Αναφερόμενος στο θέμα των τηλεφωνικών παρακολουθήσεων, ο κ. Πιερρακάκης επισημαίνει ότι οι πολίτες πρέπει να αισθάνονται ασφαλείς, υπογραμμίζοντας, ωστόσο, ότι «δεν αρκεί ένα τέλειο τεχνολογικό σύστημα», αλλά πρέπει να εκπαιδευτούν οι πολίτες στη νέα κουλτούρα του ψηφιακού κόσμου.
Κύριε υπουργέ, στα τέλη Ιουλίου παρουσιάσατε το Gov.gr Wallet, μέσω του οποίου είναι διαθέσιμες στα κινητά μας τηλέφωνα οι ταυτότητες και τα διπλώματα οδήγησης. Ποια ήταν η ανταπόκριση των πολιτών στη νέα εφαρμογή και ποια άλλα έγγραφα θα προστεθούν στο ψηφιακό μας πορτοφόλι το προσεχές διάστημα;
Μέχρι στιγμής, κυρία Κατσέλη, οι πολίτες έχουν αποθηκεύσει στα κινητά τους τηλέφωνα πάνω από 780 χιλιάδες ψηφιακά αντίγραφα αστυνομικής ταυτότητας και 630 χιλιάδες διπλώματα οδήγησης. Και είναι πολύ σημαντικό να βλέπουμε μεγάλη ανταπόκριση από πλευράς των πολιτών. Είπαμε ότι με το Gov.gr Wallet η χώρα πολιτογραφείται στο μέλλον, αλλά ταυτόχρονα και οι συμπολίτες μας πολιτογραφούνται στο μέλλον, εντάσσοντας ψηφιακά εργαλεία στην καθημερινότητά τους. Αυτή η ανταπόκριση επιβεβαιώνει ότι όλοι μαζί -κράτος και πολίτες- κινούμαστε προς τη σωστή κατεύθυνση. Και, βέβαια, αποτελεί το καλύτερο κίνητρο για εμάς να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε ακόμα περισσότερες ψηφιακές υπηρεσίες και εφαρμογές, αλλά και να επεκτείνουμε τις υπάρχουσες. Για παράδειγμα, το καλοκαίρι είδαμε μία πρώτη μεγάλη αλλαγή με την ταυτότητα και το δίπλωμα οδήγησης στο Wallet. Σταδιακά, εκεί θα περάσουν όλα τα έγγραφα ταυτοποίησης, όπως άδεια κυκλοφορίας αυτοκινήτου, έλεγχοι ΚΤΕΟ για οχήματα και άλλα διπλώματα για πιο εξειδικευμένες κατηγορίες.
Στον τομέα της Υγείας, έχετε ήδη υλοποιήσει την άυλη συνταγογράφηση, το app «MyHealth» και το πρόγραμμα Προληπτικής Ιατρικής «Φώφη Γεννηματά». Εχετε στα… σκαριά κάποια άλλη υπηρεσία που θα διευκολύνει την καθημερινότητά μας;
Οπως έχει τονίσει πολλές φορές ο πρωθυπουργός, η ψηφιακή πολιτική είναι μια κατεξοχήν κοινωνική πολιτική. Και αυτό αποτυπώνεται ξεκάθαρα στον τομέα της Υγείας: Πέρα από τη διευκόλυνση, τα ψηφιακά εργαλεία επιτρέπουν στους πολίτες να φροντίζουν αποτελεσματικότερα και αμεσότερα την υγεία τους. Ηδη στην άυλη συνταγογράφηση έχουν εγγραφεί περισσότεροι από 3.800.000 συμπολίτες μας, ενώ τους τελευταίους μήνες σταθερά πάνω από το 40% των συνταγών εκδίδεται άυλα. Στο MyHealth, που αναφέρατε, βρίσκεται ήδη το ιστορικό έκδοσης ιατρικών συνταγών, παραπεμπτικών και βεβαιώσεων. Σκοπός μας είναι διαρκώς να προσθέτουμε νέες λειτουργίες, ώστε τελικά η εφαρμογή σύντομα να λειτουργεί ως πλήρης ψηφιακός ιατρικός φάκελος. Μέσα στο καλοκαίρι νομοθετήσαμε τη δυνατότητα των πολιτών να εκδίδουν μέσω του gov.gr τα αποτελέσματα διαγνωστικών εξετάσεων, τα οποία θα προστεθούν και στην εφαρμογή. Το MyHealth μάς κάνει υπερήφανους, καθώς η εφαρμογή βραβεύτηκε, την προηγούμενη Πέμπτη, από τον Παγκόσμιο Σύνδεσμο Υπηρεσιών Καινοτομίας και Τεχνολογίας WITSA στην κατηγορία «Καινοτόμες Λύσεις για την Υγεία». Πλέον ψηφιακή πρόοδος της χώρας δεν είναι ορατή μόνο στην καθημερινότητα των πολιτών, αλλά ταυτόχρονα αναγνωρίζεται και διεθνώς.
