ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Χατζηδάκης στον «Ε.Τ.»: Το Χωροταξικό νομοσχέδιο δεν θα απαλλοτριώσει τις περιουσίες των πολιτών

Χατζηδάκης: Ακόμη μεγαλύτερη επιδότηση για τα φθηνότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

ΜΑΡΙΝΑ ΞΥΠΝΗΤΟΥ

Για την πτώση των τιμών στην ενέργεια, η οποία θα επιτευχθεί μέσω του target model, μίλησε μεταξύ άλλων σε συνέντευξή του στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης. Οπως χαρακτηριστικά τόνισε, το σύστημα θα ενεργοποιηθεί την 1η Νοεμβρίου και θα επωφεληθούν τόσο οι πολίτες όσο και οι βιομηχανίες.

Παράλληλα, όπως έκανε γνωστό ο υπουργός, τον Οκτώβριο θα είναι έτοιμος ο οδηγός του προγράμματος «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ – ΑΥΤΟΝΟΜΩ», μέσω του οποίου αναμένεται να αναβαθμιστούν ενεργειακά χιλιάδες ιδιοκτησίες.

Επί τάπητος όμως τέθηκε και το χωροταξικό νομοσχέδιο, ενώ ο κ. Χατζηδάκης έστειλε μήνυμα προς όλους τους πολίτες πως δεν θα γίνει απαλλοτρίωση των περιουσιών – εξηγώντας πως μετά τις αλλαγές που προωθούνται, θα αυξηθεί η αξία της γης τους. 

Η απολιγνιτοποίηση αποτελεί προσωπικό στοίχημα του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, όπως χαρακτηριστικά είπε κατά την ομιλία του στη συμπρωτεύουσα, στο πλαίσιο του Thessaloniki Helexpo Forum. Τι απαντάτε σε όσους είναι επιφυλακτικοί με το masterplan και πώς βλέπετε η αγορά να αντιδρά σε όσα έρχονται;

Η απολιγνιτοποίηση είναι μια τεράστια ευκαιρία για τη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη! Οδικός μας χάρτης θα είναι το ολιστικό αναπτυξιακό σχέδιο (masterplan) που ανακοινώσαμε πριν από περίπου δύο εβδομάδες και το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με 5 δισ. ευρώ. Πόροι οι οποίοι θα προστεθούν σε αυτούς του επόμενου ΕΣΠΑ! Είναι μια δύναμη πυρός που θα οδηγήσει σε αναπτυξιακή άνοιξη ένα πλήθος τομέων: την «πράσινη» ενέργεια, τη βιομηχανία, τον βιώσιμο τουρισμό, την τεχνολογία, την Εκπαίδευση. Και αυτός είναι ένας βασικός λόγος που η αγορά στέλνει ιδιαίτερα ενθαρρυντικά σήματα. Στους δυόμισι μήνες που είναι ανοιχτή η σχετική πλατφόρμα έχουν κατατεθεί πάνω από 70 επενδυτικά σχέδια! Μόνο τα 16 από αυτά, που έχουμε ξεχωρίσει ως εμβληματικά, θα δημιουργήσουν 8.000 θέσεις εργασίας! Ενώ οι συνολικές επενδύσεις θα δημιουργήσουν περισσότερες θέσεις εργασίας από αυτές που θα χαθούν. Το masterplan της απολιγνιτοποίησης θα γίνει, λοιπόν, η γέφυρα που θα οδηγήσει τη Δ. Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη στο μέλλον της «πράσινης» ανάπτυξης! Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο ότι ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Φρανς Τίμερμανς, δήλωσε ότι η Ελλάδα μπορεί να γίνει πρότυπο απολιγνιτοποίησης!

