ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
ΥΓΕΙΑ

Πρωινή δυσκαμψία: το πιο οδυνηρό… ξυπνητήρι

Newsroom eleftherostypos.gr

Σας είναι δύσκολο να σηκωθείτε το πρωί από το κρεβάτι, λόγω δυσκαμψίας και έντονου πόνου στις αρθρώσεις; Μήπως χρειάζεται το σώμα σας χρόνο για να «ζεσταθεί» πριν μπορέσετε να εκτελέσετε τις δραστηριότητες της ημέρας; Εάν οι απαντήσεις σας είναι «ναι», τότε ίσως είναι ώρα να επισκεφθείτε κάποιον ειδικό, ορθοπαιδικό ή/ και ρευματολόγο.

Ή απλώς, συμβιβαστείτε με το ότι μεγαλώνετε

Η πρωινή δυσκαμψία στην πλάτη, στα γόνατα ή/και στα πόδια αποτελεί ένα κοινό παράπονο, που αναφέρεται συνήθως από άτομα μεγαλύτερης ηλικίας. Η αιτιολογία της είναι ότι, απλά, μεγαλώνουν. Όσο περνούν τα χρόνια, οι χόνδροι των αρθρώσεων, οι ιστοί, οι τένοντες, οι μύες και οι σύνδεσμοι, χάνουν ένα μέρος της ελαστικότητάς τους κι αυτό συμβάλλει στην πρωινή δυσκαμψία.

Η αρθρίτιδα «φαίνεται» στο ξύπνημα

Σύμφωνα με το Αμερικανικό Κολέγιο Ρευματολογίας, η πρωινή δυσκαμψία είναι μία χαρακτηριστική ένδειξη για φθαρμένες αρθρώσεις, σφιγμένους μύες ή φλεγμονές από αρθρίτιδα. Συνήθως εμφανίζεται σε ασθενείς με ινομυαλγία, αρθρίτιδα (οστεοαρθρίτιδα, ρευματοειδή αρθρίτιδα), “ρευματισμούς” (οι μυοσκελετικές φθορές, τα ρευματικά, τα αρθριτικά που λέει ο κόσμος).

Η οστεοαρθρίτιδα (φθορά της άρθρωσης) και η ρευματοειδής αρθρίτιδα (φλεγμονή με έντονο οίδημα) μπορεί να προκαλέσουν πρωινή δυσκαμψία. Τα συμπτώματα δυσκαμψίας διαρκούν από 10-15 λεπτά έως και περισσότερο από 1 ώρα. Η δυσκαμψία εξαφανίζεται συνήθως με την φυσιολογική κίνηση του σώματος.

Αναζητήστε τα αίτια της δυσκαμψίας στις καθημερινές σας συνήθειες

Πρόσθετοι παράγοντες, που επηρεάζουν την έκβαση της πρωινής δυσκαμψίας, είναι η έλλειψη καθημερινής σωματικής δραστηριότητας, η παχυσαρκία, η κακή διατροφή, ο κακός ύπνος και η παραμονή σε υγρούς και σε κρύους χώρους.

   Άσκηση: Η άσκηση σε καθημερινή βάση (ακόμα κι αν είναι περπάτημα με ελεύθερες κινήσεις των χεριών), είναι ένας ωραίος τρόπος για να παραχθούν ενδορφίνες, να κυκλοφορήσει το αίμα και να λειτουργήσουν ανώδυνα οι αρθρώσεις.

   Σωματικό βάρος: Αντίθετα, το περιττό βάρος καταπονεί τις αρθρώσεις, τους μύες, τους τένοντες και τους συνδέσμους.

   Διατροφή: Παράλληλα, η ανθυγιεινή, πλούσια σε απλούς υδατάνθρακες (ζάχαρη, λευκό ψωμί, λευκά δημητρικά και ζυμαρικά) διατροφή, προκαλεί αδυναμία των μυών, κακή στάση του σώματος και λήθαργο.

   Ύπνος: Αντίστοιχα, η κακή θέση του σώματος κατά τον ύπνο μπορεί να «κλειδώσει» το σώμα σε μία ακατάλληλη στάση για ώρες, προκαλώντας μειωμένη κυκλοφορία του αίματος στους μύες και ταυτόχρονη συσσώρευση γαλακτικού οξέος, προκαλώντας δυσκαμψία.

