Ελεύθερος Τύπος
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Κωστής Γεωργίου: «Ηθελα ένα έργο που να συνομιλεί υπερβατικά με το περιβάλλον»

METEORON

ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ, [email protected]

Με ένα εμβληματικό γλυπτό επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, την πόλη που γεννήθηκε, ο διεθνώς καταξιωμένος γλύπτης Κωστής Γεωργίου.

Το 15 ύψους μέτρων έργο, με τίτλο «METEORON», που αποτελείται από 15 κατακόκκινους χορευτές, χυτευμένους σε αλουμίνιο, που στροβιλίζονται προς τον ουρανό, κάνει ήδη αισθητή την παρουσία του στην πόλη.

Τοποθετημένο απέναντι από το δημαρχιακό μέγαρο (δεν είναι τυχαίο ότι πήρε το «πράσινο» φως για τη δημιουργία του επί δημαρχίας του σημερινού φιλότεχνου δημάρχου Κωνσταντίνου Ζέρβα) στη συμβολή με την παραλιακή οδό, το «METEORON» στέλνει ήδη τα δικά του μηνύματα στους κατοίκους της πόλης.

Σε Ελλάδα και εξωτερικό

Γλυπτά του Κωστή Γεωργίου έχουν τοποθετηθεί σε πολλούς δημόσιους χώρους, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, καθώς ο γλύπτης έχει δηλώσει ότι η τέχνη πρέπει να ανήκει σε όλους. Τι σημαίνει ωστόσο για τον ίδιο τον καλλιτέχνη η τοποθέτηση ενός γλυπτού στην πόλη όπου είδε το φως της ζωής;

«Η Θεσσαλονίκη είναι η πόλη όπου γεννήθηκα και μεγάλωσα, στην περιοχή της Καμάρας, που ήταν το πατρικό μου. Είναι μεγάλη η τιμή που μου κάνει η πόλη μου και ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας να τοποθετήσει το γλυπτό μου “METEORON” στο πλέον κεντρικό και πολυσύχναστο σημείο της πόλης, απέναντι από το δημαρχιακό μέγαρο στον παραλιακό δρόμο.

Είναι φυσικό, εκτός από την τιμή, να αισθάνομαι και μεγάλη συγκίνηση γιατί σε αυτή τη μοναδική πόλη στην οποία μπήκαν τα θεμέλια της καλλιτεχνικής μου ιστορίας σε πολύ νεαρή ηλικία, έφτασε η στιγμή να αποτυπωθεί το στίγμα αυτής της εξέλιξης και το χρέος μου απέναντι σε αυτήν, με ένα μνημειακών διαστάσεων γλυπτό. Θεωρώ ότι το “METEORON” είναι το πλέον εμβληματικό μου έργο και πιστεύω ότι θα αποκτήσει τον ίδιο εμβληματικό χαρακτήρα και για τους Θεσσαλονικείς!», λέει ο Κωστής Γεωργίου στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, ευχαριστώντας, εκτός από τον δήμαρχο της πόλης Κωνσταντίνο Ζέρβα, τον αντιδήμαρχο Μάκη Κυριζίδη, τον χορηγό του γλυπτού Βαγγέλη Γεροβασιλείου, που με την ευγενική του δωρεά κατέστησε δυνατή τη δημιουργία του, αλλά και όλο το τεχνικό και επιστημονικό επιτελείο του δήμου για τον υψηλό επαγγελματισμό του.

Ποιες παραμέτρους λάβατε υπόψη για να δημιουργήσετε το συγκεκριμένο γλυπτό σε δημόσιο χώρο και πώς το εμπνευσθήκατε;

Το γλυπτό στον δημόσιο χώρο αποτελεί μια οντότητα που πρέπει να διαθέτει ισχυρές αντηχήσεις, γιατί διαφορετικά κινδυνεύει να υποσταλεί από το αστικό περιβάλλον. Συνεπώς, η λογική που με οδήγησε στη δημιουργία αυτής της σύνθεσης ήταν η δημιουργία ενός έργου που θα περνούσε μέσα από τα προσωπικά εικαστικά μου πεδία και τις αναζητήσεις των τελευταίων ετών. Σαν όραμα είχα να δημιουργήσω ένα γλυπτό που θα ανταποκρινόταν στη δική μου ταυτότητα και το δικό μου ύφος! Επιθυμία μου ήταν, και πιστεύω ότι το κατάφερα, να δημιουργήσω ένα έργο με έντονη αντήχηση, που αφενός συνομιλεί υπερβατικά με το περιβάλλον του και αφετέρου επιβάλλεται με τη δυναμική του παρουσία! Σύμφωνα με τον χώρο και τον προϋπολογισμό, γεγονός που δεν πρέπει να αγνοούμε, είχα ως στόχο να δημιουργήσω μια εικαστική πράξη με έντονο εκτόπισμα και ισχυρό εικαστικό λόγο! Η εγκατάσταση ενός γλυπτού σε δημόσιο χώρο χρειάζεται γνώση και σεβασμό σε μια ποικιλία διαφόρων δεδομένων, ώστε να μπορέσει το έργο να υπάρξει ως αναπόσπαστο κομμάτι του νέου του περιβάλλοντος! Θέλει αυτοσυγκράτηση και απόλυτο έλεγχο από τον δημιουργό, προκειμένου να χαλιναγωγήσει τις τόσες διαφορετικές και αμφίρροπες θεωρήσεις καθώς και την πολυσημία ενός ανοιχτού και συνάμα αχανούς χώρου.

