Ελεύθερος Τύπος
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«THE BEATLES: GET BACK»: Τα «Σκαθάρια» όπως δεν τα έχουμε ξαναδεί

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΛΙΓΚΑΣ

Εχουμε δει, ακούσει και διαβάσει τόσα πολλά για την ηχογράφηση του «Let it be» τον Ιανουάριο του 1969. Πόσο αρνητικό κλίμα υπήρχε κατά τη διαδικασία, πόσο μακριά βρίσκονταν πλέον ο ένας Beatle από τους άλλους, πόσο μίζερη και απογοητευτική ήταν όλη η πορεία μέχρι το τέλος των ηχογραφήσεων.

Αλλωστε αυτή η περίοδος οδήγησε στη συνέχεια στη διάλυση των Beatles. Ποιος δεν θυμάται την περίφημη στιχομυθία ανάμεσα στον Τζορτζ Χάρισον και τον Πολ Μακάρτνεϊ όπου ο πρώτος λέει στον δεύτερο «θα παίξω ό,τι μου ζητήσεις. Ή μπορώ και να μην παίξω καθόλου αν αυτό θέλεις».

Ακυκλοφόρητο υλικό

Ο Πίτερ Τζάκσον, όμως, ο βραβευμένος σκηνοθέτης του «Αρχοντα των δαχτυλιδιών» και του «Hobbit», έχει άλλη άποψη που την απέκτησε αφού ανέτρεξε εξονυχιστικά σε ακυκλοφόρητο υλικό από εκείνες τις ηχογραφήσεις, διάρκειας άνω των 50 ωρών. Υστερα από δυο χρόνια που αφιέρωσε στο μοντάζ για να συμμαζέψει όλο το διαθέσιμο υλικό και να το μετατρέψει σε τρία δίωρα ντοκιμαντέρ που θα κάνουν πρεμιέρα στο Disney+ στις 25-27 Νοεμβρίου, ο Τζάκσον αναφωνεί: «Εκείνη την εποχή ήταν όλοι καλοί φίλοι μεταξύ τους και έτσι παρέμειναν έως το τέλος της ηχογράφησης του άλμπουμ. Εχω διαβάσει διάφορα βιβλία που επέμεναν ότι ο Τζον με τον Πολ δεν έγραφαν πλέον τραγούδια μαζί όπως έκαναν στο παρελθόν. Αυτό δεν ισχύει. Εχουμε πολλές σκηνές που οι δυο τους κάθονται μαζί και γράφουν. Είναι λανθασμένοι όλοι αυτοί οι ισχυρισμοί και δεν είναι επειδή διαθέτω κάποιο ξεχωριστό χάρισμα να βλέπω άλλα πράγματα από αυτά που μπορούν να δουν όλοι. Είναι επειδή τα έχουμε στην κάμερα, κινηματογραφημένα», λέει ο γνωστός σκηνοθέτης.

Το αρχικό σχέδιο για την ταινία «The Beatles: Get Back» ήταν να κάνει πρεμιέρα στις κινηματογραφικές αίθουσες. Ηδη από πέρυσι το φθινόπωρο αναμενόταν στη μεγάλη οθόνη. Ομως η πανδημία ακύρωσε αυτά τα σχέδια και τώρα περιμένουμε με ανυπομονησία να δούμε τα τρία δίωρα ντοκιμαντέρ του Πίτερ Τζάκσον για να διαπιστώσουμε αν τελικά οι Beatles αδυνατούσαν στις αρχές του 1969 να βρίσκονται όλοι μαζί στο ίδιο δωμάτιο ή αν συνέχιζαν να παραμένουν κολλητοί φίλοι που χαίρονταν περισσότερο από οτιδήποτε άλλο να κάνουν παρέα μεταξύ τους και να γράφουν σπουδαία τραγούδια όπως στο παρελθόν. Κι ας είχε γίνει σκιά του Λένον η Γιόκο σε κάθε βήμα του, ακόμα και στις κλειστές συσκέψεις που παίρνονταν σημαντικές αποφάσεις για το μέλλον του γκρουπ. Κι ας έδειχνε ο Τζορτζ Χάρισον να απολαμβάνει περισσότερο την παρέα του Ερικ Κλάπτον από το να συναντήσει τους υπόλοιπους Beatles στα κλαμπ του Λονδίνου ή στον κήπο του σπιτιού του.

