Ελεύθερος Τύπος
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Συνταγματική Αναθεώρηση: Ο ΣΥΡΙΖΑ εργαλειοποιεί την εκλογή προέδρου της Δημοκρατίας

Αιτήματα άρσης ασυλίας κατά Καμμένου, Πολάκη και βουλευτών της Χρυσής Αυγής

ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΠΕΡΓΗΣ

Κάηκαν τα παιχνίδια του ΣΥΡΙΖΑ με την άμεση εκλογή από το λαό του Προέδρου της Δημοκρατίας. Μια εμβληματική, όπως την είχε αναγάγει ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, για τον ΣΥΡΙΖΑ επιλογή χθες «κόπηκε» διά παντός κατά την πρώτη ψηφοφορία για την Συνταγματική Αναθεώρηση και η διαδικασία εκλογής του παραμένει να γίνεται από τη Βουλή.

Οπως υποστήριζε η Ν.Δ., καθώς ουσιαστικά με την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ άνοιγε ο ασκός του Αιόλου για αλλοίωση του πολιτεύματος και πολιτικό ρόλο του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Ταυτόχρονα «ενταφιάσθηκε» από την πλειοψηφία του ΣΥΡΙΖΑ η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων καθώς το άρθρο 16 δεν συγκέντρωσε την απαιτούμενη πλειοψηφία, ενώ δεν πέρασαν ούτε οι αλλαγές που είχε προτείνει η Ν.Δ. στο άρθρο 24 για το περιβάλλον και τις δασικές ιδιοκτησίες.

Η χθεσινή ψηφοφορία αποτελεί ηχηρό «ράπισμα» για τον κ. Τσίπρα αλλά και τις επικίνδυνες μεθοδεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ που ευτυχώς αποτράπηκαν. Αυτό σημαίνει ότι η διαδικασία εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας παραμένει μια κοινοβουλευτική διαδικασία με όλες τις δυνατές λύσεις για να μη διαλύεται η Βουλή «μισάνοικτες» πλέον για την επόμενη αναθεωρητέα Βουλή που θα προκύψει και τον προσδιορισμό που μπορεί να κάνει σε όσα σχετικά άρθρα τελικά μπορέσουν να ανοίξουν.

Το Μαξίμου πάντως προσπαθεί να κρατήσει «ζωντανό» το εγχείρημα, λέγοντας πως αφού προκρίθηκε για την επόμενη ψηφοφορία η πρόταση για αναθεώρηση του άρθρου 32 -που αναφέρει ότι «αν δεν επιτευχθεί ούτε και στην τρίτη ψηφοφορία η αυξημένη αυτή πλειοψηφία, οι ψηφοφορίες επαναλαμβάνονται ανά μήνα μέχρις ότου επιτευχθεί η πλειοψηφία των τριών πέμπτων ή μέχρι τη συμπλήρωση εξαμήνου από την έναρξη της διαδικασίας εκλογής.

Μετά την παρέλευση του εξαμήνου, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκλέγεται μεταξύ των δύο προσώπων που πλειοψήφησαν στην τελευταία ψηφοφορία, με άμεση, καθολική και μυστική ψηφοφορία από τους πολίτες που έχουν εκλογικό δικαίωμα, όπως νόμος ορίζει»- το θέμα παραμένει ανοιχτό…

Το γεγονός αυτό δημιουργεί πάντως σκέψεις και στη Ν.Δ. που σχολίασε ότι «η κυβέρνηση-κουρελού προέβη σήμερα σε μια άτακτη πολιτική υποχώρηση με εμφανή, όμως, υστεροβουλία. Οι ίδιοι οι βουλευτές της, αρνούμενοι να αναθεωρήσουν το άρθρο 30 παρ. 1 που είχαν προτείνει, απέρριψαν επί της ουσίας την πρόταση Τσίπρα ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να εκλέγεται από το λαό. Είναι προφανές ότι αυτό έγινε συντονισμένα, σε μια προσπάθειά τους να μην αποσυνδεθεί τελικά η προεδρική εκλογή από την πρόκληση εθνικών εκλογών.