Πώς αντιμετωπίσατε την πιθανότητα βανδαλισμού, κάτι που συμβαίνει συχνά σε γλυπτά σε δημόσιους χώρους;

Δημιούργησα ένα έργο μνημειακών διαστάσεων που ακουμπά επάνω σε μια βάση η οποία δεν είναι ένα αδιάφορο επίπεδο που απλώς στηρίζει το γλυπτό, αλλά και αυτή η ίδια αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της σύνθεσης, χρησιμεύοντας παράλληλα και ως επίπεδο ασφαλείας σε εύκολες «εικαστικές παρεμβάσεις», φαινόμενο συνηθισμένο στην ελληνική πραγματικότητα. Δεκαπέντε χορευτές-ακροβάτες σε κατακόρυφη εξέλιξη και με ύψος που αγγίζει τα δώδεκα μέτρα.

Ο τίτλος του «METEORON» κρύβει συμβολισμούς που έχουν σχέση με την εποχή μας, εποχή πανδημίας και πολλών μέτρων, και με το πώς αισθάνεται ένας καλλιτέχνης όπως εσείς απέναντι στη νέα πραγματικότητα; 

Οι συμβολισμοί και τα πολλά λόγια στην τέχνη βλάπτουν σοβαρά την ίδια την τέχνη. Ο θεατής πρέπει να μην καθοδηγείται αλλά να αφήνεται ελεύθερος να προσεγγίσει το έργο και να συνυπάρξει με αυτό μέσω μιας ιδιότυπης συναυτουργίας, που αποτελεί και το κλειδί για τη συνεννόηση μεταξύ του δημιουργού και του θεατή! Λόγω του ύψους, της δυναμικής σύνθεσης και του χρώματος, δημιουργεί τους δικούς του ήχους και καθώς το βλέμμα γλιστράει μέσα από τις μορφές, σε καλεί να γίνεις μέρος αυτού του παιχνιδιού που συντελείται εκεί ψηλά. Η χαρά της ζωής, της συνύπαρξης, της φιλίας, της συνεργασίας, με δυο λόγια η ίδια η ζωή βρίσκεται εκεί. Γιατί στη ζωή το μόνο σίγουρο είναι το παρελθόν και το παρόν, που σε κλάσματα του δευτερολέπτου γίνεται και αυτό παρελθόν! Η ζωή είναι μια μεγαλειώδης μετέωρη ποιητική πράξη.

Εχετε σκεφτεί να υπηρετήσετε την πόλη σας και με άλλο τρόπο εκτός από την τέχνη σας;  

Ο δημιουργός το μόνο που γνωρίζει σε βάθος είναι το έργο του και το δημιουργικό του τοπίο. Δεν πρέπει επ’ ουδενί να παρεκκλίνει από αυτό το αξίωμα! Η τέχνη είναι μοναδική πράξη ελευθερίας και γι’ αυτό πρέπει να είναι αδέσμευτη, δυναμική και βάση αμφισβήτησης και ελευθερίας που γνωρίζει τον τρόπο να διαρρηγνύει τη στατική ισορροπία.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; 

Ετοιμάζω τη μεγάλη μου ατομική έκθεση στο Σικάγο, στη Hilton Asmus gallery, αρχές του νέου χρόνου!

Το «METEORON» συμβολίζει τη φιλία, τη συνεργασία, τη συλλογικότητα

O δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας, λάτρης της τέχνης ο ίδιος, μίλησε με πολύ θερμά λόγια στον «Ε.Τ.» της Κυριακής για την τοποθέτηση του έργου στη Θεσσαλονίκη, αλλά και για την έννοια της δημιουργίας. «Κάθε καλλιτεχνική δημιουργία, κάθε έργο τέχνης δεν έχει μόνο μία όψη. Η τέχνη δεν μπορεί να είναι μονοσήμαντη. Πολλές φορές το έργο ξεπερνά ακόμη και τις σκέψεις και τη στόχευση του ίδιου του δημιουργού του. Αυτονομείται και τίθεται στην κρίση των θεατών, όπου σχεδόν ο κάθε ένας μπορεί να το προσεγγίσει μέσα από τη δική του ματιά. Η εξάρτησή του από τον καλλιτέχνη περιορίζεται τη στιγμή που σταματά να το σμιλεύει και τοποθετείται στον δημόσιο χώρο ως μία αυθύπαρκτη οντότητα, όπως πολύ εύστοχα σημειώνει ο ίδιος ο Κωστής Γεωργίου για το έργο του».