 Το χωροταξικό νομοσχέδιο έχει φέρει αντιδράσεις. Τι απαντάτε ειδικά σε αυτούς που έχουν ένα οικόπεδο μικρότερο των 4 στρεμμάτων και φοβούνται ότι δεν θα μπορέσουν να το χτίσουν και έτσι θα απαλλοτριωθεί η περιουσία τους;

Δεν πρόκειται να συμβεί! Διότι ξεκινάει η μαζική εκπόνηση Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΤΠΣ), πράγμα που θα ακυρώσει στην πράξη όλη τη συζήτηση για την εκτός σχεδίου δόμηση. Η Ελλάδα θα γίνει Ευρώπη με την εκπόνηση ΤΠΣ που θα καλύπτουν όλη τη χώρα. Η εκπόνησή τους θα ξεκινήσει από τις τουριστικές και τις νησιωτικές περιοχές. Εκτός αυτού, δίνουμε τη δυνατότητα να συνεχιστούν οι παρεκκλίσεις για 2 ακόμα χρόνια και με δεδομένο ότι η άδεια ισχύει για ακόμα 4 χρόνια, ουσιαστικά μιλάμε για 6 χρόνια συνολικά! Ο συνδυασμός των δύο στοιχείων που ανακοίνωσα (εκπόνηση ΤΠΣ και έκδοση οικοδομικής άδειας) αποδεικνύει ότι οι φωνές περί δήθεν απαλλοτρίωσης της περιουσίας είναι απολύτως αβάσιμες! Είμαστε έτοιμοι να κάνουμε όλες τις αναγκαίες προσαρμογές ακούγοντας τις παρατηρήσεις των ενδιαφερομένων τόσο για τις παρεκκλίσεις όσο και για το ζήτημα των δημοτικών και τοπικών οδών, που επίσης απασχολεί. Το νομοσχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή με όλες τις αναγκαίες τροποποιήσεις. Ενα πράγμα, πάντως, πρέπει να καταλάβουν οι ιδιοκτήτες: ότι η γη τους με τις δικές μας παρεμβάσεις (τοπικά πολεοδομικά σχέδια, μεταφορά συντελεστή δόμησης, νέο καθεστώς στις ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις) αυξάνει σε αξία! Αντίθετα, με την άναρχη εκτός σχεδίου δόμηση χάνεται η αξία της περιουσίας τόσο αυτών που έχουν ήδη χτίσει όσο και αυτών που θέλουν να χτίσουν. Η οικοδομική αναρχία είναι βόμβα για την ιδιοκτησία! 

Με το lockdown οι πολίτες έκαναν στροφή στις «πράσινες» μετακινήσεις. Hδη, το πρόγραμμα «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ» σημειώνει ρεκόρ συμμετοχής. Θα υπάρξουν άλλες δράσεις του υπουργείου προκειμένου να λειτουργήσουν υποστηρικτικά;

Πράγματι. Η συμμετοχή τις 4 πρώτες εβδομάδες του προγράμματος δείχνει ότι η ηλεκτροκίνηση έχει αγκαλιαστεί από το κοινό! Eχουν ήδη απορροφηθεί 5 εκατομμύρια ευρώ από τα 45 εκατομμύρια του προϋπολογισμού του 2020. Τα οποία με τη σειρά τους έχουν δημιουργήσει τζίρο στην αγορά της τάξεως των 35 εκατομμυρίων! Εχουν αγοραστεί περίπου 400 ηλεκτρικά Ι.Χ., αριθμός που αντιστοιχεί στο 75% των πωλήσεων ηλεκτρικών Ι.Χ. των τελευταίων 4 ετών! Σε ό,τι αφορά το ηλεκτρικό ποδήλατο, αυτό παραμένει στην κορυφή των προτιμήσεων αντιστοιχώντας στο 77% των συνολικών πωλήσεων! Σύντομα προχωρούν, μάλιστα, και οι πρώτες 500 εγκρίσεις αιτήσεων. Είμαστε, λοιπόν, πολύ ικανοποιημένοι και έχουμε βάσιμους λόγους αισιοδοξίας. Μην ξεχνάτε ότι έχουμε προϋπολογίσει ακόμα 55 εκατομμύρια για το 2021. Και αυτό το ποσό δεν αφορά τους σημαντικούς πόρους που θα έρθουν για την ηλεκτροκίνηση από το Ταμείο Ανάκαμψης τα επόμενα χρόνια! 