«Πιστεύω ότι το κοινό που θα δει τις ταινίες θα εκπλαγεί για δύο λόγους», λέει ο Πίτερ Τζάκσον. «Πρώτον, θα νιώσει πολύ πιο κοντά στους Beatles από όσο ίσως φαντάζεται. Οι περισσότεροι έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε τέτοιου τύπου ντοκιμαντέρ με τον τρόπο που το MTV τα παρουσιάζει. Με πολλή μουσική. Η μουσική λοιπόν σε αυτές τις ταινίες δεν έχει τον πρώτο λόγο. Παραδόξως, τον πρώτο λόγο έχουν όλα όσα συμβαίνουν πίσω από αυτήν. Ακόμη και στα πλάνα της συναυλίας τους στην ταράτσα της Apple, δείχνουμε όλα όσα συμβαίνουν τριγύρω από αυτήν. Δεν κάθεται η κάμερα ακούνητη να δείχνει την εμφάνισή τους επί 45 λεπτά. Και αυτό συμβαίνει και στις τρεις ταινίες. Δεν δείχνουμε μια σειρά από τα τραγούδια σε στιλ MTV. Θα έλεγα ότι στις ταινίες θα δείτε περισσότερες συζητήσεις ανάμεσα στα μέλη των Beatles από ό,τι θα τους δείτε να τραγουδάνε και να παίζουν μουσική. Είναι σαν να έχετε μπει σε μια μηχανή του χρόνου. Σαν να έχετε βρεθεί σε μια γωνιά στις ηχογραφήσεις και να παρακολουθείτε όσα συμβαίνουν», διαβεβαιώνει ο Πίτερ Τζάκσον και προσθέτει: «Ο δεύτερος λόγος έκπληξης είναι το πόσο αστείες είναι αυτές οι ταινίες. Κανείς δεν το περιμένει αυτό μιας και εκείνη η περίοδος των Beatles θεωρείται η πιο μίζερη στην πορεία του γκρουπ. Ομως, όχι. Οσα θα δείτε έχουν πολύ χιούμορ».

Εγκριση

Οι Πολ Μακάρτνεϊ και Ρίνγκο Σταρ καθώς και οι οικογένειες των άλλων δύο που δεν βρίσκονται πια ανάμεσά μας έχουν δει αποσπάσματα από τις ταινίες και, σύμφωνα με τον Πίτερ Τζάκσον, ήταν πολύ υποστηρικτικοί στο έργο του. «Πενήντα χρόνια μετά, θεωρούν ότι έφτασε πλέον η στιγμή να δείξουν στον κόσμο τι ακριβώς συνέβαινε όταν οι Beatles κλείνονταν στο στούντιο για να γράψουν νέα τραγούδια». Και προσθέτει: «Δεν τους έχετε ξαναδεί έτσι, όπως τους δείχνουμε σε αυτές τις ταινίες. Αν ο σκηνοθέτης του “Let it be”, ο Μάικλ Λίντσεϊ-Χογκ, έβαζε κάποια από τα δικά μας πλάνα σε εκείνη την ταινία, οι Beatles θα του έλεγαν όχι δίχως συζήτηση. Ομως ύστερα από τόσα χρόνια αυτή η αντιμετώπιση έχει αλλάξει».

Στο φως αποκαλυπτικές συζητήσεις

Οι συζητήσεις που οι Beatles έκαναν ανάμεσα στα τραγούδια και τις πρόβες έχουν κι αυτές μεγάλο ενδιαφέρον. Εκεί θα τους ακούσουμε να μιλάνε για το παρελθόν και την εποχή που έπαιζαν στο Cavern του Λίβερπουλ και το Αμβούργο, τις διατροφικές τους προτιμήσεις (μανιτάρια για τον Χάρισον), ποιες εκπομπές έβλεπαν στην τηλεόραση τα βράδια σπίτι τους, τη σάτιρα που έκαναν σε συγκεκριμένα πολιτικά πρόσωπα αλλά και την αγάπη και τον θαυμασμό με τον οποίο μιλούσαν για τον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, τους μουσικούς που ανέφεραν στις συζητήσεις τους όπως τους Fleetwood Mac, τον Φρανκ Σινάτρα, τον Μπομπ Ντίλαν, την Αρίθα Φράνκλιν, τον Γουίλσον Πίκετ κ.ά.

