Ελεύθερος Τύπος
ΑΠΟΨΕΙΣ

Ζωή ποδήλατο

Newsroom eleftherostypos.gr

Ο κορονοϊός δεν κάνει διακρίσεις, το καταλάβαμε, αλλά η καραντίνα αποδείχθηκε λίγο ταξική. Για τον πολύ απλό λόγο ότι δεν είχαν όλοι την ίδια ευκαιρία για απόδραση στο πράσινο και στον ελεύθερο χώρο. Η «μετακίνηση 6» για άλλους ήταν μια αγχωμένη βόλτα σε ένα στενό πεζοδρόμιο, για άλλους περίπατος δίπλα στη θάλασσα και για κάποιους, πιο τυχερούς ακόμα, βόλτα με το ποδήλατο.

Γράφει η Δέσποινα Κονταράκη

Προσέξτε όμως: εννοούμε ποδηλατάδα σε χαραγμένη με ασφάλεια διαδρομή και όχι στη μέση κάποιου δρόμου που όσο άδειος και αν ήταν στις μέρες του περιορισμού, παρέμενε ένας κόσμος φτιαγμένος για τέσσερις τροχούς. Ενας φίλος, για παράδειγμα, έχει την τύχη να βγαίνει από την πόρτα του σπιτιού του, να ανεβαίνει στο ποδήλατο χωρίς να χρειάζεται να το φορτώσει στο αμάξι και να μπορεί να κάνει μια διαδρομή 7 χιλιομέτρων με τρία μόνο μικρά περάσματα από οδικό δίκτυο.

Σύμφωνα με παλαιότερα στοιχεία της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ, που αποκλείεται να έχουν αλλάξει δραματικά, το σύνολο των δήμων της χώρας με ποδηλατόδρομο είναι 102, δηλαδή περίπου 1 στους τρεις. Τα μέτρα ποδηλατόδρομου που αντιστοιχούν ανά κάτοικο είναι 0,037 και δεν χρειάζεται να προχωρήσουμε περισσότερο στην ανάλυση, δηλαδή πόσο ποσοστό από το… υποποσοστό αφορά καθαρές λωρίδες ή αναγκαστική συνύπαρξη με Ι.Χ.

Το μόνο που μπορούμε να σχολιάσουμε σε αυτό είναι πως προφανώς δεν έχουν όλοι οι δήμοι της χώρας τις ίδιες δυνατότητες, είτε οικονομικές, είτε πρακτικές, αφού διαφέρει η γεωμορφολογία της περιοχής, η οικιστική πυκνότητα, αν είναι βιομηχανική ζώνη κ.λπ. Ομως ως συνολικό ποσοστό παραμένει στα ποδηλατικά τάρταρα της Ευρώπης.

Οι τοπικοί άρχοντες πρέπει τώρα περισσότερο από ποτέ να δουν πώς μπορούν να αυξήσουν τους ελεύθερους χώρους για τους κατοίκους τους. Δεν χρειάζεται να είναι ποδηλατόδρομοι, θα μπορούσε να ήταν δίκτυα πεζών, πάρκα για άθληση ή περισσότερες πλατείες. Τώρα είναι η ώρα. Τώρα που ακόμα οι εικόνες από τις άδειες μεγαλουπόλεις, στις οποίες περπατούσαμε και αναπνέαμε καλύτερα, είναι ακόμα νωπές. Για να μην αυτομαστιγωνόμαστε, πάντως, και οι περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις λόγω κορονοϊού αποφάσισαν να πάρουν πιο δραστικά μέτρα ενίσχυσης της βιώσιμης κινητικότητας.

Το δημοτικό συμβούλιο της Ρώμης, για παράδειγμα, ενέκρινε πρόσφατα την κατασκευή 150 χλμ. προσωρινών και μόνιμων ποδηλατοδρόμων σε βασικούς δρόμους της πόλης, ενώ το Παρίσι ανακοίνωσε ότι ξεκινά τη δημιουργία 650 χιλιομέτρων για να υποστηρίξει τη χρήση ποδηλάτου στην εποχή μετά την καραντίνα. Η ανακοίνωση του φιλόδοξου σχεδίου για τον Μεγάλο Περίπατο του δήμου της Αθήνας κάνει τη δημόσια κουβέντα ακόμα πιο επίκαιρη. Αλλά θυμηθείτε, Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα.

 

*Η Δέσποινα Κονταράκη είναι αρχισυντάκτρια του Ελεύθερου Τύπου

Από την έντυπη έκδοση

Προτεινόμενα για εσάς

Ο πόλεμος των εξαγωγών

Tinad

Καταγγέλλει πιέσεις και εκβιασμό για συγκάλυψη των υπευθύνων

Kon

Αυτοί που έσωσαν τον Κολοκοτρώνη

Kon

ΣΥΡΙΖΑ: Μέχρι εδώ όλα καλά

Kon

Αλιεύοντας στα βαθιά της διπλωματίας

Kon

Μερικά μικρά βήματα για τον άνθρωπο, ένα τεράστιο βήμα για την ανθρωπότητα

Kon

Φωκίωνος Νέγρη και Χάρβαρντ γωνία

Kon

Το ταμείον δεν είναι μείον

Kon

Glamping

Kon