ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
ΑΠΟΨΕΙΣ

Ενα παλάτι στην άκρη του δρόμου

Newsroom eleftherostypos.gr

Πολύς λόγος γίνεται τον τελευταίο καιρό για την ανάδειξη του Κτήματος Τατοΐου. Και πολύ καλά κάνουμε και μιλάμε γι’ αυτό το έργο, που όταν επιτέλους ολοκληρωθεί, θα είναι ένα αισθητικό, πολιτιστικό και αρχιτεκτονικό αριστούργημα με κοινωνικά και οικονομικά οφέλη.

Γράφει η Δέσποινα Κονταράκη

Αν όμως τα πρώην Ανάκτορα αποτελούν το «πετράδι του στέμματος», υπάρχουν και άλλα πολύτιμα πετράδια που αποτελούν κτήμα των πολιτών του. Οπως ο Πύργος Παλατάκι στην καρδιά του Χαϊδαρίου, που αποτελεί ένα από τα ωραιότερα δείγματα ρομαντικού ιστορισμού με νεογοτθικά στοιχεία. Το μεγαλοπρεπές κομψό κτίριο, που η ιστορία του χάνεται στα χρόνια της τουρκοκρατίας, αποτελεί εμβληματικό τοπόσημο της περιοχής και ένα από τα ωραιότερα σημεία της Δυτικής Αττικής.

Στην άκρη του κεντρικού δρόμου της πόλης, το Παλατάκι και ο ευρύτερος περιβάλλων χώρος αποτελούν σε όλο το διάστημα της καραντίνας ένα από τα δημοφιλέστερα σημεία για τους περιπατητές της μετακίνησης 6.

Η αρχιτεκτονική ταυτότητα του Πύργου αποτελεί ακόμα γρίφο για τους μελετητές του. Πολλοί τον αποδίδουν στον Κλεάνθη ή τον Μπουλανζέ, ενώ υπάρχουν και ιστορίες που τον συνδέουν με τη Δούκισσα της Πλακεντίας και τον βασιλιά Οθωνα. Πάντως ο αρχιτέκτονας-μηχανικός και παθιασμένος συλλέκτης ερευνητής ιστορικών ντοκουμέντων του Χαϊδαρίου, Γιάννης Ιγγλέσης, έχει καταλήξει πως πρόκειται για έργο του Τσίλλερ. Στα μέσα του 19ου αιώνα το κτίριο πέρασε στην ιδιοκτησία του Τήνιου τραπεζίτη Νικόλαου Νάζου, ο οποίος φιλοξενούσε εκεί μεγάλους Ελληνες ζωγράφους όπως τον Νικόλαο Γύζη (είχε παντρευτεί την αδελφή του τραπεζίτη, Αρτέμιδα). Ο Γύζης τον καιρό που έμενε στον Ξενώνα, το συμπληρωματικό κτίριο του κεντρικού Πύργου, φιλοτέχνησε τις τοιχογραφίες με θέμα τις τέσσερις εποχές, οι οποίες αποκαλύφθηκαν το 2002.

Τα καλά νέα λοιπόν είναι ότι ο δήμος εξασφάλισε χρηματοδότηση 3 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ και όλες τις απαιτούμενες αδειοδοτήσεις από το υπουργείο Πολιτισμού για την αποκατάσταση και επανάχρηση του Πύργου, του κτιρίου Ν. Γύζη και των Στάβλων.

Γιατί το θεωρούμε τόσο σπουδαίο; Διότι αυτού του είδους οι αποκαταστάσεις, είτε σε μεγαλύτερη κλίμακα όπως στο Κτήμα Τατοΐου είτε σε μικρότερη όπως στο Χαϊδάρι, είναι κάτι πολύ περισσότερο από την αξιοποίηση ενός ιστορικού brand και από τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Είναι η υπεραξία που προσθέτουν στις τοπικές κοινωνίες, καθώς αφορούν την καθημερινή ζωή χιλιάδων καθημερινών ανθρώπων.

*Η Δέσποινα Κονταράκη είναι αρχισυντάκτρια του Ελεύθερου Τύπου

Από την έντυπη έκδοση

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr

Προτεινόμενα για εσάς

Θα μπορούσε να είναι ταινία, αλλά δεν είναι

Kon

Η αξιωματική αντιπολίτευση ξεπέρασε τον πιο πρωτόγονο και κακό εαυτό της

Kon

Νίκος Χαρδαλιάς: Ελβετικός σουγιάς…

Μιχάλης Μάρδας

Τα έξυπνα λογισμικά επικοινωνούν μεταξύ τους, οι έξυπνοι άνθρωποι πώς;

Tinad

H γερασμένη Ελλάδα

Kon

Βλέπουμε το δέντρο και χάνουμε το δάσος

Ανδρέας Ντίνης

Γκρίνια γραμμένη στο χιόνι

Ανδρέας Ντίνης

Σπύρος Μπιμπίλας: Η αποκάλυψη ενός ανθρώπου κρυμμένου σε κοινή θέα

Μιχάλης Μάρδας

Ο κύκλος των χαμένων φοιτητών του ΣΥΡΙΖΑ…

Kon