Τα περί της «εθνικής μας μοναξιάς» απέναντι στην Τουρκία κατέρρευσαν αυτό το καλοκαίρι, με την ισχυρή συμπαράσταση από την πλευρά της Γαλλίας – και όχι μόνο. Θεωρείτε ότι η χώρα μας έχει δυνατότητα περαιτέρω ενίσχυσης των συμμαχιών της;

Με την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη η Ελλάδα έπαψε να είναι απλά ένα μέλος της Ε.Ε. που δεν το πολυ-υπολογίζουν. Είμαστε πλέον ένα ενεργό κράτος-μέλος με αξιοπιστία, με κύρος και συμμάχους! Μας ακούνε πολύ περισσότερο μέσα στην Ε.Ε. Αυτό φάνηκε κατά τη Ευρωμεσογειακή Διάσκεψη MED7. Φάνηκε όμως και στις τοποθετήσεις και κινήσεις και επιμέρους ευρωπαϊκών κρατών, αλλά και των ΗΠΑ, της Αιγύπτου, του Ισραήλ. Βασικά έχει συμβεί το εξής: Χωρίς να κάνουμε εξωτερική πολιτική η οποία κοιτάζει προς το εσωτερικό της χώρας, αλλά και χωρίς να μεταθέτουμε τα ζητήματα για το μέλλον, έχουμε πάρει μια σειρά από θετικές πρωτοβουλίες οι οποίες έχουν ενισχύσει τη θέση της χώρας. Η υπογραφή της Συμφωνίας για τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed τον χειμώνα. Η Συμφωνία για την ΑΟΖ με την Ιταλία. Η αντίστοιχη Συμφωνία με την Αίγυπτο είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτής της πολιτικής. Είναι μια πολιτική που χωρίς να είναι επιθετική διαμορφώνει ένα νέο πλαίσιο ισορροπιών στην περιοχή και κάνει πολύ περισσότερο κατανοητό διεθνώς ότι η Ελλάδα έχει μια κυβέρνηση η οποία είναι ταυτοχρόνως σύγχρονη, αξιόπιστη και αποφασιστική. 

Κατά γενική ομολογία, έρχονται δύσκολες ημέρες στην οικονομία λόγω της πανδημίας που επιμένει. Υπάρχουν άλλες εφεδρείες για στήριξη μισθωτών, επαγγελματιών και επιχειρήσεων έως την έγκριση του εμβολίου;

Η Ελλάδα αντιμετωπίζει μια τετραπλή πρόκληση: τα Ελληνοτουρκικά, την πανδημία, την οικονομία, το μεταναστευτικό. Προχωράμε όμως με διαχειριστική επάρκεια και αποτελεσματικότητα. Κανείς δεν αμφιβάλλει ότι στην οικονομία έχουμε να ανεβούμε μια ανηφόρα. Αυτό συμβαίνει, άλλωστε, παντού στον κόσμο. Ανακοινώσαμε, ωστόσο, αλλεπάλληλα προγράμματα στήριξης των νοικοκυριών, των επιχειρήσεων, των ευάλωτων οικονομικά. Ενώ μόλις την περασμένη εβδομάδα ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε από τη Θεσσαλονίκη και επιπλέον μέτρα, μεταξύ των οποίων: η επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών για 100.000 θέσεις εργασίας, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών στον ιδιωτικό τομέα και η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης. Η συνολική αξία του νέου προγράμματος στήριξης φτάνει τα 6,8 δισεκατομμύρια ευρώ. Δεν είναι αμελητέο ποσό! Ειδικά όταν τα μέτρα αυτά τα παίρνουμε μέσα σε ένα τόσο δύσκολο περιβάλλον. Η κυβέρνηση, λοιπόν, κάνει και θα συνεχίσει να κάνει ό,τι απαιτείται για να βγούμε από τη στενωπό μία ώρα αρχύτερα! 