Εχετε προαναγγείλει μια πραγματική τομή για την ελληνική Δικαιοσύνη, τις τηλεδίκες. Από πότε θα μπορούν οι κατηγορούμενοι και οι μάρτυρες να καταθέτουν στα δικαστήρια χωρίς να απαιτείται φυσική παρουσία; Πώς ακριβώς θα πραγματοποιούνται οι ψηφιακές δίκες και ποια τα οφέλη για το Δημόσιο;
Την ερχόμενη εβδομάδα, με τον υπουργό Δικαιοσύνης, Κώστα Τσιάρα, θα παρουσιάσουμε το σύστημα για τις υπηρεσίες τηλεδιάσκεψης σε δικαστήρια και σωφρονιστικά καταστήματα. Εχουμε εμπειρία από άλλες διαδικασίες που ήδη χρησιμοποιούμε εφαρμογές για εξ αποστάσεως επικοινωνία και εξυπηρέτηση και την ίδια φιλοσοφία θα εφαρμόσουμε και στις συγκεκριμένες υπηρεσίες. Ωστόσο, η ψηφιοποίηση της Δικαιοσύνης είναι ένα πολύ ευρύτερο ζήτημα, πρόκειται για ένα πεδίο στο οποίο η ψηφιοποίηση μπορεί να παραγάγει σημαντική προστιθέμενη αξία. Για τον λόγο αυτόν, άλλωστε, και ένας μεγάλος αριθμός σχετικών έργων έχει ενταχθεί στο σχέδιο «Ελλάδα 2.0», τα οποία έχουν ήδη ξεκινήσει να δημοπρατούνται και αισιοδοξούμε ότι θα αναβαθμίσουν την καθημερινότητα των δικαστηρίων, επιταχύνοντας και διευκολύνοντας την απονομή δικαιοσύνης. Ηδη σε δικηγόρους και συμβολαιογράφους χορηγούνται ψηφιακές υπογραφές νέου τύπου, πιστοποιητικά δικαστηρίων διατίθενται ψηφιακά μέσω gov.gr, ενώ λειτουργεί πιλοτικά στο Πρωτοδικείο Αθηνών πλατφόρμα για την παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο της πορείας των δικών που διεξάγονται.
Στο πεδίο της Εκπαίδευσης, έχετε προγραμματίσει μια σειρά από ψηφιακές υπηρεσίες σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να άρετε τα γραφειοκρατικά εμπόδια. Ποια αναμένεται να τρέξει άμεσα;
Με την υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, έχουμε μια ιδιαίτερα στενή συνεργασία για να βελτιώσουμε την καθημερινότητα όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας. Ειδικά μέσα στην πανδημία είχαμε την ευκαιρία να δούμε πώς δουλεύουν στο πεδίο ακόμα και εργαλεία που δεν βρίσκονταν στον αρχικό μας σχεδιασμό – και αυτή η εμπειρία θα είναι ιδιαίτερα χρήσιμη και στο μέλλον. Παράλληλα, έχουμε ήδη υλοποιήσει εργαλεία που διευκολύνουν μαθητές, φοιτητές και καθηγητές, όπως η πλατφόρμα για τις αιτήσεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών, τα SMS στους υποψηφίους των Πανελλαδικών, η δυνατότητα ψηφιακής εγγραφής στα νηπιαγωγεία και, βέβαια, το πρόγραμμα «Ψηφιακή Μέριμνα» για την απόκτηση τεχνολογικού εξοπλισμού. Σε αυτά σύντομα πρόκειται να προστεθεί και η δυνατότητα των αποφοίτων πανεπιστημίων να εκδίδουν μέσω του gov.gr αντίγραφο του τίτλου σπουδών τους. Με τον τρόπο αυτό διευκολύνουμε τους πολίτες, αποφορτίζουμε τις υπηρεσίες των πανεπιστημίων και ενισχύουμε τη διαφάνεια.