   Θερμοκρασία: Σε ό,τι αφορά στην παραμονή ή στην εργασία σε συνθήκες υγρασίας και κρύου, αυτές σκληραίνoυν τους μύες, επειδή επηρεάζεται η ροή του αίματος.

60 μαρτυρικά λεπτά δυσκαμψίας

Κατά προσέγγιση, το 50% των ασθενών αναφέρει ότι η πρωινή δυσκαμψία διαρκεί πάνω από 1 ώρα. Συνήθως οι ασθενείς αυτοί δεν εργάζονται και εμφανίζουν ΒΜΙ (Δείκτη Μάζας Σώματος) πάνω από 30, όταν οι φυσιολογικές τιμές είναι 18-25.

Τρόποι αντιμετώπισης

Για να μειώσετε την πρωινή δυσκαμψία μπορείτε να αποφύγετε ή να τροποποιήσετε κάποιες καθημερινές συνήθειές σας:

  • Να κάνετε ασκήσεις στο κρεβάτι. Όταν ξυπνάτε, να μην σηκώνεστε αμέσως, αλλά να εκτελείτε προοδευτικές ασκήσεις κινητοποίησης σε όλες τις αρθρώσεις του σώματος, ξεκινώντας από τα πόδια προς το κεφάλι. Δηλαδή, γυρίστε το κεφάλι σας δεξιά, αριστερά, πάνω και κάτω, τεντώστε το στέρνο σας όσο μπορείτε και κάνετε κινήσεις στα χέρια, στους καρπούς, στους αγκώνες, στους ώμους, στα πέλματα, στα γόνατα και στα ισχία.
  • Να κάνετε ένα ζεστό μπάνιο. Η θερμότητα προκαλεί αύξηση της ροής αίματος στο δέρμα, βοηθώντας, έτσι, όλο το σώμα να ενεργοποιηθεί πιο γρήγορα.
  • Να φάτε ένα καλό πρωινό. Αυτό θα σας βοηθήσει να πάρετε ενέργεια για όλη την ημέρα.
  • Να γυμνάζεστε συστηματικά. Η άσκηση μπορεί να βοηθήσει να κρατήσετε τις αρθρώσεις σας λειτουργικές και τους μύες σας δυνατούς. Το κολύμπι και άλλες δραστηριότητες στο νερό είναι ιδιαίτερα βοηθητικές, διότι οι αρθρώσεις δεν έχουν καταπόνηση. Πολύ καλή επιλογή είναι και το περπάτημα για 15-20 λεπτά την ημέρα, που συμβάλλει στην καλή λειτουργία των μυών και των αρθρώσεων. Να θυμάστε, όμως, ότι η υπερβολική άσκηση μπορεί να προκαλέσει μεγαλύτερα προβλήματα στις αρθρώσεις.

 

 

 

 

 

Προτεινόμενα για εσάς

Ρευματοειδής αρθρίτιδα. Χτυπά ύπουλα και επώδυνα

Leonidas Kallidonis

Όχι πια «στα τυφλά» η επέμβαση στο ισχίο

Leonidas Kallidonis

Όταν τα οστά τρίβονται, αντί να «γλιστρούν» το ένα πάνω στο άλλο

Leonidas Kallidonis

Ρευματοειδής αρθρίτιδα: συμβουλές για την καθημερινή διαχείριση της νόσου

Leonidas Kallidonis

Υπό αμφισβήτηση οι ενέσεις κορτιζόνης σε γόνατο και ισχίο

Leonidas Kallidonis

Ψωριασική αρθρίτιδα. Χτυπά… και στα μαλακά

Leonidas Kallidonis

Ο πελματογράφος… μαρτυρά τα «μαρτύρια» του πέλματος

Leonidas Kallidonis

«Χρειάζομαι σπονδυλοδεσία, γιατρέ»;

Leonidas Kallidonis

«Αυχενικό Σύνδρομο του Κινητού»

Leonidas Kallidonis