Ελεύθερος Τύπος
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Έκθεση «1821 – Πριν και Μετά» στο Μουσείο Μπενάκη: Ο αιώνας που καθόρισε το ελληνικό έθνος

Αντώνης Καρατζαφέρης

Εκατό χρόνια ιστορίας ξεδιπλώνονται στην έκθεση «1821 – Πριν και Μετά» που εγκαινιάζεται τον Μάρτιο στο Μουσείο Μπενάκη/Πειραιώς 138. Με τη σύμπραξη τριών τραπεζών -Τράπεζα της Ελλάδος, Εθνική Τράπεζα και Αlpha Bank- η έκθεση αφηγείται την ιστορία των νεότερων Ελλήνων από το 1770 έως το 1870.

Ο πρώτος μήνας της άνοιξης αναμένεται ιδιαίτερα αναζωογονητικός. Σηματοδοτεί την έναρξη των επετειακών εκδηλώσεων για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821, μέσα από μεγάλα εκθεσιακά γεγονότα όπως η έκθεση του Μπενάκη, αλλά και τα πολυαναμενόμενα εγκαίνια της Εθνικής Πινακοθήκης, με την ολοκλήρωση του έργου για την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών της.

Η έκθεση «1821 – Πριν και Μετά» θα καταλάβει το σύνολο των εκθεσιακών χώρων του Μουσείου Μπενάκη επί της οδού Πειραιώς 138. Για οκτώ μήνες χίλια διακόσια αντικείμενα θα εκτίθενται σε 2.800 τ.μ. εκθεσιακού χώρου, ανάμεσά τους και πολλά εκθέματα -έργα τέχνης και σπάνιο αρχειακό υλικό- που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ μέχρι σήμερα στο ευρύ κοινό. Τα σημαντικά έργα ζωγραφικής θα πλαισιώνουν προσωπικά αντικείμενα των πρωταγωνιστών της Επανάστασης, όπως είναι τα όπλα του Κολοκοτρώνη αλλά και η μεγάλη σημαία που χάρισε ο Γέρος του Μοριά στους Ζακυνθινούς οπλαρχηγούς.

Σε μια πρώτη διαδικτυακή παρουσίαση το Μουσείο Μπενάκη μας έφερε κοντά στις προετοιμασίες για το στήσιμο της έκθεσης, το σκεπτικό και τη δομή της, με οδηγούς τους επιμελητές της, ιστορικούς Τάσο Σακελλαρόπουλο και Μαρία Δημητριάδου. Και οι δύο τόνισαν τη μεγάλη ευκαιρία που προσφέρει η έκθεση για την ανάδειξη του συλλεκτικού έργου του ιδρυτή του μουσείου, Αντώνη Μπενάκη, με εκθέματα που αυτή τη στιγμή βρίσκονται στις αποθήκες του μουσείου και έχει ήδη ξεκινήσει η μεταφορά τους στους εκθεσιακούς χώρους. Επεσήμαναν, επίσης, τη μεγάλη συμβολή των τριών τραπεζών που συμμετέχουν στο εγχείρημα με το σπάνιο αρχειακό υλικό που προσφέρουν, αλλά και το γεγονός ότι «για πρώτη φορά θα παρουσιαστούν έργα συλλεκτών που δεν τα έχουμε δει ποτέ».

Η έκθεση θα αρθρωθεί σε τρεις ενότητες και θα ξεκινάει «ανάποδα», όχι από το ισόγειο αλλά από τον δεύτερο όροφο του μουσείου. Τρία χρώματα -το κόκκινο, το γκρι και το μπλε- σηματοδοτούν αυτές τις ενότητες συμβολίζοντας, παράλληλα, τις προσδοκίες και τις προσπάθειες των Ελλήνων, την ανάσταση του έθνους.

Από τα Ορλωφικά

Η πρώτη ενότητα θα αναφέρεται στα προεπαναστατικά χρόνια, θα ξεκινάει από το 1770 και τα Ορλωφικά και θα φτάνει έως την έναρξη της Επανάστασης το 1821. Η διάρθρωση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, η συνύπαρξη των διαφόρων κοινοτήτων, ο Ρήγας Φεραίος και η έκρηξη της Επανάστασης συγκροτούν τις υποενότητες του πρώτου σκέλους της εκθεσιακής αφήγησης. Το βαθύ κόκκινο, χρώμα των προσδοκιών και της προσπάθειας, αλλά και της αυτοκρατορίας που κατέρρεε, θα σηματοδοτεί χρωματικά αυτήν την ενότητα.

