια του Euro NCAP. Επίσης ο βασικός εξοπλισμός του μοντέλου, με όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες, διζωνικό κλιματισμό, ζάντες αλουμινίου 17’’, cruise control και αισθητήρες στάθμευσης, μόνο ως πλήρης μπορεί να κριθεί. Φυσικά υπάρχουν ακόμα πολλά προαιρετικά στοιχεία, τόσο εξοπλισμού άνεσης όσο και ασφάλειας. Από αυτά ξεχωρίζουμε το αναβαθμισμένο σύστημα ήχου Beats Audio, τα συστήματα adaptive cruise control, αυτόματης στάθμευσης, αυτόματης πέδησης, ανίχνευσης τυφλού σημείου, αποφυγής πολλαπλών συγκρούσεων και ανίχνευσης κούρασης οδηγού, ενώ τέλος σε πολύ λογικό κόστος προσφέρονται και full LED προβολείς. Ειδικά τους τελευταίους του προτείνουμε ανεπιφύλακτα, καθώς αναβαθμίζουν σημαντικά την ορατότητα, με αποτέλεσμα να μειώνουν την κούραση στη νυχτερινή οδήγηση.
Η ουσία έναντι της εικόνας
Όπως και όλα τα Seat, έτσι και το Arona FR δεν κατασκευάστηκε για να αφήνει τους υποψήφιους αγοραστές με ανοιχτό το στόμα στην παρθενική τους συνάντηση. Απαιτεί χρόνο για να ξεδιπλώσει τις πολλές και σημαντικές αρετές του αισθητικά αφαιρετικού του εσωτερικού, στις οποίες περιλαμβάνονται η καλή συναρμογή των επενδύσεων, η στιβαρότητα του αμαξώματος, οι μεγάλοι χώροι και ο πλούσιος εξοπλισμός. Στα παραπάνω προσθέστε και το σχετικά χαμηλό κόστος των 18.850€ και έχετε την πλήρη εικόνα ενός SUV, που συνδυάζει με αξιοθαύμαστη επιτυχία πολλά ενδιαφέροντα –παρότι φαινομενικά αντικρουόμενα μεταξύ τους- χαρακτηριστικά.
Από το Quattroruote
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]