Πολλοί νοσταλγούν την πρώτη φάση της πανδημίας, όταν είχε διαμορφωθεί στη χώρα μας μία ευρύτερη συναίνεση. Εκτιμάτε ότι υπάρχουν περιθώρια να χαμηλώσουν οι τόνοι και τώρα που διανύουμε τη δεύτερη φάση της;

Τα περιθώρια σίγουρα υπάρχουν. Είναι, ωστόσο, θέμα πολιτικής βούλησης και, εδώ που τα λέμε, βούλησης κυρίως του ΣΥΡΙΖΑ να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Δεν χρειάζεται, φυσικά, να συμφωνούμε σε όλα. Δεν υπάρχει, ωστόσο, και λόγος να διαφωνούμε μόνο και μόνο για να διαφωνήσουμε! Βλέπουμε, άλλωστε, ότι οι πολίτες το αντιλαμβάνονται αυτό όταν συμβαίνει και ως αποτέλεσμα δείχνουν μικρή εμπιστοσύνη στον ΣΥΡΙΖΑ στις δημοσκοπήσεις. Οπως και να ’χει, ας κάνουν στον ΣΥΡΙΖΑ ό,τι νομίζουν. Εμείς θα συνεχίσουμε με αμείωτους ρυθμούς την προσπάθειά μας για την Ελλάδα!

Τον Νοέμβριο αναμένεται το «Εξοικονομώ -Αυτονομώ», μέσω του οποίου θα επιδοτηθούν χιλιάδες ιδιοκτήτες για να αναβαθμίσουν ενεργειακά τις κατοικίες τους. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται ο οδηγός; Πρόκειται να υπάρξουν και άλλες διαφοροποιήσεις από τα προηγούμενα προγράμματα;

Οι μηχανές του υπουργείου για το «Εξοικονομώ -Αυτονομώ» δουλεύουν στο φουλ! Είναι το μεγαλύτερο τέτοιου είδους πρόγραμμα που είχαμε ποτέ στον τομέα. Βασικές διαφορές με το παλιό «Εξοικονομώ» είναι: Η πολύ υψηλότερη χρηματοδότηση των 850 εκατομμυρίων. Η δυνατότητα αναβάθμισης και των κοινόχρηστων χώρων της πολυκατοικίας. Η προσθήκη της διάστασης της ενεργειακής αυτονομίας (π.χ. παραγωγή και αποθήκευση ενέργειας και εγκατάσταση «έξυπνων» συστημάτων). Το πολύ μεγαλύτερο ποσοστό επιδοτήσεων που φτάνει ακόμα και το 85% (95% στις λιγνιτικές περιοχές). Σε ό,τι αφορά τον Οδηγό, αυτός προγραμματίζεται για μέσα στον Οκτώβριο. Είναι μια «πράσινη» πολιτική με σημαντικά οφέλη για τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις και τον κατασκευαστικό κλάδο. Που είναι προπομπός ακόμη μεγαλύτερων προγραμμάτων!

 Σε παρέμβασή σας σε συνέδριο του Economist την περασμένη Τετάρτη είπατε ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας «θα σπάσει αβγά» για να εφαρμόσει το target model στην αγορά ενέργειας. Πώς μεταφράζεται αυτό σε όφελος για τους πολίτες;

