ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
ΥΓΕΙΑ

Πώς θα απαλλαγείτε οριστικά από τη γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση

Newsroom eleftherostypos.gr

Απλές, αποτελεσματικές συμβουλές για τη διατροφή, τον ύπνο και την άσκηση, που θα σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τα δυσάρεστα συμπτώματα της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης

   Όταν τρώμε, η τροφή περνά από το στόμα στο στομάχι μέσω του οισοφάγου. Ένας μυϊκός δακτύλιος στο κάτω μέρος του οισοφάγου εμποδίζει την παλινδρόμηση της τροφής, ωστόσο, όταν αυτή η βαλβίδα για κάποιο λόγο δεν κλείνει εντελώς, το περιεχόμενο του στομάχου μπορεί να επιστρέψει στον οισοφάγο. Αυτό ονομάζεται γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση.

Γράφει ο Κωνσταντίνος Δελής,
Διευθυντής Γαστρεντερολόγος στο Metropolitan Hospital

Τι συμπτώματα προκαλεί η γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση;

Η παλινδρόμηση μπορεί να προκαλέσει διάφορα συμπτώματα. Αυτά είναι κυρίως:

  • το κάψιμο ή ο πόνος στο στήθος,
  • οι αναγωγές φαγητού ή όξινων υγρών από το στομάχι,
  • τα ρεψίματα,
  • η δυσκολία να καταπιούμε

Υπάρχουν και λιγότερα συχνά συμπτώματα όπως είναι:

  • ο βήχας ή ένας συριγμός στην αναπνοή
  • η βραχνάδα, ή μια αλλαγή στη χροιά της φωνής,
  • η αίσθηση ότι το φαγητό έχει κολλήσει πίσω από το στήθος
  • ο λόξιγκας
  • ο πόνος στον λαιμό.

Ποιο είναι το περιεχόμενο του υλικού που παλινδρομεί από το στομάχι;

Φαγητό, αέρας αλλά κυρίως υγρά. Τα τελευταία είναι κυρίως οξέα που παράγει το στομάχι για την πέψη της τροφής. Σε αυτά οφείλεται η αίσθηση κάποιες φορές της ξινής γεύσης στο στόμα. Τα ισχυρά οξέα του στομάχου μπορούν επίσης να βλάψουν την εσωτερική επιφάνεια του οισοφάγου δημιουργώντας πληγές (οισοφαγίτιδα).

Τι μπορώ να κάνω για να αντιμετωπίσω αποτελεσματικά την παλινδρόμηση;

Μία από τις καλύτερες αλλαγές που μπορείτε να κάνετε στον τρόπο ζωής σας είναι να χάσετε βάρος αν είστε υπέρβαροι.

  • Αποφεύγετε τα κοκκινιστά φαγητά, τις ντομάτες και τα κρεμμύδια στις σαλάτες.
  • Τέρμα πια τα λιπαρά και τα πικάντικα φαγητά.
  • Ελαττώστε ή καταργήστε το φαγητό στο τηγάνι.
  • Τρώτε μικρά και ελαφρά γεύματα κυρίως εάν γνωρίζετε ότι πρόκειται να ξαπλώσετε λίγο αργότερα.
  • Ελαττώστε δραστικά όλα τα ανθρακούχα ποτά.
  • Μειώστε την ποσότητα του οινοπνεύματος που καταναλώνετε.
  • Το αλκοόλ έχει ένα από τα πιο επιβαρυντικά αποτελέσματα για όσους έχουν παλινδρόμηση.
  • Αποφεύγετε τα πολλά υγρά και τις σούπες το βράδυ.
  • Αποφεύγετε τα όξινα υγρά (ξύδι, χυμό λεμονιού, πορτοκαλάδες).

Μετά το γεύμα

Αλλάξτε κάποιες συνήθειες που έχετε μετά το φαγητό.

  • Η σοκολάτα ή ένα σιροπιαστό επιδόρπιο (π.χ. μπακλαβάς, γλυκό του κουταλιού) δεν είναι καλή επιλογή για έναν παλινδρομικό ασθενή.
  • Μετά το γεύμα σας παραμείνετε καθισμένοι σε μια άνετη θέση ή κάνετε ένα μικρό περίπατο. Αποφύγετε να ξαπλώσετε.
  • Εάν είναι ανάγκη να ξαπλώσετε μετά το φαγητό, προσπαθήστε να κρατήσετε το πάνω τμήμα του σώματος όσο το δυνατόν πιο πάνω. Χρησιμοποιήστε μερικά μαξιλάρια στον καναπέ ή στο κρεβάτι για να το πετύχετε.

Στον ύπνο

Ένας άνετος βραδινός ύπνος είναι πάντα ευπρόσδεκτος.

