ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
ΥΓΕΙΑ

«Ε-λιξήριο» Ομορφιάς και Νεότητας;

Newsroom eleftherostypos.gr

Ο ρόλος της Βιταμίνης Ε ως συμπλήρωμα διατροφής. Ενδείξεις και περιορισμοί

   Πολλές μελέτες έχουν γίνει πάνω στη δράση και στα οφέλη της πρόσληψής της βιταμίνης Ε. Μιας βιταμίνης η οποία ανήκει στην οικογένεια των λιποδιαλυτών βιταμινών και έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση. Αυτό σημαίνει ότι όπως και οι άλλες λιποδιαλυτές βιταμίνες έτσι και η βιταμίνη Ε επιδρά στις μεμβράνες των κυττάρων, προστατεύοντάς τες από τις καταστροφικές συνέπειες της πληθώρας των ελευθέρων ριζών.

Οι ευεργετικές δράσεις της βιταμίνης Ε

   Αντιοξειδωτικές ιδιότητες: Η βιταμίνη Ε προλαμβάνει το αντιοξειδωτικό στρες, το οποίο έχει βλαπτική επίδραση πάνω στα κύτταρα. Επιπλέον, λόγω του ότι δουλεύει μαζί με άλλα θρεπτικά συστατικά, όπως το σελήνιο, τη βιταμίνη Β3, τη βιταμίνη C και τη γλουταθιόνη, εμποδίζει την αυξημένη επίδραση των μορίων του οξυγόνου.

Με τον τρόπο αυτό η βιταμίνη Ε προλαμβάνει την καταστροφή των κυττάρων που βρίσκονται γύρω τους, άρα και τη γήρανση του δέρματος. Επιπρόσθετα, υπάρχουν ενδείξεις ότι έχει προστατευτική δράση για τις καρδιακές παθήσεις και για κάποιες μορφές καρκίνου.

   Προστατευτική δράση στην επιδερμίδα μας: Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι όταν η βιταμίνη Ε εφαρμόζεται τοπικά, μπορεί να εμποδίσει την καταστροφή που προέρχεται από τις ακτίνες UV.

Ακόμη, μπορεί να «ταξιδέψει» στις κυτταρικές μεμβράνες της επιδερμίδας και να απελευθερώσει τη δράση της, όταν καταναλώνουμε τροφές πλούσιες στη βιταμίνη αυτή.

Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη Ε

Η βιταμίνη Ε βρίσκεται σε αφθονία στις παρακάτω τροφές:

  • Φυτικά έλαια (όπως από φύτρο σίτου, αραβοσιτέλαιο και έλαια σόγιας).
  • Καρποί με κέλυφος (όπως αμύγδαλα, φιστίκια, φουντούκια).
  • Σπόροι (όπως οι ηλιόσποροι).
  • Πράσινα φυλλώδη λαχανικά (όπως το σπανάκι και το μπρόκολο).
  • Δημητριακά και χυμοί φρούτων.

Επιπρόσθετα, εμπλουτισμένες τροφές σε βιταμίνη Ε είναι το ακτινίδιο, τα σπαράγγια, τα μύρτιλλα, το μοσχάρι, το ελαιόλαδο. Ενδεικτικά, δύο κουταλιές ηλιόσποροι (30γρ.) ή 4 κουταλιές ελαιόλαδο, μας εφοδιάζουν με περίπου 8mg βιταμίνης Ε

Το μαγείρεμα όμως και η κατεργασία των τροφών καταστρέφει ένα μέρος της βιταμίνης Ε. Γι’ αυτό, είναι προτιμότερο τα έλαια να προέρχονται από ψυχρή σύνθλιψη, να μην είναι ραφιναρισμένα και να έχουν εκτεθεί όσο το λιγότερο στο φως και στο οξυγόνο της ατμόσφαιρας.