Με εμφανή στόχο ο κ. Τσίπρας να διατηρήσει τη δυνατότητά του να εργαλειοποιήσει και πάλι την εκλογή του ανώτατου πολιτειακού παράγοντα της χώρας, όπως ακριβώς έπραξε το 2014. Διότι αυτό ακριβώς θα συμβεί, αν και στην επόμενη ψηφοφορία -σε ένα μήνα- δοθεί εκ νέου η εντολή σε κάποιους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ να μην υπερψηφίσουν και το άρθρο 32 παρ. 4, το οποίο θα επιτρέψει την αποσύνδεση την προεδρικής εκλογής από την πρόκληση εθνικών εκλογών. Καλούμε τον κ. Τσίπρα να πάψει να κουρελιάζει ακόμη και το Σύνταγμα και να ξεκαθαρίσει σήμερα κιόλας τις προθέσεις του: θα ψηφίσουν ή όχι όλοι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ την αναθεώρηση του άρθρου 32 παρ. 4;».

Το γεγονός ότι οι τρεις «κομμένες» διατάξεις του ΣΥΡΙΖΑ έλαβαν 148 θετικές ψήφους μόνο το άρθρο 30 παρ. 1, 147 «ναι» το άρθρο 34 παρ. 1 εδ. β και 150 «ναι» η πρόταση του άρθρου 41 παρ. 5 «φωτογραφίζει» με μεγάλη πιστότητα να υπήρχε πολιτικός σχεδιασμός από το Μαξίμου και την Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ πίσω από αυτές τις απορρίψεις για να μπορεί να «εργαλειοποιηθεί» από τον Τσίπρα και η επόμενη εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, όπως έκανε και την προηγούμενη φορά για να ανατρέψει την κυβέρνηση που θα εκλεγεί.
Σύμφωνα πάντως με το αποτέλεσμα της πρώτης ονομαστικής ψηφοφορίας, οι σχετικές προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ που δεν συγκέντρωσαν 151 ψήφους και απορρίπτονται είναι:

-Η πρόταση να προστεθεί στο άρθρο 30 παρ. 1 η δυνατότητα η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατία να γίνεται είτε από τη Βουλή είτε από το εκλογικό σώμα. Η πρόταση έλεγε: «O Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι ρυθμιστής του Πολιτεύματος. Εκλέγεται από τη Βουλή ή το εκλογικό σώμα για περίοδο πέντε ετών, όπως ορίζεται στα άρθρα 32 και 33». Παραμένει χωρίς να μπορεί να αναθεωρηθεί η διάταξη του άρθρου που λέει «O Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι ρυθμιστής του Πολιτεύματος. Εκλέγεται από τη Βουλή για περίοδο πέντε ετών, όπως ορίζεται στα άρθρα 32 και 33».

Επίσης, δεν πέρασε η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για το άρθρο 34 παρ.1 εδ. β που έλεγε: «Κατά την περίοδο της αναπλήρωσης του Προέδρου δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις για τη διάλυση της Βουλής, καθώς και οι διατάξεις για την παύση της κυβέρνησης και την προσφυγή σε δημοψήφισμα, κατά τις διατάξεις του άρθρου 38 παράγραφος 2 και του άρθρου 44 παράγραφος 2» και παραμένει και η απάλειψη που επιχειρήθηκε.
Ακόμα δεν πέρασε η διαγραφή που ήθελε ο ΣΥΡΙΖΑ της παραγράφου 5 του άρθρου 41 που ορίζει ότι «η Βουλή διαλύεται υποχρεωτικά στην περίπτωση του άρθρου 32 παράγραφος 4» και παραμένει αυτούσια.