Ιδιαίτερα υπό το βάρος των υποκλοπών, το πολιτικό σκηνικό έχει έντονο προεκλογικό άρωμα, ωστόσο ο πρωθυπουργός επιμένει ότι οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας. Πώς θεωρείτε ότι θα επηρεάσει την κοινωνία αλλά και το έργο της κυβέρνησης μια μακρά προεκλογική περίοδος;
Πιστεύω ότι η θεσμική επιλογή, δηλαδή ότι οι εκλογές θα γίνουν στην ώρα τους, δρα ευεργετικά για τους πολίτες και την οικονομία. Στην κυβέρνηση παραμένουμε προσηλωμένοι στην εντολή που έχουμε από το καλοκαίρι του 2019 – την εντολή να ενώσουμε τους Ελληνες και να πάμε την Ελλάδα μπροστά, μια εντολή που παραμένει ισχυρή και επίκαιρη. Οι πολίτες αντιλαμβάνονται πλήρως την ανάγκη της χώρας για σταθερότητα, την ανάγκη να υπάρχει μία κυβέρνηση η οποία πραγματικά θα μπορεί να ανταποκρίνεται σε πολλαπλές κρίσεις, όπως αυτές που είδαμε τα προηγούμενα χρόνια. Ποιος θα περίμενε, το 2019, να υπάρχουν ταυτόχρονα μια παγκόσμια πανδημία, υβριδικές κρίσεις στα σύνορά μας, πόλεμος στην Ουκρανία και ευρύτερες γεωπολιτικές ανακατατάξεις; Αυτού του τύπου η διαχείριση κρίσεων απαιτεί σταθερή κυβέρνηση, η οποία θα εργάζεται έως την τελευταία στιγμή πέρα και πάνω από οποιαδήποτε τεχνητή πόλωση ή τοξικότητα. Οι πολίτες επιλέγουν σταθερότητα, συνέχεια, σοβαρότητα.
Πώς βλέπετε τον δικό σας ρόλο στις εκλογές;
Οταν σε εννέα μήνες έρθει η ώρα των εκλογών, θα έχουμε την ευκαιρία να το συζητήσουμε. Εως τότε, προτιμώ να μείνω επικεντρωμένος στον ρόλο που μου έχει αναθέσει ο πρωθυπουργός μέχρι τις εκλογές, δηλαδή το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Μέσα στην προηγούμενη τριετία η Ελλάδα κατέγραψε σημαντική πρόοδο στην ψηφιακή μετάβαση, βελτιώνοντας σημαντικά την καθημερινότητα όλων των πολιτών. Εχουμε μπροστά μας πολλά πράγματα που πρέπει ακόμα να γίνουν, αλλά και μεγάλες προκλήσεις στις οποίες μπορούμε και πρέπει να ανταποκριθούμε.
Κύριε υπουργέ, με αφορμή τις αποκαλύψεις για το θέμα των τηλεφωνικών παρακολουθήσεων αλλά και κυβερνοεπιθέσεις που έχουν ενταθεί διεθνώς, πόσο ασφαλείς μπορούν να αισθάνονται οι πολίτες;
Οι πολίτες μπορούν και πρέπει να αισθάνονται ασφαλείς. Η ερώτηση αυτή είναι πραγματικά κρίσιμη, γιατί δεν αρκεί να φτιάξεις το τέλειο τεχνολογικό σύστημα. Πρέπει και να μπορέσεις να επενδύσεις στον άνθρωπο, στον ανθρώπινο παράγοντα. Εδώ ακουμπά και η συζήτηση περί «Δούρειου Ιππου» που υπάρχει στην πληροφορική, δηλαδή ότι μπορεί ένα σύστημα να είναι τέλειο και κάποιος να πάρει ένα USB και να το βάλει σε ένα μηχάνημα και το σύστημα να πάψει να λειτουργεί, να αποκτήσει προβλήματα. Αρα, υπάρχει μία παράμετρος εκπαίδευσης, που αφορά τι μοιραζόμαστε στα κοινωνικά μέσα, τι γράφουμε για τον εαυτό μας, τι δεν γράφουμε, σε τι κάνουμε κλικ, σε τι δεν κάνουμε κλικ. Ολο αυτό απαιτεί μία αγωγή, μία εκπαίδευση, μία αλλαγή κουλτούρας σε σχέση με το πώς αντιλαμβανόμαστε από τις πιο περίπλοκες τεχνολογίες μέχρι τις πολύ απλές, ακόμη και στο πώς αλληλεπιδρούμε με το κινητό μας τηλέφωνο. Η ψηφιακή πολιτική στον πυρήνα της είναι μία βαθιά κοινωνική πολιτική, με την έννοια ότι βοηθά τον απόδημο, τα άτομα με αναπηρία, τον εργαζόμενο. Ταυτόχρονα πρέπει να είναι μία ασφαλής πολιτική. Πέρα από τις δικές μας επενδύσεις στην κυβερνοασφάλεια, υπάρχει μία διάσταση επένδυσης στον άνθρωπο και αυτή πρέπει να ξεκινάει από το εκπαιδευτικό σύστημα και να καταλήγει σε στοχευμένα προγράμματα επιμόρφωσης για το πώς θα πρέπει να συμπεριφερόμαστε σε αυτόν τον νέο ψηφιακό κόσμο.
Ειδήσεις σήμερα
ΔΕΘ 2022-Αλέξης Τσίπρας: Το «Πρόγραμμα-Θεσσαλονίκη νούμερο 2» και η αφωνία
ΠΑΣΟΚ: Αλλαγή γραμμής από Ανδρουλάκη
Οι τρεις «ένοχες» σιωπές του ΣΥΡΙΖΑ