Ας μιλήσουμε καθαρά: Η Ελλάδα είναι η τελευταία χώρα στην Ευρωπαϊκή Ενωση που δεν έχει εφαρμόσει το target model. Τι είναι αυτό; Είναι το ευρωπαϊκό μοντέλο απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας με το οποίο: Πρώτον, θα ομαλοποιηθεί η λειτουργία της αγοράς διότι θα υπάρχει ανταγωνισμός. Δεύτερον, θα τερματιστούν τα δωράκια των κυβερνήσεων σε παίκτες της αγοράς. Και, τρίτον, λόγω του ανταγωνισμού θα πέσουν οι τιμές στην ενέργεια! Τόσο για τη βιομηχανία όσο και για τους καταναλωτές. Αυτό το σύστημα εφαρμόζεται παντού στην Ε.Ε. και είναι παντελώς αδικαιολόγητο ότι δεν έχει υιοθετηθεί και στην Ελλάδα. Προχωρούμε, λοιπόν, στην εφαρμογή του την 1η Νοεμβρίου 2020. Οι Ελληνες καταναλωτές ενέργειας δικαιούνται χαμηλό κόστος ενέργειας. Και είμαστε αποφασισμένοι να το πετύχουμε ακόμα και αν αντιδράσουν ορισμένα συμφέροντα, διότι προέχουν η εθνική οικονομία και οι καταναλωτές!

Σε σχέση με όλα αυτά θέλω να σημειώσω και το εξής: Γίνεται μια συζήτηση αυτές τις μέρες για το όποιο έλλειμμα θα υπάρξει στον ειδικό λογαριασμό για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). Για τα χρήματα δηλαδή που πληρώνουν οι καταναλωτές για τις ΑΠΕ μέσω του ΕΤΜΕΑΡ στους λογαριασμούς του ρεύματος. Με αφορμή αυτήν τη συζήτηση σημειώνω πως αποκλείεται σε αυτές τις συνθήκες να υπάρξει πρόσθετη επιβάρυνση των καταναλωτών. Αυτό είναι 100% δεδομένο! Το έλλειμμα έχει προκύψει βασικά λόγω της χαμηλότερης ζήτησης ενέργειας εξαιτίας των συνεπειών του κορονοϊού. Θα ήταν τρελό την ίδια στιγμή να ζητήσω από μια κοινωνία που είναι θύμα του κορονοϊού να πληρώσει παραπάνω χρήματα στους παραγωγούς ενέργειας!

Από την έντυπη έκδοση

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr

Προτεινόμενα για εσάς

ΛΑΡΚΟ: Μπήκαν τα… ενοικιαστήρια από ΤΑΙΠΕΔ για τα μεταλλεία σε Λάρυμνα και  Λούτσι

Δημήτρης Ντόγκας

Νέο χωροταξικό νομοσχέδιο: 15 ερωτήσεις και απαντήσεις – Όσα πρέπει να ξέρετε

Ανδρέας Ντίνης

Τα SOS από το νέο χωροταξικό νομοσχέδιο – Τι αλλάζει στην εκτός σχεδίου δόμηση

Μιχάλης Μάρδας

Χατζηδάκης: Ξεκινούν οι ιδιωτικοποιήσεις ΔΕΔΔΗΕ, αποθήκης φυσικού αερίου, ΛΑΡΚΟ

Ανδρέας Ντίνης

Μειωμένα δημοτικά τέλη θα πληρώνουν όσοι παράγουν… λιγότερα απόβλητα – Τι προβλέπει το νέο νομοσχέδιο

Δημήτρης Ντόγκας

Σάμος – Χατζηδάκης: Σχέδιο άμεσης αντιμετώπισης για τα ετοιμόρροπα κτίρια

Ανδρέας Ντίνης

Τι αλλάζει από μεθαύριο στην αγορά ενέργειας – Πώς θα μειωθούν οι τιμές

Δημήτρης Ντόγκας

Xατζηδάκης: Από τον Μάρτιο του 2019 ο Τσακαλώτος δήλωνε στην Κομισιόν ότι η Ελλάδα είναι έτοιμη να συζητήσει την πώληση της ΛΑΡΚΟ

Evanthia Karra

Χατζηδάκης για ηλεκτροκίνηση: Έρχεται επιδότηση 1.000 και πλέον οχημάτων

Ανδρέας Ντίνης