Όταν έχουμε έλλειψη  βιταμίνης Ε

Οι περιπτώσεις έλλειψης της συγκεκριμένης βιταμίνης είναι εξαιρετικά σπάνιες και σχεδόν ποτέ δεν προκαλούνται από φτωχή ή κακή διατροφή. Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στην κακή απορρόφησή της από τον οργανισμό.

Σε ένα γενικότερο πλαίσιο, πάντως, μπορούμε να πούμε ότι η έλλειψη της βιταμίνης Ε μπορεί να προκαλέσει διάφορες επιπλοκές στη υγεία μας. Εντούτοις, πριν αποφασίσουμε να λάβουμε κάποιο συμπλήρωμα βιταμίνης Ε πρέπει να γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

  • Για να αυξήσετε αποτελεσματικά την απορρόφησή της από τον οργανισμό, φροντίστε να συμπεριλαμβάνετε την πρόσληψη σεληνίου και βιταμίνης C και να λαμβάνετε καθημερινά τροφές πλούσιες σε βιταμίνη Ε.
  • Πρέπει, επίσης, να γνωρίζουμε ότι οι υψηλές προσλήψεις θρεπτικών συστατικών όπως ο χαλκός, ο σίδηρος και ο ψευδάργυρος μειώνουν τα επίπεδα της Ε.
  • Απαραίτητα είναι και τα συμπληρώματα της βιταμίνης Ε για γυναίκες που βρίσκονται σε εγκυμοσύνη, εμμηνόπαυση ή χρησιμοποιούν αντισυλληπτικά.
  • Άτομα όμως που λαμβάνουν αντιπηκτική αγωγή ή πάσχουν από σιδηροπενική αναιμία και υπερθυρεοειδισμό, θα πρέπει να αποφεύγουν τη λήψη συμπληρώματος με βιταμίνη Ε.
  • Να θυμάστε ότι, τα συμπληρώματα διατροφής δεν υποκαθιστούν την ισορροπημένη διατροφή και προτιμούμε καθημερινά να καταναλώνουμε τρόφιμα που αποτελούν φυσική πηγή της βιταμίνης Ε.

Πριν ξεκινήσετε την οποιαδήποτε λήψη συμπληρωμάτων, να ενημερώνετε και να συμβουλεύεστε πάντα τον γιατρό ή τον φαρμακοποιό σας.

Επιπλοκές από την έλλειψη της βιταμίνης Ε

  • Μείωση της σεξουαλική επιθυμίας.
  • Προβλήματα αναπαραγωγής και γονιμότητας.
  • Κίνδυνος αιμολυτικής αναιμίας, λόγω οξειδωτικής βλάβης  στα ερυθρά αιμοσφαίρια.
  • Εμφάνιση καταρράκτη σε ορισμένες περιπτώσεις.
  • Εμφάνιση κηλίδων στο δέρμα.

Επομένως η έλλειψή της φέρνει τα αντίθετα αποτελέσματα από τα επιθυμητά.

  • Ευθραυστότητα των ερυθρών αιμοσφαιρίων.
  • Πιθανότητες νευρολογικών βλαβών.

 

Προτεινόμενα για εσάς

Πόνος στην ερωτική επαφή και ακράτεια ούρων για το 25% των γυναικών

Leonidas Kallidonis

Υπογονιμότητα: Τα κυριότερα αίτια και η αντιμετώπισή της

Leonidas Kallidonis

Συμπληρώνοντας τα 50 με… συμπληρώματα διατροφής

Leonidas Kallidonis

Συμπληρώματα διατροφής που έχουμε ανάγκη μετά τα 50

Leonidas Kallidonis

Κίνδυνος υπερβιταμίνωσης υπό το φόβο του κορωνοϊού

Leonidas Kallidonis

Με αυτές τις τροφές θα κερδίσεις τη μάχη με το χρόνο

Διαταραχές ούρησης. Γυναικεία υπόθεση

Leonidas Kallidonis

Μένουμε σπίτι, τρώμε σωστά

Leonidas Kallidonis

Υγιείς αρθρώσεις με σωστή διατροφή

Leonidas Kallidonis