Στον πρώτο όροφο θα φιλοξενηθεί ο κορμός της έκθεσης. Η ανάπτυξη και εξέλιξη του Αγώνα μέχρι τη διακυβέρνηση του Ιωάννη Καποδίστρια. Με το γκρι χρώμα να αποτελεί το σκηνογραφικό φόντο στα δύσκολα χρόνια της Επανάστασης και των προσπαθειών. «Γκραβούρες, πάρα πολύ ωραία έργα τέχνης και αντικείμενα» εικονογραφούν αυτήν την περίοδο, που ξεκινάει το 1821 και φτάνει μέχρι το 1827.

Στο ισόγειο, η τρίτη εκθεσιακή ενότητα θα ξεκινάει το 1833, με την άφιξη του νεαρού βασιλιά Οθωνα, και θα ολοκληρώνεται το 1870. Το νεοσύστατο κράτος, οι υποδομές, η οικονομία, η εκκλησία, το πανεπιστήμιο, αλλά και το τέλος των αγωνιστών του ’21, είναι ορισμένα από τα κεφάλαια αυτής της ενότητας. Το φόντο της θα είναι το μπλε της παλιγγενεσίας του έθνους και της δημιουργίας του ελληνικού κράτους… Στην ενότητα αυτή θα αναδεικνύεται και η πόλη της Αθήνας (με αρχιτεκτονικά σχέδια, φωτογραφίες κ.ά.) Η Αθήνα θα «γεφυρώνει» τις δύο πρώτες περιόδους βασιλείας του νεοσύστατου κράτους, την περίοδο του Οθωνα με εκείνη του Γεωργίου Α’ και θα αποτελεί, επίσης, γέφυρα με την παλιά πρωτεύουσα, το Ναύπλιο.

Εργα Βολανάκη

Η έκθεση θα κλείνει με τρεις μεγάλους πίνακες του Κωνσταντίνου Βολανάκη -«ένα ελπιδοφόρο μήνυμα για το μέλλον»- που αναφέρονται στο έργο της διάνοιξης της διώρυγας της Κορίνθου. Τα έργα ανήκουν στις τράπεζες που συμμετέχουν στη διοργάνωση και εκτίθενται για πρώτη φορά μαζί.

Info

Τη σκηνογραφία της έκθεσης υπογράφουν ο Παύλος Θανόπουλος και η Ναταλία Μπούρα και τον κατάλογο επιμελείται η Ερη Αράπογλου.

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου 

Ειδήσεις

Κορωνοϊός: Ο FDA άναψε το «πράσινο φως» για το εμβόλιο της Moderna

«Γέφυρες» από ΗΠΑ στην Αγκυρα μετά τις κυρώσεις

Πλήρης επιβεβαίωση του «Ε.Τ.»: Δωρεάν rapid tests για όλους, ειδοποίηση με SMS

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr

Προτεινόμενα για εσάς

Προειδοποιήσεις ΠΟΥ για το ηλεκτρονικό τσιγάρο: Επικίνδυνες οι συσκευές εισπνοής νικοτίνης

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Οδοιπορικό στο παρελθόν: Ο «Ε.Τ.» παρουσιάζει δύο εικαστικές εκθέσεις που αξίζουν τον χρόνο σας!

Ο Ε.Τ. σας παρουσιάζει τα άγνωστα ντοκουμέντα του ναυτικού αγώνα του 1821

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Εμβολιασμοί εφήβων: Το πόρισμα έκθεσης και οι συστάσεις του ECDC

Πολυσέλιδο… ταξίδι στην προεπαναστατική Ελλάδα

Kon

Μουσείο Μπενάκη: Έκθεση με τίτλο «1821, η γιορτή» – Η Επανάσταση διά χειρός Μποκόρου

Λάμπρος Κατσαρός

Έργο τέχνης, αξίας 500.000 δολαρίων, πέφτει θύμα βανδαλισμού…κατά λάθος

Μαρίνα Μπενέκου

Διαδρομές 1821: Ψηφιακή περιήγηση σε 50 τοπόσημα της Πελοποννήσου

Δημήτρης Ντόγκας

Εθνική Λυρική Σκηνή: Η εμβληματική όπερα «Αντρέ Σενιέ» για τα 200 χρόνια από το 1821 [βίντεο]

Δημήτρης Ντόγκας