Αντίθετα, οι σχετικές προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ που πέρασαν είναι το άρθρο 32 παρ. 4 όπου αναφέρει με προσθήκη ότι «Αν δεν επιτευχθεί ούτε και στην τρίτη ψηφοφορία η αυξημένη αυτή πλειοψηφία, οι ψηφοφορίες επαναλαμβάνονται ανά μήνα μέχρις ότου επιτευχθεί η πλειοψηφία των τριών πέμπτων ή μέχρι τη συμπλήρωση εξαμήνου από την έναρξη της διαδικασίας εκλογής. Μετά την παρέλευση του εξαμήνου, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκλέγεται μεταξύ των δύο προσώπων που πλειοψήφησαν στην τελευταία ψηφοφορία, με άμεση, καθολική και μυστική ψηφοφορία από τους πολίτες που έχουν εκλογικό δικαίωμα, όπως ο νόμος ορίζει». Η πρόταση για το άρθρο 32 παρ. 5 ότι «Αν η Βουλή είναι απούσα, συγκαλείται εκτάκτως για να εκλέξει τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, κατά τους ορισμούς των παραγράφων 3 και 4» και το άρθρο 35 παρ. 2 περίπτ. γ που είναι η «τη διάλυση της Βουλής κατά το άρθρο 32 παράγραφος 4 και κατά το άρθρο 41 παράγραφος 1, αν δεν την προσυπογράψει ο Πρωθυπουργός, και κατά το άρθρο 53 παράγραφος 1, αν δεν την προσυπογράψει το Υπουργικό Συμβούλιο».

Από τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ που καταψηφίσθηκαν χθες και δεν περνάνε στην επόμενη ψηφοφορία είναι εμφανές ότι όλα αφορούν την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από το εκλογικό σώμα σε περίπτωση αδυναμίας εκλογής του από την Βουλή, ενώ αυτά που μπορεί να τροποποιηθούν αφορούν θέμα εκλογής από τη Βουλή. Μάλιστα ανοιχτό έμεινε το σημαντικό άρθρο 32 παρ. 4 που αφορά το πόσες ψήφους θα πρέπει να συγκεντρώσει ένας υποψήφιος για να εκλεγεί στο αξίωμα, το περιβόητο 180 της τρίτης ψηφοφορίας με βάσει το οποίο η αντιπολίτευση οδηγούσε στη διάλυση της Βουλής και σε πρόωρες εκλογές. Η σχετική πρόταση της Ν.Δ. για εκλογή ΠτΔ στην τρίτη ψηφοφορία με 151 ψήφους και αυτή δεν κατάφερε να περάσει, παρόλο που ψηφίσθηκε και από πολλούς άλλους από τους γαλάζιους βουλευτές.

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου

Προτεινόμενα για εσάς

Αυτογελοιοποίηση με «κολοβές» δημοσκοπήσεις

Kon

Μέτοικος στη Νεφελοκοκκυγία…

Kon

Πορτογαλικό μοντέλο ακυβερνησίας

Kon

ΣΥΡΙΖΑ για Πέραμα – Νέα Ερυθραία: Ανασφάλεια, αστυνομία Άγριας Δύσης και ανεξέλεγκτη οπλοκατοχή

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Εκλογές ΚΙΝΑΛ – Ανδρέας Λοβέρδος: Δεν χαρίζουμε το ΠΑΣΟΚ στο ΣΥΡΙΖΑ

Ελεύθερος Τύπος NewsRoom

Ο Παπανδρέου κάνει άνω-κάτω ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ: Το μπάχαλο στην κεντροαριστερή πολυκατοικία και τα κέρδη για τη ΝΔ

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Οι υποσχέσεις και η πραγματικότητα

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Οικονόμου για ομιλία Τσίπρα: Προσπαθεί να καλύψει το κενό πολιτικής με λάσπη και ύβρεις

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Τσίπρας: Στόχος η καθαρή νίκη του ΣΥΡΙΖΑ στις επόμενες εκλογές

Ελεύθερος Τύπος Newsroom