  • Φροντίστε να έχετε ξεμπερδέψει με το δείπνο σας αρκετά πιο νωρίς. Όσο πιο κοντά στο φαγητό πάτε για ύπνο, τόσο περισσότερο οξύ θα ανέβει στον οισοφάγο σας.
  • Ο καφές μετά το βραδινό φαγητό, εκτός από την ταραχή και πιθανόν την αϋπνία που μπορεί να επιφέρει, θα αυξήσει την πιθανότητα να ταλαιπωρηθείτε από παλινδρόμηση.
  • Κρατήστε το κεφάλι και το στήθος λίγα εκατοστά ψηλότερα από το υπόλοιπο σώμα στη διάρκεια της νύχτας. Μπορείτε να το πετύχετε με ένα δύο μαξιλάρια.
  • Αν συνηθίζετε να κοιμάστε πλάγια επιλέξτε να ξαπλώνετε στο αριστερό σας πλευρό.

Ήπια άσκηση, σε συγκεκριμένες ώρες

Να θυμάστε ότι η άσκηση μας βοηθά να χάσουμε βάρος και αυτό συμβάλλει στην ελάττωση της παλινδρόμησης. Αλλά προσοχή, ποτέ αμέσως μετά το φαγητό. Αυτό θα κάνει τα πράγματα χειρότερα. Η αναερόβια άσκηση σηκώνοντας βάρη δεν είναι ότι καλύτερο. Η πέψη θα δυσκολέψει και ίσως καταλήξετε να έχετε κράμπες στο στομάχι. Στην καλύτερη περίπτωση θα έχετε αναγωγές και θα επιδεινώσετε την παλινδρόμησή σας. Προτιμήστε ένα χαλαρό περπάτημα.

Ελαφρά ρούχα, σόδα και… μαστίχα

  • Μην φοράτε σφιχτά ρούχα. Ξεσφίξτε τη ζώνη σας. Στον ύπνο προτιμήστε μια χαλαρή πιζάμα. Μια κοιλιά που «αναπνέει» επιτρέπει μια πιο εύκολη πέψη.
  • Διακόψτε το τσιγάρο. Αυτό θα βοηθήσει βέβαια και γενικότερα στο να έχετε μια καλή υγεία.
  • Το διττανθρακικό Na (σόδα) μέσα σε νερό είναι μια ευεργετική επιλογή για την παλινδρόμηση οξέος.
  • Μια άλλη ενδιαφέρουσα επιλογή αποτελεί ο χυμός αλόης που επίσης ανακουφίζει από το κάψιμο. Δοκιμάστε να πιείτε ένα ποτήρι λίγο πριν πάτε για ύπνο.
  • Επίσης, δοκιμάστε να μασάτε λίγη μαστίχα Χίου. Αυτό το εξαιρετικό ελληνικό προϊόν έχει ευεργετική δράση στο στομάχι σας.

Τι είδους φάρμακα χρησιμοποιούμε για την αντιμετώπιση της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης;

Αυτά είναι κυρίως:

  • Τα αντιόξινα. Είναι φάρμακα που παίρνουμε μετά τα γεύματα ή πριν τον ύπνο, αλλά η ανακούφιση που προσφέρουν μπορεί να μη διαρκέσει πολύ.
  • Οι αναστολείς της αντλίας πρωτονίων (PPIs) μειώνουν την ποσότητα οξέος που παράγεται στο στομάχι σας. Αλλιώς λέγονται πραζόλες.
  • Οι Η2 ανταγωνιστές μειώνουν επίσης την ποσότητα οξέος που απελευθερώνεται στο στομάχι
  • Τα προκινητικά ή αλλιώς φάρμακα που προάγουν την κινητικότητα του οισοφάγου και του στομάχου.

 

Από το ένθετο Υγείας που κυκλοφορεί με τον Ελεύθερο Τύπο

Προτεινόμενα για εσάς

Τι μπορεί να κρύβουν οι καούρες που σας ταλαιπωρούν

Leonidas Kallidonis

20 πολύτιμα μυστικά υγείας

Leonidas Kallidonis

Καρκίνος: 10 συμπτώματα που οι γυναίκες δεν πρέπει να αγνοούν

Leonidas Kallidonis

Όταν οι καούρες καταντούν μαρτύριο

Leonidas Kallidonis

Βελονισμός: απαλλαγείτε από κάπνισμα, χρόνιους πόνους, ημικρανίες και… λόξιγκα

Leonidas Kallidonis

Κορωνοϊός: Αυτά είναι τα τρία νέα συμπτώματα που δεν τα ήξερε κανείς και μελετώνται

Μαρίνα Μπενέκου

Ο ρόλος της σπιρομέτρησης στην πρώιμη διάγνωση της Χρόνιας Αποφρακτικής Πνευμονοπάθειας

Leonidas Kallidonis

Μυρίζει το στόμα σας; Αφήστε τις μέντες, αναζητήστε την αιτία

Leonidas Kallidonis

Μην αφήνετε τη δυσπεψία να γίνει χρόνιο πρόβλημα

Leonidas Kallidonis