Θα τους ακούσουμε να μιλάνε και για το δικό τους μέλλον και το ενδεχόμενο, τότε, της διάλυσης του γκρουπ. Χαρακτηριστικός είναι ο διάλογος ανάμεσα στον Τζον Λένον και τον Πολ Μακάρτνεϊ όταν ο Τζορτζ Χάρισον είχε εγκαταλείψει για λίγες μέρες τους υπόλοιπους, θιγμένος από τη συμπεριφορά τους απέναντί του. Ο Λένον φαίνεται να είναι διστακτικός απέναντι στην ενδεχόμενη επιστροφή του και να προτείνει τον Ερικ Κλάπτον για να τον αντικαταστήσει, μέχρι να συμφωνήσει τελικά ότι αν ο Χάρισον γυρνούσε, δεν θα έφερνε αντίρρηση σε αυτό. Ο Μακάρτνεϊ από την άλλη δεν φαίνεται να ανησυχεί και τόσο πολύ για τη φυγή του Χάρισον. Ακούγεται σχεδόν βέβαιος ότι ο κιθαρίστας τους θα επέστρεφε σύντομα κάποια στιγμή.

Η Γιόκο Ονο

Ασφαλώς και το «μεγάλο» ζήτημα της μόνιμης παρουσίας της Γιόκο Ονο μαζί με τους άλλους τέσσερις σχολιάζεται από τον Πολ Μακάρντεϊ ο οποίος εμφανίζεται προσεκτικός στα λόγια και τις αντιδράσεις του. «Εχουν παρασυρθεί και οι δυο τους. Αλλά ο Τζον πάντα παρασύρεται. Το ίδιο και η Γιόκο. Ομως δεν μπορείς να τους πεις τίποτα. Τι να του πεις του Τζον; Λογικέψου και σταμάτα να την φέρνεις μαζί σου στις συσκέψεις; Είναι δική του απόφαση και δεν είναι δική μας δουλειά να ανακατευτούμε σε αυτό το θέμα», ακούγεται να λέει. «Σε 50 χρόνια από τώρα ο κόσμος θα γελάει. Θα λένε ότι οι Beatles διαλύθηκαν επειδή η Γιόκο έκατσε πάνω στον ενισχυτή ή κάτι τέτοιο. Ή επειδή ο Τζον επέμενε να φέρνει το κορίτσι του μαζί του. Είναι αστείο», προσθέτει.

Ο ίδιος ο Πίτερ Τζάκσον ανυπομονεί για την πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ του και βάζει ψηλά τον πήχη όσον αφορά στο πώς θα μείνει στην ιστορία των Beatles και της μουσικής αυτό το φιλμ. «Δεν ξέρω πώς δεν θα καταφέρει αυτή η ταινία να μείνει στην ιστορία ως το απόλυτο προφίλ των Beatles σε ώρα εργασίας. Δεν υπάρχει άλλο αντίστοιχο υλικό. Είναι το μοναδικό αυθεντικό υλικό των Beatles στις δημιουργικές τους στιγμές. Θα δείτε το συγκρότημα σαν να έχετε άμεση επαφή μαζί του και αυτό ξεπερνάει κάθε προσδοκία σας. Νομίζω ότι είναι μαγεία», υπογραμμίζει ο σπουδαίος σκηνοθέτης.

ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΝ ΤΡΙΤΗ

Πριν από την ταινία, θα κυκλοφορήσει στις 12 Οκτωβρίου το βιβλίο «Get Back» (Apple και Callaway), με σημειώσεις και φωτογραφίες της συγκεκριμένης περιόδου, ενώ το άλμπουμ «Let it be», σε νέα, ειδική έκδοση, θα κυκλοφορήσει στις 15 Οκτωβρίου.

Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις 

Ειδήσεις σήμερα

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr

  Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
  Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
  Ακολούθησε μας στο Instagram
  Ακολούθησε μας στο Twitter
  Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

 

Προτεινόμενα για εσάς

Κασέτα με ακυκλοφόρητο τραγούδι του Τζον Λένον δημοπρατείται στη Δανία

Μαρίνα Μπενέκου