Τι συμβολίζει το «ΜΕΤΕΟRON» για τη Θεσσαλονίκη;

Μπορώ να σας πω τι βλέπω εγώ στο «ΜΕΤΕΟRON», χωρίς να θέλω να περιορίσω την καλλιτεχνική του εμβέλεια ούτε και να προκαταλάβω τις προσεγγίσεις των συμπολιτών μου: Είναι ένα έργο που συμβολίζει τη δυναμική της Θεσσαλονίκης και των Θεσσαλονικέων, την ελκυστικότητα αυτής της πόλης. Το κόκκινο είναι χρώμα της δύναμης, της ζωής, της θέλησης. Οι ανθρώπινες φιγούρες «μετεωρίζονται», παλεύουν να ανυψωθούν, βρίσκονται μεταξύ της γης, της ύλης και του ουρανού – ο αδιάκοπος αγώνας του ανθρώπου να υπερβεί, να ξεφύγει από τους περιορισμούς της ύλης.

Στο γλυπτό αυτό όμως θα μπορούσε να δει κανείς τη συνεργασία, τη φιλία και τη δύναμη της συλλογικότητας. Είναι ένας ιδιότυπος χορός όπου τα σώματα συνομιλούν μεταξύ τους αλλά και με τον ουρανό.

Η συνολική του όψη σε κερδίζει καθώς σε αναγκάζει να το προσεγγίσεις για να το απολαύσεις στη λεπτομέρειά του και να εξερευνήσεις το ακαθόριστο. Ενα στατικό γλυπτό σε μια διαρκή κίνηση, όπως το πολύβουο και πολυσύχναστο μέρος της πόλης που επιλέχθηκε να τοποθετηθεί. Οσο το πλησιάζεις γίνεται περισσότερο οικείο και εντάσσεται αρμονικά στις προσλαμβάνουσες παραστάσεις του περιβάλλοντος. Τέμνει τον ορίζοντα, αλλά το κάνει με τρόπο διακριτικό καθώς η πλαστικότητα των σωμάτων σε απομακρύνει από μία βίαιη τομή.

Ενα νέο τοπόσημο για τη Θεσσαλονίκη

Μιλώντας για την επιλογή του Κωστή Γεωργίου και τη συνεργασία μαζί του, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης επισημαίνει: «Η χαρά μου είναι μεγάλη καθώς ο Κωστής Γεωργίου, παλαιός και πολύτιμος φίλος μου, κατάγεται από τη Θεσσαλονίκη. Και ήταν σημαντικό για τη γενέτειρα πόλη να φιλοξενήσει ένα έργο του, τη στιγμή που δικά του έργα κοσμούν πολλές πόλεις στην Ελλάδα, αλλά και παντού στον πλανήτη μας. Το ήθελε και ο ίδιος πολύ και χαίρομαι που αυτός και εγώ, ως δήμαρχος της πόλης, σε λίγες μέρες θα το παραδώσουμε στους συμπολίτες και στους επισκέπτες της. Ενα νέο σημαντικό τοπόσημο για τη Θεσσαλονίκη!

Εύχομαι και ελπίζω να το αγκαλιάσουν οι Θεσσαλονικείς, να το αγαπήσουν και να πάρει τον χώρο που του αναλογεί και του αξίζει στις καρδιές όλων. Τέλος, θα ήταν παράλειψή μου να μην ευχαριστήσω και τον Βαγγέλη Γεροβασιλείου και το «Κτήμα Γεροβασιλείου», καθώς το “ΜΕΤΕΟRON” ήλθε στην πόλη με τη δική του γενναιόδωρη δωρεά».

 

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr

 

Προτεινόμενα για εσάς

Ιωάννα Βλάχου: «Τα παιδιά με τη φλόγα στο στήθος το κρεβάτι τους κάνουν καράβι»

Kon

Άνδρος: Εικαστικές τροχιές μνήμης

Λάμπρος Κατσαρός

O «E.Τ.» παρουσιάζει τις συναυλίες του Ιουλίου που δεν πρέπει να χάσετε

Λάμπρος Κατσαρός

«Διαδρομές» Γιανάκου στον Πόρο

Λάμπρος Κατσαρός

Γιάννης Βακαρέλης: «Οι καλύτερες μέρες είναι μπροστά μας»

Kon

Μαίρη Βιδάλη: «Ο πολιτισμός είναι επένδυση»

Kon

Μουσική… ανθοφορία στο Άλσος

Μουσείο Μπενάκη: Έκθεση με τίτλο «1821, η γιορτή» – Η Επανάσταση διά χειρός Μποκόρου

Λάμπρος Κατσαρός

Επέτειος 1821: 80 εκδηλώσεις στον πολιτιστικό… αγώνα της Τρίπολης