«Μιλάμε για πολλά δόντια»: Οι επιστήμονες υπολόγισαν πόσοι τυραννόσαυροι έζησαν συνολικά στη Γη

τυραννόσαυροι

Αν σας τρομάζει η ιδέα ενός και μόνου τυραννόσαυρου, προσπαθήστε να φανταστείτε 2,5 δισεκατομμύρια από δαύτους- Διότι, τόσοι υπολογίζουν οι επιστήμονες ότι ήταν συνολικά οι τυραννόσαυροι που περπάτησαν ποτέ στη Γη μας.

Με υπολογισμούς που βασίζονταν στο μέγεθος των ζώων, στην πιθανή συχνότητα της αναπαραγωγής τους και στην ενέργεια που χρειάζονταν καθημερινά, επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Μπέρκλεϊ της Καλιφόρνια υπολόγισαν πόσοι τυραννόσαυροι έζησαν κατά την διάρκεια 127.000 γενεών, όσων υπολογίζεται- στο περίπου- ότι διήρκεσε η ύπαρξή τους στη Γη.

Δίνοντας στους υπολογισμούς τους ένα περιθώριο σφάλματος, δεδομένου το ότι δεν είναι απόλυτα βέβαιο το πότε οι τυραννόσαυροι εξαφανίστηκαν, οι επιστήμονες κατέληξαν στο ότι ο συνολικός αριθμός των ζώων αυτών κυμαίνεται από τα 140 εκατομμύρια έως τα 42 δισεκατομμύρια, με τα 2,4 δισεκατομμύρια να αποτελούν την μέση τιμή.

«Μιλάμε για πολλά σαγόνια. Πολλά δόντια. Πολλά νύχια», είπε- εντυπωσιασμένος και ο ίδιος- ο διευθυντής του Μουσείου Παλαιοντολογίας της Καλιφόρνια, και επικεφαλής της σχετικής μελέτης, Τσαρλς Μάρσαλ.

Οι τυραννόσαυροι ενδημούσαν στη Βόρεια Αμερική για 1,2 με 2,6 εκατομμύρια χρόνια, πράγμα που σημαίνει ότι η πυκνότητα του πληθυσμού τους σε μια δεδομένη χρονική στιγμή ήταν μικρή.

Όπως σχολιάζεται στην μελέτη, η πυκνότητα του πληθυσμού τους σημαίνει πως, οποιαδήποτε χρονική στιγμή και για όσο διάστημα υπήρξαν, θα μπορούσαν να εντοπιστούν 2 μόλις τυραννόσαυροι σε μια περιοχή με την έκταση της Ουάσιγκτον και 3.800 τυραννόσαυροι σε μια περιοχή με την έκταση της Καλιφόρνια.

Ο Τσαρλς Μάρσαλ λέει ότι οι νέοι αυτοί υπολογισμοί θα βοηθήσουν τους επιστήμονες να προσδιορίσουν  το ποσοστό των τυραννόσαυρων που διασώθηκαν μέχρι σήμερα, με την μορφή απολιθωμάτων.

Έτσι, τονίζει, συνειδητοποιούμε καλύτερα το πόσο τυχεροί είμαστε που τα απολιθώματα αυτά διασώθηκαν εξαρχής.

Μέχρι στιγμής, έχουν ανακαλυφθεί περίπου 100 απολιθώματα τυραννοσαύρου, 32 εκ των οποίων ήταν αρκετά πλήρη ώστε να εξακριβωθεί πως ανήκαν σε ενήλικα ζώα.

Εάν ο συνολικός πληθυσμός των τυραννοσαύρων κυμαινόταν γύρω στα 2,5 εκατομμύρια, αντί για τα 2,5 δισεκατομμύρια, η ανθρωπότητα δεν θα μάθαινε, κατά πάσα πιθανότητα, ποτέ για την ύπαρξή τους.

Η ομάδα του Μάρσαλ υπολόγισε τον πληθυσμό υπακούοντας σε ένα γενικό κανόνα της βιολογίας, σύμφωνα με τον οποίο, όσο μεγαλύτερο είναι ένα ζώο, τόσο αραιότερος είναι ο πληθυσμός του.

Στους υπολογισμούς εισήχθησαν και άλλες παράμετροι, όπως η ενέργεια που κατανάλωνε καθημερινά ένας τυραννόσαυρος- ενέργεια που, στην περίπτωση του ζώου αυτού, ξεπερνά την ενέργεια που χρειάζεται ένα λιοντάρι μέσα στην ημέρα του, αλλά είναι μικρότερη από αυτή που χρειάζονται άλλα σύγχρονα ζώα, όπως ο δράκος του Κόμοντο.

Όπως και με το μέγεθος των ζώων, έτσι και με την ποσότητα της ενέργειας που χρειάζονται ισχύει ο ίδιος κανόνας : Όσο μεγαλύτερη είναι, τόσο αραιότερος είναι ο πληθυσμός του εκάστοτε είδους.

Μια άλλη παράμετρος που οι επιστήμονες έλαβαν υπόψη ήταν η ηλικία, κατά την οποία οι τυραννόσαυροι ήταν έτοιμοι για αναπαραγωγή, η οποία τοποθετείται γύρω στα 14 με 17 τους έτη, ενώ το προσδόκιμο ζωής τους δεν ξεπερνούσε, κατά κανόνα, τα 28 έτη.

Οι πληροφορίες αυτές, που αφορούν τα μεγαλύτερα σαρκοβόρα που έζησαν ποτέ στον πλανήτη, είναι, κατά γενική ομολογία, πολύ σημαντικές για την επιστήμη, αν και, όπως τόνισε ένας γεωλόγος του Πανεπιστημίου Περντιού της Ιντιάνα, ο Τζέιμς Φάρλοου: «Για μένα, αυτού του είδους τα πράγματα είναι πάνω απ’ όλα πολύ “κουλ”».

ΠΗΓΗ: The Guardian